InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Valcea

Litigiu de munca. Plata ajutorului prevazut de art. 51 din Contractul Colectiv Unic la Nivel National 2007-2010

(Sentinta civila nr. 1392 din data de 06.12.2011 pronuntata de Tribunalul Valcea)

Domeniu Plati | Dosare Tribunalul Valcea | Jurisprudenta Tribunalul Valcea

2. Litigiu de munca. Plata ajutorului prevazut de art. 51 din Contractul Colectiv Unic la Nivel National 2007-2010. Dosar 460/90/2011

Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante  reclamantul ...., reprezentat de SINDICATUL ..... a chemat in judecata pe paratii DIRECTIA GENERALA DE ASISTENTA SOCIALA SI PROTECTIA COPILULUI .... si CONSILIUL JUDETEAN ... pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligate paratele sa calculeze si sa plateasca reclamantului ajutorul prevazut de art. 51 din Contractul Colectiv de Munca unic la nivel national 2007-2010 acordat la decesul angajatului sau sotului acestuia; actualizarea sumelor cu rata inflatiei la data efectuarii platii si obligarea la prevederea unor asemenea sume in bugetul anului 2011, fara cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii, reclamantul arata ca Sindicatul .... reprezinta angajatii din cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului ..., personal contractual si functionari publici, membri de sindicat.
Arata reclamantul ca DGASPC ... se afla in subordinea si finantarea Consiliului Judetean ...., care este autoritate a administratiei publice locale, conform art.2 din HG 1434/2004 asa cum a fost modificata prin HG 967/2010.
Potrivit art. 51 din Contractul Colectiv de Munca Unic la nivel national 2007-2010 : in afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de urmatoarele ajutoare: a) in cazul decesului salariatului, un ajutor acordat familiei, de cel putin doua salarii medii lunare pe unitate;b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, a unui accident in legatura cu munca sau a unei boli profesionale, cuantumul ajutorului acordat familiei va fi de cel putin 3 salarii medii pe unitate;c) un salariu mediu pe unitate platit de unitate la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I afalate in intretinerea salariatului.
C. M., salariat al DGASPC .... a suferit in anul 2010 pierderea sotiei si , cu toate ca s-a adresat in scris anagajatorului, acesta a refuzat plata ajutorului prevazut de Contractul Colectiv Unic la nivel national 2007-2010.
Reclamantul invoca dispozitiile art. 241 si 247 din Legea 53/2003 si art.11 din Legea 130/1996 si arata ca din coroborarea acestor dispozitii legale rezulta ca de prevederile Contractului Colectiv de Munca Unic la nivel national trebuie sa beneficieze toti angajatii, indiferent ca sunt bugetari sau in domeniul privat, functionari publici sau personal contractual.
Prin sentinta civila nr. 1392/=6.12.20011 s-a respins  exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratul C.J. V.
     S-a admis, in parte, cererea principala si cererea de interventie principala   si au fost obligati  paratii sa plateasca reclamantului si intervenientilor  ajutorul prevazut de art. 51 din CCM la nivel unic 2007-2010, sume ce vor fi actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
     S-a respins  capatul de cerere privind prevederea acestor sume in bugetul anului 2011.

Cu privire la  exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratul Consiliul Judetean V. s-a retinut ca potrivit art.2 din HG 1434/2004 asa cum a fost modificata prin HG 967/2010  "Directia generala este institutia publica cu personalitate juridica, infiintata in subordinea consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, prin comasarea serviciului public de asistenta sociala si a serviciului public specializat pentru protectia copilului de la nivelul judetului, respectiv al sectorului municipiului Bucuresti, prin preluarea, in mod corespunzator, a atributiilor si functiilor acestora."
Astfel, este adevarat ca nu exista nici o dispozitie legala care sa stabileasca in sarcina Consiliului Judetean obligatii referitoare la stabilirea conditiilor de salarizare sau acordarea drepturilor salariale ale membrilor Sindicatului reclamant, insa atat timp cat angajatorul reclamantului si intervenientilor este DGASPC, institutie publica aflata in subordinea Consiliului Judetean, este evident ca acesta are calitatea de ordonator de credite pentru institutia subordonata si deci asigura finantarea acesteia.
Pe de alta parte, drepturile solicitate prin prezenta cerere sunt prevazute in contractul colectiv de munca unic la nivel national 2007-2010, contract care este in vigoare si este aplicabil tuturor angajatorilor din tara, indiferent de forma de capital (de stat sau privat) inclusiv institutii publice.
Ca urmare, instanta a constatat  ca paratul Consiliul Judetean ... are calitate procesuala pasiva in cauza si exceptia invocata va fi respinsa.
Pe fondul actiunii s-a retinut ca reclamantul si inteveninetii au solicitat in contradictoriu cu DGASPC .... si Consiliul Judetean .... obligarea acestora la calculul si plata ajutorului prevazut de art.51 din CCM la nivel national 2007-2010 ce se acorda la decesul sotului ori al unei rude de gradul I, sume actualizate cu indicele de inflatie si obligarea acestora sa prevada aceste sume in bugetul anului 2011.
Art.51 din CCM la nivel national 2007-2010 prevede :" In afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
    a) in cazul decesului salariatului, un ajutor acordat familiei, de cel putin doua salarii medii lunare pe unitate;
    b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, a unui accident in legatura cu munca sau a unei boli profesionale, cuantumul ajutorului acordat familiei va fi de cel putin 3 salarii medii pe unitate;
    c) un salariu mediu pe unitate, platit de aceasta mamei, pentru nasterea fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de plata unui salariu mediu pe unitate;
    d) un salariu mediu pe unitate platit de unitate la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului."
Paratele au formulat urmatoarele aparari: ca ajutorul de deces este prevazut de art.33 din normele de aplicare a Legii 19/2000, preluate de Legea 263/2010 si se acorda din bugetul asigurarilor sociale la decesul asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea salariatului; ca prin contractele colective de munca nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile a caror acordare si cuantum este stabilita prin lege si ca nu exista un contract colectiv de munca la nivel de unitate care sa prevada acest drept, ultimul contract incetandu-si efectele la data de 21.02.2009.
In ceea ce priveste prima sustinere, instanta a retinut ca  cele doua notiuni de ajutor de inmormantare si ajutor de deces sunt doua notiuni diferite, cu conditii diferite de acordare si surse de finantare diferite.
Astfel, ajutorul de inmormantare prevazut de Legea 19/2000 si actualmente de Legea 263/2010 se acorda persoanelor care au calitatea de asigurat sau pensionar si se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat, pe cand ajutorul de deces, prevazut de art. 51 din CCM la nivel national 2007-2010 este un ajutor care se acorda salariatilor la decesul sotului sau unei rude de gradul I, aflata in intretinerea salariatului si se suporta de unitatea angajatoare din sursele proprii. In concluzie, daca o persoana intruneste atat calitatea de asigurat cat si pe cea de salariat al unei unitati, va beneficia de ambele ajutoare ce se vor cumula.
In ceea ce priveste invocarea dispozitiilor art.3 din CCM la nivel national 2007-2010 potrivit caruia prin aceste contracte nu pot fi negociate clauze referitoare la drepturile a caror acordare si al caror cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale, asa cum s-a aratat anterior, ajutorul prevazut la art.51 nu este unul si acelasi cu cel stabilit prin lege ce se acorda asiguratilor sau pensionarilor ci reprezinta o alta categorie de ajutoare acordate de angajatori salariatilor din surse proprii. Ca atare, acest ajutor nu intra sub incidenta textului de lege si poate face obiectul negocierii la incheierea contractelor colective de munca.
Nici ultima sustinere a paratei in sensul ca nu exista contract colectiv de munca la nivel de unitate care sa prevada acest ajutor, nu este intemeiat in conditiile in care, desi art.241 si 247 din Legea 53/2003 au fost abrogate prin Legea 40/2011, prin art.11 din Legea 130/1996 se prevede:"clauzele contractelor colective de munca produc efecte dupa cum urmeaza: d) pentru toti salariatii incadrati in unitatile din tara, in cazul contractelor de munca la nivel national" iar potrivit art.8 din CCM la nivel national 2007-2010 "drepturile salariatilor prevazute in prezentul contract colectiv de munca nu pot sa reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau individuale care au fost stabilite prin contractele colective incheiate la nivel de ramura, grup de unitati si unitati."
Ca urmare, chiar in lipsa unui contract colectiv de munca la nivel de unitate, dispozitiile contractului colectiv de munca unic la nivel national 2007-2010 se aplica tuturor salariatilor din tara, deci si reclamantilor.
In ceea ce privesc conditiile ce trebuie indeplinite de salariat pentru acordarea ajutorului prevazut de art. 51 din CCM la nivel national, din interpretarea textului art.51 rezulta ca se acorda un salariu mediu pe unitate pentru decesul sotului sau sotiei salariatului, fara nici o alta conditie iar in cazul decesului unei rude de gradul I a salariatului, este necesar ca ruda de gradul I decedata sa se fi aflat in intretinerea salariatului.
Aceasta interpretare este evidenta in conditiile in care redactorii textului au folosit conjunctia "ori" intre sot si ruda de gradul I, ceea ce inseamna ca este vorba de doua situatii opuse si diferite si conditia din final se aplica doar rudei de gradul I.
In speta, reclamantul C.M., in calitate de salariat al DGASPC, a solicitat acordarea ajutorului pentru decesul sotiei sale si a depus la dosar certificatul de casatorie si certificatul de deces din care rezulta decesul sotiei C. R. la data de 19.10.2010.
Astfel, pentru motivele aratate anterior, instanta retine ca reclamantului i se cuvine plata ajutorului prevazut de art.51 din CCM 2007-2010 si cererea acestuia va fi admisa, in parte, urmand a fi obligate paratele la plata acestui ajutor catre reclamant, suma ce va fi actualizata cu indicele de inflatie de la data de 3.11.2010 (data formularii cererii catre angajator) si pana la plata efectiva.
In ceea ce priveste capatul trei al cererii privind obligarea la prevederea unor astfel de sume in bugetul pe anul 2011, instanta constata ca acesta nu este admisibil.
Pe de o parte, instanta nu poate obliga institutia sa stabileasca un anumit buget pe viitor, aceasta fiind atributia ordonatorilor de credite, iar pe de alta parte, pentru acordarea acestui ajutor pe anul 2011 este necesara existenta unui contract colectiv de munca incheiat pentru anul 2011 care sa prevada acest drept, contract care trebuie incheiat in conditiile prevazute de Legea 40/2011 privind noul cod al muncii.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Plati

Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
PLATA IN ACORD GLOBAL. SOLICITARE ELIBERARE ADEVERINTA. INADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 1679/LM/2009 din data de 14.05.2009
2. Plati compensatorii. Conditii de acordare raportat la prevederile Contractului Colectiv de Munca din ramura miniera. - Sentinta civila nr. speta 10 din data de 14.01.2008
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
Achitare factura neonorata - Sentinta civila nr. 521 din data de 09.06.2010
Pretentii - Sentinta civila nr. 356 din data de 12.05.2010
Pretentii - Sentinta comerciala nr. 50 din data de 15.04.2009
Daca intre data savarsirii unei infractiuni pentru care a fost condamnat la o pedeapsa de 2 ani si 3 luni inchisoare( savarsita la 17.02.2006) si data savarsirii celei de-a doua infractiuni (18.08.2009), a intervenit o hotarare definitiva de condamnare la - Decizie nr. 511/R din data de 28.05.2013
Legea nr. 544/2001. Comunicarea informatiilor de interes public ce au facut obiectul unui eveniment public, neconsemnate in vreun registru al unitatii administrativ teritoriale. - Decizie nr. 2426/R din data de 10.05.2013
Actiunea formulata de un beneficiar al prevederilor Legii nr. 290/2003, plata transelor prevazute de HG nr. 1120/2006 la termen, obligarea ANRP la respectarea prevederilor legale. Admisibilitatea actiunii in conditiile Legii nr. 290/2003, inaplicabilitat - Decizie nr. 1653/R din data de 02.04.2013
Contestarea deciziei de impunere emisa de CASJ B. Decizia de impunere trebuie sa fie emisa in conditiile Legii nr. 95/2006 si a Ordinului nr. 617/2007, cu respectarea stricta a conditiilor legale pentru emiterea si comunicarea acesteia contribuabililor - Decizie nr. 808/R din data de 19.02.2013
Datorie vamala stabilita ca urmare a efectuarii unui control ulterior . Obligare la majorari , dobanzi , penalitati . - Decizie nr. 122/R din data de 27.04.2007
Conform art. 89 din O.G. 92/2003” dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in 5 ani”. - Decizie nr. 264/R din data de 27.10.2006
Plata indemnizatiei de concediu pentru cresterea copilului precum si a decontarii cheltuielilor de transport in temeiul legii 303/2005 . Admisibilitate - Decizie nr. 4 din data de 04.01.2006
Dreptul de a solicita plata taxelor vamale termen de prescriptie - Decizie nr. 18/R din data de 31.01.2006
Vanzare spatii comerciale sau de prestari servicii in baza Legii nr. 550/2002 – natura juridica a litigiilor – nerespectare termen de actionare in judecata – consecinte. - Decizie nr. 8/R din data de 17.01.2006
Bilet la ordin. Transmiterea prin gir. Conditii. Admisibilitatea invocarii exceptiilor procesuale in cadrul actiunilor cambiale. - Decizie nr. 132/Ap din data de 26.07.2005
DREPTURI SALARIALE - Sentinta civila nr. 723/CA din data de 30.06.2009
Dreptul de acordare a compensa?iilor pentru lipsa de folosinta a terenurilor forestiere situate in zone de conservare totala din cadrul Retelei Natura 2000. - Decizie nr. 422 din data de 14.03.2016
Compensa?ii aferente anului 2014. Inciden?a Orientarilor UE 2014/C204/01 privind ajutoarele de stat in sectoarele agricol si forestier si in zonele rurale pentru perioada 2014-2020. - Decizie nr. 322 din data de 26.02.2016