InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Prahova

Act administrativ. Decizie de incetare a raporturilor de serviciu ale functionarului public. Obligativitatatea indeplinirii procedurii prealabile.

(Sentinta comerciala nr. 444 din data de 20.10.2010 pronuntata de Tribunalul Prahova)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Prahova | Jurisprudenta Tribunalul Prahova

Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Prahova la data de 13.01.2010, sub nr 140/105/2010, reclamantul L A a formulat in contradictoriu cu PRIMARIA MUNICIPIULUI C prin Primar contestatie impotriva Dispozitiei nr 2331/14.12.2009 si a solicitat anularea dispozitiei, repunerea in functia detinuta anterior incetarii contractului de munca, aceea de director executiv al Directiei Politiei Comunitare din Primaria mun. C, plata salariilor restante de la data incetarii raporturilor de serviciu si pana la solutionarea reincadrarii, actualizate in raport cu rata inflatiei, plata daunelor morale pricinuite de desfacerea abuziva a raporturilor de serviciu, in cuantum de 10000 lei, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii, reclamantul a aratat ca prin Dispozitia Primarului mun C nr 1131/07.09.2005 a fost numit functionar public definitiv in functia de director executiv al Politiei Comunitare a Primariei mun C, pe durata nedeterminata. A ocupat aceasta functie ca urmare a castigarii concursului organizat la ANFP Bucuresti, si-a desfasurat activitatea obtinand calificative anuale de "foarte bun", nu a fost sanctionat disciplinar si a condus aceasta structura in conditii foarte bune.
La data de 10.12.2009 reclamantul mentioneaza ca a incetat raporturile de serviciu in conformitate cu decizia nr 2331/14.12.2009.
Considera reclamantul ca Dispozitia nr 2331/14.12.2009 este emisa in mod abuziv intrucat, mai inainte de a fi luata, nu a fost consultat pentru a-si exprima optiunea: daca alege pensia sau daca continua activitatea in cadrul Politiei Comunitare.
Decizia este considerata nelegala, intrucat a fost data cu incalcarea dreptului la munca, prevazut de art 41 alin 1 din Constitutie; s-a creat o stare de discriminare intre reclamnant si alte categorii de functionari publici, care au fost exceptati prin legea privind cumulul pensiei cu salariul; de asemenea, reclamantul se considera persoana vatamata in sensul prevederilor art 52 din Constitutie.
In ce priveste netemeinicia dispozitiei atacate, arata reclamantul ca inca de la inceputul numirii sale in functia de director executiv a indeplinit toate conditiile impuse de Legea nr 188/1999.
In drept, cererea a fost intemeiata pe disp. Legii nr 188/1999.
Parata a formulat intampinare, prin care a invocat exceptia lipsei procedurii prealabile, pentru considerentul ca reclamantul nu a initiat procedura prealabila, nu a dovedit in nici un mod indeplinirea acestei proceduri, sens in care se solicita respingerea actiunii, ca fiind prematur formulata.
Pe fondul cauzei se arata in intampinare ca decizia atacata  a fost data cu respectarea prevederilor Legii nr 329/2009. Conform prevederilor art 17 alin 2 lit a din acest act normativ, reclamantul, in calitatea sa de pensionar cumulard, avea obligatia ca in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ, sa-si exprime in scris optiunea intre suspendarea platii pensiei pe durata exercitarii activitatii sau incetarea raporturilor de munca ori a actului de numire in functie, daca nivelul pensiei nete aflate in plata depaseste nivelul salariului brut pe economie utilizat in fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Reclamantul a formulat la termenul de judecata din data de 16.09.2010 raspuns la intampinarea paratului si a aratat ca litigiul de munca dedus judecatii este unul de munca, iar in aceasta situatie nu este necesara procedura prealabila, caci nu se contesta un act administrativ propriu-zis, ci o dispozitie de concediere.
Analizand actele si lucrarile dosarului, prin prisma exceptiei inadmisibilitatii actiunii (calificata astfel), ca urmare a neindeplinirii de catre reclamant a procedurii prealabile, tribunalul constata urmatoarele:
 Prin Dispozitia nr 1131/07.09.2005 data de Primarul mun C, reclamantul este numit ca functionar public definitiv, avand functia de director executiv al Politiei Comunitare a municipiului Campina incepand cu data de 01.09.2005.
Prin Dispozitia nr 2332 /14.12.2009 data de Primarul municipiului C se constata incetarea de drept a raporturilor de serviciu ale reclamantului in cadrul aparatului de lucru al primarului municipiului C incepand cu data de 10.12.2009.
Textul art. 109 al. 2 Cod procedura civila stabileste ca, in cazurile prevazute de lege, sesizarea instantei competente se poate face numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile, dovada acesteia urmand a se anexa la cererea de chemare in judecata.
Cercetand daca reclamantul se afla intr-un astfel de caz prevazut de lege, tribunalul constata ca actiunile avand ca obiect litigiile privind functionarii publici se fundamenteaza in drept pe dispozitiile Legii nr.188/1999 rep., in cuprinsul careia legiuitorul a prevazut mai multe situatii posibile in care instanta de contencios administrativ poate fi sesizata.
Trebuie precizat ca, in cazul acestor actiuni, competenta instantei de contencios administrativ este expres prevazuta de dispozitiile art.80, art.85 al.2, art.104 al.8 si art.106 al.1 din aceasta lege. Totodata, dispozitiile art.109 din Legea nr.188/1999 rep. stabilesc plenitudinea de competenta a instantei de contencios administrativ pentru toate actiunile functionarilor publici avand ca obiect rapoorturile de serviciu, cu exceptia celor pentru care este prevazuta expres prin lege o alta competenta.
Daca in ipotezele privind sanctionarea disciplinara a functionarului public, in cea privind angajarii raspunderii materiale a functionarului public,  in cazul in care conducatorii autoritatilor si institutiilor publice refuza incadrarea functionarilor publici in conditiileart 104 alin 7 din Legea nr 188/1999, plangerea prealabila nu este necesara si obligatorie, caci legiuitorul face trimitere in aceste cazuri numai la instanta de contencios administrativ competenta, nu si la procedura contenciosului administrativ, ca atare, nu aceeasi este situatia de fata.
Astfel, potrivit dispozitiilor art.106 al.1 din Legea nr 188/1999, in cazul in care raportul de serviciu a incetat din motive pe care functionarul public le considera netemeinice sau nelegale, acesta poate cere instantei de contencios administrativ anularea actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus incetarea raportului de serviciu, in conditiile si termenele prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile ulterioare, precum si plata de catre autoritatea sau institutia publica emitenta a actului administrativ a unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si recalculate, si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat functionarul public. La solicitarea functionarului public, instanta care a constatat nulitatea actului administrativ va dispune reintegrarea acestuia in functia publica detinut".
Referitor la ipoteza incetarii raportului de serviciu, din modul de reglementare utilizat de legiuitor ( “in conditiile si termenele prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004") rezulta cu evidenta ca plangerea prealabila este obligatorie, astfel ca in situatia neindeplinirii ei anterior sesizarii instantei de judecata, actiunea este inadmisibila.
Este de mentionat si faptul ca potrivit art 97 din Legea nr 188/1999, incetarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici se face prin act administrativ al persoanei care are competenta legala de numire in functia publica si are loc in urmatoarele conditii:
    a) de drept;
    b) prin acordul partilor, consemnat in scris;
    c) prin eliberare din functia publica;
    d) prin destituire din functia publica;
    e) prin demisie.
De asemenea, art 98 din Legea nr 188/1999 dispune ca raportul de serviciu existent inceteaza de drept, iar constatarea cazului de incetare de drept a raportului de serviciu se face, in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea lui, prin act administrativ al persoanei care are competenta legala de numire in functia publica. Actul administrativ prin care s-a constatat incetarea de drept a raporturilor de serviciu se comunica Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in termen de 10 zile lucratoare de la emiterea lui.
Drept urmare, nu se poate sustine ca Dispozitia nr 2331/14.12.2009 reprezinta un simplu act de incetare a raporturilor de munca, suspus legislatiei muncii, iar in  realitate dispozitia contestata este calificata de catre legiuitor ca fiind act administrativ ce poate fi supus judecatii numai dupa indeplinirea procedurii prealabile obligatorii prevazute de art 7 alin 1 din Legea nr 554/2004.
In ce priveste incidenta legislatiei muncii, art. 117 din Legea nr 188/1999 prevede ca dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile legislatiei muncii, precum si cu reglementarile de drept comun civile, administrative sau penale, dupa caz, in masura in care nu contravin legislatiei specifice functiei publice si cum exista prevedere expresa in sensul ca reclamantul este tinut sa urmeze conditiile si termenele prevazute de legea nr 554/2004, instanta constata ca exceptia este intemeiata, urmand a fi admisa, iar drept consecinta cererea formulata va fi respinsa ca inadmisibila, pentru neindeplinirea procedurii prealabile.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014