InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Arad

Acordare diferenta drepturi salariale

(Sentinta civila nr. 404 din data de 09.03.2010 pronuntata de Tribunalul Arad)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Arad | Jurisprudenta Tribunalul Arad

Prin sentinta civila nr. 404 din 09 martie 2010 a Tribunalului Arad, pronuntata in dosarul nr. 629/108/2010, s-a admis actiunea civila exercitata de reclamanti in contradictoriu cu parata, avand ca obiect diferente drepturi salariale rezultate din aplicarea OG nr. 15/2008 modificata prin Legea nr. 221/2008.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, prin OG nr. 15/2008 (publicata in Monitorul Oficial nr. 82/01.02.2008) au fost stabilite cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, incepand cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2008, conform art. 10.
Astfel, art. 1 prevede majorarea salariilor de baza ale personalului didactic din invatamant, stabilite potrivit prevederilor OUG nr. 68/2004 modificata. Lit. a) a art. 1 stabileste valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 pentru functia de profesor universitar prevazuta in anexa nr. 1.1, in timp ce lit. b) a art. 1 prevede o majorare cu 10%, incepand cu 01.01.2008 fata de nivelul din 31.12.2007 a coeficientilor de multiplicare prevazuti pentru functiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele cu studii de nivel liceal fara pregatire de specialitate si pentru functiile didactice auxiliare. Lit. c) a art. 1 stabileste valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 dupa cum urmeaza:
    "- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
    - 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei, respectiv o crestere de 6%;
    - 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 291,678 lei, respectiv o crestere cu inca 6%. Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 pentru aceasta perioada poate deveni 299,933 lei, in conditiile realizarii principalilor indicatori economici pe care este construit bugetul de stat pe anul 2008, respectiv cresterea produsului intern brut, tinta de inflatie, precum si nivelul productivitatii muncii."
Anexa nr. 1.2 a OG nr. 15/2008 cuprinde coeficientii de multiplicare pentru personalul didactic din invatamantul universitar, anexa nr. 2 - coeficientii de multiplicare pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar, iar anexa 3 cuprinde coeficienti de multiplicare pentru functiile didactice auxiliare din invatamant.
OG nr. 15/2008 a fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/27.10.2008 publicata in Monitorul Oficial nr. 730/28.10.2008. Modificarea adusa art. 1 lit. c a constat in majorarea valorii coeficientului de multiplicare 1,000 la 400,00 lei pentru perioada 01.10. - 31.12.2008, cu precizarea ca aceasta reprezinta valoarea de referinta pentru cresterile salariale ulterioare.
La scurt timp a fost adoptata OG nr. 136/28.10.2008 privind stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din invatamant in anul 2008 (publicata in Monitorul Oficial nr. 739/31.12.2008), care prin art. 1 lit. b a stabilit valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 a salariilor personalului didactic din invatamant la valoarea de 299,933 lei pentru functiile didactice prevazute la art. 1 alin. 1 lit. c din OG nr. 15/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008 pentru perioada octombrie - decembrie 2008. Art. 2 al aceleasi ordonante de urgenta a prevazut ca valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 a salariilor personalului didactic din invatamant, stabilita prin Legea nr. 221/2008 sa se aplice doar incepand cu plata drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2009.
Ulterior, OG nr. 15/2008 a fost modificata si completata prin OUG nr. 151/2008 (publicata in Monitorul Oficial nr. 759/11.11.2008), care a schimbat titlul OG nr. 15/2008 in Ordonanta privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si in anul 2009 personalului din invatamant (art. I pct. 1 al OUG nr. 151/2008). Art. I pct. 2 al aceleasi ordonante de urgenta a prevazut modificarea art. 1 alin. 1 lit. c al OG nr. 15/2008, in sensul stabilirii coeficientului de multiplicare 1,000 pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 la valoarea de 299,933 lei pentru perioada 01.10. - 31.12.2008. De asemenea, a fost introdus art. 11 cu urmatorul continut:
    "(1) In cursul anului 2009 salariile de baza ale personalului didactic din invatamant, stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 si 3, se majoreaza dupa cum urmeaza:
    a) pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a;
    b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea salariilor de baza obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b;
    c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b.
    (2) Indemnizatiile pentru persoanele care ocupa functii de conducere specifice, precum si indemnizatiile pentru indeplinirea unor activitati specifice invatamantului pentru anul 2009 sunt cele prevazute in anexele nr. 4 si 5."
In Monitorul Oficial nr. 804/02.12.2008 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 1221/12.11.2008 prin care a fost admisa exceptia de neconstitutionalitate ridicata direct de Avocatul Poporului si s-a constatat ca dispozitiile OUG nr. 136/2008 sunt neconstitutionale. 
In considerentele sale, Curtea a retinut ca "art. 1 alin. (4) din Constitutie a instituit principiul separatiei si echilibrului puterilor in cadrul democratiei constitutionale, ceea ce presupune, pe de o parte, ca niciuna dintre cele trei puteri nu poate interveni in activitatea celorlalte puteri, iar pe de alta parte, presupune controlul prevazut de lege asupra actelor emise de fiecare putere in parte." si a constatat ca adoptarea OUG nr. 136/2008 nu a fost motivata de necesitatea reglementarii intr-un domeniu in care legiuitorul primar nu a intervenit, conform art. 115 alin. (4) din Constitutie, ci, dimpotriva, de contracararea unei masuri de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant adoptata de Parlament, astfel ca, prin adoptarea OUG nr. 136/2008, Guvernul a intrat in conflict cu prevederile art. 61 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii". De asemenea, Curtea a constatat ca dispozitiile OUG nr. 136/2008 infrang si prevederile art. 115 alin. (6) din Constitutie, deoarece "afecteaza drepturi fundamentale, precum dreptul la munca si la protectia sociala a muncii si dreptul la un nivelul de trai decent, asa cum sunt consfintite in prevederile constitutionale ale art. 41 si art. 47 alin. (1). Prin continutul lor, acestea sunt drepturi complexe care includ si dreptul la salariu si dreptul la conditii rezonabile de viata, care sa asigure un trai civilizat si decent cetatenilor."
Raportat la adoptarea OUG nr. 151/2008, Curtea a avut in vedere faptul ca neconstitutionalitatea retinuta in conditiile aratate mai sus loveste actul normativ in ansamblul sau, astfel ca abrogarea dispozitiilor art. 1 din OUG nr. 136/2008 prin cele ale art. III din OUG nr. 151/2008, ulterior sesizarii instantei constitutionale, nu mai are nicio relevanta pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate.
Ulterior, Guvernul a adoptat OUG nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar publicata in Monitorul Oficial nr. 60/30.01.2009, care, prin art. 2, modifica art. 11 alin. 1 lit. a si b din OG nr. 15/2008 aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
    "a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a;
    b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea salariilor de baza obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b;".
In continuare, OUG nr. 31/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar (publicata in Monitorul Oficial nr. 211/01.04.2009) modifica acelasi articol din OUG nr. 15/2008 modificata in sensul introducerii alin. a1: "pentru perioada 1 - 30 aprilie 2009, coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a". De asemenea, a fost modificata perioada prevazuta de lit. b a art. 11 al OG nr. 15/2008 in sensul reducerii ei la 01.05. - 31.08.2009.
Prin Legea nr. 57/01.04.2009 (publicata in Monitorul Oficial nr. 224 din  07.04.2009) a fost respinsa OUG nr. 136/2008.
Art. 2 al OUG nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai - decembrie 2009 (publicata in Monitorul Oficial nr. 286/30.04.2009) a adus noi modificari art. 11 al OG nr. 15/2008 in sensul schimbarii continutului lit. a1 si a abrogarii lit. b si c din alin. 1 al art. 11.
Prin decizia Curtii Constitutionale nr. 842/02.06.2009 (publicata in Monitorul Oficial  nr. 224/07.04.2009) s-a constat ca dispozitiile art. I pct. 2 si 3 din OUG nr. 151/2008 sunt neconstitutionale
Prin deciziile nr. 984 din 30.06.2009 si nr. 989 din 30 iunie 2009 (publicate in Monitorul Oficial nr. 542/04.08.2009 si, respectiv, nr. 531/31.07.2009) ale Curtii Constitutionale s-a constatat ca dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din OUG nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea OG nr. 15/2008  sunt neconstitutionale.
Curtea a retinut in considerentele sale, faptul ca prevederile art. I pct. 2 si 3 ale OUG nr. 151/2008 reduc substantial majorarile salariale la care ar fi avut dreptul personalul din invatamant in temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a OG nr. 15/2008, iar prin Decizia nr. 1.221/12.11.2008 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 804/02.12.2008, Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionala o reglementare similara adoptata de Guvern tot printr-o ordonanta de urgenta. Astfel, aceleasi argumente sunt aplicabile si cu privire la situatia creata prin adoptarea OUG nr. 151/2008, ale carei dispozitii incalca prevederile art. 1 alin. (4) si (5), art. 41, art. 47 alin. (1), art. 61 alin. (1) si ale art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie.
Asadar, dispozitiile art. 1 din OG nr. 15/2008 au fost readuse la forma prevazuta de Legea nr. 221/2008, fiind inlaturat si art. 11, astfel ca valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este de 400,00 lei cu incepere de la 02.12.2008, cand a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 804/02.12.2008 decizia Curtii Constitutionale nr. 1221/12.11.2008, in conditiile in care potrivit art. 31 din Legea nr. 471992 republicata privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, decizia prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare este definitiva si obligatorie (alin. 1), dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept de la data publicarii deciziilor in monitorul oficial, in conditiile in care prevederile neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale, daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei (alin. 3).
Prin urmare, ramane in discutie perioada 01.10.2008 - 02.12.2008 (de la data prevazuta de Legea nr. 221/2008 de acordare a coeficientului de multiplicare 400,00 lei pana la cea a suspendarii dispozitiilor OUG nr. 136/2008 declarate neconstitutionale), tinand cont de faptul ca pe de o parte, deciziile Curtii Constitutionale produce efecte juridice doar pentru viitor, dar, pe de alta parte, neconstitutionalitatea prevederilor OUG nr. 136/2008 si art. I pct. 2 si 3 ale OUG nr. 151/2008 are drept consecinta inlaturarii si a prevederilor OUG nr. 1/2009, OUG nr. 31/2009, OUG nr. 41/2009 ce au modificat continutul art. 11 al OG nr. 15/2008, articol ce fusese introdus prin art. I pct. 3 al OUG nr. 151/2008 declarat neconstitutional, fara a afecta insa aplicabilitatea OUG nr. 136/2008 si OUG nr. 151/2008 pentru perioada 01.10.2008 - 02.12.2008. 
Insa, art. 269 alin. 1 din Codul Muncii prevede obligatia angajatorului, ca in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, sa-l despagubeasca pe salariat in situatie in care a suferit un prejudiciu material sau moral din culpa angajatorului in timpul indeplinirii obligatiilor de serviciu sau in legatura cu serviciul.
Or, neplata salariului stabilit prin lege potrivit art. 157 alin. 2 din Codul muncii constituie o incalcare a contractului de munca intervenit intre angajator si salariat si care atrage raspunderea civila contractuala a celui ce angajeaza, in conditiile in care conform art. 161 alin. 1 din Codul muncii, salariul se plateste in bani cel putin o data pe luna, la data stabilita in contractul individual de munca, in contractul colectiv de munca aplicabil sau in regulamentul intern, dupa caz, iar, potrivit alineatului 4, intarzierea nejustificata a platii salariului sau neplata acesteia poate determina obligarea angajatorului la plata de daune-interese pentru repararea prejudiciului produs salariatului.
Avand in vedere ca insasi Curtea Constitutionala, prin deciziile de mai sus, a retinut ca prevederile OUG nr. 136/2008 si art. I pct. 2 si 3 din OUG nr. 151/2008 incalca dreptul la munca si la protectia sociala a muncii si dreptul la un nivelul de trai decent, ce sunt drepturi fundamentale prevazute de art. 41 si art. 47 alin. 1 din Constitutia Romaniei, este evidenta producerea unui prejudiciul material reclamantilor constand in privarea lor de majorarile salariale prevazute de Legea nr. 221/2008 inclusiv in perioada 01.10.2008 - 02.12.2008.
Prin ordonantele de urgenta ale guvernului in masura in care au fost declarate neconstitutionale s-a realizat, inclusiv, o incalcare a dispozitiilor art. 1 din  Protocolul nr. 1 la Conventie europeana a drepturilor omului, care  prevede ca "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa, decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international".
Or, conform jurisprudentei CEDO notiunea de "bun" determina orice interes al unei persoane de drept privat ce are o valoare economica, salariile fiind incluse in categoria drepturilor de creanta cu valoare de bun ocrotit de art. 1 al Protocolului nr. 1 la Conventie.
In plus, prin exceptie de la principiul conform caruia art. 1 al Protocolului nr. 1 nu garanteaza dreptul de a obtine proprietatea asupra unui bun, ci doar respectarea drepturilor existente asupra unui bun, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a admis ca acelasi text protejeaza "speranta legitima" de a obtine un bun, speranta legitima reprezentand astfel tot o creanta certa cel putin din punct de vedere al existentei, dreptul cert al unei persoane de a obtine un bun. Astfel, s-a apreciat in practica CEDO ca daca o persoana are, potrivit legii interne, dreptul de a obtine un bun, iar aceasta este incontestabil, acea persoana are o speranta legitima.
Astfel, in cauza Viasu contra Romaniei din 09.12.2008, Curtea a aratat ca "Notiunea de "bunuri" poate cuprinde atat "bunuri actuale", cat si valori patrimoniale inclusiv, in anumite situatii bine stabilite, creante al caror titular demonstreaza ca acestea au o baza suficienta in dreptul intern si in virtutea carora reclamantul poate pretinde ca are cel putin o "speranta legitima" sa obtina exercitarea efectiva a unui drept de proprietate (a se vedea Draon impotriva Frantei [MC], nr. 1.513/03, & 65, CEDO 2005-IX)".
Or, din moment ce prevederile OUG nr. 136/2008 si ale OUG nr. 151/2008 de modificare a OG nr. 15/2008 astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 221/2008 au fost declarate neconstitutionale, cu consecinta restabilirii dreptului la salariul astfel cum a fost reglementat de Legea nr. 221/2008, este incontestabil, dreptul reclamantilor la dreptul de a obtine aceasta recunoastere a modului de determinare a salariului lor astfel cum a fost stabilit prin legea de mai sus de la data la care aceasta a fost reglementat de actul normativ al Parlamentului, si anume 01.10.2008.
Pe de alta parte, potrivit art. 1 din Protocol, privarea de un bun se poate daca aceasta este prevazuta de lege, adica de normele interne aplicabile si daca este impusa de o cauza de utilitate publica. Insa, in cazul reclamantilor nu s-a dovedit ca ingerinta in dreptul reclamantilor cu privire la respectarea drepturilor lor salariale s-a facut cu respectarea limitarilor reglementate de art. 1 din protocolul aditional nr. 1 la CEDO.
Pentru ca o ingerinta sa fie "legala" aceasta trebui, pe de o parte sa fie prevazuta de lege, asigurandu-se astfel principiul suprematiei legii, principiu fundamental intr-o societate democratica, iar pe de alta parte sa pastreze un just echilibru intre cerintele interesului general al comunitatii si imperativele apararii dreptului la respectarea bunurilor  reclamantilor.
Or, Curtea Constitutionala a considerat ca ordonantele de urgenta ale Guvernului analizate in cadrul deciziilor descrise mai sus constituie, prin ele insele, o ingerinta in dreptul la un salariu marit al reclamantilor, incalcand legea si ca normele ordonantelor contracareaza masurile de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant adoptate de Parlament.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010