ASISTENTA JUDICIARA. SCUTIRE DE PLATA TAXEI DE TIMBRU.CONDITII DE ACORDARE
(Decizie nr. 811/R din data de 19.12.2007 pronuntata de Tribunalul Ialomita)Prin cererea lor, reclamantele LIGA DEMOCRATICA PENTRU DREPTATE DIN ROMANIA si I.G. au chemat in judecata paratele BANCA COMERCIALA ROMANA BUCURESTI si BANCA COMERCIALA ROMANA - Sucursala Ialomita, solicitand obligarea acestora la plata catre entitatea S.C. " T & g TRADING" S.R.L. (al carui actionar este reclamanta I.G. ) sumei de 50.900 U.S.D. - contravaloarea lipsei de folosinta a imobilului sediu si punct de lucru al firmei si 200 lei - daune morale si materiale .
Solutionand cauza, Judecatoria Slobozia, prin sentinta civila nr.1723 din 8 august 2007, a anulat ca netimbrata cererea formulata de reclamante, facandu-se aplicarea dispozitiilor art.20 alin.3 din Legea nr.146/1997, intrucat acestea nu s-au conformat obligatiei achitarii taxei de timbru, asa cum aceasta a fost stabilita prin incheierea data in Camera de consiliu din 4 iunie 2007, prin care s-a admis in parte cererea de scutire de plata a taxei de timbru a reclamantelor, prin reducerea acesteia la jumatate.
Impotriva acestei solutii, in termen legal, au declarat recurs reclamantele, criticand-o pentru netemeinicie si nelegalitate .
Pentru considerentele de mai jos, recursul este fondat .
Este unanim admis ca justitia este un serviciu public pentru a carei desfasurare in conditii normale este nevoie de sustinere materiala suportata in parte prin plata taxelor judiciare de catre cei care solicita acest serviciu .
In acest context este dreptul oricarui stat ca, evaluandu-si interesele, sa impuna nivelul taxelor pe care trebuie sa le plateasca persoanelor care solicita acces la justitie .
Prin urmare, s-a statuat ca o caracteristica a principiului liberului acces la justitie, principiu consacrat de dispozitiile art.21 din Cosntitutie, art.6 alin.2 din Legea nr.304/2004 si art.6 alin.1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (CEDO) este aceea ca nu este un drept absolut (cazul Ashingdane impotriva Regatului Unit al Marii Britanii - 1985) .
Astfel, acest drept care cere prin insasi natura sa o reglementare din partea statului poate fi subiectul unor limitari, atat timp cat nu este atinsa insasi substanta sa.
Pentru aceasta s-a considerat ca suma costurilor, apreciata in lumina unui caz dat, intelegand aici si solvabilitatea solicitantului si faza procedurii prin care restrictia in chestiune ii este impusa, este un factor de care trebuie tinut cont pentru a determina faptul daca persoana respectiva a beneficiat de dreptul de acces la justitie sau daca, din cauza sumei totale a cheltuielilor, accesul la justitie a fost restrans pana la punctul in care accesul la justitie s-a gasit atins in esenta lui (cauza Weissman si altii contra Romaniei) .
Ori, din perspectiva acestei analize in cazul de fata, avand in vedere cuantumul taxei judiciare aferente valorii obiectului cererii introductive calculat potrivit art.1 din Legea nr.146/1997 si situatia financiara precara a reclamantei, asa cum rezulta din inscrisurile depuse la instanta de fond (pag.78 - 97) rezulta ca obligarea acesteia la plata taxei judiciare, chiar redusa la jumatate din taxa legala datorata, limiteaza atat de mult accesul reclamantei la justitie incat este atinsa insasi substanta acestui drept, motiv pentru care, in conditiile art.74 si urmatoarele urmeaza a admite cererea de scutire de taxa de timbru formulata de reclamanta I.G.
Solutionand cauza, Judecatoria Slobozia, prin sentinta civila nr.1723 din 8 august 2007, a anulat ca netimbrata cererea formulata de reclamante, facandu-se aplicarea dispozitiilor art.20 alin.3 din Legea nr.146/1997, intrucat acestea nu s-au conformat obligatiei achitarii taxei de timbru, asa cum aceasta a fost stabilita prin incheierea data in Camera de consiliu din 4 iunie 2007, prin care s-a admis in parte cererea de scutire de plata a taxei de timbru a reclamantelor, prin reducerea acesteia la jumatate.
Impotriva acestei solutii, in termen legal, au declarat recurs reclamantele, criticand-o pentru netemeinicie si nelegalitate .
Pentru considerentele de mai jos, recursul este fondat .
Este unanim admis ca justitia este un serviciu public pentru a carei desfasurare in conditii normale este nevoie de sustinere materiala suportata in parte prin plata taxelor judiciare de catre cei care solicita acest serviciu .
In acest context este dreptul oricarui stat ca, evaluandu-si interesele, sa impuna nivelul taxelor pe care trebuie sa le plateasca persoanelor care solicita acces la justitie .
Prin urmare, s-a statuat ca o caracteristica a principiului liberului acces la justitie, principiu consacrat de dispozitiile art.21 din Cosntitutie, art.6 alin.2 din Legea nr.304/2004 si art.6 alin.1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (CEDO) este aceea ca nu este un drept absolut (cazul Ashingdane impotriva Regatului Unit al Marii Britanii - 1985) .
Astfel, acest drept care cere prin insasi natura sa o reglementare din partea statului poate fi subiectul unor limitari, atat timp cat nu este atinsa insasi substanta sa.
Pentru aceasta s-a considerat ca suma costurilor, apreciata in lumina unui caz dat, intelegand aici si solvabilitatea solicitantului si faza procedurii prin care restrictia in chestiune ii este impusa, este un factor de care trebuie tinut cont pentru a determina faptul daca persoana respectiva a beneficiat de dreptul de acces la justitie sau daca, din cauza sumei totale a cheltuielilor, accesul la justitie a fost restrans pana la punctul in care accesul la justitie s-a gasit atins in esenta lui (cauza Weissman si altii contra Romaniei) .
Ori, din perspectiva acestei analize in cazul de fata, avand in vedere cuantumul taxei judiciare aferente valorii obiectului cererii introductive calculat potrivit art.1 din Legea nr.146/1997 si situatia financiara precara a reclamantei, asa cum rezulta din inscrisurile depuse la instanta de fond (pag.78 - 97) rezulta ca obligarea acesteia la plata taxei judiciare, chiar redusa la jumatate din taxa legala datorata, limiteaza atat de mult accesul reclamantei la justitie incat este atinsa insasi substanta acestui drept, motiv pentru care, in conditiile art.74 si urmatoarele urmeaza a admite cererea de scutire de taxa de timbru formulata de reclamanta I.G.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Asistenta juridica
Modalitatea comunicarii actelor administrative atacate. Termenul de introducere a plangerii prealabile si a actiunii in contencios administrativ ( art. 5 din Legea nr. 29/1990). Exceptia de tardivitate. - Decizie nr. 223/R din data de 13.10.2005LIPSA UNEI CONVOCARI SCRISE PENTRU EFECTUAREA CERCETARII PREALABILE.CONSECINTE - Decizie nr. 1941/M din data de 07.10.2005
INCOMPATIBILITATE JUDECATOR DE FOND - Decizie nr. 1211/R/C din data de 13.11.2009
CONFIRMARE PLAN DE REORGANIZARE - Sentinta civila nr. 1168 din data de 18.05.2009
EXCEPTIE DE NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 809/CA din data de 10.12.2008
Contencios fiscal - Sentinta civila nr. 181/AF din data de 19.11.2008
Procedura in cazul recunoasterii vinovatiei. Asistenta juridica a inculpatului. - Decizie nr. 241 din data de 14.02.2012
Cheltuieli judiciare. Onorarul aparatorului desemnat din oficiu. Cuantum. - Decizie nr. 283 din data de 30.04.2009
Asistenta juridica obligatorie a inculpatului in cursul judecatii. Omisiunea de a desemna un aparator din oficiu pentru inculpat. Consecinte. - Decizie nr. 305 din data de 08.04.2004
APEL.ADMITEREA APELULUI PROMOVAT DE RECLAMANT SI RETINEREA CAUZEI SPRE REJUDECARE. DECLARAREA APELULUI DE CATRE UN ALT PARTICIPANT LA PESTE 2 ANI DE LA ADMITEREA APELULUI EXERCITAT DE RECLAMANT. TARDIVITATE. - Decizie nr. 136 din data de 22.01.2006
L 302/2004 - Sentinta penala nr. 537 din data de 22.09.2011
Asistenta juridica internationala in materie penala. Revizuirea hotararii de condamnare pronuntata in strainatate si recunoscuta in Romania. Inadmisibilitate. - Sentinta penala nr. 227 din data de 18.09.2009
Incidenta dispozitiilor art.156 alin.2 C.pr.civ. Obligativitatea amanarii pronuntarii cand nu se acorda termen pentru imposibilitatea de prezentare a aparatorului ales, si cand in cauza s-a acordat un termen pentru lipsa de aparare. - Decizie nr. 1271R din data de 17.11.2008
Nelegala citare si nepronuntarea instantei asupra unei cereri de amanare pentru lipsa de aparare, incalcari ale dreptului la un proces echitabil - Decizie nr. 20 din data de 14.01.2008
Garantarea dreptului la aparare. - Decizie nr. 140 din data de 04.02.2008
Asistenta juridica obligatorie. Lipsa inculpatului aflat in stare de libertate. Omisiunea desemnarii unui aparator din oficiu. - Decizie nr. 181/r din data de 05.02.2003
Revendicsre imobiliara - Sentinta civila nr. 2688 din data de 28.03.2011
Incalcarea dreptului la aparare. Asistenta juridica obligatorie. Solutionarea cauzei in lipsa aparatorului ales al inculpatului. - Decizie nr. 110/AP din data de 03.04.2008
Inlocuirea pedepsei amenzii. Asistenta juridica obligatorie. - Decizie nr. 9/A din data de 04.01.2007
APEL.ADMITEREA APELULUI PROMOVAT DE RECLAMANT SI RETINEREA CAUZEI SPRE REJUDECARE. DECLARAREA APELULUI DE CATRE UN ALT PARTICIPANT LA PESTE 2 ANI DE LA ADMITEREA APELULUI EXERCITAT DE RECLAMANT. TARDIVITATE. - Decizie nr. 136 din data de 22.01.2006