InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Litigii cu profesionisti -pretentii

(Sentinta civila nr. 3458 din data de 19.09.2011 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

SENTINTA CIVILA NR.3458
Sedinta publica din data de  19 Septembrie 2011
     
     Prin cererea inregistrata la aceasta instanta sub nr. 1700/88/5 mai 2011, reclamanta S.C. .....  I.P.U.R.L. - prin lichidator judiciar .....  S.R.L. CLUJ in contradictoriu cu parata S.C. .....  S.R.L. TULCEA a solicitat obligarea acesteia la plata sumei  de 113.050 lei, compusa din 56.525 lei reprezentand debit restant aferent facturii fiscale nr. 13/18.04.2008 (achitata partial) si facturii nr. 17/14.05.2008 si 56.525 lei, reprezentand penalitati de intarziere, calculate conform art. 8.7 din Contractul nr. 104/14.04.2008 de la data scadentei (18.05.2008) - 0,5%/zi de intarziere, pana la concurenta valorii debitului principal.
     In motivarea cererii, reclamanta arata ca la data de 14.04.2008 a fost semnat intre S.C. .....  S.R.L.  (in calitate de executant) si S.C. .....  S.R.L. (in calitate de beneficiar) contractul cu nr. 104/14.04.2008 (anexa 1), avand ca obiect, conform clauzei prevazute la art. 2.2, efectuarea a doua foraje de apa cu o lungime totala a acestora de 180 metri liniari, lucrarile de forare fiind efectuate de S.C. .....  S.R.L. si avand ca beneficiar final orasul Isaccea, judetul Tulcea.
     Astfel, S.C. .....  S.R.L., ca urmare a finalizarii lucrarilor contracte prin Contractul de prestari servicii nr. 104/14.04.2008 si a faptului ca nu a putut contacta reprezentantii legali ai S.C. .....  S.R.L., a solicitat Consiliului Local al Orasului Isaccea sprijinul in vederea incheierii procesului-verbal de la terminarea lucrarilor.
     In acest sens, la data de 13.05.2008, a fost incheiat procesul-verbal de la terminarea lucrarilor dintre S.C. .....  S.R.L., in calitate de executant si beneficiar final si Consiliul Local al Orasului Isaccea, judetul Tulcea. Astfel, prin procesul-verbal incheiat a fost constatata conformitatea forajelor efectuate de catre beneficiarul final prin reprezentantii sai, ing. .....  si ing. Gherghina Valentin.
     Prin urmare, desi executantul S.C. .....  S.R.L. si-a indeplinit obligatiile contractuale livrand forajul conform prevederilor art. 2.2. si 2.3 si in intervalul de 30 de zile prevazut la art. 3.1. din contract, beneficiarul S.C. .....  S.R.L. Tulcea nu a achitat in intregime facturile emise in temeiul contractului.
     Ca urmare a acestui contract, au fost emise facturile cu nr. 12/14.04.2008, in cuantum de 38.702 RON (achitata integral), 13/18.04.2008, in cuantum de 38702 RON (din care s-a achitat suma de 23.000 RON, rest de plata 15.702 RON) si 17/14.05.2008, in cuantum de 40.823 RON (neachitata).
     Precizeaza reclamanta ca, desi beneficiarul lucrarii, S.C. .....  S.R.L., nu a adus nici un fel de obiectiuni tehnice lucrarii realizate de catre executantul S.C. .....  S.R.L., totusi acesta a refuzat plata facturilor nr. 13/18.04.2008 (partial neachitata) si 17/14.05.2008 (integral neachitata), invocand o serie de clauze din cadrul contractului nr. 104/14.05.2008 (art. 7.2, 7.3, 8.2, 8.5 si 9.1) care vizeaza maniera de comunicare dintre parti (art. 7.2), determinarea datei receptiei lucrarilor (art. 7.3), maniera de  plata (art. 8.2), consideratii asupra receptiei finale (art. 8.5), predarea dosarului tehnic si a recomandarilor de exploatare a forajului (art. 9.1), pana la acest moment nefiind invocata nici o problema tehnica, de functionalitate sau exploatare a forajului, forajul fiind utilizat de la nivelul anului 2008, fiind functional si deservind localitatea Revarsarea, Orasul Isaccea si in prezent.
     Cu privire la art. 7.2 din Contractul 104/14.04.2008, arata reclamanta ca acesta prevede ca executantul sa comunice "in scris beneficiarului data terminarii lucrarilor si data cand lucrarea este pregatita pentru efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor. Pe baza situatilor de lucrari executate si confirmate de responsabilul de lucrari numit de beneficiar, acesta (beneficiarul) va aprecia daca sunt intrunite conditiile pentru a convoca comisia de receptie. In cazul in care se constata ca sunt lipsuri sau deficiente, acestea vor fi notificate executantului, stabilindu-se si termenele pentru remediere si finalizare. Dupa constatarea remedierii tuturor lipsurilor si deficientelor, la o noua solicitare a executantului, in scris, beneficiarul va proceda la o noua convocare a comisiei de receptie".
     Astfel, art. 7.2 prevede ca forma de comunicare a datei stabilita pentru receptie sa fie in scris intre parti fiind prevazute si o serie de demersuri procedurale (atat in sarcina executantului, cat si a beneficiarului) pentru realizarea receptiei.
     Arata reclamanta ca administratorul statutar al S.C. .....  S.R.L. de la acea vreme, ..... , fiind aflat la locul de executie a lucrarilor, a incercat personal contactarea administratorului S.C. .....  S.R.L., ..... , in vederea realizarii receptionarii lucrarilor administratorul paratei neputand fi contactat.
     Mai arata reclamanta ca, in conformitate cu prevederile art. 6.5 si 7.2, beneficiarul ar fi trebuit sa desemneze un responsabil de lucrari care sa faca aprecieri asupra conformitatii lucrarilor si care era desemnat cu convocarea comisiei de receptie. In fapt, parata nu a numit un responsabil de lucrari din cadrul S.C. .....  S.R.L., persoana insarcinata cu supravegherea lucrarilor fiind inginerul .....  (din partea Consiliului Local Isaccea), in calitate de diriginte de santier, acesta facand parte si din  comisia de receptie, conform procesului-verbal de receptie incheiat la data de 13.05.2008.
     Apreciaza reclamanta ca fiind abuziva pozitia paratei de a invoca necomunicarea in scris a datei receptiei si a nerespectarii modalitatii de convocare la receptionarea lucrarilor in conditiile in care aceasta a tergiversat efectuarea receptiei prin necolaborarea cu executantul si in conditiile in care nu a numit un responsabil de lucrari, dirigintele de santier fiind inginerul ..... , reprezentant al beneficiarului final, Consiliul Local Isaccea.
     Considera reclamanta ca forma scrisa a convocarii la receptia lucrarilor este o prevedere ce tine de forma comunicarii si nicidecum de validitate, faptul ca  parata a fost convocata direct de catre executant la realizarea receptiei putand fi dovedit si prin proba testimoniala in cazul in care parata ar incerca contestarea acestui aspect.
     Arata reclamanta ca art. 7.3 prevede ca: "datele efectuarii receptiei sunt : data incheierii de catre comisia de receptie a procesului-verbal de receptie, cu sau fara obiectii, pentru receptia la terminarea lucrarilor si receptia la punerea in functiune si data notificarii executantului de catre beneficiar a constatarilor comisiei de receptie, pentru receptia finala (acest lucru va fi facut chiar daca executantul a avut reprezentanti in comisia de receptie)."
     Sustine reclamanta ca art. 7.3 prevede ca receptia lucrarilor sa se efectueze in doua etape, respectiv o receptie la terminarea lucrarilor si punerea in functiune (receptia realizata conform Procesului-verbal din data de 18.05.2008), semnata de catre executant si beneficiarul final, Consiliul Local Isaccea, prin dirigintele de santier ing. .....  si ing. Ghergina Valentin si cea de a doua receptie, receptia finala pe care beneficiarul (parata) avea obligatia sa o notifice executantului (reclamanta),  lucru care nu a fost realizat pana in prezent.
     Precizeaza reclamanta ca S.C. .....  S.R.L., prin raspunsul la convocarea la conciliere apreciaza ca este lipsita de relevanta implicarea Primariei Isaccea in derularea contractului nr. 104/14.04.2008, apreciind ca aceasta nu are nici o  calitate si nicio atributie in derularea acestui contract.
     Considera reclamanta ca, aceasta apreciere este facuta in aceeasi maniera in care parata beneficiara a inteles sa isi execute obligatiile contractuale, respectiv cu rea-credinta. Astfel, apreciaza ca nu poate fi invocata calitatea de tert a Consiliului Local Isaccea si contestarea procesului-verbal de la terminarea lucrarilor, atata timp cat parata a tergiversat efectuarea receptionarii lucrarilor prin neparticiparea la intocmirea acestora, raportat si la faptul ca, Consiliul Local Isaccea este in fapt beneficiarul final al lucrarilor efectuate, dovada fiind insusi faptul ca forajele sunt folosite de la nivelul anului 2008 in alimentarea cu apa a localitatii Revarsarea, Orasul Isaceea, fiind functionale si in prezent.
     Cu privire la art. 8.2 din Contractul 104/14.04.2008, arata reclamanta ca acesta prevede ca platile sa fie efectuate la valoarea serviciilor executate conform contractului, iar lucrarile executate trebuie sa fie dovedite ca atare printr-o situatie de lucrari, intocmita astfel incat sa asigure o verificare rapida si sigura a lor.
     Sustine reclamanta ca situatiile de lucrari intocmite au fost predate catre dirigintele de santier, ing. ..... , iar dovada executari lucrarilor conform contractului rezulta fara echivoc si din Procesul-verbal incheiat la data de 13.05.2008, fiind receptionate doua foraje cu o adancime cumulata de 180 metri (conform prevederilor art. 2.3 din Contractul 104/14.04.2008), Forajul 1 avand o adancime de 80 metri, iar Forajul 2 avand o adancime de 100 metri.
     Mai mult, conformitatea lucrarilor si acceptarea situatiei de lucrari rezulta clar si din faptul ca directorul economic al  paratei S.C. .....  S.R.L a semnat factura finala nr. 17/14.05.2008, aceasta echivaland cu acceptarea de catre beneficiar a situatiei de  plata definitiva pentru lucrarile realizate de catre executant.
     Arata in continuare recurenta ca art. 8.5 din contract prevede ca: "Contractul nu va fi considerat terminat pana cand procesul-verbal de receptie finala nu va fi semnat  de comisia de receptie, ca procesele-verbale de receptie finala pot fi intocmite si pentru parti din lucrare, deoarece acestea sunt distincte din punct de vedere fizic si functional, iar receptia finala va fi efectuata conform prevederilor legale, dupa expirarea perioadei de garantie. Plata ultimilor sume  datorate prestatorului, pentru lucrarile executate nu va fi conditionata de eliberarea certificatului de receptie finala."
     Dupa cum se poate observa, arata reclamanta, art. 8.5  expune in teza finala faptul ca "plata ultimelor sume datorate prestatorului pentru lucrarile executate nu va fi conditionata de eliberarea certificatului de receptie finala".
     Considera reclamanta ca, desi terminarea contractului este intr-adevar conditionata de eliberarea certificatului de receptie finala (din ratiuni ce tin de garantarea lucrarii - a se vedea art. 9.4), insa exigibilitatea facturii fiscale finale nu este tinuta de eliberarea prealabila a certificatului de liberarea certificatului de receptie finala", receptia finala care, asa cum s-a arat la analiza art. 7.3. nu a fost realizata ca urmare a necomunicarii de catre parata a unei date pentru realizarea acesteia, asa cum prevede art. 7.3 din contract.
     Cu privire la art. 9.1 din contract care prevede ca: "la finalizarea forajului, executantul este obligat sa predea beneficiarului dosarul forajului cu parametri obtinuti si sa recomande regimul optim de exploatare a forajului", arata reclamanta ca executantul a predat catre reprezentantul beneficiarului final (prin ing. ..... ) dosarul forajului cu parametrii obtinuti acestia fiind cosemnati totodata si in procesul-verbal de receptie incheiat (sunt indicate atat adancimile forajelor, cat si debitele obtinute), aceste date fiind suficiente pentru determinarea regimului optim de exploatare a forajului. Acest lucru este recunoscut si de catre parata in raspunsul la conciliere (penultimul paragraf al primei pagini), aceasta aratand ca procesul-verbal poate acoperi doar cerinta prevazuta de art. 5.8 prin stabilirea parametrilor obisnuiti ai acviferului,  necesar pentru recomandarea parametrilor pentru pompa submersibila, art. 9.1 reluand in cadrul sectiunii de garanti (IX), practic aceeasi cerinta pusa in sarcina executantului si prin art. 5.8, in cadrul sectiunii obligatiile executantului (V).
     Considera reclamanta ca sustinerile invocate de catre parata in favoarea sa prin raspunsul la conciliere, reprezinta in fapt aprecieri superficiale si nefondate asupra formei de punere in executare a anumitor prevederi contractuale, ignorandu-se aspectul esential, respectiv faptul ca executantul S.C. .....  S.R.L. si-a indeplinit obligatiile asumate prin contract, realizand obiectivul contractual (art. 2.2. si 2.3), respectiv efectuarea forajelor in conformitate cu destinatia lor finala (alimentarea cu apa a localitatii Revarsarea, Orasul Isaccea), in vreme ce beneficiarul nu si-a executat obligatia principala ce ii revenea, respectiv plata pentru serviciile prestate.
     Sustine reclamanta in ceea ce priveste creanta in cuantum de 56.525 RON reprezentand debit restant aferent facturii fiscale nr. 13/18.04.2008 (achitata partial) si facturii nr. 17/14.05.2008 este o creanta certa, lichida si exigibila in conformitate cu prevederile art. 379 din Codul de procedura civila.
     Invedereaza reclamanta ca in conformitate cu art.  8.1 din Contractul de Prestari Servicii nr. 104/14.04.2008, scadenta facturilor a intervenit in termen de 3 zile calendaristice de la data emiterii facturii fiscale finale, in cazul de fata, factura nr. 17/14.05.2008. Astfel, scadenta ambelor facturi (13/18.04.2008 si 17/14.05.2008) a intervenit, conform art. 8.1 din Contractul de Prestari Servicii, la data de 18.05.2008, respectiv la 3 zile de la data emiterii facturii fiscale finale, data la care solicita acordarea de penalitati de intarziere in cuantum de 56.525 RON, conform art. 8.7 din contractul amintit, pana la concurenta debitului.
     Sustine reclamanta ca penalitatile au fost calculate in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 469/2002 (fara a putea depasi debitul asupra caruia au fost calculate), lege ale carei dispozitii erau in vigoare la data incheierii contractului nr. 104/14.04.2008.
     In drept, reclamanta si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art.  969 si 970 din Codul civil, art. 77 din Legea nr. 85/2006, prevederile art. 379 si 242 alin. (2) din Codul de procedura civila.
     In dovedire, au fost depuse in copie: facturile fiscale nr. 13/18.04.2008 si nr. 17/14.05.2008; Fisa client apartinand partenerului contractual S.C. .....  S.R.L. Contractul de Prestari Servicii nr. 104/14.04.2008; Procesul-verbal de receptie a lucrarilor incheiat la data de 13.05.2008; Somatia/Convocarea la conciliere nr. 1341/12.04.2011 si raspunsul paratei la aceasta, avand nr. 380/27.04.2011, sentinta comerciala nr. 199/C/2010 a Tribunalului Cluj privind deschiderea procedurii de insolventa fata de S.C. .....  S.R.L. Turda.
      In aparare, parata S.C. .....  S.R.L. Tulcea a formulat intampinare solicitand respingerea actiunii reclamantei, invocand exceptia inadmisibilitatii pentru lipsa procedurii prealabile prevazuta de art. 7201 Cod pr civila, iar pe fond respingerea ca nefondata.
     A aratat parata ca anterior introducerii cererii, reclamanta i-a transmis o adresa ce s-a vrut a fi atat o somatie de plata, cat si o convocare la conciliere pentru a da curs prevederilor art. 7201 si urmatoarele Cod pr. civila, aceasta fiind inregistrata  la S.C. .....  I.P.U.R.L. Cluj Napoca sub nr. 1341/12.04.2011, dupa care, impreuna cu mai multe acte anexate a fost trimisa la S.C. .....  S.R.L. prin posta la 15 aprilie 2011.
     Sustine parata ca a primit "convocarea" la data de 18 aprilie 2011, data pentru care a fost convocata fiind 28.04.2011, deci inauntrul termenului de 15 zile prevazut de art. 7201 al. (2) din Codul de  procedura civila.
     Precizeaza ca a expediat un raspuns catre S.C. "..... " I.P.U.R.L. Cluj Napoca, dar aceasta a vizat doar prima parte a continutului adresei nr. 1341/12.04.2011 si anume cea intitulata "somatie" explicandu-le de ce nu putea face  plata sumelor datorate si nu s-a prezentat la asa-zisa "conciliere" datorita faptului ca nu s-a respectat termenul de 15 zile prevazut de lege, dar si pentru faptul ca oricum rezultatul intalnirii era previzibil, in sensul ca era negativ.
     S.C. "..... " I.P.U.R.L. Cluj Napoca, a intocmit cererea de chemare in judecata sub nr. ..... /02.05.2011 si a expediat-o Tribunalului Tulcea fara sa faca dovada ca de la data primirii corespondentei trecusera mai mult de 30 de zile, asa cum o cer dispozitiile art. 7201 al. (5) din Codul de procedura civila si nici nu avea cum sa furnizeze aceasta dovada deoarece redactarea actiunii a avut loc la exact 30 de zile calculate de la data inregistrarii in propria evidenta convocarii si nu de la data primirii acestuia de catre noi, asa cum a precizat mai sus la 18.04.23011, Refacand calculul, se constata ca reclamanta s-a adresat instantei cu 15 zile mai devreme decat era posibil
     Nerespectarea celor 2 termene, obligatie prevazuta imperativ de lege, o determina sa solicite respingerea actiunii formulate de catre  S.C. "..... " I.P.U.R.L. Cluj Napoca, ca inadmisibila.
     Considera parata ca actiunea trebuie respinsa si ca nefondata.
     In acest sens, arata ca S.C. "..... " S.R.L. Tulcea nu a achitat cele doua sume restante deoarece executantul S.C. .....  S.R.L nu si-a indeplinit mai multe obligatii contractuale si ca atare respectivul contract nu este incheiat si practic lucrarea ce a facut obiectul conventiei dintre parti nu a fost finalizata, nefiind receptionata de catre beneficiar nici pana in prezent.
     Procesul-verbal incheiat intre prestator si cei doi reprezentanti ai Primariei Orasului Isaccea la 13.05.2008 nu constituie un document care certifica receptia lucrarii ci doar un act incheiat cu ocazia masurarii debitului celor 2 foraje la acea data.
     Receptia nu a fost nici convocata si nici efectuata in prezenta beneficiarului, parte contractanta - S.C. "..... " S.R.L. - si nici alte clauze nu au fost respectate.
     Sustinerea ca s-a incercat convocarea pentru receptie este cel putin neavenita, deoarece afirmatia apartine lichidatorului si nu executantului, si nu este sustinuta de vreun inscris in acest sens furnizat eventual de fosta administratie a executantului.
     Consiliul Local Isaccea sau Primaria Isaccea nu au nici o implicare in derularea contractului comercial incheiat parata si reclamanta, ci dimpotriva,  cele 2 institutii - beneficiarii finali ai lucrarilor -  sunt in masura sa reproseze S.C. .....  S.R.L. calitatea lucrarilor efectuate la cele 2 foraje.
     Se sustine ca situatiile de lucrari definitive au fost intocmite si depuse la cele 2 institutii susmentionate, dar  nu s-a produs nici o dovada in acest sens, cum nu s-au produs nici dovezi ca s-a predat "dosarul forajului". Pur si simplu reclamanta face doar afirmatii fara acoperire  si fara nici un corespondent in realitate.
     In sfarsit, in continutul actiunii se sustine ca  (fila 4) conformitatea lucrarilor si acceptarea situatiei de lucrari rezulta clar si din faptul ca Directorul Economic al S.C. "..... " S.R.L.  a semnat factura finala nr. 17/14.05.2008, aceasta echivaland cu acceptarea de catre beneficiar a situatiei de  plata definitiva pentru lucrarile executate, or, din nou reclamanta face afirmatii fara nici o acoperire.
     Semnaturile aplicate pe respectivele facturi, atat la rubrica rezervata "delegatului" cat si cea referitoare la primirea documentului, nu apartin nici Administratorului .....  si nici Directorului Economic Neacsu Adrian al S.C. "..... " S.R.L., acestea apartin unor persoane necunoscute si ca atare nu ii este opozabila cu atat mai mult cu cat nu este certificata nici prin stampila.
     Arata parata ca pe respectiva factura la "numele delegatului", "seria si nr. cartii de identitate", "unitatea emitenta" si "data expedierii" sunt redactate olograf de aceeasi persoana care a redactat si factura, iar numele delegatului si toate celelalte date apartin Administratorului ..... . De ce ar fi trebuit sa semneze Directorul Economic de primire a facturii daca era prezent administratorul. Nu cumva s-a folosit aceasta "formulare" pentru a acoperi lipsa semnaturii vreunei persoane autorizate din cadrul societatii  noastre. Raspunsul poate fi afirmativ deoarece prin sentinta civila nr. 131/30.01. 2009 pronuntata de Tribunalul Tulcea in dosarul nr.  ..... /2008/JS - ramasa definitiva si irevocabila, a fost admisa contestatia si a fost respinsa cererea creditoarei de deschidere a procedurii de insolventa .
     Examinand actele si lucrarile dosarului si exceptia invocata, se retin urmatoarele:
     Relativ la exceptia inadmisibilitatii actiunii invocata de parata S.C. .....  S.R.L. Tulcea prin intampinare, se retine ca este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
     Potrivit prevederilor art. 720 1 Cod pr. civila, in procesele si cererile in materie comerciala, inainte de introducerea cererii de chemare in judecata, reclamantul va incerca solutionarea litigiului prin conciliere directa cu cealalta parte.
     In cauza, aceste prevederi legale au fost respectate, asa cum de altfel recunoaste si parata,  la fila 17 din dosar existand somatia inaintata de catre reclamanta paratei.
     In acelasi timp, parata a raspuns reclamantei cu adresa nr. 380/27.04.2011, aflata la fila 18 din dosar, respingand pretentiile reclamantei.
     S-a invocat de catre parata faptul ca cerea de chemare in judecata a fost adresata Tribunalului Tulcea cu incalcarea termenului prevazut de art. 7201 al  (5) Cod pr. civila, respectiv termenul de 30 de zile de la data primirii convocarii
     S-a mai invocat de asemenea ca nu a fost respectat nici termenul de 15 zile prevazut de al. 3.
      Inadmisibilitatea actiunii determinata de nerespectarea celor 2 termene de  catre reclamanta, respectiv termenul de convocare pentru conciliere si termenul de 30 de zile de la data convocarii, este o exceptie ce nu poate fi primita, intrucat ar presupune un formalism excesiv intr-o cauza care se judeca cu celeritate si mai ales datorita faptului ca prin chiar intampinarea formulata, parata recunoaste faptul ca rezultatul intalnirii dintre cele doua parti contractante nu putea fi decat negativ.
     Pentru acest considerente, se va respinge exceptia inadmisibilitatii actiunii pentru nerespectarea prevederilor art. 7201 Cod pr. civil.
     Pe fondul cauzei, se retin urmatoarele:
     La data de 14.04.2008 a fost semnat intre  reclamanta S.C. .....  S.R.L.  (in calitate de executant) si  parata S.C. .....  S.R.L. (in calitate de beneficiar) contractul cu nr. 104/14.04.2008 (anexa 1), avand ca obiect, conform clauzei prevazute la art. 2.2, efectuarea a doua foraje de apa cu o lungime totala a acestora de 180 metri liniari, lucrarile de forare fiind efectuat de S.C. .....  S.R.L. si avand ca beneficiar final orasul Isaccea, judetul Tulcea.
     Astfel, S.C. .....  S.R.L., ca urmare a finalizarii lucrarilor contracte prin Contractul de prestari servicii nr. 104/14.04.2008 a solicitat Consiliului Local al Orasului Isaccea sprijinul in vederea incheierii procesului-verbal de la terminare a lucrarilor.
     In acest sens, la data de 13.05.2008, a fost incheiat procesul-verbal de la terminarea lucrarilor dintre S.C. .....  S.R.L. in calitate de executant si beneficiarul final Consiliul Local al Orasului Isaccea, judetul Tulcea. Prin procesul verbal incheiat a fost constatata conformitatea forajelor efectuate, de catre Consiliul Local al Oasului Isaccea, prin reprezentantii sai, ing. .....  si ing. Gherghina Valentin.
     Ca urmare a acestui contract, au fost emise  de catre reclamanta facturile cu nr.12/14.04.2008, in cuantum de 38.702 RON (achitata integral de catre parata), nr. 13/18.04.2008, in cuantum de 38.702 RON (din care s-a achitat suma de 23.000 RON, rest de plata 15.702 RON si nr. 17/14.05.2008, in cuantum de 40.823 RON, neachitata de catre parata.
     Parata S.C. .....  S.R.L. Tulcea a refuzat achitarea celor doua sume restante intrucat executantul S.C. .....  S.R.L nu si-a indeplinit obligatiile contractuale, intrucat lucrarea  ce a facut obiectul conventiei dintre  parti nu a fost finalizata, nefiind receptionata de catre beneficiar nici pana in prezent.
      Art. 7.2 din Contractul 104/14.04.2008 prevede ca executantul sa comunice "in scris beneficiarului  data terminarii lucrarilor si data cand lucrarea este pregatita pentru efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor. Pe baza situatilor de lucrari executate si confirmate de responsabilul de lucrari numit de beneficiar acesta (beneficiarul) va aprecia daca sunt intrunite conditiile pentru a convoca comisia de receptie. In cazul in care se constata ca sunt lipsuri sau deficiente, acestea vor fi notificate executantului, stabilindu-se si termenele pentru remediere si finalizare. Dupa constatarea remedierii tuturor lipsurilor si deficientelor, la o noua solicitare a executantului, in scris, beneficiarul va proceda la o noua convocare a comisiei de receptie".
     Astfel, art. 7.2 prevede ca forma de comunicare a datei stabilita pentru receptie sa fie in scris intre parti fiind prevazute si o serie de demersuri procedurale (atat in sarcina executantului cat si a beneficiarului) pentru realizarea receptiei.
     In raport de aceste dispozitii legale, se retine ca receptia nu a fost nici convocata si nici efectuata in prezenta beneficiarului parte contractanta, respectiv parata S.C. "..... " S.R.L., iar procesul-verbal incheiat intre reclamanta si cei doi reprezentanti ai Primariei orasului Isaccea la data de 13.05.2008 nu constituie un document care sa certifice receptia lucrarii conform contractului nr. 104/14.04.2008 incheiat intre parti, ci doar un act incheiat cu ocazia masurarii debitului celor 2 foraje.
     Desi reclamanta a sustinut faptul ca a incercat convocarea paratei pentru receptia lucrarilor,  conform prevederilor contractuale, nu a fost adusa nici o dovada in acest sens
     S-a mai sustinut de catre reclamanta si faptul ca situatiile de lucrari definitive au fost intocmite si depuse la beneficiarii finali ai lucrarilor, respectiv Consiliul Local Isaccea si Primaria Isaccea, dar nu a fost adusa nici o dovada in acest sens, si, mai mult, conform prevederilor contractuale (art. 8  pct. 2 din contract) acestea trebuiau  predate paratei S.C. "..... " S.R.L.
     Art. 8.5 din contract prevede ca: "Contractul nu va fi considerat terminat pana cand procesul-verbal de receptie finala nu va fi semnat  de comisia de receptie. Procesele-verbale de receptie finala pot fi intocmite si pentru parti din lucrare, deoarece acestea sunt distincte din punct de vedere fizic si functional. Receptia finala va fi efectuata conform prevederilor legale, dupa expirarea perioadei de garantie. Plata ultimilor sume  datorate prestatorului, pentru lucrarile executate nu va fi conditionata de eliberarea certificatului de receptie finala."
     Dupa cum se poate observa, art. 8.5  expune in teza finala faptul ca "plata ultimelor sume datorate prestatorului pentru lucrarile executate nu va fi conditionata de eliberarea certificatului de receptie finala".
     S-a sustinut de catre reclamanta faptul ca desi terminarea contractului este intr-adevar conditionata de eliberarea certificatului de receptie finala, insa exigibilitatea facturii fiscale finale nu este tinuta de eliberarea prealabila a certificatului de receptie finala
     In acest sens se arata de catre reclamanta ca  beneficiarul S.C Ricosar S.R.L. a refuzat la  plata factura finala nr. 17/14.05.2008 desi directorul economic al acesteia a semnat-o , aceasta echivaland cu acceptarea  de catre beneficiar  a situatiei de plata definitiva pentru lucrarile realizate de catre executant
     Examinand factura nr. 17/14.05.2008 aflata la fila 8 din dosar, se poate observa faptul ca aceasta nu  poarta semnatura reprezentantului legal al  paratei S.C. "..... " S.R.L. si nici stampila acesteia.
     Pe cale de consecinta, se retine ca parata invoca neexecutarea contractului, cu referire la neefectuarea receptiei finale si neindeplinirea obligatiei de predare.
     Constatandu-se ca intr-adevar receptia lucrarilor nu corespunde in nici un fel regulilor prestabilite  de  parti prin conventia initial incheiata, intrucat comisa de receptie nu a fost desemnata de beneficiar, ca in consecinta predarea lucrarilor nu s-a realizat, se retine ca reclamanta S.C. .....  S.R.L.  nu si-a executat propriile obligatii contractuale, iar solicitarea executarii obligatiilor corelative ale  paratei, este lipsita de suport legal.
     Cat priveste facturile fiscale depuse de reclamanta la dosar in sustinerea actiunii, nu pot prin ele insele sa atraga raspunderea paratei, atata timp cat  nu au fost semnate  spre acceptare in mod valabil de catre aceasta, stiut fiind ca persoana juridica semneaza valabil prin iscalire si aplicare de stampila.
     Pe cale de consecinta, cum pretentiile reclamantei nu au un caracter cert, urmeaza a respinge actiunea ca nefondata.
     
1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007