Contencios administrativ fiscal. Taxa auto de prima inmatriculare. Efectele aparitiei O.U.G. nr.50/2008.
(Sentinta civila nr. 663 din data de 01.09.2008 pronuntata de Tribunalul Ialomita)Prin cererea inregistrata pe rolul acestui tribunal la data de 17.06.2008, reclamanta M.S., in contradictoriu cu parata ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE SLOBOZIA, a solicitat obligarea acesteia la restituirea sumei de 3929,15 lei, reprezentand taxa de prima inmatriculare incasata nelegal, actualizata cu rata dobanzii legale calculata la data platii efective .
In sustinerea cererii sale, reclamanta a aratat ca in mod nelegal si discriminatoriu a fost nevoita sa achite o taxa de inmatriculare pentru un autoturism cumparat din Germania si inmatriculat in acest stat, incalcandu-se astfel Tratatul Comunitatii Europene .
Tribunalul, analizand actele si lucrarile dosarului, constata intemeiata cererea reclamantei, urmand a fi admisa pentru considerentele de mai jos :
Mai intai cu privire la dreptul substantial ce se aplica spetei de fata ca urmare a intrarii in vigoare, in timpul procesului, a O.U.G. nr.50/2008, privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule, trebuie retinut urmatoarele :
Potrivit art.14 alin.1 din acest act normativ taxa de poluare este in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2008, data de la care au fost abrogate dispozitiile art.2141 - 2143 Cod fiscal, consacrate taxei speciale pentru autoturisme.
Pe de alta parte, potrivit art.11 din acelasi act normativ, se restituie contribuabilului diferenta dintre taxa de prima inmatriculare si taxa de poluare, daca aceasta este pozitiva, in masura in care nu exista alte obligatii fiscale restante ale contribuabilului.
Ambele aceste reglementari, in lumina principiilor efectelor actelor juridice si dispozitiilor legale in materie nu pot functiona .
Astfel, potrivit art.4 alin.1 Cod fiscal, orice modificare sau completare adusa codului se face numai prin lege, iar potrivit art.4 alin.2 din acelasi act normativ, modificarile sau completarile intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care au fost adoptate prin lege.
Rezulta astfel din analiza acestor texte ca abrogarea dispozitiilor art.2141- 2143 Cod fiscal nu produce efecte juridice mai devreme de 1 ianuarie 2009 .
Apoi, taxa de poluare este in vigoare cu incepere de la 1 iulie 2008, ceea ce inseamna pentru respectarea principiului neretroactivitatii legii, consacrat de art.15 alin.2 din Constitutia Romaniei, ca poate fi perceputa doar persoanelor care solicita inmatricularea in Romania pentru prima oara a unui autovehicul dintre cele pentru care se datoreaza taxa, dupa data de 1 iulie 2008.
Cu alte cuvinte, nicio persoana care si-a inmatriculat autovehiculul anterior datei de 1 iunie 2008 nu datoreaza taxa de poluare .
Ori, prin mecanismul instituit potrivit art.11 din O.U.G. nr.50/2008, taxa se percepe si persoanelor ce si-au inmatriculat autovehiculele anterior datei de 1 iulie 2008, ea urmand a fi dedusa din taxa de prima inmatriculare, achitata potrivit art.2141 - 2143 Cod fiscal .
Se incalca astfel nu numai principiul neretroactivitatii legii, ci si principiul securitatii juridice consacrat pe cale jurisdictionala, la nivel comunitar.
La toate acestea mai trebuie adaugat si faptul ca la data cand s-a declansat prezentul litigiu - 16.07.2008 - nu intrasera in vigoare dispozitiile O.U.G. nr.50/2008, ceea ce face cu atat mai mult ca, potrivit principiului tempus regit actum , sa concluzionam ca, pe fondul cauzei, dreptul material aplicabil este cel reglementat de art. 2141 - 2143 Cod fiscal .
Pe fondul cauzei, se retine ca taxa perceputa reclamantei si reglementata de art.2141 Cod fiscal este datorata de aceasta pentru autoturismul importat cu ocazia primei inmatriculari a acelui autoturism .
Important de retinut este faptul ca taxa speciala nu este perceputa si pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania si care in urma vanzarii sufera o noua inmatriculare ci numai pentru autoturismele inmatriculate in celelalte state ale Comunitatii Europene si reinmatriculate in Romania, dupa aducerea acestora in tara .
Procedandu-se astfel, se consacra un regim juridic fiscal discriminatoriu pentru autoturismele aduse in Romania din Comunitatea Europeana si reinmatriculate in tara de provenienta, pentru care se percepe taxa de inmatriculare, in timp ce pentru reinmatricularea autoturismelor inmatriculate deja in Romania, taxa nu se mai percepe aceasta taxa.
Prin aceasta se incalca unul dintre principiile fundamentale de functionare a Comunitatii Europene si anume libertatea de circulatie a marfurilor, reglementat de art.25 si 28 din Tratat .
Tocmai pentru respectarea acestui principiu dispozitiile din Tratat mai sus aratate limiteaza libertatea statelor Comunitatii Europene in natura fiscala de a restrictiona libera circulatie a marfurilor prin interzicerea taxelor discriminatorii si protectioniste .
Mai mult decat atat, se incalca si dispozitiile art.90, paragraful 1 din Tratat, care interzice oricarui stat membru sa aplice direct sau indirect produselor altor state membre impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare .
Asa fiind, cum dispozitiile Codului fiscal au intrat in conflict cu prevederile Tratatului Comunitatii Europene, iar potrivit art.148 alin.2 din Constitutie, intr-o astfel de situatie are prioritate Tratatul, rezulta ca dispozitiile art.2141 Cod fiscal, privind taxa speciala nu au aplicabilitate, astfel incat actiunea reclamantei este intemeiata .
In sustinerea cererii sale, reclamanta a aratat ca in mod nelegal si discriminatoriu a fost nevoita sa achite o taxa de inmatriculare pentru un autoturism cumparat din Germania si inmatriculat in acest stat, incalcandu-se astfel Tratatul Comunitatii Europene .
Tribunalul, analizand actele si lucrarile dosarului, constata intemeiata cererea reclamantei, urmand a fi admisa pentru considerentele de mai jos :
Mai intai cu privire la dreptul substantial ce se aplica spetei de fata ca urmare a intrarii in vigoare, in timpul procesului, a O.U.G. nr.50/2008, privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule, trebuie retinut urmatoarele :
Potrivit art.14 alin.1 din acest act normativ taxa de poluare este in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2008, data de la care au fost abrogate dispozitiile art.2141 - 2143 Cod fiscal, consacrate taxei speciale pentru autoturisme.
Pe de alta parte, potrivit art.11 din acelasi act normativ, se restituie contribuabilului diferenta dintre taxa de prima inmatriculare si taxa de poluare, daca aceasta este pozitiva, in masura in care nu exista alte obligatii fiscale restante ale contribuabilului.
Ambele aceste reglementari, in lumina principiilor efectelor actelor juridice si dispozitiilor legale in materie nu pot functiona .
Astfel, potrivit art.4 alin.1 Cod fiscal, orice modificare sau completare adusa codului se face numai prin lege, iar potrivit art.4 alin.2 din acelasi act normativ, modificarile sau completarile intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care au fost adoptate prin lege.
Rezulta astfel din analiza acestor texte ca abrogarea dispozitiilor art.2141- 2143 Cod fiscal nu produce efecte juridice mai devreme de 1 ianuarie 2009 .
Apoi, taxa de poluare este in vigoare cu incepere de la 1 iulie 2008, ceea ce inseamna pentru respectarea principiului neretroactivitatii legii, consacrat de art.15 alin.2 din Constitutia Romaniei, ca poate fi perceputa doar persoanelor care solicita inmatricularea in Romania pentru prima oara a unui autovehicul dintre cele pentru care se datoreaza taxa, dupa data de 1 iulie 2008.
Cu alte cuvinte, nicio persoana care si-a inmatriculat autovehiculul anterior datei de 1 iunie 2008 nu datoreaza taxa de poluare .
Ori, prin mecanismul instituit potrivit art.11 din O.U.G. nr.50/2008, taxa se percepe si persoanelor ce si-au inmatriculat autovehiculele anterior datei de 1 iulie 2008, ea urmand a fi dedusa din taxa de prima inmatriculare, achitata potrivit art.2141 - 2143 Cod fiscal .
Se incalca astfel nu numai principiul neretroactivitatii legii, ci si principiul securitatii juridice consacrat pe cale jurisdictionala, la nivel comunitar.
La toate acestea mai trebuie adaugat si faptul ca la data cand s-a declansat prezentul litigiu - 16.07.2008 - nu intrasera in vigoare dispozitiile O.U.G. nr.50/2008, ceea ce face cu atat mai mult ca, potrivit principiului tempus regit actum , sa concluzionam ca, pe fondul cauzei, dreptul material aplicabil este cel reglementat de art. 2141 - 2143 Cod fiscal .
Pe fondul cauzei, se retine ca taxa perceputa reclamantei si reglementata de art.2141 Cod fiscal este datorata de aceasta pentru autoturismul importat cu ocazia primei inmatriculari a acelui autoturism .
Important de retinut este faptul ca taxa speciala nu este perceputa si pentru autoturismele deja inmatriculate in Romania si care in urma vanzarii sufera o noua inmatriculare ci numai pentru autoturismele inmatriculate in celelalte state ale Comunitatii Europene si reinmatriculate in Romania, dupa aducerea acestora in tara .
Procedandu-se astfel, se consacra un regim juridic fiscal discriminatoriu pentru autoturismele aduse in Romania din Comunitatea Europeana si reinmatriculate in tara de provenienta, pentru care se percepe taxa de inmatriculare, in timp ce pentru reinmatricularea autoturismelor inmatriculate deja in Romania, taxa nu se mai percepe aceasta taxa.
Prin aceasta se incalca unul dintre principiile fundamentale de functionare a Comunitatii Europene si anume libertatea de circulatie a marfurilor, reglementat de art.25 si 28 din Tratat .
Tocmai pentru respectarea acestui principiu dispozitiile din Tratat mai sus aratate limiteaza libertatea statelor Comunitatii Europene in natura fiscala de a restrictiona libera circulatie a marfurilor prin interzicerea taxelor discriminatorii si protectioniste .
Mai mult decat atat, se incalca si dispozitiile art.90, paragraful 1 din Tratat, care interzice oricarui stat membru sa aplice direct sau indirect produselor altor state membre impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare .
Asa fiind, cum dispozitiile Codului fiscal au intrat in conflict cu prevederile Tratatului Comunitatii Europene, iar potrivit art.148 alin.2 din Constitutie, intr-o astfel de situatie are prioritate Tratatul, rezulta ca dispozitiile art.2141 Cod fiscal, privind taxa speciala nu au aplicabilitate, astfel incat actiunea reclamantei este intemeiata .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Finante. Financiar. Implicatii ale Min. Finantelor
anulare decizie impunere - Sentinta civila nr. 4839 din data de 03.12.2013anulare decizie - Sentinta civila nr. 4963 din data de 10.12.2013
anulare decizie de impunere - Sentinta comerciala nr. 162/CA din data de 03.04.2014
III. Probarea starii de fapt de catre organul de inspectie fiscala. Preluarea de informatii din actele de cercetare penala nu este suficienta pentru conturarea starii de fapt. - Decizie nr. 127/R din data de 17.01.2014
Intimata reclamanta este indreptatita la achitarea dobanzii fiscale datorate pentru depasirea termenului legal de 45 de zile prevazut de art.70 alin.1 Cod procedura fiscala in care recurenta parata avea obligatia restituirii a unei sume stabilite prin hot - Decizie nr. 1645/R din data de 02.04.2013
Contestatie formulata pe cale administrativa de contribuabil la organul fiscal. Obligatia DGFP de a solutiona aceasta contestatie formulata impotriva Raportului de Inspectie Fiscala. Solutionarea de instanta competenta a actiunii in contencios administra - Decizie nr. 339/r din data de 29.01.2013
Admisibilitatea actiunii unor persoane fizice care dovedesc calitatea de beneficiari ai prevederilor Decretului-Lege nr. 118/1990, fie ca mostenitor, fie ca sot supravietuitor. – Probe admisibile in conditiile art. 1169 Cod civil si art. 12 din Legea nr. - Decizie nr. 3171/R din data de 12.06.2013
Actiunea formulata de reclamanta cu privire la suspendarea executarii Deciziei emise de Camera de Conturi Judeteana – Admisibilitatea cererii de suspendare – dovedirea indeplinirii conditiilor prevazute de art. 14 si art. 15 din Legea nr. 554/2004. - Decizie nr. 3616/R din data de 21.08.2013
Admisibilitatea actiunii formulate de o autoritate publica locala in contradictoriu cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului – Anularea Deciziei de solutionare a contestatiei si a Notei de constatare a neregulilor emise de parat cu conditia dov - Sentinta civila nr. 117/F din data de 10.06.2013
Cerere de suspendare a executarii Deciziei de impunere emisa de DGFP. Conditii de admisibilitate a cererii de suspendare conform art. 14 din Legea nr. 554/2004 - Decizie nr. 3614 din data de 21.08.2013
Natura juridica a procesului verbal incheiat de organele fiscale la cererea organului de cercetare fiscala - Decizie nr. 55/R din data de 27.02.2007
Licitatie. Conditia experientei similare - Decizie nr. 18/R din data de 16.02.2006
Creditori-debitori - Sentinta civila nr. 40/CC din data de 21.02.2012
Admis contestatie anulare Hotararea Adunarii Creditorilor - Sentinta civila nr. 54/cc/sind din data de 27.02.2012
Drepturi salariale angaja?i SNTF Marfa ”CFR Marfa” S.A. corela?ie intre C.C.M. la nivel de unitate si C.C.M. la nivel de grup de unita?i - Sentinta civila nr. 1255/M din data de 27.09.2011
Raspunderea pentru evictiune; calitate procesuala pasiva - Decizie nr. 4/Ap din data de 20.01.2009
Nerespectarea de catre organul fiscal a tuturor prevederilor legale privind realizarea inspectiei fiscale. - Hotarare nr. 1624 din data de 04.05.2015
Proces-verbal de estimare a creantelor fiscale. Natura juridica. - Decizie nr. 2225 din data de 11.11.2010
Taxa de poluare achitata in intervalul 15.12.2008 – 13.02.2010. Caracter discriminatoriu . - Decizie nr. 1195 din data de 08.06.2010
VENITURI REALIZATE DE PERSOANE NEREZIDENTE. OBLIGATIA DE PLATA A IMPOZITULUI PE VENITURILE PERSOANEI NEREZIDENTE. CONTRACTE DE IMPRUMUT. NOVATIA DOBANZII. CONSECINTE. - Sentinta comerciala nr. 167 din data de 12.12.2005