InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Cerere de chemare in judecata

(Hotarare nr. 259 din data de 05.02.2010 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea


     Prin cererea adresata acestei instante, inregistrata sub nr. 2903/88/2009 SM s.a., prin Sindicatul X, au chemat in judecata Scoala nr.  s.a. solicitand obligarea paratilor la acordarea sporului pentru conditii periculoase si vatamatoare prevazut de art. 51, alin. 3 din Legea nr. 334/2002, actualizat cu rata inflatiei pana la data efectuarii platii, astfel: reclamantei SM, pentru perioada 07.12.2006 - 28.02.2007, de catre Scoala nr. 14 Tulcea; reclamantei SM, pentru perioada 01.03.2007 - 31.12.2008, de catre Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala Tulcea; reclamantei OC, pentru perioada 07.12.2006 - pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, de catre Scoala ...
      De asemenea au mai solicitat obligarea paratilor la plata eventualelor cheltuieli de judecata ocazionate de proces.
     In motivare reclamantele, prin Sindicatul X au aratat ca, potrivit art. 51, alin. 3 din Legea nr. 334/2002, "Personalul din biblioteci care lucreaza in depozite de carte, colectii care includ bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural mobil, laboratoare de restaurare si conservare a cartii sau cei care asigura servicii de imprumut la domiciliu beneficiaza pentru conditii periculoase sau vatamatoare de spor de pana la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta"
     S-a precizat ca, in practica, in mod nefondat si discriminatoriu, personalul din bibliotecile scolare a fost exclus de la acordarea acestui drept, desi bibliotecile scolare fac parte din bibliotecile  prevazute de art. 51, alin. 3 din Legea nr. 334/2002, iar personalul acestor biblioteci este acelasi din intreg sistemul national, asa cum este definit de art. 44, alin. 3 din aceeasi lege.
     S-a invederat ca, nu exista nici un dubiu ca in bibliotecile scolare functioneaza aceleasi categorii de personal ca in toate bibliotecile din intreg sistemul nostru national, atata timp cat acestea sunt definite prin articol de lege unic.
     Au aratat reclamantele ca, la instituirea sporului de pana la 15% din salariul de baza pentru conditii periculoase sau vatamatoare, se observa ca dispozitiile art. 51, alin. 3 din Legea nr.334/2002 nu disting acordarea acestuia exclusiv pentru o anumita categorie de personal din biblioteci, ci, din contra, reglementeaza expres acordarea sporului fata de intreg personalul bibliotecilor.
     Reclamantele au mai mentionat ca, legiuitorul nu exclude personalul bibliotecilor scolare de la acordarea acestui spor, din contra se exprima valabil fata de "personalul din biblioteci care lucreaza in depozite de carte, colectii care includ bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural mobil, laboratoare de restaurare si conservare a cartii sau cei care asigura servicii de imprumut la domiciliu."
     De asemenea, au subliniat ca o interpretare contrara ar fi nelegala, menita sa goleasca de continut insasi norma art. 51, alin.3 din Legea nr. 334/2002, care doreste prin dispozitiile sale protejarea personalului din biblioteci care lucreaza in conditii de praf excesiv, microbi si orice alte probleme incidente situatiei manuirii de carti de catre sute/mii de persoane. Sporul solicitat in temeiul art. 51, alin. 3 din Legea bibliotecilor este un drept recunoscut de lege, prin prisma naturii specifice a profesiei de bibliotecar, fara a fi aplicabile nici dispozitiile art. 8, lit. a) din H.G. nr. 281/1993, asa cum a fost modificata si nici Regulamentul comun al Ministerului Muncii si al Ministerului Sanatatii, deoarece legea prezuma caracterul potential vatamator al locului de munca prin prisma unor realitati si criterii obiective, fara a fi necesara efectuarea unor determinari si incadrari de catre organele de specialitate ale Ministerului Sanatatii.
     S-a precizat ca, in biblioteci lucreaza alaturi de bibliotecari si alte categorii de personal precum bibliografi, cercetatori, documentaristi, etc., reclamanta SM, activand incepand cu data de 01.03.2007 si pana in prezent ca documentarist, avand nu numai vocatia de a desfasura activitati dintre cele prevazute de legiuitor la art. 51, alin. 3 din Legea bibliotecilor, ci chiar desfasoara efectiv astfel de activitati, asa cum reiese din  fisa postului cat si din adresa nr. 354/15.10.2009 emisa de catre actualul angajator.
     In dovedire, reclamantele au depus la dosar copii xerox dupa urmatoarele inscrisuri: adeverinta nr. 354/15 octombrie 2009, fisa postului in ceea ce o priveste pe reclamanta SM, cartea de identitate a acesteia, extras din carnetul sau de munca, adeverinta nr. 2055/23.10.2009, cartea de identitate a reclamantei OC, extras din  carnetul sau de munca, anexa nr. II la O.M.C.T. nr. 1350/20.06.2007, adresa nr. 59/13.01.2010; fisa postului de bibliotecar.
     La data de 13 ianuarie 2010, reclamanta OC, prin Sindicatul X, a precizat ca, perioada pentru care solicita plata sporului pentru conditii periculoase si  vatamatoare prevazut de art. 51, alin. 3 din Legea nr. 334/2002, actualizat cu rata inflatiei pana la data efectuarii platii este 10.12.2006 - 31.12.2009.
     Examinand actiunea, prin prisma probatoriului administrat in cauza, instanta urmeaza a retine urmatoarele:
     Asa dupa cum rezulta din adeverinta nr. 354/15 octombrie 2009, reclamanta SM este salariata Centrului Judetean de Resurse si de Asistenta Educationala Tulcea, in functia de documentarist transa I A, incepand cu data de 01.03.2007, iar in perioada 15.01.2003 - 28.02.2007 a fost salariata la Scoala nr. 14 Tulcea, in functia de bibliotecar cu 0,5 norma, aspecte care rezulta si din copia carnetului sau de munca.
     Din adresa nr. 59/13.01.2010, rezulta ca, reclamanta OC a ocupat in perioada 01.03.1980 - 31.12.1982, functia de bibliotecar cu norma intreaga, in perioada 01.01.1983 - 31.10.1990, functia de bibliotecar cu 1/2 norma  si, incepand de la data de 01.11.1990 si pana in prezent, functia de bibliotecar cu norma intreaga, aspect care rezulta si din copia carnetului sau de munca.
     Salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar este reglementata de prevederile Legii nr. 128/1997, precum si de alte acte normative care reglementeaza salarizarea personalului bugetar.
     Bibliotecarii ocupa functii didactice auxiliare, potrivit art. 6, alin. (1) din Legea nr. 128/1997 si, potrivit art. 50, alin. (12), personalul didactic beneficiaza de premii si de alte drepturi banesti prevazute de lege si de contractul colectiv de munca.
     Legea nr. 334/2002 defineste notiunea de biblioteca scolara si arata expres ca, din sistemul national de biblioteci, fac parte si bibliotecile scolare.
     In temeiul art. 48(1) din Legea nr. 128/1997, salariul personalului didactic se compune din salariul de baza, stabilit conform legii si o parte variabila, constand in sporuri si alte drepturi salariale suplimentare.
     Potrivit art. 146 din Legea nr. 128/1997, in masura in care statutul nu dispune altfel, personalului didactic i se aplica si celelalte dispozitii din legislatia muncii.
     Legea nr. 128/1997 reprezinta, in cazul bibliotecarilor, ca personal didactic auxiliar, legea speciala in raport cu Legea nr. 334/2002 - Legea bibliotecarilor, prevazand expres ca, in masura in care nu dispune altfel, personalului didactic i se aplica si celelalte dispozitii prevazute de legislatia muncii.
     Cu alte cuvinte in lipsa de stipulatie contrara expresa, personalul didactic auxiliar beneficiaza si de alte drepturi salariale suplimentare, stabilite prin legi speciale, in favoarea acestora.
     Din analiza dispozitiilor Legii bibliotecarilor, care defineste notiunea de biblioteca scolara si incadreaza in sistemul national de biblioteci si bibliotecile scolare, instanta constata ca, norma generala in materie de biblioteci reglementeaza si alte drepturi salariale, care nu sunt excluse expres de legea speciala, Legea nr. 128/1997.
     Astfel, potrivit art. 51, alin. 3 din Legea nr. 334/2002, personalul din biblioteci, care lucreaza in depozite de carte, colectii care includ bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural national mobil, laboratoare de restaurare si conservare a cartii sau cei care asigura servicii de imprumut la domiciliu ori in spitale, aziluri de batrani si in orfelinate, beneficiaza pentru conditii periculoase sau vatamatoare, de un spor de pana la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta.
     Din continutul textului de lege rezulta ca, personalul din bibliotecile scolare indeplineste conditiile prevazute alternativ, deoarece, in fisa postului aprobata prin Ordinul nr. 3522/30.03.2000, al Ministrului Educatiei Nationale, sunt prevazute ca atributii, raspunderea privind gestiunea,securitatea si buna pastrare a colectiilor si a dotarii bibliotecilor, recuperarea la timp a publicatiilor imprumutate, depozitare, imprumut, organizarea  colectiilor.
     Astfel, personalul din bibliotecile scolare indeplineste cel putin doua din conditiile prevazute de art. 51, alin. (3) din Legea nr. 334/2002: lucreaza in depozite de carte si asigura servicii de imprumut la domiciliu, conditii in care acesta ar trebui sa beneficieze de sporul pentru conditiile periculoase si vatamatoare, intrucat textul art. 51, alin. (3) din Legea nr. 334/2002 nu exclude de la aplicare personalul din bibliotecile scolare si nu conditioneaza acordarea acestui spor decat de indeplinirea criteriilor prevazute in mod  alternativ, in textul normativ in discutie, orice alta cerinta suplimentara neputand fi primita, intrucat ar adauga la lege in mod nepermis.
     In aceste conditii, instanta constata ca, reclamantele, reprezentate prin Sindicatul X, indeplinesc conditiile stabilite de lege pentru a beneficia de sporul prevazut de art. 51, alin. (3) din Legea nr. 334/2002 astfel: reclamanta OC pentru perioada 10.12.2006 - 31.12.2009, iar reclamanta SM pentru 10.12.2006 - 28.02.2007, perioade in care acestea au avut calitatea de bibliotecar.
     Asa fiind, instanta urmeaza a obliga pe parata Scoala ..., sa ii plateasca reclamantei OC drepturile salariale reprezentand spor de 15%, prevazut de art. 51 (3) din Legea nr. 334/2002, pentru perioada 10.12.2006 - 31.12.2009, calculat la salariul de baza, actualizat cu  rata inflatiei, la data platii efective.
     De asemenea, va obliga parata Scoala nr. 14 Tulcea, sa ii plateasca reclamantei SM drepturile salariale reprezentand spor de 15% prevazut de art. 51 (3) din Legea nr. 334/2002, pentru perioada 10.12.2006 - 28.02.2007, calculat la salariul de baza actualizat cu rata inflatiei, la data platii efective.
     Considerentele expuse mai sus nu sunt insa aplicabile si cu privire la perioada 01.03.2007 - 31.12.2008, perioada in care reclamanta SM a ocupat postul de documentarist la paratul Centrul Judetean de Resurse si de Asistenta Educationala Tulcea.
     Astfel, reclamanta SM trebuia sa faca dovada alternativa ca, prin natura postului ocupat in perioada mai sus precizata, a lucrat intr-un depozit de carti, colectie, care include bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural national mobil sau intr-un laborator de restaurare si conservare a cartii, ori a asigurat servicii de imprumut la domiciliu ori in spitale, aziluri de batrani si in orfelinate.
     Aceste aspecte nu rezulta din fisa postului sau, depusa la dosar, in aceasta fiind enumerate atributiile de serviciu ale reclamantei, printre care nu se regaseste si aceea de a asigura servicii de imprumut la domiciliu, in spitale, aziluri de batrani sau in orfelinate.
     De asemenea, din fisa postului nu rezulta cu certitudine nici  imprejurarea ca, reclamanta si-a desfasurat activitatea intr-un depozit de carti, colectie care include bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural national mobil sau intr-un laborator de restaurare si conservare a cartii.
     Nu se poate afirma ca ar exista o similitudine intre activitatea bibliotecarului si cea a documentaristului, din aceasta perspectiva bibliotecarul avand ca activitate specifica asigurarea imprumutului de carte catre elevi si cadre didactice, acesta desfasurandu-si efectiv programul normal de lucru, in biblioteca.
     Nu trebuie sa existe o confuzie intre vocatia documentaristilor de a desfasura activitati dintre cele prevazute de legiuitor la art. 51 (3) din Legea nr. 334/2002 si desfasurarea efectiva a unor asemenea activitati.
     Pe cale de consecinta, instanta urmeaza a respinge capatul de cerere privind obligarea paratului Centrul Judetean de Resurse si de Asistenta Educationala Tulcea, la plata catre reclamanta SM, a sporului de 15% prevazut de Legea nr. 334/2002, pentru perioada 01.03.2007 - 31.12.2008, ca nefondat.
     
1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007