InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Tulcea

Civil, conflict de drepturi-munca prestata peste norma didactica

(Hotarare nr. 2 din data de 07.01.2009 pronuntata de Tribunalul Tulcea)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Tulcea | Jurisprudenta Tribunalul Tulcea

Dosar nr. 2520/88/2008
R O M A N I A
TRIBUNALUL TULCEA
SECTIA CIVILA, COMERCIALA SI CONTENCIOS ADMINISTRATIV
SENTINTA CIVILA Nr. 2
Sedinta publica din data de  07 Ianuarie 2009

            Prin cererea adresata acestei instante, inregistrata sub nr.2520/88/2008, reclamanta ........... a chemat in judecata paratele: INSPECTORATUL SCOLAR JUDETEAN TULCEA, CONSILIUL LOCAL SLAVA CERCHEZA si SCOALA SLAVA CERCHEZA, solicitand obligarea acestora la plata drepturilor salariale corespunzatoare celor doua ore suplimentare efectuate saptamanal, pe o perioada de 3 ani anterior formularii prezentei cereri, sume reactualizate cu indicele de inflatie.
                 Reclamanta a invederat instantei ca, potrivit art. 45 alin. 1 din Legea 128/1997 privind statutul personalului didactic:
            "Personalul didactic de predare si instruire practica, cu o vechime in invatamant de peste 25 ani, cu gradul didactic I, beneficiaza de reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal, fara diminuarea salariului".
             S-a aratat ca art. 2 mentioneaza ca, "prevederile prezentului statut se aplica personalului didactic de predare, didactic auxiliar si de conducere din  intregul sistem de invatamant de stat si particular, personalului didactic care indeplineste functii de indrumare si de control, precum si celorlalte categorii de personal didactic nominalizate in statut", iar art.5 precizeaza la al.(1) ca functiile didactice sunt: a)in invatamantul prescolar: educator/educatoare, institutor/institutoare, b) in invatamantul primar: educator/educatoare, institutor/institutoare, d) in invatamantul special si in comisiile de expertiza complexa: educator/educatoare,invatator itinerant, institutor, profesor, profesor itinerant, profesor de educatie speciala, profesor psihopedagog, profesor psiholog scolar, profesor logoped, maistru instructor, invatator - educator, profesor - educator.
     (2) In unitatile conexe invatamantului preuniversitar, functiile didactice sunt:
     (a) in clasele de copii: educatoare/educator, institutor - educator, invatator - educator, profesor - educator, profesor logoped, psihopedagog,
     ____.
     (f) in unitatile cu activitati extrascolare: educator/educatoare, invatator, institutor, profesor, maistru instructor, antrenor".
              Precizeaza reclamanta ca, pana in momentul de fata, prevederile art.45 (1) se aplica, practic, doar profesorilor si maistrilor instructori, nu si educatorilor/institutorilor/invatatorilor, creandu-le un evident prejudiciu si o situatie de inferioritate fata de celelalte cadre didactice de predare din invatamantul preuniversitar.
              Considera ca din interpretarea textelor de mai sus reiese fara nici un dubiu ca art.45 (1) se refera la toate cadrele didactice de predare, deci si la invatatori/educatori/institutori.
              In drept, reclamanta si-a intemeiat actiunea pe prevederile art.45 alin.1 din Legea 128/1997, art.5 al. 1 si art.283 al. 1 lit. a din Codul Muncii.
              In dovedire, reclamanta a depus la dosar: planurile - cadru de invatamant pentru clasele I - II si III - IV, sentinta civila nr. 1542/2007, pronuntata de Tribunalul Tulcea, extras din Legea nr.128/1997.
              La data de 31 octombrie 2008 a depus la dosar intampinare paratul Inspectoratul Scolar al Judetului Tulcea, solicitand respingerea actiunii ca nefondata.
               Prin intampinare, paratul a aratat ca, potrivit art.43 din Statutul personalului didactic Norma didactica de predare - invatare, de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in clasa reprezinta numarul de ore corespunzatoare activitatilor prevazute la art.42 alin.(1) lit.a) (activitati didactice de predare - invatare, de instruire practica si de evaluare conform planurilor de invatamant.
               S-a aratat ca, asa cum rezulta din dispozitiile legale invocate, norma didactica pentru educatoare, invatatori sau institutori nu se stabileste la un numar de ore pe saptamana ca in cazul profesorilor ci la nivelul unui post. Prevederea isi gaseste corespondent in art.42 alin.1 lit. a) din Legea nr.128/1997 care face trimitere la Planul cadru de invatamant. Invatatorul/institutorul desfasoara activitate cu intreaga clasa, de pregatirea careia raspunde pe parcursul unui ciclu (cls. I - IV) si pentru care trebuie sa asigure o pregatire unitara. Activitatile prevazute in planul cadru de invatamant sunt obligatorii pentru invatator/institutor, reprezentand numarul minim de ore din pregatirea elevilor.
               S-a mentionat ca, in conformitate cu prevederile art.45 (1) din Legea nr.128/1997, privind statutul personalului didactic, personalul didactic de predare si de instruire practica, cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, beneficiaza de reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal, fara diminuarea salariului.
                Precizeaza paratul ca norma didactica a reclamantei este stabilita pe posturi si este compusa dintr-un numar de ore care insa nu este determinat potrivit legii. Este imposibil a se realiza reducerea cu doua pre a unei norme didactice despre care nu se cunoaste cate ore cuprinde.
                Deoarece activitatea invatatorilor/educatorilor/institutorilor implica efectuarea de ore diferite (citire, matematica_etc) rezulta ca nu se poate vorbi de prestarea unor activitati didactice de predare - invatare la disciplinele corespunzatoare specializarii sau specializarilor inscrise pe diploma de licenta sau absolvire.
                Astfel, norma didactica a invatatorilor/educatorilor/institutorilor este stabilita de lege pe posturi compuse dintr-un numar nedeterminat de ore ce nu pot fi incluse in categoria celor prevazute de Legea 128/1997.
                Intr-o alta ordine de idei, din interpretarea acestor dispozitii legale, rezulta faptul ca, legiuitorul atunci cand a  dorit sa reglementeze ceva a facut-o in mod explicit. In acest sens considera paratul ca daca s-ar fi avut in vedere o astfel de posibilitate - a reducerii normei didactice de predare cu 2 ore pentru aceste categorii de personal didactic - aceasta ar fi fost prevazuta in mod expres de lege.
                Cererea privind "plata drepturilor salariale corespunzatoare celor doua ore efectuate saptamanal de educatori, invatatori, institutori peste norma didactica in ultimii trei ani anteriori inregistrarii actiunii", este neintemeiata deoarece nu exista un drept recunoscut, prevazut de lege, Legea nr. 128/1997 nefiind modificata in ceea ce priveste incadrarea acestor cadre didactice.
                 In aparare, paratul INSPECTORATUL SCOLAR JUDETEAN a depus la dosar copie dupa adresa nr. 2285/12.10.2006, iar Scoala cu clasele I - VIII Slava Cercheza a depus la dosar adresa nr. 879/2008.
                 Analizand cauza, raportat la probatoriul administrat, se vor retine urmatoarele:
                  Reclamanta este cadru didactic de predare, cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani si gradul didactic I.
                  Conform prevederilor art.45 alin.(1)/Legea 128/1997 privind statutul personalului didactic, modificata si completata, personalul didactic de predare si de instruire practica, cu o vechime in invatamant de peste 25 ani, cu gradul didactic I, beneficiaza de reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal, fara diminuarea salariului, iar potrivit art.43/Legea 128/1997, modificat prin art.1/OG nr.103/1998 aprobata prin Legea 109/1999 "norma didactica de predare, de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in clasa, reprezinta numarul de ore corespunzatoare activitatilor didactice de predare - invatare de instruire practica si de evaluare conform planurilor de invatamant si activitati de pregatire metodico-stiintifica si activitatii de educatie  complementare procesului de invatamant si se stabileste:
a) un post de educatoare/institutoare pentru fiecare grupa de prescolari sau grupe combinate (_), la gradinitele cu program prelungit si la cele cu program saptamanal, posturile se normeaza pe ture,
b) un post de invatator (institutor) pentru fiecare clasa din invatamantul primar sau pentru clase  simultane din cadrul acestuia, unde se pot constitui clase separate (_).
                Din interpretarea logica si sistematica a prevederilor legale mai sus mentionate, rezulta fara echivoc faptul ca, toate categoriile de personal didactic de predare, cu o vechime in invatamant de peste 25 ani si gradul didactic I beneficiaza de reducerea cu 2 ore saptamanal a normei didactice, textele de lege in discutie nefacand nici o distinctie intre diferitele categorii de personal didactic de predare indreptatit la acordarea beneficiului reglementat la art.45 alin.1 din Legea nr.128/1997. Nu exista nici o justificare pentru care textul art.45 alin.1 sa fie aplicat numai cu privire la profesori, asa cum sustine paratul, cata vreme acest text se refera la "reducerea normei didactice" iar "norma didactica", in cazul reclamantilor (educatori, invatatori sau institutori), este definita in sensul ca aceasta cuprinde numarul de ore corespunzatoare activitatilor didactice si de pregatire aferente (incluse) postului de educator, invatator sau institutor.
                 In alti termeni, legiuitorul defineste norma didactica in cazul acestei categorii de cadre didactice de predare, ca fiind numarul de ore corespunzatoare activitatilor aferente unui post de educatoare, invatator (institutor), neputand fi primita sustinerea paratilor ca, in acest caz norma didactica nu poate fi redusa cu doua ore.
                 Aceeasi interpretare se desprinde si din sistematizarea actului normativ, respectiv din analiza locului pe care il ocupa in cadrul actului normativ, textul legal in discutie, art.45 alin.1, care prevede dreptul la reducerea normei didactice fara diminuarea salariului, fiind asezat dupa textele de lege care definesc norma didactica si referindu-se deci la toate aceste definitii, fara a exclude aplicarea sa in situatia in care norma didactica este egala cu numarul de ore, corespunzatoare activitatilor aferente posturilor de educatoare, invatator, institutor.
                  Fata de considerentele expuse mai sus, instanta urmeaza a admite actiunea si a obliga paratii Inspectoratul Scolar Judetean  Tulcea, Scoala Generala Slava Cercheza si Consiliul Local Slava Cercheza sa plateasca reclamantei contravaloarea muncii prestate peste norma didactica, respectiv 2 ore saptamanal, corespunzator perioadei octombrie 2005 - octombrie 2008, drepturi ce se vor actualiza cu indicele de inflatie la data platii efective.
     
4
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007