InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Contencios administrativ-anulare act administrativ-fiscal

(Sentinta civila nr. 272 din data de 20.01.2012 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

SENTINTA CIVILA NR. 272
Sedinta publica de la 20 Ianuarie 2012

Prin cererea inregistrata la Tribunalul Tulcea sub nr. .../88/2011, reclamanta PRIMARIA COMUNEI  ... , judetul Tulcea a formulat contestatie impotriva Deciziei de impunere din data de 14 decembrie 2010 privind obligatiile fiscale suplimentare de plata, stabilite de inspectia fiscala, solicitand revocarea deciziei.
In motivare, s-a aratat ca, prin aceasta decizie, reclamanta a fost obligata la plata sumei de 305.745 lei, reprezentand obligatii fiscale neachitate.
In continuare, s-a aratat de catre reclamanta, aceasta a acordat in mod legal sumele reprezentand drepturi speciale, conform prevederilor Contractului colectiv de munca, plati care nu pot fi asimilate cheltuielilor salariale si deci nesupuse impozitarii, conform prevederilor art. 42 din Legea nr. 571/2003 si art. 12 din Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou.
S-a mai aratat ca, incepand cu 1 ianuarie 2007, au fost abrogate prevederile legate de obligatiile fiscale stabilite potrivit Legii nr. 571/2003, de la art. 12 alin. 2 din Legea nr. 193/2006, iar potrivit prevederilor art. 28 pct. 5 din Acordul Colectiv de Munca, drepturi speciale reprezentand forme de sprijin si nu avantaje.
Parata Directia Generala a Finantelor Publice Tulcea a depus intampinare, prin care a solicitat respingerea actiunii reclamantei ca nefondata, si mentinerea deciziei de solutionare a contestatiei nr. 15/22.02.2011, precum si a Deciziei de impunere nr. F TL 128 din 14 decembrie 2010, impreuna cu actele care au stat la baza emiterii acesteia, ca temeinice si legale.
A fost depusa in copie, decizia de impunere nr. 128/14 decembrie 2010 raportul de inspectie fiscala din aceeasi data, emise de Directia Generala a Finantelor Publice Tulcea, Activitatea de Inspectie Fiscala, contestatia  inregistrata sub nr. 1192 din 21.01.2011, decizia nr. 15 din 22.02.2011 privind solutionarea contestatiei.
A fost incuviintata cererea contestatoarei privind administrarea probei cu expertiza contabila, expertul urmand sa raspunda la urmatoarele obiective:
1) daca cheltuielile prevazute la capitolul "bunuri si servicii" si "protectia muncii" din contractul colectiv de munca, sume justificate cu chitante fiscale de catre salariati, se incadreaza in cheltuieli impozabile".
2) daca respectivele cheltuieli sunt asimilate cheltuielilor salariale  sau reprezinta forme de sprijin, asa cum prevad dispozitiile contractului colectiv de munca".
3) daca sumele corespunzatoare tichetelor cadou sunt asimilate drepturilor salariale sau reprezinta forme de sprijin, ala cum rezulta din art. 28 pct. 5 partea finala".
Parata a formulat obiectiuni la raportul de expertiza contabila, iar contestatoarea a depus la randul sau concluzii scrise, prin care a solicitat admiterea contestatiei si revocarea deciziei.
Analizand contestatia formulata, pe baza probelor administrate in cauza, instanta apreciaza ca aceasta este neintemeiata.
Prin decizia de impunere nr. F TL 128 din 14.12.2010, privind obligatiile fiscale suplimentare de plata emise de D.G.F.P. Tulcea au fost stabilite de catre Activitatea de Inspectie Fiscala obligatii fiscale suplimentare de plata in suma totala de 314.411, reprezentand: impozit pe venit din salarii (39.976 lei), majorari de intarziere aferente impozitului pe venit din salarii (22.141 lei), CAS salariati (30.284 lei), majorari de intarziere aferente CAS salariati (16.426 lei), CAS datorata de angajator (79.448 lei), majorari de intarziere aferente CAS angajator (41.448 lei) , contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale (1.211 lei), majorari de intarziere aferente contributiei de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale (660 lei); contributia de asigurari pentru somaj datorata de angajator (1.808 lei), majorari  de intarziere aferente contributiei de asigurari pentru somaj datorate de angajator (1.111 lei), contributia de asigurari de somaj retinuta de la asigurati (1.673 lei), majorari de intarziere aferente contributiei de asigurari de somaj retinute de la asigurati (906 lei), C.A.S.S. angajator (15.710 lei), majorari de intarziere aferente C.A.S.S. angajator (8.815 lei), C.A.S.S. angajati (16.694 lei), majorari de intarziere aferente C.A.S.S. angajati (9.503 lei), contributia pentru concedii si indemnizatii datorata de angajator (2.541 lei), majorari de intarziere aferente contributiei pentru concedii si indemnizatii datorate de angajator (1.403 lei), contributia angajatorilor la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (0 lei), varsaminte de la persoanele juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate (7.980 lei), majorari de intarziere aferente varsamintelor de la persoane juridice, pentru persoanele cu handicap neincadrate (14.681 lei), in sarcina contestatoarei Primaria Comunei  ... , judetul Tulcea.
Impotriva Deciziei de impunere mai sus mentionata, comuna  ...  a formulat contestatie administrativ-fiscala in temeiul prev. art. 207 alin. 1 din O.G. Nr. 92/2003, privind Codul de procedura fiscala, la organul emitent al deciziei de impunere, care prin Decizia nr. 15 din 22 februarie 2011, a respins contestatia formulata ca neintemeiata.
La baza emiterii deciziei de impunere din 14.12.2010, au stat constatarile stabilite prin raportul de inspectie fiscala nr. F TL din 14.12.2010, emis de Activitatea de Inspectie Fiscala din cadrul D.G.F.P. Tulcea.
In urma verificarilor efectuate de organele de control, s-a constatat astfel ca in anul 2008, contestatoarea a efectuat plati catre angajati reprezentand drepturi speciale pentru mentinerea sanatatii si pentru asigurarea unei tinute decente, prime de Craciun in suma de 67.220 lei, precum si tichete cadou acordate personalului din scoli si din administratie in suma de 39.450; in anul 2009 au fost platite aceleasi drepturi speciale pentru mentinerea sanatatii si pentru asigurarea unei tinute decente, prime atribuite cu ocazia sarbatorilor de Iarna, de Pasti si de 8 Martie, precum si plati in suma de 13.300 lei reprezentand tichete cadou, acordate cu ocazia sarbatorilor; iar in anul 2010 contestatoarea a efectuat plati in suma  de 89.540  lei, reprezentand drepturi speciale acordate salariatilor pentru mentinerea sanatatii si pentru asigurarea unei tinute decente cat si prime atribuite cu ocazia sarbatorilor de Pasti si de 8Martie. 
     Intrucat sumele mai sus mentionate nu au fost incluse in baza de calcul a impozitelor pe veniturile din salarii, precum si a tuturor celorlalte contributii catre bugetul de stat, reprezentand contributii de asigurari sociale, contributii de asigurari  de sanatate, somaj, asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributii pentru concedii medicale si indemnizatii, contributii la fondul de garantare precum si varsaminte pentru persoanele cu handicap neincadrate, organele de control au stabilit diferente privind obligatiile fiscale in suma de 197.325 lei, precum si majorari de intarziere aferente acestora in suma de 117.094 lei.
     Potrivit art. 55 alin. 1 din Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii si prin urmare, supuse obligatiei de impozitare, toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza nuni contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda inclusiv indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca.
     In continuare, la alineatul 2 se prevede ca, in vederea impunerii sunt asimilate salariilor orice alte sume sau avantaje de natura salariala ori asimilate salariilor, coroborate cu prevederile pct. 68, 69, 71 si 72 din H.G. nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metofodl de aplicare a legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
     In raport de aceste dispozitii legale, instanta apreciaza ca sumele acordate salariatilor contestatoarei cu titlu de drepturi speciale sunt asimilate cheltuielilor salariale si deci supuse obligatiei de impozitare.
     In ceea ce priveste sumele corespunzatoare tichetelor cadou, si a tichetelor de cresa, potrivit prev. art. 12 din Legea nr. 193/2006, sunt aplicabile disp. art. 55 alin. 4 lit. a din Codul fiscal, potrivit carora nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 Iunie, Craciunului si a Sarbatorilor similare ale altor puteri religioase precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 Martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.
     Astfel, pana la 1 iulie 2010, tichetele cadou care au fost neimpozabile doar in masura in care valoarea cadoului nu depasea suma de 150 lei persoana, insa dupa aceasta data, sunt asimilate in totalitate veniturilor din salarii si deci impozabile din punct de vedere fiscal.
     Codul fiscal prevede la art. 55 alin. 4 lit. e) sumele care nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile in intelesul impozitului pe venit, insa acestea nu sunt dintre cele de care au beneficiat reclamantii in prezenta cauza cu titlu de drepturi speciale.
     Asa fiind, instanta considera ca in mod gresit expertiza contabila a stabilit ca drepturile speciale acordate salariatilor pentru anii 2008, 2009 si 2010 in vederea refacerii si mentinerii capacitatii de munca precum si pentru o tinuta decenta si asigurarea unei imagini corespunzatoare in raport cu publicul si cu institutiile cu care colaboreaza, nu reprezinta drepturi salariale ci forme de sprijin intrucat functionarii publici nu sunt obligati prin nicio lege speciala la o tinuta obligatorie in timpul serviciului.
     Retinand ca aceste drepturi speciale sunt asimilate veniturilor realizate din salarii, in conformitate cu prev. art. 55 Codul fiscal, acestea erau supuse impozitarii, si retinerii contributiilor datorate bugetului statului corespunzatoare platilor asimilate cheltuielilor salariale, respectiv contributii de asigurari sociale, si asigurari de sanatate, si celelalte forme de asigurare.
     In ceea ce priveste majorarile de intarziere aferente, se retine ca acestea rfeprzeentipa masura accesorie in raport cu sumele datorate, si au fsot stabilite in mod legal in cofnormitate cu prev. art. 119 alin. 1 din OG. Nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
     Fata de considerentele aratate, instanta va respinge contestatia formulata impotriva deciziei nr. 15 din 22 februarie 2011, emisa de D.G.F.P. Tulcea precum si impotriva deciziei de impunere nr. F TL 1 din 14 decembrie 2010 ca nefondat.
3
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007