InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Vaslui

drepturi banesti

(Sentinta civila nr. 1921 din data de 16.12.2010 pronuntata de Tribunalul Vaslui)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Vaslui | Jurisprudenta Tribunalul Vaslui

Dosar nr. 3421/89/2009
R O M A N I A

TRIBUNALUL VASLUI
SECTIA CIVILA
Sentinta civila  Nr. 1921
Sedinta publica de la 16 Decembrie 2010
Instanta constituita din:
PRESEDINTE PETRUS CIPRIAN DIACONARU
Asistent judiciar OLIVIA CRETU
Asistent judiciar LORIN STEFAN PASCARU
Grefier LAVINIA-CERASELA LICA

Pe rol judecarea cauzei Litigii de munca privind pe reclamanta UJSIV, cu sediul in mun. Vaslui, formulata in numele si pentru membrii de sindicat, in contradictoriu cu paratii Colegiul National " GH.Rosca Codreanu", cu sediul in mun. Barlad, , Consiliul Local al mun. Barlad si Institutia Primarului mun. Barlad, ambii cu sediul in mun. Barlad, si Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui, cu sediul in mun. Vaslui, jud. Vaslui, avand ca obiect drepturi banesti Repunere pe rol.
La apelul nominal facut in sedinta publica au lipsit partile.
Procedura legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefier care invedereaza urmatoarele: dosarul a fost repus pe rol ca urmare a solutionarii de catre Curtea Constitutionala a exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor legale cuprinse in art. 2 si 3 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.31/2009 si ale art. 2 din OUG nr. 41/2009, procedura de citare cu partile este completa iar paratii Primarul mun. Barlad si Consiliul Local al mun. Barlad au depus la dosarul cauzei , in dublu exemplar, intampinare, conform art.287 din Codul muncii.
S-au analizat actele si lucrarile dosarului, dupa care;
Verificand actele si lucrarile dosarului, instanta apreciaza ca nu mai sunt alte cereri de formulat si nici alte probe de administrat in prezenta cauza, motiv pentru care constata incheiata cercetarea judecatoreasca, dupa care constatand ca s-a solicitat si judecata cauzei in lipsa, conform art.242 alin.1 pct.2 Cpc, lasa dosarul in pronuntare, urmand  a se pronunta atat pe exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratul Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui prin intampinarea depusa la dosarul prezentei cauze cat si pe fondul cauzei.
     

INSTANTA

Asupra cauzei civile de fata;
Prin actiunea formulata la data de 05.11.2009 si inregistrata sub nr. 3421/89/2009 pe rolul Tribunalului Vaslui, reclamanta UJSIV, in numele si pentru membrii de sindicat a chemat in judecata paratii Colegiul National "Gh.Rosca Codreanu", Consiliul Local al mun. Barlad si Institutia Primarului mun. Barlad si Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui, solicitand obligarea paratilor la calculul si plata diferentelor salariale neacordate, rezultate din aplicarea prevederilor Legii 221/2008, pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008, actualizate in functie de coeficientul de inflatie la data platii efective, incepand cu 1 octombrie 2008.
In motivare, au aratat ca, prin O.G. 15/2008 au fost stabilite cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, aceasta ordonanta fiind aprobata cu modificari prin Legea nr.221 din 27.10.2008.
          Au mai aratat ca prin articolul unic s-a aprobat O.G. 15/2008 cu modificarile pentru art.1 alin.1 lit.c in sensul ca, pentru functiile didactice prevazute in anexele 1 pct.2 si 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1 a fost stabilita:
     -   pentru intervalul 01.01. -31.03.2008  ca fiind 259,593 lei:
     -   pentru intervalul 01.04. -30.09.2008 ca fiind 275,168 lei;
     - pentru intervalul 01.10. -31.12.2008 ca fiind 400 lei, aceste valori reprezentand valoarea de referinta pentru cresterile salariale urmatoare.
           Anexele 2 si 3 din O.G. 15/2008 se refera la functiile didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar de stat. Ulterior promulgarii si publicarii Legii 221/2008 ,sub pretextul ca efortul financiar necesar pentru asigurarea cresterilor salariale nu putea fi sustinut, a fost emisa O.G. 136/2008 privind stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din invatamant din anul 2008 prin care s-a amanat aplicarea Legii 221/2008 pentru luna aprilie a anului 2009. Acest act normativ a fost contestat ,iar prin Decizia pronuntata la 03.12.2008  Curtea Constitutionala a stabilit ca este neconstitutional ramanand ca Legea 221/2008 sa se aplice incepand cu 01.10.2008 prin luarea in considerare a coeficientului   1,000  ca fiind  400 lei, ceea ce determina o crestere salariala pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar de stat.
       In fapt, au sustinut reclamantii ca Legea 221/2008 nu a fost pusa in aplicare, iar cresterea salariala nu a avut loc.
        In afara prejudiciului creat prin neachitarea drepturilor salariale majorate s-a creat si prejudiciul determinat de  fenomenul inflatiei.
       In drept, au invocat  Legea 221/2008, art.283 alin.1 din  C o d u l   M u n c i i, art.67 din Legea nr.168/1999, art.28 din Legea nr.54/2003, art.29 si urm. Din Legea nr. 47/1992 si ale art. 1 alin.4 si 5, art.20 alin.1, art.41, alin.2 si 5, art.61 alin.1, art.102 alin1, art.111 alin.1, art.115 alin.4 si 6, art.141 si art.146 din Constitutia Romaniei .
      La cerere a fost anexat Tabelul nominal cu semnaturile reclamantilor si functiile acestora.
Paratul Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui, prin intampinare, invoca exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive in cauza, motivat de faptul ca drepturile salariale ale reclamantilor se platesc de catre angajator, conform prevederilor art.154 din Codul muncii, iar intre Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui si acestia nu exista raporturi de munca.
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta constata urmatoarele:
          Exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a  Inspectoratului Scolar al Judetului Vaslui, exceptie ridicata din oficiu, va fi admisa intrucat aceasta institutie nu are calitatea de angajator. Pe de  alta parte nici nu are calitatea de ordonator de credite, Legea invatamantului nr. 84/1995 (art. 142) conferindu-i doar un rol de indrumare si control cu privire la aspectele didactice, incadrarea cu personal si functionarea retelei scolare, fara a avea atributii directe in salarizarea personalului din invatamant.
Referitor la fondul cauzei, se constatata ca potrivit  art. 48 din Legea 128 /1997 salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar se face cu respectarea principiului potrivit caruia invatamantul constituie o prioritate nationala, tinand seama de responsabilitatea si complexitatea muncii, de pregatirea si experienta profesionala, de rolul si importanta activitatii prestate. Salariul personalului didactic se compune din salariul de baza, stabilit conform legii, si o parte variabila, constand in adaosuri, sporuri si alte drepturi salariale suplimentare.
Potrivit alineatelor (3) si(4) ale aceluiasi articol, salariile de baza pentru personalul didactic si didactic auxiliar se stabilesc, inclusiv pe baza elementului reprezentat de valoarea coeficientului de multiplicare 1,000, valoare care se stabileste anual prin hotarare a Guvernului, dupa aprobarea legii bugetului de stat, in limita fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru cheltuielile cu salariile, in vederea realizarii obiectivelor, programelor si proiectelor stabilite.
Prin Legea nr. 221 din 27 octombrie 2008 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 s-au reglementat cresterile salariale ce se urmau sa se acorde in anul 2008 personalului din invatamant.
Potrivit articolului unic al acestei legi, s-a aprobat Ordonanta Guvernului nr. 15 din 30 ianuarie 2008 cu modificarile reglementate ,printre care si cele de la punctul 3, potrivit carora :
La articolul 1 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "c) pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este urmatoarea:
    - 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
    -1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei, respectiv o crestere de 6%;
    - 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 400,00 lei, care reprezinta valoarea de referinta pentru cresterile salariale ulterioare."
Fata de aceste reglementari, instanta retine ca, incepand cu data de 01 octombrie 2008, apare intemeiata cererea reclamantilor care ocupa functii didactice dintre cele prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 si care -prin urmare - erau indreptatiti de la aceasta data la stabilirea drepturilor salariale calculate in raport de valoarea coeficientului 1,000 ca fiind de 400 lei.
 Dispozitiile actelor normative adoptate ulterior, respectiv O.U.G. nr. 136/2008 privind stabilirea unor masuri pentru salarizarea personalului din invatamant in anul 2008, art. I pct. 2 si 3 din O.U.G. nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea O.G. nr. 15/2008 si art. 2 si 3 din O.U.G. nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar, au fost declarate neconstitutionale prin deciziile nr. 1221 din 12.11.2008, nr. 842 din 2.06.2009 si nr. 989 din 30.06.2009 ale Curtii Constitutionale.
Curtea, prin decizia mentionata, a statuat ca adoptarea ordonantelor de urgenta numai in scopul contracararii unei masuri de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant adoptata de Parlament incalca art. 1 alin. (4), art. 61 alin. (1) si art. 115 alin. (4) din Legea fundamentala. Totodata, o asemenea masura este contrara dispozitiilor art. 115 alin. (6) coroborate cu cele ale art. 41 si ale art. 47 alin. (1) din Constitutie. In consecinta, Curtea a constatat si incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), potrivit carora, "In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie".
In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 31 alin. 1 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispozitii care prevad in mod clar si neechivoc ca decizia prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare este definitiva si obligatorie.
Astfel, in legatura cu aceste acte ale Curtii Constitutionale, trebuie sa retinem faptul ca dispozitia legala mai sus aratata nu mai prevede si ca deciziile au putere numai pentru viitor, astfel ca ele vor produce efecte retroactive, din momentul in care actul neconstitutional a fost emis.
In ceea ce priveste Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 1/2009 instanta a constatat ca prin Decizia Nr. 989 din 30 iunie 2009 emisa de Curtea Constitutionala si publicata in Monitorul oficial nr. 531 din 31 iulie 2009, s-a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant si ale art. 2 si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar.
In cuprinsul acestei decizii Curtea Constitutionala a statuat ca "....ar fi discriminatoriu ca numai unele prevederi dintr-o ordonanta de urgenta sa se aplice si sa isi produca efectele pentru perioada de pana la 30 aprilie 2009 si celelalte care vizeaza perioada de dupa 1 mai 2009 sa fie neconstitutionale si sa isi inceteze aplicabilitatea, prin efectul unei decizii de admitere, in conditiile in care art. I pct. 2 si 3 este lovit de acelasi viciu de neconstitutionalitate extrinsec, intrucat cresterile salariale preconizate prin Legea nr. 221/2008 nu au fost acordate nici pentru anul 2008 si nici pentru anul 2009, contrar vointei Parlamentului."
O.U.G. nr. 31/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar, dispune la art. 2 ca alineatul 1 al art. 11 din O.G. nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si, in anul 2009 personalului din invatamant, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
Dupa litera a se introduce o noua litera a1, cu urmatorul cuprins:
- pentru perioada 1- 30 aprilie 2009, coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele 1.1.a, 1.2.a, 2 a si 3 a.
- O.U.G. nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai - decembrie 2009 dispune la art. 2 ca O.G. nr. 15/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
La articolul 11 alin. 1, lit. a1 va avea urmatorul cuprins: pentru perioada 1 mai - 31 decembrie 2009, coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a.
Or, in conditiile in care, asa cum mai sus s-a aratat, toate modificarile si completarile ulterioare ale O.G. nr. 15/2008 au fost declarate neconstitutionale, in mod corect pentru perioada solicitata de reclamanti trebuiau aplicate dispozitiile O.G. nr. 15/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008.
Intrucat s-a decis ca respectivele prevederi sunt neconstitutionale, prin deciziile Curtii Constitutionale mai sus expuse, ele nu mai pot fi aplicate, procesul judecandu-se la instantele judecatoresti cu luarea in considerare a acestei noi realitati juridice, respectiv coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti de O.G. nr. 15/2008 cu anexe, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008.
Chiar si O.U.G. nr. 31/2009 si O.U.G. nr. 41/2009 fac trimitere la O.G. nr. 15/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, fiind expus pe larg mai sus de ce nu pot fi avute in vedere modificarile si completarile ulterioare.
Prin Legea 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si in anul 2009 personalului din invatamant, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, cu modificarile si completarile ulterioare au fost abrogate, iar salarizarea personalului din invatamant incepand cu data de 01.01.2010 se face potrivit Legii 330/2010.
Pentru aceste motive, pretentiile reclamantilor urmeaza a fi respinse ca neintemeiate incepand cu 01.01.2010.
Fata de cele aratate mai sus si constatand ca potrivit dispozitiilor legale in vigoare, reprezentate de Legea 221/2008 reclamantii erau indreptatiti la plata drepturilor salariale calculate in raport de valoarea coeficientului 1,000 de 400 lei incepand cu data de 01.10.2008, instanta va admite in parte actiunea, urmand sa oblige paratii sa aplice dispozitiile Legii nr.221/2008, sa calculeze si sa plateasca membrilor sindicatului in numele si pentru care s-a formulat prezenta actiune, drepturile salariale neacordate reprezentand diferenta dintre drepturile banesti efectiv incasate si cele ce li s-ar fi cuvenit prin aplicarea dispozitiilor Legii nr. 221/2008, pentru perioada 01.10.2008-31.12.2009.
Pentru a se asigura indeplinirea exacta a obligatiei de plata a diferentelor salariale cuvenite reclamantilor, avandu-se in vedere deprecierea monedei nationale prin inflatie, instanta va admite cererea de actualizare a acestor sume in raport cu indicii de inflatie, la data platii efective, conform art.161 alin.4 C. muncii, restul pretentiilor urmand a fi respinse pentru considerentele aratate mai sus.
Cererea este scutita de plata taxei judiciare de timbru conform prevederilor art. 285 din Legea 53/2003- Codul Muncii.

PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE

Admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Inspectoratului Scolar Judetean Vaslui, cu sediul in mun. Vaslui, str. Donici nr. 2, jud. Vaslui si respinge actiunea formulata in contradictoriu cu acest parat ca fiind introdusa impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.
Admite in parte actiunea formulata de catre UJSIV, cu sediul in mun. Vaslui, str. Husului nr. 48, jud. Vaslui, formulata in numele si pentru membrii de sindicat  , in contradictoriu cu paratii Colegiul National " GH.Rosca Codreanu", cu sediul in mun. Barlad, cu sediul in mun. Barlad , str. N. Balcescu , nr.11,  jud. Vaslui, Consiliul Local al mun. Barlad si Institutia Primarului mun. Barlad, ambii cu sediul in mun. Barlad, str.1 Decembrie nr.21, jud. Vaslui si, in consecinta:
Obliga paratii sa aplice dispozitiile Legii nr. 221/2008, sa calculeze si sa plateasca, membrilor sindicatului in numele si pentru care s-a formulat prezenta actiune, drepturile salariale neacordate reprezentand diferenta dintre drepturile banesti efectiv incasate si cele ce li s-ar fi cuvenit prin aplicarea dispozitiilor Legii nr. 221/2008, pentru perioada 01.10.2008 - 31.12.2009, actualizate in functie de coeficientul de inflatie la data platii efective.
Respinge restul pretentiilor. 
Ia act ca reclamanta nu a solicitat cheltuieli de judecata.
Definitiva si executorie.
Cu drept de recurs, in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi, 16 decembrie 2010.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010