InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Valcea

1. Functionari publici. Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa.

(Sentinta comerciala nr. 357 din data de 04.03.2008 pronuntata de Tribunalul Valcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Valcea | Jurisprudenta Tribunalul Valcea

     1.  Functionari publici. Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa.
      Dispozitiile art. 1 si 2 din Legea nr. 142/1998 nu sunt aplicabile functionarilor publici si ca atare nu beneficiaza de acordarea tichetelor de masa. Legea nr. 142/1998 creeaza cadrul legislativ al unui sistem de protectie sociala pentru salariatii incadrati in baza unui contract individual de munca ce permite acordarea de catre angajatori salariatilor proprii alocatii de hrana sub forma tichetelor de masa.  Acordarea alocatiei individuale de hrana  nu reprezinta o obligatie legala ci doar o facultate pentru angajatori ce conduce la efectuarea unei plati voluntare din partea acestora. Functionarii publici au beneficiat de aceasta facilitate numai sub incidenta OUG nr. 245/2000 act normativ respins prin Legea nr. 725/2001 asa incat dreptul respectiv si-a incetat existenta din acel moment. Sub acest aspect s-a pronuntat ICCJ prin Decizia nr. XIV din 18 febr. 2008 intr-un recurs in interesul legii.
      (Sentinta nr. 357 din  4 martie 2008 pronuntata de Tribunalul Valcea sectia comerciala si de contencios administrativ in dos. nr. 32/90/2008, ramasa irevocabila prin respingerea recursului conform decizia nr. 531/R-C din 23 mai 2008 a CA Pitesti).
      
     La data de 07.01.2008, reclamantii: A. O., s.a.  au chemat in judecata orasul Brezoi- reprezentat prin primar, judetul Valcea,  solicitand instantei de contencios administrativ ca prin hotararea ce o va pronunta sa  oblige pe parat la plata contravalorii tichetelor de masa, prevazuta de Legea nr. 142/1998, care nu au fost acordate in ultimii trei ani, respectiv pe perioada 2004 - 2007, indexate cu indicele de inflatie de la data scadentei si pana la data punerii la dispozitia fiecarui functionar public a tichetelor de masa la care este indreptatit, in functie de perioada lucrata.
     In motivarea actiunii, se arata ca reclamantii, in calitate de functionari publici in cadrul Primariei orasului Brezoi, Judetul Valcea, au dreptul la tichete de masa, conform Legii nr. 142/1998.
     Astfel, se arata ca potrivit art. 1 alin.1 din Legea nr. 142/1998, "salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si a celorlalte persoane fizice sau juridice, care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator ".
     Reclamantilor, in calitatea de functionari publici in cadrul orasului Brezoi, nu le-au fost acordate drepturilor mentionate mai sus, motivat de lipsa fondurilor, desi dispozitiile art. 1 alin. 2 din Legea nr.142/1998 dispun ca aceste drepturi se platesc in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, ceea ce presupune ca parata avea obligatia sa prevada in bugetul de venituri si cheltuieli anual sumele necesare acoperirii si acestor drepturi.
     De asemenea, reclamantii invoca faptul ca alte institutii bugetare au aplicat prevederile Legii nr.142/1998 si nu au considerat ca acordarea tichetelor de masa reprezinta doar o facultate a acestora si nu o obligatie imperativa prevazuta de lege.
     Pentru aplicarea unitara a legii in timp si spatiu si eliminarea masurilor discriminatorii se impune ca toate persoanele aflate in aceeasi situatie, conform principiului egalitatii in profesie si a relatiilor de munca, se impune obligarea paratei la acordarea tichetelor de masa si respectiv la contravaloarea acestora pentru perioada 2004 -2007 .
In dovedirea actiunii s-a solicitat proba cu acte.
     Actiunea este timbrata legal si s-a efectuat procedura prealabila prevazuta de art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004.
Examinand actiunea formulata de reclamanti, in raport de motivele invocate, dispozitiile legale aplicabile si probele administrate, tribunalul constata ca este nefondata.
     Din actele si probele dosarului, rezulta ca parata nu a prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli pentru perioada 2004 - 2007 suportarea contravalorii tichetelor de masa, asa cum dispune art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998.
Intr-o atare situatie, sustinerea reclamantilor ca au dreptul la contravaloarea tichetelor de masa, care nu au fost acordate pe ultimii 3 ani, respectiv pentru perioada 2004-2007, este neintemeiata.
     Referitor la tichetele de masa s-a constatat ca prin Legea nr. 142/1998 a fost reglementata posibilitatea acordarii tichetelor de masa de catre angajatori salariatilor sai, acestea constituind o alocatie individuala de hrana, suportata integral de angajator.
     Potrivit art.1 alin.2, tichetele de masa se acorda insa in limita prevederilor bugetului de stat sau dupa caz ale bugetelor locale pentru unitatile din sectorul bugetar si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate pentru celelalte categorii de angajatori.
     Normele de  aplicare ale Legii nr. 142/1998 din 14.01.1999 prevad la art. 1 ca angajatorii persoane juridice sau fizice prevazute la art.1 din Legea nr.142 stabilesc impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz contractarea achizitionarii tichetelor de masa cu una sau mai multe unitati emitente.
     Tichetele se acorda in conditiile stabilite prin contractele colective de munca in urma negocierii dintre angajatori si organizatiile sindicale, iar potrivit art.2 din Normele de aplicare a legii, clauzele respective trebuie sa prevada numarul salariatilor din unitate care pot primi lunar tichete de masa, valoare nominala a tichetului, numarul de zile lucratoare din luna pentru care se distribuie, criteriile de selectie pentru cei care le primesc.
     In consecinta, acordarea tichetelor de masa este in primul rand o posibilitate a angajatorului si nu o obligatie imperativa, pentru ca echivalentul acestora se suporta integral din fondurile angajatorului, care trebuie sa aiba prevazut in bugetele de stat sumele cu aceasta destinatie.
     In al doilea rand, acordarea tichetelor de masa se face dupa o anumita metodologie care prevede numarul salariatilor indreptatiti, valoarea nominala a tichetului, criteriile de selectie etc., de unde se deduce ca nu toti salariatii beneficiaza de ele.
     Deosebit, tichetele se acorda in conditiile stabilite prin contractele colective de munca in urma negocierii dintre angajatori si sindicate sau reprezentantii acestora, dupa caz.
Asadar, acordarea tichetelor de masa este o facultate pe care o prevede legea si lasata la aprecierea institutiei publice, daca dispune de fondurile banesti necesare pentru a le acorda.
Prin urmare, acest drept nu este obligatoriu si nu se poate sustine ca parata neprevazand in bugetul anual de venituri si cheltuieli sume cu aceste destinatii, ar incalca principiul de aplicare unitara a legii in timp si spatiu, deoarece principiul autonomiei locale da posibilitatea unitatilor administrativ-teritoriale de a se gospodari in functie de veniturile de care dispun.
Faptul ca alte autoritati publice au aplicat prevederile Legii nr.142/1998, nu justifica actiunea formulata de reclamanti din moment ce fiecare institutie bugetara este obligata sa respecte planul de venituri si cheltuieli aprobat anual.
Potrivit art.1. alin.1 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ "Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public."
Asa fiind, tribunalul urmeaza sa respinga actiunea formulata de reclamanti ca nefondata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007