InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Iasi

Anulare dispozitie prin care se suspenda plata unor sporuri si prime pentru toti salariatii angajatorului; incidenta reglementarilor privitoare la modificarea contractului individual de munca sub aspectul salariului.

(Sentinta civila nr. 1576 din data de 12.07.2010 pronuntata de Tribunalul Iasi)

Domeniu Actiuni (in): anulare; posesorie; regres; pauliana etc.; Salarizare | Dosare Tribunalul Iasi | Jurisprudenta Tribunalul Iasi

Anulare dispozitie prin care se suspenda plata unor sporuri si prime pentru toti salariatii angajatorului; incidenta reglementarilor privitoare la modificarea contractului individual de munca sub aspectul salariului.
 
 Prin cererea inregistrata la Tribunalul Iasi sub nr. _ pe rolul Tribunalului Iasi, sectia comerciala si de contencios administrativ, alaturi de colegii functionari publici, . in contradictoriu cu parata ., au solicitat anularea dispozitiei nr. . emisa de catre parata si obligarea acesteia la plata sumelor de bani reprezentand contravaloarea drepturilor de natura salariala neacordate incepand cu data de 01.06.2009.
 Prin sentinta nr. 16/a/13,01.2010, a fost disjunsa actiunea formulata de catre reclamantii din prezenta cauza angajati in baza unui contract individual de munca care a fost transpusa la Sectia Civila a Tribunalului - completul specializat in litigii de Munca, fiind inregistrata sub nr. 424/99/2010..
 In motivarea actiunii s-a aratat faptul ca, in speta, _ a hotarat suspendarea unor categorii de sporuri si prime pentru toti salariatii, iar actul administrativ prin care se pune in practica aceasta decizie este Dispozitia nr. 222 din 30.06.2009.
 Conform Dispozitiei nr. 222/2009 salariatii _ nu mai beneficiaza de urmatoarele drepturi salariale incepand cu data de 01.06.2009:
 - Sporul lunar de preventiei in cuantum de 11% din salariul de baza acordat in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 304/2008 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2008 pentru modificarea O.U.G. nr. 115/2004 privind salarizarea personalului din sectorul sanitar;
 - Sporul de incordare psihica sau care se desfasoara in conditii de munca deosebite in cuantum de 15% din salariul de baza acordat in conformitate cu prevederile art. 8 lit. b din H.G. nr. 281/1993 privind salarizarea personalului din unitatile bugetare;
 - Sporul pentru complexitatea muncii (audit) in cuantum de 25% din salariul de baza, acordat in conformitate cu dispozitiile art. 18(3) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern;
 - Sporul pentru complexitatea muncii (Control Financiar Preventiv) in cuantum de 25% din salariul de baza acordat in conformitate cu dispozitiile art. 9(7) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar preventiv;
 - Prima de stabilitate, acordata in baza H.G. nr. 578/2008 privind cuantumul primei de stabilitate pentru personalul din sistemul sanitar, precum si modul de acordare a acesteia;
 - Sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 100% (SIDA) din salariul de baza, acordat in conformitate cu anexa 2 din Ordinul nr. 721/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea sporurilor la salariile de baza in conformitate cu prevederile art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
 - Sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 25% (tulpini virulente) din salariul de baza, acordat in conformitate cu prevederile Regulamentului comun nr. 1132/6366 al Ministerului Sanatatii si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
 - Sporul pentru conditii periculoase in cuantum de 10% din salariul de buza, acordat in conformitate cu prevederile Regulamentului comun nr. 1132/6366 al Ministerului Sanatatii si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
 - Sporul pentru titlul stiintific de "doctor" in cuantum de 15% din salariul de baza, acordat in conformitate cu prevederile art. 11 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea personalului din sectorul sanitar si in conformitate cu prevederile art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici;
 - Sporul pentru conditii periculoase (RADIATII) in cuantum de 15% si 30% (conform categoriei de risc din autorizatia de functionare a laboratorului emisa de CNCAN Bucuresti) din salariul de baza, acordat in conformitate cu ANEXA nr. 2 din Regulamentul Comun nr. 1132/6366 al Ministerului Sanatatii si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, conform anexei);
 - Sporul pentru conditii periculoase (sef unitate nucleara, responsabil cu (radioprotectia) in cuantum de 10% din salariul de baza, acordat in conformitate cu prevederile art. 2 din H.G.R. nr. 655-1990 privind reglementarea unor drepturi ce se acorda salariatilor care isi desfasoara activitatea in mediu cu radiatii nucleare;
 - Sporul pentru conditii vatamatoare in cuantum de 7% din salariul de baza acordat in conformitate cu ANEXA nr. 3 din Regulamentul Comun nr. 1132/6366 al Ministerului Sanatatii si Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare conform anexei;
 - Premiul lunar, fondul de premiere stabilindu-se in cuantum de 10% din fondul de salarii pentru functionarii publici si 2% din fondul de salarii pentru personalul contractual acordat in conformitate cu prevederile art. 21 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea personalului din sectorul sanitar si in conformitate cu prevederile art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici;
 - Sporul pentru munca prestata in punctele vamale sambata, duminica sau in zilele de sarbatori legale, in cuantum de pana la 100%, acordat in conformitate cu prevederile art. 10 din H.G. nr. 281/1993 cu privire la salarizarea personalului din unitatile bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare;
 - Sporul pentru orele lucrate noaptea in punctele vamale, in cuantum de 15% din salariul de baza, acordat in conformitate cu prevederile art. 11 din H.G. nr. 281/1993 cu privire la salarizarea personalului din unitatile bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare;
 - Sporul pentru munca prestata peste durata normala a timpului de lucru, in cuantum de pana la 25% din salariul de baza acordat in conformitate cu prevederile art. 10 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea personalului din sectorul sanitar si in conformitate cu prevederile art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici;
 - Salariul de merit, in cuantum de 15% din salariul de baza, acordat in conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea personalului din sectorul sanitar si in conformitate cu prevederile art. 8 din ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici;
 Avand in vedere ca salariul este compus din salariul de baza, indemnizatii, sporuri, precum si alte adaosuri, face ca decizia luata sa fie lipsita de temei legal, constituind totodata o masura abuziva si exagerata venita din partea angajatorului, de natura a limita drepturile recunoscute de lege salariatilor.
 Reclamantii considera ca prin Dispozitia nr. 222/2009, se incalca un principiu de baza al legislatiei muncii si anume "Interdictia renuntarii la drepturile recunoscute de lege salariatilor", iar incalcarea acestui principiu face ca toate actiunile, demersurile prin care se urmareste incalcarea acestui principiu sa fie lovite de nulitate.
 Motivele invocate de angajator privind insuficienta fondurilor, nu justifica neacordarea drepturilor legiferate si recunoscute.
 Masura neacordarii acestor drepturi constituie o incalcare grava a dreptului la munca, la corecta si justa remunerare a acesteia, _ in calitate de angajator avand obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca - Legea 53, art. 40.
 Neacordarea tuturor drepturilor salariale contravine Constitutiei Romaniei art. 41 si art. 53, precum si Conventiei Europene a Drepturilor Omului si a Libertatilor Fundamentale - Protocol aditional 1, ratificata de catre Romania prin Legea 30/1994.
 Totodata drepturile solicitate sunt recunoscute de lege, iar neacordarea lor face ca normele juridice prin care acestea sunt aprobate sa aiba un caracter formal, ceea ce contravine principiului conform caruia o norma juridica odata aprobata trebuie sa produca efecte.
 Ca urmare, atata timp cat aceste drepturi sunt recunoscute de lege, pentru a nu deveni o obligatie lipsita de continut, ceea ce ar constitui o ingradire nelegitima a exercitarii lor, se impune respectarea principiului increderii in statul de drept, care implica asigurarea aplicarii legilor adoptate in spiritul si litera lor, concomitent cu eliminarea oricarei tendinte de reglementare a unor situatii juridice fictive.
 Parata, legal citata, nu a formulat intampinare insa a depus la dosar o precizare in care a aratat urmatoarele:
 Cu privire la personalul contractual, prin asigurarea unor resurse financiare de catre Ministerul Sanatatii, Directia de Sanatate Publica Iasi a platit o parte din drepturile solicitate ramanand suspendate sau neachitate pana in prezent urmatoarele sporuri si prime:
 - Prima de stabilitate, acordata in baza H.G. nr. 578/2008 privind cuantumul primei de stabilitate pentru personalul din sistemul sanitar, precum si modul de acordare a acesteia;
 - Premiul lunar, fondul de premiere stabilindu-se in cuantum de 10% din fondul de salarii pentru functionarii publici si 2% din fondul de salarii pentru personalul contractual acordat in conformitate cu prevederile art. 21 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea personalului din sectorul sanitar si in conformitate cu prevederile art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici;
 - Sporul pentru munca prestata peste durata normala a timpului de lucru, in cuantum de pana la 25% din salariul de baza acordat in conformitate cu prevederile art. 10 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea personalului din sectorul sanitar si in conformitate cu prevederile art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici;
 - Salariul de merit, in cuantum de 15% din salariul de baza, acordat in conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea personalului din sectorul sanitar si in conformitate cu prevederile art. 8 din ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici;
 In dovedirea propriilor sustineri partile au depus la dosar o serie de acte. La dosar s-a depus si hotararea data de Tribunalul Iasi in dosarul nr. 5503/99/2009 raportat la functionarii publici.
 Prin sentinta civila nr. 487/12.03.2010, Tribunalul Iasi a respins actiunea.
 Pentru a se pronunta astfel, instanta a retinut urmatoarele:
 La 30.06.2009 parata a emis decizia nr. 222 prin care a dispus suspendarea, incepand cu 01.06.2009, urmatoarelor sporuri si prime solicitate de reclamanti: sporul lunar de preventie in cuantum de 11% din salariul de baza, sporul de incordare psihica in cuantum de 15 %, prima de stabilitate, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 100% (SIDA) din salariul de baza, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 25% (tulpini virulente) din salariul de baza, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 10%, sporul pentru conditii deosebit de periculoase (radiatii) in cuantum de 15 si 30% (conform categoriei de risc din autorizatia de functionare a laboratorului), sporul pentru conditii vatamatoare in cuantum de 7%, premiul lunar, sporul pentru munca prestata in punctele vamale sambata, duminica sau in zilele de sarbatori legale, in cuantum de pana la 100%, sporul pentru orele lucrate noaptea in punctele vamale in cuantum de 15%, sporul pentru munca prestata peste durata normala a lucrului, in cuantum de pana la 25% din salariul de baza, salariul de merit in cuantum de 15% din salariul de baza, precum si alte sporuri ce nu au fost solicitate prin prezenta actiune.
Aceasta decizie a fost inregistrata la data de 22.07.2009 la Sindicatul "Sanitas" Iasi.
 Prin cererea formulata reclamantii au solicitat anularea dispozitiei nr. 222/30.06.2009 emisa de catre parata si obligarea acesteia la plata sumelor de bani reprezentand contravaloarea drepturilor de natura salariala neacordate incepand cu data de 01.06.2009.
 In privinta functionarilor publici, instanta a retinut faptul ca Tribunalul Iasi a admis in parte actiunea acestora, retinand in cuprinsul motivarii faptul ca singurul motiv care rezulta din continutul actului a carui anulare se solicita precum si din documentatia ce a stat la baza emiterii acestuia il reprezinta lipsa resurselor banesti suficiente si necesitatea asigurarii unei executii bugetare echilibrate pentru semestrul al II-lea al anului 2009 cu incadrarea in creditele bugetare deja aprobate; existenta tuturor sporurilor salariale a caror acordare s-a suspendat prin dispozitia nr. 222/2009 a _ nu este determinata prin reglementarile normative care le-au instituit de existenta resurselor banesti necesare acoperirii lor. Motivele invocate de angajator privind insuficienta fondurilor, nu justifica neacordarea drepturilor legiferate si recunoscute. Masura neacordarii acestor drepturi constituie o incalcare grava a dreptului la munca, la corecta si justa remunerare a acesteia, _ in calitate de angajator avand obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca - Legea 53, art. 40. Se incalca in acest fel prevederile art. 54 alin. 1 din Legea nr. 24/2004 in care se arata ca "in cazuri speciale aplicarea unui act normativ poate fi suspendata printr-un alt act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior".
 Insa, in cauza de fata, instanta retine faptul ca dispozitia nr. 222/30.06.2009 a fost dispusa pentru aducerea la indeplinire a Hotararii Comitetului Director nr. 2/30.06.2009.
 S-a considerat ca dispozitia nr. 222 este doar o punere in aplicare a acestei hotarari date de Comitetul Director prin care s-a hotarat suspendarea acestor sporuri si prime. Se mentioneaza in cuprinsul acesteia - la sfarsit - faptul ca "Serviciul Resurse Umane, normare, organizare si salarizare va duce la indeplinire prevederile prezentei Hotarari prin emiterea Dispozitiei in acest sens si informarea celor implicati."
 Cata vreme Hotararea Comitetului Director nr. 2/30.06.2009 este in vigoare, aceasta produce efecte, motiv pentru care nu se poate dispune anularea dispozitiei nr. 222/30.06.2009.
 La dosar nu s-a depus nici un act din care sa reiasa ca aceasta hotarare a fost anulata, motiv pentru care produce efecte juridice fata de reclamanti (prin prezenta actiune acestia nu au solicitat si anularea Hotararii Comitetului Director nr. 2/30.06.2009. In aceste conditii, chiar daca s-ar anula dispozitia nr. 222 ar ramane in vigoare aceasta hotarare producatoare de efecte juridice.
Impotriva acestei sentinte reclamantii au declarat recurs care a si fost admis prin decizia civila nr. 479/04.06.2010 a Curtii de Apel Iasi. A fost casata sentinta recurata si a fost trimisa cauza spre rejudecare retinandu-se ca reclamantii au solicitat prin cererea de chemare in judecata anularea dispozitiei nr. 222/30.06.2009 emisa de _, act unilateral prin care angajatorul a procedat la suspendarea anumitor categorii de sporuri, prevazute in legi si in contractele colective de munca, cu data de 1 iunie 2009 si ca instanta de fond trebuia sa analizeze legalitatea si temeinicia acestui act unilateral dar s-a retinut doar imprejurarea ca dispozitia nr. 222/30.06.2009 reprezinta doar o punere in aplicare a Hotararii Comitetului Director nr. 2/30.06.2010 si nu a solutionat practic fondul cauzei, nepronuntandu-se pe actiunea cu a carei judecata a fost sesizat..
Cauza a fost reinregistrata pe rolul Tribunalului Iasi sub acelasi numar 424/99/2010.
In rejudecare partile nu au mai depus alte precizari sau inscrisuri si nu au solicitat alte probe.
Analizand cauza pe fondul ei, instanta retine urmatoarele:
 Reclamantii _ sunt angajati ai paratei _ in baza unor contracte de munca.
 La data de 30.06.2009 parata a emis decizia nr. 222 prin care s-a dispus unilateral suspendarea (de la 01.06.2009) unor sporuri si prime solicitate de reclamanti: sporul lunar de preventie in cuantum de 11% din salariul de baza, sporul de incordare psihica in cuantum de 15 %, prima de stabilitate, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 100% (SIDA) din salariul de baza, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 25% (tulpini virulente) din salariul de baza, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 10%, sporul pentru conditii deosebit de periculoase (radiatii) in cuantum de 15 si 30% (conform categoriei de risc din autorizatia de functionare a laboratorului), sporul pentru conditii vatamatoare in cuantum de 7%, premiul lunar, sporul pentru munca prestata in punctele vamale sambata, duminica sau in zilele de sarbatori legale, in cuantum de pana la 100%, sporul pentru orele lucrate noaptea in punctele vamale in cuantum de 15%, sporul pentru munca prestata peste durata normala a lucrului, in cuantum de pana la 25% din salariul de baza, salariul de merit in cuantum de 15% din salariul de baza, precum si alte sporuri ce nu au fost solicitate prin prezenta actiune, decizie inregistrata la data de 22.07.2009 la Sindicatul "Sanitas" Iasi.
 Reclamantii au solicitat anularea dispozitiei nr. 222/30.06.2009 emisa de catre parata si obligarea ei la plata sumelor de bani reprezentand contravaloarea drepturilor de natura salariala neacordate incepand cu data de 01.06.2009.
 In privinta functionarilor publici, reclamanti in actiunea initiala alaturi de cei din cauza de fata, instanta de contencios administrativ a admis in parte actiunea acestora, retinand in cuprinsul motivarii faptul ca singurul motiv care rezulta din continutul actului a carui anulare se solicita precum si din documentatia ce a stat la baza emiterii acestuia il reprezinta lipsa resurselor banesti suficiente si necesitatea asigurarii unei executii bugetare echilibrate pentru semestrul al II-lea al anului 2009 cu incadrarea in creditele bugetare deja aprobate; existenta tuturor sporurilor salariale a caror acordare s-a suspendat prin dispozitia nr. 222/2009 a _ nu este determinata prin reglementarile normative care le-au instituit de existenta resurselor banesti necesare acoperirii lor. Motivele invocate de angajator privind insuficienta fondurilor, nu justifica neacordarea drepturilor legiferate si recunoscute. Masura neacordarii acestor drepturi constituie o incalcare grava a dreptului la munca, la corecta si justa remunerare a acesteia, _ in calitate de angajator avand obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca - Legea 53, art. 40. Neacordarea tuturor drepturilor salariale contravine Constitutiei Romaniei art. 41 si art. 53, precum si Conventiei Europene a Drepturilor Omului si a Libertatilor Fundamentale - Protocol aditional 1, ratificata de catre Romania prin Legea 30/1994.
 S-a mai retinut, in ceea ce-i priveste pe functionarii publici ca drepturile solicitate sunt recunoscute de lege, iar neacordarea lor face ca normele juridice prin care acestea sunt aprobate sa aiba un caracter formal, ceea ce contravine principiului conform caruia o norma juridica odata aprobata trebuie sa produca efecte. Atata timp cat aceste drepturi sunt recunoscute de lege, pentru a nu deveni o obligatie lipsita de continut, ceea ce ar constitui o ingradire nelegitima a exercitarii lor, se impune respectarea principiului increderii in statul de drept, care implica asigurarea aplicarii legilor adoptate in spiritul si litera lor, concomitent cu eliminarea oricarei tendinte de reglementare a unor situatii juridice fictive. Practic prin dispozitia nr. 222/2009 a _ sunt suspendate unele efecte ale actelor normative (legi, hotarari de guvern, ordonante ale guvernului, ordine ale ministrului sau regulamente) prin care s-au acordat aceste drepturi.
 Se incalca in acest fel prevederile art. 54 alin. 1 din Legea nr. 24/2004 in care se arata ca "in cazuri speciale aplicarea unui act normativ poate fi suspendata printr-un alt act normativ de acelasi nivel sau de nivel superior".
 Pentru aceste motive instanta de contencios administrativ a dispus anularea actului atacat doar in ceea ce priveste pe reclamantii functionari publici si a obligat parata sa le achite acestora sporurile a caror suspendare s-a dispus in masura in care acestea nu au fost deja achitate pe durata solutionarii cauzei.
 In ceea ce-i priveste pe reclamantii _.salariati ai paratei _. in baza unui contract individual de munca, instanta retine ca pentru aceasta diminuare a salariului prin suspendare urmatoarelor sporuri: sporul lunar de preventie in cuantum de 11% din salariul de baza, sporul de incordare psihica in cuantum de 15 %, prima de stabilitate, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 100% (SIDA) din salariul de baza, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 25% (tulpini virulente) din salariul de baza, sporul pentru conditii deosebit de periculoase in cuantum de 10%, sporul pentru conditii deosebit de periculoase (radiatii) in cuantum de 15 si 30% (conform categoriei de risc din autorizatia de functionare a laboratorului), sporul pentru conditii vatamatoare in cuantum de 7%, premiul lunar, sporul pentru munca prestata in punctele vamale sambata, duminica sau in zilele de sarbatori legale, in cuantum de pana la 100%, sporul pentru orele lucrate noaptea in punctele vamale in cuantum de 15%, sporul pentru munca prestata peste durata normala a lucrului, in cuantum de pana la 25% din salariul de baza, salariul de merit in cuantum de 15% din salariul de baza nu exista nici o justificare si nu rezulta din nici un inscris ca partile care au negociat drepturi salariale au prevazut si agreat o diminuare a salariului.
Astfel, aceasta diminuare apare ca o modificare unilaterala a contractului individual de munca sub aspectul elementului salariu.
 Odata contractul de munca incheiat, angajatorul are posibilitatea de a modifica clauzele acestuia, cu respectarea obligatiei de informare. Anterior modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa salariatul cu privire la clauzele generale pe care intentioneaza sa le modifice. Orice modificare a unuia dintre elementele contractului individual de munca in timpul executarii acestuia, impune incheierea unui act aditional la contract, intr-un termen de 15 zile de la data incunostintarii in scris a salariatului, (cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare rezulta ca posibila din lege sau din contractul colectiv de munca aplicabil). . Elementele contractuale care sunt supuse cel mai frecvent modificarii prin acordul partilor sau in mod unilateral sunt locul muncii, felul muncii si salariul. Modificarea prin acordul partilor nu este, de regula, supusa unor restrictii sau limitari. Trebuie avut in vedere ca modificarea contractului de munca sa nu aduca vreo atingere drepturilor salariatilor care sunt ocrotite prin dispozitii imperative ale legii.
 De asemenea, salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzactie prin care se urmareste renuntarea la aceste drepturi sau limitarea lor este lovita de nulitate.
 Art. 41 alin.1 din Codul muncii prevede ca norma de principiu faptul ca modificarea contractului individual de munca se poate face numai cu acordul partilor. . Aliniatul 2 al aceluiasi articol arata ca prin exceptie modificarea contractului de munca se poate face in mod unilateral de catre unitate numai in cauzele si conditiile codului muncii. Potrivit dispozitiilor codului muncii singurul caz in care este admisibila modificarea contractului de munca in privinta salariului este acela al sanctiunii disciplinare pe o perioada determinata. In speta, masura modificarii salariului nu numai ca a avut loc in lipsa unei sanctiuni disciplinare, dar a fost dispusa si pe o perioada nedeterminata, fara negociere si fara a se incheia un act aditional.
 Fata de aceste considerente, tribunalul va admite actiunea . va dispune anularea Dispozitiei nr. 222/30.06.2009 emisa de parata in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la reclamantii-personal contractual si o va obliga pe parata sa le achite acestora sporurile a caror suspendare a fost dispusa prin Dispozitia 222/2009, in masura in care acestea nu au fost deja achitate pe durata solutionarii cauzei.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare; posesorie; regres; pauliana etc.; Salarizare

Functionari publici. Comisar Garda Financiara. HG nr. 1324/2009. Aviz conform - Sentinta comerciala nr. 3708 din data de 10.10.2013
Competenta materiala. Cereri avand ca obiect sume reprezentand finantarea nerambursabila din partea Uniunii Europene - Sentinta comerciala nr. 4989 din data de 12.12.2013
Dizolvare judiciara societate comerciala. Neintelegeri grave dintre asociati - Sentinta civila nr. 1440 din data de 21.11.2013
Perimare. Calculul termenului. Aplicarea legii in timp - Sentinta comerciala nr. 1351 din data de 10.10.2013
Actiune in anulare contract de vanzare cumparare incheiat cu ignorarea sechestrului asigurator dispus de organele de urmarire penala - Sentinta civila nr. 862 din data de 06.06.2013
Actiune in anulare hotarare constatare incetare mandat ales local - Sentinta comerciala nr. 1770 din data de 25.04.2013
Masuri de interdictie vizand gospodarirea comunala. Limitele legale ale atributiilor Direc?iei Sanitara Veterinara ?i pentru Siguran?a Alimentelor Ia?i - Sentinta comerciala nr. 3714 din data de 10.10.2013
Anulare certificat de urbanism. Admisibilitate. Respectarea documentatiilor de urbanism - Sentinta comerciala nr. 728 din data de 21.02.2013
Incadrare juridica - infractiunea de "omor deosebit de grav? prev. de art. 174-176 lit. b, d Cod penal si infractiunea de "talharie? prev. de art. 211 alin. 1 - alin.2 lit. b, alin.21 lit. a, c Cod penal; retinerea agravantei prev. de art. 175 lit. d ... - Sentinta penala nr. 57 din data de 15.07.2013
Plangere impotriva solutiei de netrimitere in judecata a unui inculpat cuprinsa in rechizitoriu - obiectul plangerii; posibilitatea de a analiza pe fond sustinerile petentului in situatia in care prim-procurorul a respins ca tardiva plangerea ce i-a ... - Sentinta penala nr. 31 din data de 23.01.2013
Incadrare juridica - infractiunea de "omor deosebit de grav? prev. de art. 174-176 lit. b, d Cod penal si infractiunea de "talharie? prev. de art. 211 alin. 1 - alin.2 lit. b, alin.21 lit. a, c Cod penal; retinerea agravantei prev. de art. 175 lit. d .. - Sentinta penala nr. 57 din data de 15.07.2013
Plangere impotriva solutiei procurorului de netrimitere in judecata cuprinsa in rechizitoriu - obiectul si limitele judecatii; plangere adresata in termen instantei, insa cu depasirea termenului prevazut de lege in fata procurorului ierarhic superior. - Sentinta penala nr. 31 din data de 23.01.2013
Infractiunile de trafic de droguri si spalare de bani - incadrarea juridica a faptei de a cumpara un bun cu bani proveniti din savarsirea unei infractiuni prevazute de legea nr. 143/2000. - Sentinta penala nr. 83 din data de 25.02.2013
Fapta care nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni - evaluarea pericolului social presupune, din partea organului judiciar, analiza complexitatii faptei, a continutului, a urmarilor si circumstantelor acesteia, a particularitatilor ... - Decizie nr. 12 din data de 20.11.2012
Daune morale si materiale raspundere solicitate societatii de asigurare de catre mostenitorii terti prejudiciati de decesul victimei, autorul accidentului fiind persoana asigurata RCA. Caz de forta majora. - Sentinta comerciala nr. 998 din data de 28.09.2012
Recurs. Despagubiri solicitate de societatea de asigurari de la persoana vinovata de producerea accidentului - Sentinta comerciala nr. 388 din data de 18.09.2012
Refuz nejustificat - Sentinta comerciala nr. 1635 din data de 27.06.2012
Anulare ordin Inspector Sef al Inspectoratului de Jandarmi Judetean Iasi - Sentinta comerciala nr. 1079 din data de 11.05.2012
Propunere de arestare preventiva a inculpatului respinsa - recurs; distinctia dintre pericolul concret pentru ordinea publica pe care l-ar reprezenta lasarea in libertate a inculpatului si pericolul social concret al faptelor imputate; criterii de ap... - Hotarare nr. 107 din data de 23.05.2011
Conflict negativ de competenta - constatare si sesizare instanta competenta cu solutionarea acestuia. Notiunea de "instanta de executare a ultimei hotarari" prevazuta de disp. art. 449 alin. 2 C.proc.pen.; situatia speciala a aplicarii prevederilor ... - Sentinta penala nr. 407 din data de 15.09.2011