InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Ialomita

Fond litigii de munca. Ajutorul financiar acordat cadrelor didactice potrivit Legii nr. 315/2006. Efectul abrogarii acestei legi, prin Legea nr. 118/2010 cu privire la acordarea ajutorului financiar pentru anul 2010.

(Sentinta civila nr. 583F din data de 06.03.2012 pronuntata de Tribunalul Ialomita)

Domeniu Despagubiri, penalitati | Dosare Tribunalul Ialomita | Jurisprudenta Tribunalul Ialomita

Fond  litigii de munca. Ajutorul financiar acordat cadrelor didactice potrivit Legii nr. 315/2006. Efectul abrogarii acestei legi, prin Legea nr. 118/2010 cu privire la acordarea ajutorului financiar pentru anul 2010.

( TRIBUNALUL IALOMITA - SECTIA CIVILA - SENTINTA CIVILA nr. 583 F
din 06.03.2012 )

Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 471/98/2012 la data de 13.02.2012, reclamantul U.S.L.I. in numele membrilor de sindicat AI., B.I.V. s.a. a chemat in judecata pe paratii  : UNITATEA SCOLARA,  INSPECTORATUL SCOLAR  si  MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI,solicitand ca prin hotarare judecatoreasca sa se dispuna:  
- obligarea paratei, unitatea de invatamant, la plata sumelor reprezentand diferenta dintre ajutorul financiar  pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic necesare imbunatatirii calitatii didactice, prevazut de Legea nr. 315/2006, aferent anului 2009 si suma efectiv platita si cea aferenta anului 2010  in cuantumul a 100 euro, echivalent in lei, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii, sume actualizate in functie de rata inflatiei la data platii;
- obligarea paratului Inspectoratul Scolar sa aloce catre unitatea de invatamant sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006;
- obligarea paratului Ministerul Educatiei, Cercetarii,Tineretului si Sportului  sa aloce Inspectoratului scolar sumele necesare platii ajutorului prevazut de Legea nr. 315/2006.
In motivarea actiunii sale, reclamantul arata ca in temeiul art. 1 din Legea nr. 315/2006 privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice, in invatamantul preuniversitar, incepand cu 1 ianuarie 2007, cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar beneficiaza de un ajutor financiar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice (art. 1 din lege). Ajutorul in cauza se acorda anual si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii, sume  ce se asigura de la bugetul de stat, prin Ministerul Educatiei si Cercetarii  (actualmente Ministerul Educatiei, Cercetarii,Tineretului si Sportului).
Solutionand cauza tribunalul admite cererea pentru considerentele de mai jos:
Potrivit art. 1 din Legea nr. 315 din 12 iulie 2006 privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice, in invatamantul preuniversitare "Se acorda un ajutor financiar cadrelor didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice."
Conform acestui act normativ,  ajutorul  financiar se acorda anual, la solicitarea cadrelor didactice  si reprezinta echivalentul in lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data platii.
Din interpretarea acestor dispozitii reiese ca  principala conditie pe care persoana trebuie sa o indeplineasca pentru a beneficia de acest drept banesc special este aceea de a avea calitatea de cadru didactic titular si/sau suplinitor calificat din invatamantul preuniversitar si de a formula cerere de acordare a ajutorului financiar.
In aplicarea acestor dispozitii legale au fost emise norme metodologice aprobate prin Hotararea de Guvern nr. 453/2007, care reglementeaza mecanismul de acordare a ajutorului financiar mai sus aratat.
In acest sens potrivit art. 1 din HG 453/2007, beneficiarii ajutorului financiar prevazut de Lg. 315/2006 sunt cadrele didactice titulare si /sau suplinitoare calificate incadrate in invatamantul preuniversitar care sunt in activitate.
Potrivit art. 2 din aceleasi norme, ajutorul financiar se acorda de unitatea de invatamant la care cadrul didactic isi desfasoara activitatea , iar potrivit art. 3 din aceleasi norme ajutorul se acorda anual pe baza de cerere formulata de beneficiari si inregistrata pana la 1 noiembrie pentru anul urmator, la unitatea de invatamant la care beneficiarul exercita functia de baza, iar platile se efectueaza incepand cu luna ianuarie din anul urmator.
Obligatia de plata a ajutorului financiar revine unitatii scolare care trebuie sa solicite lunar, pana la data de 10 ale fiecarei luni la Inspectoratul scolar, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar, iar inspectorate scolare judetene la randul lor solicita lunar, pana la data de 20 a fiecarei luni, la Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna urmatoare, asa cum prevede art. 5 din norme.
Mecanismul de plata a acestui ajutor financiar, asa cum este reglementat legitimeaza calitatea procesuala pasiva atat a unitatii de invatamant cat si a inspectoratelor scolare si Ministerului Educatiei Cercetarii si Tineretului.
Din probele aflate la dosarul cauzei rezulta ca, cadrele didactice membrii de sindicat au solicitat in conditiile legii ajutorul financiar la care sunt indreptatiti, fara ca sa primeasca sumele cuvenite in totalitate pentru anul 2009 si 2010.
Din economia disp. Lg. 315/2006, rezulta ca in intentia legiuitorului a fost de a acorda acest drept sub forma de "ajutor", deci in avans.
Acelasi lucru se desprinde si din dispozitiile HG nr. 453/2007, chiar daca la art. 5 alin. 6 se vorbeste de necesitatea justificarii pe baza de documente de catre beneficiari a ajutorului primit, atunci cand in acelasi articol in mod rituos stabileste ca acest ajutor financiar se plateste in avans, intr-o singura transa, in limita echivalentului in lei a 100 de euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data platii.
In raport de situatia de fapt asa cum aceasta rezulta din probele administrate in cauza, cat si de reglementarile cuprinse in Lg. 315/2006 si HG nr.453/2007, rezulta ca nasterea dreptului cadrelor didactice membrii de sindicat, a avut loc la momentul cand au fost indeplinite conditiile prevazute de lege, respectiv la data depunerii cererii pentru acordarea acestui ajutor, obligatia platii  de catre unitatea de invatamant, devenind scadenta la 1 ianuarie a anului urmator.
Asa fiind, pentru anul 2010 dreptul cadrelor didactice de a primi ajutorul financiar la nivelul echivalentului a 100 de euro era nascut la data cand Lg. 315/2006 a fost abrogata prin art. 15 lit. k din Lg. 118/2010, respectiv  3 iulie 2010, astfel incat cererile acestora vor fi admise pentru intreaga suma si nu fractionat pentru perioada cuprinsa intre 01.01.2010 si 03.07.2010.
Acest argument isi gaseste sprijin si in disp. art. 2 din Lg. 315/2006 potrivit cu care ajutorul financiar se acorda anual, cat si in disp. art. 5 alin. 6 din HG nr. 453/2007 potrivit cu care plata ajutorului se face intr-o singura transa.
De altfel, momentul platii ajutorului financiar nu are relevanta asupra existentei unui drept astfel cum el este consacrat de lege, dupa cum refuzul de a plati acest drept pana la momentul abrogarii legii nu poate duce la desfiintarea retroactiva a unui drept deja nascut sub legea abrogata, intrucat o lege civila nu poate produce efecte retroactiv.
Pe de alta parte, prevederea cuprinsa  in disp. art. 5 alin. 3 din normele metodologice "in limita  creditelor bugetare aprobate", nu se poate interpreta in sensul limitarii sau conditionarii dreptului de a primi ajutorul financiar pentru achizitionarea de cartii sau programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice in invatamantul preuniversitar, drept care este prevazut de Lg. 315/2006, neconditionat.
Daca s-ar accepta o astfel de interpretare s-ar putea ajunge la situatia inacceptabila a lipsirii totale de efecte a Lg nr. 315/2006, cu consecinta lipsirii totale de acest drept a beneficiarilor lui.
De altfel, asa cum este reglementat acest drept are un caracter patrimonial indeplinind toate caracteristicile reglementate de art. 1 protocolul 1 la Conventie, fiind totodata si protejat de aceasta.
Daca acordarea acestui ajutor ar fi conditionata de  existenta disponibilitatilor bugetare (situatie neprevazuta de actul normativ care il reglementeaza) inseamna a transforma acest drept intr-un drept iluzoriu intrucat executarea obligatiei corelative devine sine die, situatie neacceptata de jurisprudenta CEDO (cauza Viasu contra Romaniei din 2 iunie 2009).
Prin neplata sumelor prevazute de Lg. 315/2006, angajatorul a incalcat atat dispozitiile acestei legi cat si disp. art. 40alin. 2 lit c din Codul muncii , potrivit carora angajatorul are obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractul individual de munca si a produs cadrelor didactice membrii de sindicat un prejudiciu material pe care trebuie sa il acopere potrivit art. 253 din Codul muncii.
Intrucat, ajutorul prevazut de Lg. nr 315/2006 reprezinta echivalentul in lei a sumei de 100 euro calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data platii, instanta considera ca nu se poate invoca prezenta unui prejudiciu cauza de erodarea monedei nationale ca urmare a unor fluctuatii monetare in intervalul de timp scurs de la data scadentei si cea a platii efective a sumei datorate, astfel incat cererea reclamantului privind acordarea indicelui de inflatie nu poate fi primita.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Despagubiri, penalitati

DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC. APLICAREA DISPOZITIILOR LEGALE PRIVIND PLATA AJUTORULUI FINANCIAR PENTRU ACHIZITIONAREA DE CARTI SI PROGRAME EDUCATIONALE IN FORMAT ELECTRONIC - Sentinta civila nr. 1921/LM/2011 din data de 15.11.2011
Despagubiri din asigurare de raspundere in cazul accidentelor de circulatie. Subrogatie. Neaplicarea solidaritatii. - Decizie nr. speta 5 din data de 08.01.2008
Repararea pagubei materiale sau a daunei morale in cazul condamnarii pe nedrept sau al privarii ori restrangerii dreptului de libertate in mod nelegal (art.504-507 Cod proc. penala). Data de la care incepe sa curga termenul de exercitare a actiunii p... - Sentinta civila nr. speta 2 din data de 04.01.2008
Despagubiri pentru lipsa de folosinta corelativ cu dreptul de retentie - Decizie nr. 88 din data de 05.03.2015
Folosinta teren agricol. Despagubiri acordate la valoarea corespunzatoare a folosului de tras - Decizie nr. 660 din data de 04.12.2014
LITIGIU CU PROFESIONISTI - Sentinta comerciala nr. 1049 din data de 04.11.2014
Solicitare pe cale separata a cheltuielilor de judecata. Reducere onorar de avocat. - Decizie nr. 219 din data de 03.04.2014
Despagubiri solicitate in baza Legii 221 din 2009. Constatarea caracterului politic a deportarii - Sentinta civila nr. 240 din data de 07.03.2011
Despagubiri - Decizie nr. 60 din data de 28.01.2011
Despagubiri - Sentinta civila nr. 138 din data de 04.02.2011
Despagubiri solicitate in baza Legii 221/2009 reprezentand contravaloarea unor bunuri confiscate abuziv de regimul comunist, fara ca masura confiscarii sa aiba caracter politic. - Sentinta civila nr. 969 din data de 15.10.2010
Esalonarea platilor stabilite prin titlul executoriu. - Decizie nr. 152 din data de 04.03.2010
Despagubiri - Sentinta civila nr. 1 din data de 15.09.2008
Pretentii - Sentinta civila nr. 330 din data de 05.05.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 17 din data de 13.01.2010
Evacuare - Sentinta civila nr. 181 din data de 26.02.2009
Fonduri europene. Natura de acte administrative a proceselor-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a creantei bugetare si consecintele ce decurg din aceasta cu privire la prezumtiile legale si sarcina probei. - Decizie nr. 658/R din data de 04.06.2015
Validarea de catre vicepresedintele A.N.R.P. a hotararii unei comisii judetene de aplicare a Legii nr. 9/1998. A.N.R.P. nu se poate apara invocand propria culpa in negasirea resurselor financiare efectuarii platii acestor despagubiri. - Decizie nr. 71/R din data de 16.01.2015
Art. 41 din Legea nr. 165/2013 interpretare notiunea de hotarare judecatoreasca prin care s-a stabilit cuantumul despagubirilor. - Decizie nr. 284/R din data de 03.03.2015
Competenta legala de luare a masurii alocarii unor judecatori de la alte sectii la constituirea completurilor de judecata ale unei sectii, in mod exceptional. Diferenta intre aceasta masura, pe de o parte si delegare/detasare/transfer, pe de alta parte. - Decizie nr. 2110/R din data de 19.09.2014