InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Contencios adm.fisc- anulare dispozitie

(Sentinta civila nr. 4092 din data de 18.10.2011 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

Prin cererea adresata acestei instante si inregistrata la nr........, contestatorii  : ......., ......., ......., ......., ......., ......., ......., ......., ......., ......., ......., .......,  ......., ......., .......,  au solicitat anularea dispozitiilor de imputatie emise in sarcina acestora nr.1401, 1402, 1403, 1405, 1406, 1407, 1408, 1409, 1410, 1411, 1412, 1413, 1414, 1416, si 1417 din data de 3 iunie 2011, emise de intimatul Primarul Mun.Tulcea.
     In motivarea contestatiei s-a aratat ca, deciziile de imputare emise de intimat, sunt netemeinice si nelegale deoarece acestea privesc sume de bani incasate cu titlu legal de catre contestatori.
     Contestatorii au aratat ca, sumele imputate reprezinta sporuri pentru conditii vatamatoare ce au fost platite de catre intimat in favoartea acestora, in baza acordului colectiv de munca incheiat intre Consiliul Local Tulcea si sindicatul reprezentativ al acestora, pentru anul 2009,  sumele imputate si contestate privind  si plata penalitatilor aferente.
     De asemenea, s-a mai aratat ca, in alin . 1 din O.G. nr. 10 din 2008 se prevede ca acordarea unui spor pentru conditii vatatmatoare ,de pana la 10 % din salariul de baza personalului contractual care desfasoara activitate in cadrul autoritatilor si institutiilor publice, in care functioneaza instalatii care genereaza campuri electromagnetice de radio frecventa produse de emitatori pentru comunicatii, instalatii de microunde, instalatii de curenti de inalta frecventa si statii de bruiaj.
     Prin buletinul de masuratori al campului radioelectric nr. 548/15.01.2008 s-a stabilit ca pentru sediul Primariei Municipiului Tulcea (Cabinet Primar ,et.l-3,str. Pacii,nr. 20;str. Concordiei nr.l -Directia Administratie Publica Locala,str. Gloriei nr.6 -Birou de Stare Civila) expunerea la campurile electromagnetice cu valorile densitatii de putere echivalenta a undei plane exprimate in W/m depaseste valaoare nivelului de referinta.
     Precizeaza contestatorii ca, art.3 alin. 4 si 5 din O.G. nr. 10 din 2008 stipuleaza ca pentru persoanlee care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, indemnizatiile prevazute in anexele nr. VII/1 a , VII/2a, VII/3a si VH/lb, VII/2b, VII/3b, reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei si, de asemenea, reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial; in aplicarea prevederilor alin. 4 persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege, in acest sens fiind si prevederile art. 57 alin 5 din legea nr. 215/2001.
     S-a mai sustinut ca,  pentru primarii si viceprimarii localitatilor nu este prevazuta acordarea sporului de 10 % mentionat anterior, insa pentru ca expunerea la radiatii este aceiasi pentru toate categoriile de personal ce functioneaza in localitatile prevazute in buletinul de masuratori intocmit, devin incidente prevederile art. 14 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului ce statueaza ca exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o deosebire bazata in special, pe rasa sex, culoare, limba, religie, opinii, apartenenta politica, apartenenta la o minoritate, sau orice alta situatie.
     In ceea ce priveste sfera de aplicare a garantiei instituite de art. 14 din conventie, ce prevaleaza in raport cu dreptul intern, conform unei jurisprudente constante, regasita si in cauza Moldovan impotriva Romaniei , mentioneaza contestatorii ca, CEDO a stabilit ca, o diferenta de tratament are natura discriminatorie daca nu se bazeaza pe o justificare rezonabila si obiectiva, adica daca nu se urmareste un scop legitim, sau daca nu exista raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit, statele dispunand de o anumita marja de apreciere pentru a determina daca si in ce masura diferentele dintre situatii analoage sunt de natura sa justifice un tratament diferit.
     In opinia instantei, in cazul dat, nu exista o justificare rezonabila si obiectiva pentru neincasarea sporului de 10 % si de catre persoanele ce ocupa functii de demnitate publica, din moment ce gradul de expunere este acelasi si protectia acordata de stat sub forma acestui spor trebuie sa fie nediferentiata, nefiind identificat nici un motiv care sa impuna realizarea unei selectii sub acest aspect.
     Pe cale de consecinta, apreciaza contestatorii ca, sporul in discutie a fost
incasat in mod temeinic si legal si de personale care ocupa o functie publica in cadrul primariei si care si-au desfasurat activitatea in aceleasi conditii ca si personalul contractual pentru care legea prevede acordarea acestui spor, si deci,  sumele de bani acordate si incasate cu acest titlul de catre contestatori, sunt cuvenite legal in baza unei prevederi legale aplicabile, sumele fiind  incasate in temeiul unei conventii legal incheiate intre parti, - acordul colectiv de munca pe anul 2009.
     In dovedirea cererii contestatorii au depus la dosar in copie : tabel penalitati 2009-2011, dispozitiile nr. 1401, 1402, 1403, 1405, 1406, 1407, 1408, 1409, 1410, 1411, 1412, 1413, 1414, 1416, si 1417 din data de 3 iunie 2011.
     In aparare intimatul  a depus la dosar intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca nefondata.
     La data de 10 octombrie 2011 contestatorii au depus la dosar precizari prin care au aratat ca, prin deciziile de imputare emise de intimat, s-a pretins ca acestia au incasat atat sporul de 10% pentru conditii vatamatoare acordat prin acordul colectiv de munca pe anul 2009, cat si sporul de 15% acordat conform art.8 alin.1 lit.a din HG nr.281/1992, depasindu-se astfel maximum de 15%, prevazut de HG nr.281/1993 ca limita, pentru acordarea cumulului de sporuri pentru conditii vatamatoare.
     S-a aratat ca, sporul de 10% pentru conditii vatamatoare a fost acordat in temeiul acordului colectiv de munca pe anul 2009, conform art.32 pct.7 care de fapt corespunde prev. art.14 alin.1 din OG nr.10/2008, acest spor a privit numai pe acei functionari care si-au desfasurat activitatea in conditii vatamatoare unde existau instalatii ce genereaza campuri electromagnetice, spor antena.
     S-a mai aratat ca,  separat de recunoasterea sporului de antena prevazut in art.32 pct.7 din Acordul colectiv, contestatorii au beneficiat si de aplicarea prev. art.8 alin.1 lit.a din HG nr.281/1993, unde sporul acordat distinct (de sporul prev. de art.14 alin.1 din OG nr.10/2008) este limitat pana la 15% din salariul de baza dar pentru alte conditii vatamatoare si periculoase(spor xerox, arhiva).
     Precizeaza contestatorii ca, problema legalitatii incasarii atat a sporului de 10% pentru conditii vatamatoare acordat prin Acordul colectiv de munca pe anul 2009 cat si a sporului de 15% conf.art.8 alin.1 lit.a, din HG nr.281/1993, a existentei legale a cumulului de sporuri prin depasirea maximului de 15%, prevazut in HG nr.281/1993 a fost rezolvata irevocabil prin decizia nr.907/CA/2010 din dosarul nr.1267/88/2010.
     Examinand actele si lucrarile dosarului instanta retine urmatoarele :
     Art. 14 alin. 1 din O.G. nr. 10/2008 prevede ca se acorda un spor pentru conditii vatamatoare, de pana la 10% din salariul de baza, personalului contractual care desfasoara activitate in cadrul autoritatilor si institutiilor publice, in care functioneaza instalatii care genereaza campuri electromagnetice de radiofrecventa produse de emitatori pentru comunicatii, instalatii de microunde, instalatii de curenti de inalta frecventa si statii de bruiaj.
Prin buletinul de masuratori al campului radioelectric nr. 302/548/15.01.2008 s-a stabilit ca pentru sediul Primariei Municipiului Tulcea (Cabinet Primar,et. I - III, str. Pacii nr. 20; str. Concordiei nr. 1 - Directia Administratie Publica Locala, str. Gloriei nr. 6 - Biroul de Stare Civila) expunerea la campurile electromagnetice cu valorile densitatii de putere echivalenta a undei plane exprimat in W/m2 depaseste valoarea nivelului de referinta.
Pe de alta parte, art. 3 alin. 4 si 5 din O.G. nr. 10/2008 stipuleaza ca pentru persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, indemnizatiile prevazute in anexele nr. VII/1a, VII/2a, VII/3a si VII/1b, VII/2b, VII/3b, reprezinta unica forma de remunerare a activitatii corespunzatoare functiei si, de asemenea, reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial; in aplicarea prevederilor alin. 4) persoanele care ocupa functii de demnitate publica, alese si numite, nu beneficiaza de premii, de sporul de vechime in munca si nici de alte sporuri prevazute de lege, in acest sens fiind si prevederile art. 57 alin. 5 din Legea nr. 215/2001.
Prin urmare, pentru primarii si viceprimarii localitatilor nu este prevazuta acordarea sporului de 10%, mentionat anterior, insa pentru ca expunerea la radiatii este aceeasi pentru toate categoriile de personal ce functioneaza in locatiile prevazute in buletinul de masuratori intocmit devin incidente prevederile art. 14 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului ce statueaza ca exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nicio deosebire bazata in special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala si sociala, apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere sau orice alta situatie.
In ceea ce priveste sfera de aplicare a garantiei instituite de art. 14 din Conventie, ce prevaleaza in raport cu dreptul intern, conform unei jurisprudente constante, regasita si in cauza Moldovan impotriva Romaniei, CEDO a stabilit ca o diferenta de tratament are natura discriminatorie daca nu se bazeaza pe o justificare rezonabila si obiectiva, adica daca nu se urmareste un scop legitim sau daca nu exista un raport rezonabil de proportionalitate intre mijloacele folosite si scopul urmarit, statele dispunand de o anumita marja de apreciere pentru a determina daca si in ce masura diferentele dintre situatii analoage sunt de natura sa justifice un tratament diferit (cauzele Gaygesuz impotriva Austirei, Frette impotriva Frantei s.a).
In opinia instantei, in cazul dat, nu exista o justificare rezonabila si obiectiva pentru neincasarea sporului de 10 % si de catre persoanele ce ocupa functii de demnitate publica, din moment ce gradul de expunere este acelasi si protectia acordata de stat sub forma acestui spor trebuie sa fie nediferentiata, nefiind identificat niciun motiv care sa impuna realizarea unei selectii sub acest aspect.
In concluzie, rezulta ca sporul in discutie trebuia incasat si de persoanele ce ocupa o functie publica, ce isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii ca si personalul contractual pentru care legea prevede acordarea acestui spor.
     Verificarile efectuate de organele de control au relevat faptul ca, in anul 2009, la unele categorii de personal, s-a acordat sporul pentru conditii vatamatoare si periculoase in procent mai mare decat cel maxim stabilit prin H.G. nr. 281/1993, respectiv 15%.
     Potrivit art. 8 alin. 1 lit. a din H.G. nr. 281/1993 ce a reglementat salarizarea personalului din unitatile bugetare, in raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea, poate fi acordat pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor de pana la 15% din salariul de baza, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective.
      O.G. nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit O.U.G. nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza  pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor II si III la Legea nr.154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale - a prevazut, dupa cum s-a aratat si in sectiunea anterioara, in art. 14 alin. 1, acordarea unui spor pentru conditii vatamatoare, de pana la 10% din salariul de baza, personalului contractual care desfasoara activitate in cadrul autoritatilor si institutiilor publice in care functioneaza instalatii care genereaza campuri electromagnetice de radiofrecventa produse de emitatori pentru comunicatii, instalatii de microunde, instalatii de cureti de inalta frecventa si statii de bruiaj, incepand cu 1 ianuarie 2008.
     Verificarea succesiunii in timp a celor doua acte normative, modul de alcatuire a textelor de lege incidente si interpretarea lor impun concluzia ca sporurile reglementate de fiecare dintre acestea sunt sporuri distincte, neexistand identitate intre ele sau raport general/special.
     Prin art. 14 alin. 1 din O.G. nr.10/2008 s-a reglementat acordarea unui alt spor pentru desfasurarea activitatii in locuri unde functioneaza instalatii ce genereaza campuri electromagnetice, aceasta fiind si ratiunea pentru care a fost prevazut separat, distinct, in alt act normativ, altfel nefiind justificata stipularea acestuia in O.G. nr. 10/2008, in conditiile in care era deja prevazut in Legea nr. 281/1993 ce se aplica tuturor categoriilor din sectorul bugetar si nu numai personalului contractual.
      Rezulta, asadar, din cele expuse, ca nu se impunea respectarea unui procent maxim de 15% la acordarea celor doua categorii de sporuri distincte.
Avand in vedere argumentele prezentate, instanta urmeaza a admite contestatia si a anula dispozitiile de imputare nr. nr.1401, 1402, 1403, 1405, 1406, 1407, 1408, 1409, 1410, 1411, 1412, 1413, 1414, 1416, si 1417 din data de 3 iunie 2011, emise de intimatul Primarul Mun.Tulcea, ca nelegale.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007