Litigiu de munca - Drepturi salariale
(Sentinta civila nr. 1280 din data de 01.09.2009 pronuntata de Tribunalul Arad)Prin sentinta civila nr. 1280 din 01 septembrie 2009 a Tribunalului Arad s-a respins actiunea formulata de reclamantii magistrati pentru drepturi salariale si dobanzi legale.
In motivare s-a retinut ca prin actiunea formulata reclamantii au solicitat instantei sa dispuna obligarea paratilor la plata catre fiecare reclamant a echivalentului stimulentelor primite in perioada 2006 - 2008, de un consilier juridic asimilat magistratilor din cadrul Ministerului Justitiei, cu dobanzi legale, de la data nasterii dreptului la actiune, cu cheltuieli de judecata, in motivare aratand ca in perioada mentionata personalului din cadrul Ministerului Justitiei i-au fost acordate in repetate randuri stimulente din fondul constituit potrivit art. 25 alin. 2 din Legea nr. 147/1997, context in care despagubirile solicitate prin actiunea de fata rezulta din existenta unei stari de discriminare, posibilitatea ordonatorilor de credite de a premia doar anumite categorii de personal nu trebuie interpretata ca fiind un drept discretionar al acestuia devreme ce art. 5 din Codul muncii consacra principiul nediscriminarii, de altfel consilierii juridici din Ministerul Justitiei sunt cu prisosinta platiti cu indemnizatii mai mari decat cele ale magistratilor, in orice caz in toate cazurile de discriminare persoanele prejudiciate au dreptul sa pretinda despagubiri proportional cu prejudiciul suferit.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, este indeniabil, ca drepturile salariale pretinse prin actiunea de fata nu sunt prevazute in favoarea reclamantilor de nici o dispozitie legala in vigoare cu titlu imperativ, pentru perioada enuntata in cererea introductiva de instanta.
Pe de alta parte, in conformitate cu dispozitiile in materie ale O.G. nr. 137/2000, republicata, privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, persoana care se considera discriminata poate sesiza Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, care solutioneaza sesizarea prin hotarare a Colegiului director, care dispune masurile specifice constatarii existentei discriminarii, iar hotararea acestuia poate fi atacata, in conditiile legii, la instanta de contencios administrativ (art. 20), dispozitiile mentionate fiind declarate neconstitutionale numai in masura in care sunt interpretate in sensul ca acorda C.N.C.D. competenta ca, in cadrul activitatii sale jurisdictionale, sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerand ca sunt discriminatorii, si sa le inlocuiasca cu norme create pe cale judiciara sau cu prevederi cuprinse in alte acte normative, ori este lesne de observat ca reclamantii din cauza de fata nu s-au adresat institutiei deja mentionate pentru a-i solicita sa ia masurile care se impun pentru inlaturarea consecintelor faptelor pretins discriminatorii si respectiv restabilirea situatiei anterioare discriminarii.
Dintr-un alt punct de vedere, prin Decizia nr. 819 din 03.07.2008 a Curtii Constitutionale, care este definitiva si general obligatorie, s-a statuat ca prevederile art. 1, art. 2 alin. 3 si art. 27 alin. 1 din O.G. nr. 137/2000 sunt neconstitutionale in masura in care din acestea se desprinde intelesul ca instantele judecatoresti au competenta sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerand ca sunt discriminatorii si sa le inlocuiasca cu norme create pe cale judiciara sau cu prevederi cuprinse in alte acte normative.
Astfel fiind, singura concluzie judicioasa care se impune cu necesitate este aceea ca, in masura in care institutia abilitata sa se pronunte in materia discriminarii nu a emis o hotarare prin care sa consfinteasca existenta unei atare stari, precum in speta de fata, in ceea ce ii priveste pe reclamanti, pretentiile acestora apar ca fiind nefondate.
In motivare s-a retinut ca prin actiunea formulata reclamantii au solicitat instantei sa dispuna obligarea paratilor la plata catre fiecare reclamant a echivalentului stimulentelor primite in perioada 2006 - 2008, de un consilier juridic asimilat magistratilor din cadrul Ministerului Justitiei, cu dobanzi legale, de la data nasterii dreptului la actiune, cu cheltuieli de judecata, in motivare aratand ca in perioada mentionata personalului din cadrul Ministerului Justitiei i-au fost acordate in repetate randuri stimulente din fondul constituit potrivit art. 25 alin. 2 din Legea nr. 147/1997, context in care despagubirile solicitate prin actiunea de fata rezulta din existenta unei stari de discriminare, posibilitatea ordonatorilor de credite de a premia doar anumite categorii de personal nu trebuie interpretata ca fiind un drept discretionar al acestuia devreme ce art. 5 din Codul muncii consacra principiul nediscriminarii, de altfel consilierii juridici din Ministerul Justitiei sunt cu prisosinta platiti cu indemnizatii mai mari decat cele ale magistratilor, in orice caz in toate cazurile de discriminare persoanele prejudiciate au dreptul sa pretinda despagubiri proportional cu prejudiciul suferit.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, este indeniabil, ca drepturile salariale pretinse prin actiunea de fata nu sunt prevazute in favoarea reclamantilor de nici o dispozitie legala in vigoare cu titlu imperativ, pentru perioada enuntata in cererea introductiva de instanta.
Pe de alta parte, in conformitate cu dispozitiile in materie ale O.G. nr. 137/2000, republicata, privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, persoana care se considera discriminata poate sesiza Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, care solutioneaza sesizarea prin hotarare a Colegiului director, care dispune masurile specifice constatarii existentei discriminarii, iar hotararea acestuia poate fi atacata, in conditiile legii, la instanta de contencios administrativ (art. 20), dispozitiile mentionate fiind declarate neconstitutionale numai in masura in care sunt interpretate in sensul ca acorda C.N.C.D. competenta ca, in cadrul activitatii sale jurisdictionale, sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerand ca sunt discriminatorii, si sa le inlocuiasca cu norme create pe cale judiciara sau cu prevederi cuprinse in alte acte normative, ori este lesne de observat ca reclamantii din cauza de fata nu s-au adresat institutiei deja mentionate pentru a-i solicita sa ia masurile care se impun pentru inlaturarea consecintelor faptelor pretins discriminatorii si respectiv restabilirea situatiei anterioare discriminarii.
Dintr-un alt punct de vedere, prin Decizia nr. 819 din 03.07.2008 a Curtii Constitutionale, care este definitiva si general obligatorie, s-a statuat ca prevederile art. 1, art. 2 alin. 3 si art. 27 alin. 1 din O.G. nr. 137/2000 sunt neconstitutionale in masura in care din acestea se desprinde intelesul ca instantele judecatoresti au competenta sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerand ca sunt discriminatorii si sa le inlocuiasca cu norme create pe cale judiciara sau cu prevederi cuprinse in alte acte normative.
Astfel fiind, singura concluzie judicioasa care se impune cu necesitate este aceea ca, in masura in care institutia abilitata sa se pronunte in materia discriminarii nu a emis o hotarare prin care sa consfinteasca existenta unei atare stari, precum in speta de fata, in ceea ce ii priveste pe reclamanti, pretentiile acestora apar ca fiind nefondate.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010