InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Litigii de munca-recalculare pensie

(Sentinta civila nr. 3908 din data de 11.10.2011 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

SENTINTA CIVILA NR. 3908/2011
Sedinta publica de la 11 Octombrie 2011

     Prin cererea adresata acestei instante, inregistrata sub nr. ..../88/2011, ...  ...  a chemat in judecata Casa Judeteana de Pensii Tulcea, solicitand sa fie obligata intimata la a-i recalcula pensia de asigurari sociale de care beneficiaza, cu luarea in considerare si a veniturilor suplimentare obtinute peste salariul de baza, cu titlu de spor de acord global.
     In motivare, contestatorul a aratat ca in perioada 01.01.1971 - 01.07.2001, a fost angajat cu contract de munca pe durata nedeterminata la Sectia de Proiectare a fostului Consiliu Popular Judetean Tulcea, care ulterior a devenit S.C. STARPROIECT S.A. Tulcea.
     A precizat contestatorul ca, in perioada mai-sus mentionata toti angajatii din proiectare lucrau in sistemul de salarizare in acord global.
     Totodata, a subliniat ca, in baza deciziei nr. 87272/2004 a inceput sa beneficieze de pensie.
     A mai invederat ca, intimata i-a respins cererea prin care a solicitat recalcularea pensiei cu luarea in considerare si a veniturilor suplimentare, obtinute peste salariul de baza, cu titlul de spor de acord global, comunicandu-i-se prin adresa nr. 18059 din 24 august 2011 ca, respectivele venituri suplimentare nu pot fi luate in considerare la stabilirea pensiei, intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001.
     S-a subliniat ca, potrivit prevederilor art. 3 din Legea nr. 3/1977 si ale art. 2 lit. e) din Legea nr. 19/2000, unul dintre principiile de baza pe care este organizat sistemul public de pensii este cel al contributivitatii, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
     Astfel, s-a aratat ca toti salariatii platiti in sistemul de acord global au achitat contributie de asigurari sociale prin retinere la sursa de catre angajator, pentru toate veniturile incasate, inclusiv pentru cele suplimentare obtinute peste salariul de baza.
     Totodata, s-a precizat ca angajatorul a suportat contributia de asigurari sociale in procentul care ii revenea conform legii, raportat la fondul total de salarii, deci inclusiv pentru partea ce reprezenta sporul de acord global.
     In dovedire, contestatorul a depus la dosar copii xerox dupa urmatoarele inscrisuri: adeverinta nr. 18 din 02.05.2011, adresa nr. 18059/2011, decizia nr. 87272/2004 si practica judiciara in materie.
     In aparare, a formulat intampinare intimata, prin care a aratat in esenta ca, veniturile realizate de catre contestator, ca venituri suplimentare celor realizate din salariul inregistrat in carnetul de munca, nu sunt sporuri cu caracter permanent.
     Totodata, a mentionat ca faptul ca respectivele venituri nu au facut parte din retributia tarifara, rezulta si din prevederile art. 4 alin. 3 din Legea nr. 2/1983, apreciind de asemenea ca drepturile banesti obtinute in acord global erau venituri suplimentare, ca parte variabila a retributiei si nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare, pentru a fi utilizate la determinarea punctajelor anuale, in lumina dispozitiilor art. 164 alin. 2 si 3 din Legea nr. 19/2000.
     In aparare, intimata a depus la dosar copii xerox dupa urmatoarele inscrisuri: adresa nr. 18059 din 07.06.2011, adresa nr. 18059/2011, adeverinta nr. 18/02.05.2011, decizia nr. 87272/2004.
     Examinand contestatia, raportat la materialul probator administrat in cauza, instanta va retine urmatoarele:
     In baza deciziei nr. 87272/14.04.2004, contestatorul a fost inscris la pensie anticipata partiala pentru munca  depusa si limita de varsta.
     Prin cererea nr. 18053 din 07 iunie 2011, contestatorul a solicitat recalcularea punctajului mediu anual prin includerea in baza de calcul a veniturilor din adeverinta nr. 18/2.05.2011, emisa de S.C. "STARPROIECT" S.A. Tulcea.
     Intimata i-a comunicat contestatorului prin adresa nr. 18059 din 24.08.2011 ca, in conformitate cu prevederile art. 165 (2) din Legea nr.  263/2010 si art. 127 din  H.G. nr.  257/2011 sporurile cu caracter permanent care se valorifica la recalcularea drepturilor de pensie sunt cele din Anexa nr. 15.
     Se retine ca, din adeverinta nr. 18/02.05.2011 emisa de S.C. "STAR PROIECT" S.A. Tulcea, rezulta ca, contestatorul a fost retribuit in acord global in perioada ianuarie 1971 - decembrie 1990, iar pentru veniturile realizate s-au retinut si virat contributiile la bugetul asigurarilor sociale. Adeverinta evidentiaza in mod detaliat veniturile realizate de contestator in perioada sus-mentionata, mentionand totodata ca, veniturile salariale brute obtinute de contestator au fost platite din fondul de salarii planificat si realizat, conform art. 46 alin. 1 din Legea nr. 57/1974.
     Se retine de asemenea ca, la punctul VI din Anexa 1 la O.U.G. nr. 4/2005, se face intr-adevar mentiunea conform cu care, nu sunt luate in calcul, la stabilirea punctajului mediu anual, intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, urmatoarele: formele de retribuire in acord sau cu bucata, in regie ori dupa timp, pe baza de tarife sau cote procentuale; participarea la beneficii a oamenilor muncii din unitatile economice; premiile anuale si primele acordate in cursul anului pentru realizari deosebite; recompensele cu caracter limitat, acordate personalului din unele sectoare de activitate; diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile de delegare, detasare si transfer; drepturile de autor; drepturile platite potrivit dispozitiilor legale, in cazul desfacerii contractului de munca; al 13-lea salariu; alte sporuri care nu au avut un caracter permanent.
     Din modul in care a fost formulata aceasta enumerare reiese ca nu are un caracter exhaustiv ci doar exemplificativ, in sensul ca pot exista si alte venituri care nu se iau in calcul la stabilirea pensiei, in masura in care indeplinesc aceleasi criterii ca si veniturile enumerate.
     Asadar, din formularea acestei mentiuni rezulta ca nu pot fi luate in calcul acele venituri care, pe de o parte, nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001 si care, pe de alta parte, nu au avut caracter permanent.
     Reiese deci ca, daca anumite venituri au fost avute in vedere de legislatia anterioara datei de 01 aprilie 2001 la calcularea pensiei si au avut un caracter permanent, aceste venituri trebuie avute in vedere la stabilirea pensiei si, in conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000, nu pot fi incluse intre veniturile la care se refera mentiunea de la pct. VI din anexa 1 la O.U.G. nr. 4/2005, care nu sunt avute in vedere la stabilirea pensiei. Nu se poate accepta ca, o perioada in care un asigurat a fost retribuit in acord global sa nu fie avuta in vedere in nici un mod la stabilirea stagiului de cotizare si, implicit, a punctajului mediu anual pe baza caruia se determina pensia, intrucat o astfel de concluzie ar contraveni principiului contributivitatii, consacrat de art. 2 lit. e) din Legea nr. 19/2000, potrivit cu care fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice, participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se pe temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
     In egala masura, art. 3 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat prevede ca:
     (1) "Dreptul la pensia de asigurari sociale este recunoscut tuturor cetatenilor tarii care au desfasurat o activitate permanenta pe baza unui contract de munca si pentru care unitatile socialiste au depus contributia prevazuta de lege, la fondul asigurarilor sociale de stat.
     (2) Fondurile necesare pentru plata pensiilor de asigurari sociale de stat se constituie din contributiile pe care le platesc unitatile socialiste, precum si din sumele alocate in acest scop, de la bugetul de stat".
Aceeasi obligatie legala impusa angajatorului, s-a regasit si in prevederile Legii nr. 49/1992, care a modificat Decretul nr. 389/1972, ambele acte normative fiind abrogate la data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.
  De asemenea, trebuie retinut ca art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, stabileste ca, numarul de puncte realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile si adaosurile sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.
Asadar, in masura in care un anumit venit a avut caracter permanent si, ca urmare, a constituit baza de calcul pentru contributiile de asigurari sociale, acesta trebuie avut in vedere la determinarea pensiei, in sistemul Legii nr. 19/2000.
Totodata, mentiunea cuprinsa la punctul VI din Anexa 1 la O.U.G. nr. 4/2005 trebuie interpretata prin raportare la intreg continutul sau.
     Formele de retribuire in acord sau cu bucata, in regie ori dupa timp, pe baza de tarife sau cote procentuale, sunt indicate, printre sursele unor venituri care nu sunt luate in calcul la determinarea punctajului mediu anual in baza Legii nr. 19/2000, numai pentru ca indeplinesc conditiile enuntate anterior, respectiv nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001 si, pe de alta parte nu au avut un caracter permanent.
     Se observa ca, in cazul contestatorului, aceste doua conditii nu sunt indeplinite. Veniturile obtinute in perioada la care se refera contestatorul nu aveau caracterul unui spor, astfel ca, nici art. 164 alin. 3 din Legea nr. 19/2000 nu are aplicabilitate.
     Veniturile obtinute de contestator in respectiva perioada, erau venituri cu caracter permanent, pentru care s-au platit contributiile de asigurari sociale, astfel cum atesta insasi emitentul adeverintei nr. 18/02.05.2011, eliberata de S.C.
"STAR PROIECT" S.A.
In consecinta, trebuie avute in vedere prevederile legale in vigoare in respectiva perioada si specificul activitatii desfasurate de contestator.
Astfel, conform prevederilor art. 118 din Legea nr. 57/1974, "In activitatea de cercetare stiintifica si proiectare tehnologica se poate aplica forma de retribuire in acord global, in conditiile stabilite de art. 120 din prezenta lege".
Art. 120 din Legea nr. 57/1974 prevede ca:
     (1) "In activitatea de proiectare se va utiliza cu precadere forma de retribuire in acord global. Sumele pe lucrari pentru retribuirea proiectantilor de toate specialitatile se vor stabili, de regula, pe baza de unitati fizice, pe categorii de lucrari. Personalul de proiectare care lucreaza in acord global primeste, pe parcursul elaborarii proiectului sau lucrarii, avansuri lunare, reprezentand 80% din retributia tarifara de incadrare. Avansurile cumulate nu pot fi mai mari de 80% din suma stabilita pe proiect sau lucrare.
     (2) La predarea proiectului sau lucrarii, suma totala stabilita pe lucrare se repartizeaza membrilor colectivului, in functie de contributia acestora. Din suma cuvenita fiecaruia se retine o parte de 10% care se restituie dupa intrarea in functiune a lucrarii respective si realizarea indicatorilor tehnico-economici prevazuti in proiect, iar cealalta parte de 90% se plateste proiectantului respectiv, dupa ce in prealabil s-au scazut avansurile primite pe parcursul elaborarii proiectului sau lucrarii".
     In aceste conditii, instanta retine ca, in realitate contestatorul primea tot salariul, insa intr-o alta modalitate de plata, cu un avans lunar de 80% din salariul tarifar si cu plata diferentei la finalizarea lucrarii, putand obtine la final un venit mai mare, ca diferenta dintre suma salariilor tarifare si suma cuvenita pentru intreaga lucrare. Avand in vedere modul de repartizare a platilor pe o anumita perioada de executare a lucrarii, cu plata unor sume cu titlu de avans, practic salariul lunar al contestatorului era media lunara a veniturilor in perioada respectiva, contributia pentru asigurari sociale fiind corespunzatoare acestei valori.
      Astfel, diferenta dintre suma totala primita pentru o anumita perioada de activitate, necesara realizarii fiecarui proiect si suma salariilor tarifare, nu constituie un spor ci tot o parte a salariului, pentru care insa era stabilita o modalitate speciala de plata, in anumite cote procentuale, platile efectuate de angajator fiind repartizate inegal in perioada de referinta.
      De asemenea, trebuie avut in vedere ca si conform prevederilor art. 2 din Decretul nr. 389/1972: "Contributia pentru asigurarile sociale de stat nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand: drepturile platite asiguratilor din fondurile asigurarilor sociale de stat; drepturile platite potrivit dispozitiilor legale, in cazul desfacerii contractelor de munca; diurnele de deplasare, detasare si indemnizatiile de transferare; drepturile de autor sau de colaborator extern; retributiile pentru executarea de lucrari sau pentru prestarea de servicii pe baza de contracte civile ori pentru alte categorii de lucrari care nu au la baza contracte de munca reglementate ca atare prin legislatia muncii; premiile acordate de unitatile economice din beneficiile realizate".
      Asadar, veniturile obtinute de contestator in plus fata de salariul tarifar nu constituiau un spor cu caracter nepermanent pentru care nu se achitau contributii de asigurari sociale.
     Totodata, se observa ca, potrivit Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala, veniturile obtinute in sistemul de salarizare in acord global erau avute in vedere la stabilirea drepturilor de pensie.
     Astfel, potrivit art. 21 alin. 1) lit. b din Legea nr. 3/1977:
     "Media retributiilor tarifare lunare care se ia in considerare la calcularea pensiei se stabileste pe baza:
     b) retributiei tarifare de incadrare, corespunzatoare la 204 ore, pentru cei retribuiti cu ora, inclusiv pentru personalul care lucreaza in acord".
     Asa fiind, contestatorul este indreptatit sa beneficieze de calcularea punctajului mediu anual in concordanta cu contributiile realizate la fondul asigurarilor sociale.
      Conform prevederilor art. 169 alin. 1 din Legea nr. 19/2000, pensia poate fi recalculata prin adaugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia.
     In egala masura, aceasta prevedere este aplicabila si in cazul in care nu s-au valorificat in cadrul unui stagiu de cotizare, anumite date cu privire la veniturile reale obtinute de beneficiar, fiind vorba de o valorificare incorecta a stagiului de cotizare respectiv.
     Fata de considerentele expuse mai sus, retinand si prevederile legale citate, instanta va admite contestatia obligand intimata sa emita o decizie de recalculare a drepturilor de pensie ale contestatorului, cu includerea in baza de calcul si a veniturilor mentionate la rubrica "acord global", conform adeverintei nr. 18/2.05.2011 emisa de S.C. "STARPROIECT"S.A. Tulcea.
5
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007