InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Ialomita

Functia de demnitate publica - Primar. Remuneratie

(Sentinta civila nr. 1742 bis/F din data de 23.09.2010 pronuntata de Tribunalul Ialomita)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Ialomita | Jurisprudenta Tribunalul Ialomita

            FUNCTIA  DE  DEMNITATE  PUBLICA - PRIMAR. REMUNERATIE   

          SPOR  VECHIME, PREMIUL  LUNAR DE  2% SI  PREMIUL ANUAL.

 

 

 

         Reclamantul C.Gh. a  chemat  in judecata paratul CONSILIUL LOCAL  FETESTI, solicitand obligarea acestuia  la plata  drepturilor  salariale  neachitate  lunar de 2% si  premiul anual acordat la sfarsitul  anului, precum  si  actualizarea acestor  sume  cu  indicele  de inflatie la  data   platii  efective .

         Solutionand  cauza,  instanta a  respins-o  ca neintemeiata .

         Pentru a se  pronunta astfel, s-au retinut  urmatoarele :

Analiza tribunalului cu privire la drepturile reprezentand sporul de vechime, premiul lunar de 2% si premiul anual care se acorda la sfarsitul anului pentru persoanele care ocupa functii de demnitate publica are punct de plecare dispozitiile Legii   nr. 40 /1991 republicata cu privire la salarizarea Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si a personalului Presedintiei, Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive.

Prin prevederile art. 7 din acest act normativ se stipuleaza ca salariile de baza ale functiilor din conducerea prefecturilor si consiliilor locale sunt prevazute in anexa nr. 7 in care se stabilesc indemnizatiile primarilor, viceprimarilor si secretarilor de primarii.

Dispozitiile art. 14 alin. 1, 17 si 18 din Legea nr. 40/1991 prevad ca persoanele salarizate potrivit acestei legi beneficiaza de un spor de asupra fondului de salarii prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli al unitatii vechime in munca, de un premiu lunar de 2% asupra fondului de salarii prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli al unitatii, precum si un premiu anual de pana la un salariu mediu lunar de baza realizat in anul pentru care se face plata.

Ulterior, prin Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica se prevede expres prin art. 19 si 20 modalitatea prin care sunt remunerati persoanele care ocupa functii de demnitate publica.

Astfel, persoanele care ocupa functii de demnitate publica au dreptul, pentru activitatea desfasurata, la o indemnizatie lunara, stabilita in conformitate cu prevederile anexei II din lege, iar aceasta indemnizatie reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei  si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor  care se determina in raport cu venitul salarial.

Anexa 10 la Legea nr. 154/1998  stabileste  prevederile din unele acte normative care se abroga, fiind expres prevazute in punctul 1 dispozitiile referitoare la promovarea in grade, trepte profesionale si gradatii, indemnizatii de conducere, ponderea functiilor de conducere prevazute la art. 8, art. 9, art. 11, art. 12, art. 13, art. 24, art. 25, art. 28 alin. (2) si alin. (3), art. 30, art. 33, art. 37, art. 39 si la art. 41, precum si anexa nr. 7 pct. 2 din nota, anexa nr. 8 si pct. 1, 3 si 7 din nota, anexa nr. 9 si nota de la cap. II, pct. 1 din nota la cap. III lit. B si pct. 1 si 2 de la cap. III lit. C, din Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum si al personalului Presedintiei, Guvernului si a celorlalte organe ale puterii executive, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 14 iulie 1993.

Ultimul alineat din Legea nr. 154/1998 stipuleaza ca celelalte reglementari cu privire la nivelul salariilor, stabilirea gradatiilor pentru personalul prevazut in prezenta lege, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.

De observat este faptul ca normele de tehnica legislativa avute in vedere la elaborarea Legii nr. 154/1998  erau cele prevazute de Decretul nr. 16/1976 prin care se arata la art. 88 alin. 4  ca "In mod exceptional, in cazul in care, datorita complexitatii reglementarilor, nu ar putea fi indicate toate dispozitiile legale contrare, se va putea adauga, la sfarsitul enumerarii actelor normative abrogate direct, formula de abrogare generica "si orice alte dispozitii contrare".

Normele de tehnica legislativa prevazute de Decretul nr. 16/1976 sunt schimbate prin intrarea in vigoare a Legii nr. 24/2000 care, intr-adevar, nu mai prevede posibilitatea abrogarii generice sub forma si orice alte dispozitii contrare se abroga.

In schimb, chiar si in acest act normativ se stabileste prin art. 67 posibilitatea abrogarii implicite, si anume, in cazuri deosebite, in care la elaborarea si adoptarea unei reglementari nu a fost posibila identificarea tuturor normelor contrare, se poate prezuma ca acestea au facut obiectul modificarii, completarii ori abrogarii lor implicite.

Avand in vedere textele legale invocate mai sus, tribunalul constata ca elaborarea Legii nr. 154/1998 s-a realizat in acord cu normele de tehnica legislativa ce erau in vigoare la acea data, abrogarea  dispozitiilor contrare fiind o posibilitate de abrogare implicita era  recunoscuta de Decretul nr. 16/1976.

Intrucat sporurile prevazute de art. 14 alin. 1, 17, 18 din Legea nr. 40/1991 au fost pastrate pentru alte categorii de personal prevazute de Legea nr. 154/1998, abrogarea lor expresa doar pentru categoria  persoanelor care ocupa functii de demnitate publica era foarte greu de prevazut.

In aceste conditii, tribunalul constata ca art. 14 alin. 1, 17, 18 din Legea nr. 40/1991 au fost abrogate implicit cu privire la persoanele care ocupa functii de demnitate publica, din moment ce  indemnizatia acordata acestor persoane reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei de primar, conform noii legi de stabilire a remuneratiei acestei categorii de persoane (art. 19 si 20 din Legea nr. 154/1998).

Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala prin art. 57 alin. 5  stabileste ca, pe durata mandatului, primarul si viceprimarul primesc o indemnizatie lunara, ca unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei de primar, respectiv de viceprimar, si care reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial. Primarul si viceprimarul nu beneficiaza de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege.

Prevederile art.  57 alin. 6 din  Legea nr. 215/2001 stipuleaza ca durata mandatului constituie vechime in munca si in specialitatea studiilor absolvite.

Aceeasi modalitate de reglementare a  remuneratiei persoanelor care ocupa functii de demnitate publica este reluata prin dispozitiile art. 3 alin. 4 si 5 din O.G. 10/2008 care prevad ca "(4) Pentru persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, indemnizatiile prevazute in anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a si VII/1b, VII/2b, VII/3b reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei si, de asemenea, reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.

 (5) In aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege."

Avand in vedere considerentele expuse anterior, textele de lege invocate, tribunalul constata ca unica forma de remunerare a reclamantului pe perioada 19.06.2008-01.01.2010 era indemnizatia calculata conform art. 3 alin. 5 din O.G. 10/2008, la care era interzis sa se adauge  premii,  sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege.

Indemnizatia acordata conform art. 3 alin. 5 din O.G. 10/2008 era o forma speciala de remunerare a activitatii desfasurata de reclamant, in calitate de primar, care nu poate fi considerata un salariu. In raport cu venitul salarial se determina numai drepturile si obligatiile ce ii revin reclamantului, cum ar fi: indemnizatia de concediu de odihna sau concediu medical,  precum si   impozitele si taxele datorate bugetului de stat.

 

 

 

TRIBUNALUL  IALOMITA - SECTIA  CIVILA  SI   CONTENCIOS  ADMINISTRATIV - sentinta  civila nr.1742 bis/F  din 23 septembrie 2010

 

 

 

 

 

 

 

 
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014