InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Contencios Administrativ - Contestatie act administrativ

(Sentinta civila nr. 120 din data de 21.01.2010 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

Prin cererea inregistrata sub nr. 5690/327/25.08.209 la Judecatoria Tulcea contestatoarea SC. E SRL in contradictoriu cu intimata A.N.A.F. - D.G.F.P. -  Administratia Finantelor Publice Tulcea, a formulat contestatie impotriva deciziei de impunere nr. 229/22.07.2009, emisa de catre parata, cu consecinta obligarii acesteia din urma la emiterea unei noi deciziei de impunere cu o noua baza de impozitare
In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca parata a emis decizia de impunere contestata, stabilind ca obligatie de plata suma de 6.469 lei, retinand in mod eronat ca in ceea ce priveste combustibilul achizitionat de catre reclamanta in scopul desfasurarii activitatii este exclus din taxa pe valorare adaugata deductibila aferenta anilor 2006-2009.
In drept, reclamanta a invocat dispozitiile art. 205 si 207 din O.G. nr. 92/2003
Parata D.G.F.P. Tulcea a formulat intampinare invocand exceptia de necompetenta materiala a Judecatoriei Tulcea si, de asemenea, prematuritatea cererii.
Prin sentinta civila nr. 2986/29.10.2009, Judecatoria Tulcea a admis exceptia necompetentei materiale si a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Tulcea -  Sectia comerciala civila de contencios administrativ si fiscal
     Pentru a se pronunta astfel,  Judecatoria Tulcea a retinut ca se contesta un act administrativ fiscal potrivit prevederilor O.G. nr. 92/2003, iar competenta de solutionare apartine potrivit art. 218 al. 2 si 212 din O.G. nr. 92/2003, instantei judecatoresti de contencios administrativ competenta, respectiv Tribunalului Tulcea.
     La Tribunalul Tulcea, cauza a fost inregistrata sub nr. 2735/88/18.11.2009
     Cu adresa nr. 17394 /8.12.2009, D.G.F.P. Tulcea a comunicat instantei actele care au stat la baza emiterii deciziei de impunere nr. 229/22.07.2008, respectiv raportul de inspectie fiscala nr. 23649/22.07.2009, precizand in acelasi timp faptul ca nu s-a inregistrat o contestatie impotriva deciziei de impunere formulata de  catre reclamanta S.C. E S.R.L.
     La termenul de judecata din data de 21 ianuarie 2010, instanta a invocat exceptia de inadmisibilitate a cererii pentru neurmarea procedurii administrativ fiscale prevazuta de art. 205 si 206 din O.G. nr. 92/2003, exceptie care a fost invocata si de catre parata D.G.F.P. Tulcea prin intampinarea formulata la data de 22.09.2009.
     Examinand exceptia invocata, se retin urmatoarele:
     Urmare raportului de inspectie fiscala partiala nr. 23649/22.07.2009, organul fiscal a emis decizia de impunere nr. 229/22.07.2009, prin care s-au stabilit in sarcina contestatoarei reclamante obligatii suplimentare de plata
     Impotriva decizie de impunere, reclamanta avea dreptul de a formula contestatie in termen de 30 de zile de la comunicare, insa cu respectarea dispozitiilor Codului de procedura fiscala, aceste prevederi speciale imbracand forma unei proceduri prealabile.
     Conform art. 205 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte administrativ fiscale se poate formula contestatie potrivit legii ( alin. 1).
     Baza de impunere si impozitul, taxa sau contributia stabilite prin decizie de impunere se contesta numai impreuna (alin. 3).
     Pot fi contestate in conditiile alin. 3 si deciziile de impunere prin care nu sunt stabilite impozite, taxe, contributii sau alte sume datorate bugetului general consolidat (alin. 4)
     Potrivit art. 206 alin. 3 din O.G. nr. 92/2003, contestatia se depune a organul fiscal, respectiv vamal, al carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru.
     In raport de aceste prevederi legale reclamanta contestatoare S.C. E S.R.L. a formulat in mod eronat contestatie impotriva deciziei de impunere, la instanta de judecata, fara a mai parcurge procedura prealabila stabilita de art. 209 din O.G. nr. 982/2003.
     Astfel, alin. 1 litera a al art. 206 din O.G. nr. 92/2003 prevede ca, contestatiile care au ca obiect  impozite taxe, contributii, datorie vamala, precum si accesorii ale acestora, al caror cuantum este  sub 1 milion lei, se solutioneaza de catre organele competente, constituite la nivelul directiilor generale unde contestatorii au domiciliul fiscal.
     Fiind vorba de obligatii fiscale, respectiv taxa pe valoarea adaugata, contestatia cade sub incidenta codului de procedura fiscala aprobat prin O.G. nr. 92/2002, care potrivit  art. 1 reglementeaza drepturile si obligatiile partilor din. raporturile juridice fiscale privind administrarea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat si bugetelor locale prevazute de codul fiscal.
     Potrivit art. 2 din Codul de procedura fiscala, prezentul cod constituie procedura de drept comun pentru administrarea impozitelor taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat. Rezulta ca procedura de contestare la organul fiscal este obligatorie in situatia data, fiind urmata de procedura in fata instantei de judecata, procedura ce se desfasoara in baza Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.
     In cauza, reclamanta contestatoare nu este in masura sa aleaga calea contestarii unui act juridic prin care se stabilesc obligatii fiscale, ea fiind tinuta sa urmeze procedura imperativa prevazuta de Codul de procedura fiscala, ca lege speciala in aceasta materie.
     In acelasi timp, se retine ca impunerea unei proceduri prealabile cum este cea in fata organului fiscal nu reprezinta o incalcare a dreptului la actiune al reclamantei. Curtea Constitutionala, prin decizia nr. 670/15.12.2005,  a statuat ca instituirea unei proceduri administrative prealabile, obligatorii, fara caracter jurisdictional, nu este contrara principiului liberului acces la justitie cat timp decizia organului administrativ poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti.
     Decizia de impunere nr. 229/2.07.2009, emisa de D.G.F.P. - Activitatea de inspectie fiscala nu reprezinta act administrativ fiscal ce poate fi contestat direct la instanta de contencios administrativ.
     Obiectul actiuni in contencios administrativ se limiteaza, conform codului de procedura, la atacarea deciziei de solutionare a contestatiei formulata in conditiile art. 205, 206 din Codul de procedura fiscala.
     Pentru aceste considerente urmeaza a admite exceptia si a respinge actiunea ca inadmisibila.
3
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007