InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Cerere de acordare drepturi de natura salariala

(Hotarare nr. 27 din data de 13.01.2015 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

alcularea salariului de baza la nivelul salariului minim brut pe taxa garantat in plata.
Nelegalitatea cererii
- art. 1 din Legea nr. 285/2010
In baza art. 1 din Legea nr. 285/2010, incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul brut al salariilor de baza este cel avut in luna octombrie 2010, majorat cu 15%.
(Tribunalul Teleorman - Sectia Conflicte de Munca, Asigurari Sociale si de Contencios Administrativ si Fiscal, Sentinta civila nr. 27/13.01.2015)

Prin cererea inregistrata la data de 09.10.2014, reclamantul Sindicatul Liber Invatamant Turnu Magurele, in numele si pentru membrii sai de sindicat GP si GK , personal nedidactic, au chemat in judecata pe parata - Scoala Gimnaziala Traian , pentru ca, prin hotararea  ce se va pronunta, parata sa fie obligata la calcularea salariului de baza, potrivit incadrarii, la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, pe o perioada de trei ani anterior introducerii prezentei cereri si pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, pentru personalul administrativ sau nedidactic incadrat pe functiile de portar, paznic, ingrijitor, bufetier II si muncitor necalificat, calcularea salariului de baza, potrivit incadrarii, la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, incepand cu 01.01.2012 si pana la data pronuntarii hotararii, pentru toate categoriile de personal administrativ sau nedidactic incadrate la nivelul unitatii de invatamant parate, calcularea sporului de vechime in munca ce se cuvine reclamantilor, in raport de vechimea in munca, ca procent din salariul de baza calculat conform capatului de cerere nr. 1 pe o perioada de trei ani anterior introducerii prezentei cereri si pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, pentru personalul administrativ sau nedidactic incadrat pe functiile de portar, paznic, ingrijitor, bufetier II si muncitor necalificat,calcularea sporului de vechime in munca ce se cuvine reclamantilor, in raport de vechimea in munca, ca procent din salariul de baza calculat conform capatului de cerere nr. 2, incepand cu 01.01.2012 si pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, pentru toate categoriile de personal administrativ sau nedidactic incadrate la nivelul unitatii de invatamant parate, plata diferentelor de drepturi salariale, reprezentand diferenta dintre drepturile salariale incasate si cele cuvenite conform capetelor 1-4 ale cererii de chemare in judecata, pe o perioada de 3 ani anteriori introducerii prezentei cereri sau, dupa caz, incepand cu 01.01.2012 si pana la data pronuntarii, actualizate in functie de coeficientul de inflatie pana la data efectiva a platii, precum si obligarea paratei la plata dobanzii legale aferente drepturilor banesti cuvenite, pentru aceeasi perioada.
In motivarea actiunii , arata reclamantul, ca, potrivit art. 88 alin. (1) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare: "Personalul din invatamantul preuniversitar este format din personal didactic, personal didactic auxiliar si personal administrativ sau nedidactic", fiind salarizat conform actelor normative in domeniul salarizarii personalului platit din fonduri publice, acte normative care au fost incalcate de catre unitatea de invatamant parata,  la stabilirea  salariului de baza, dar si sporul de vechime in munca.
Precizeaza ca potrivit art. 1 din : H.G. nr. 1193/2010 ,H.G. nr. 1225/2011 ,  H. G. nr. 23/2013 si  HG nr. 871/2013 art.1si 2 - pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 750 lei lunar, 800 lei lunar respectiv 850 lei lunar, si conf. art.(2) din HG nr.871/2013 incepand cu data de 1 iulie 2014, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 900 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168 de ore in medie pe luna in anul 2014, reprezentand 5,357 lei/ora.
Sustine ca potrivit H.G.nr. 281/1993 - (incepand cu data de 01.01.2010 abrogata prin art. 48 alin. (1) pct. 2 din Legea nr. 330/2009, cu exceptia art. 21, 22, 23 si 30,) cu privire la salarizarea personalului din unitatile bugetare, salariile personalului din unitatile prevazute la art. 1 cuprind: salariul de baza, care se stabileste in raport cu raspunderea si complexitatea, sarcinilor, precum si cu nivelul de pregatire necesar functiei ocupate; sporuri la salariul de baza: pentru vechimea in munca si in functie de rezultatele obtinute; pentru conditiile in care se desfasoara activitatea; pentru munca desfasurata peste programul normal de lucru; pentru munca in timpul noptii; pentru indeplinirea unor sarcini, activitati si responsabilitati suplimentare functiei de baza; premii pentru rezultatele deosebite obtinute in activitatea individuala, precum si un premiu anual pentru contributia la realizarile pe ansamblul unitatii; premii speciale stabilite in valoare fixa, pe 2-3 marimi de premii, in raport cu valoarea sau cu importanta realizarilor obtinute.‘‘‘
Ulterior , prin  acte  normative succesive, au fost stabilite salariile de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar,  pentru fiecare functie de executie, pe grade profesionale sau trepte profesionale.
La intrarea in vigoare a Legii cadru de salarizare unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 330/2009- prin art 30 alin (5)  se dispune :  "in anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel:
a) noul salariu de baza, solda functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare va fi cel/cea corespunzatoare functiilor din luna decembrie 2009, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta/aceasta potrivit anexelor la prezenta lege;
b) sporurile prevazute in anexele la prezenta lege ramase in afara salariului de baza, soldei functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatiei lunare de incadrare se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009.
(6) Pentru persoanele ale caror sporuri cu caracter permanent acordate in luna decembrie 2009 nu se mai regasesc in anexele la prezenta lege si nu au fost incluse in salariile de baza, in soldele functiilor de baza sau, dupa caz, in indemnizatiile lunare de incadrare, sumele corespunzatoare acestor sporuri vor fi avute in vedere in legile anuale de salarizare, pana la acoperirea integrala a acestora."
Art. 31: Pentru personalul nou-incadrat pe functii in perioada de aplicare etapizata, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare.
Art. 32: Pentru personalul promovat in functii in perioada de aplicare etapizata, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare."
Legea nr. 330/2009 a fost abrogata prin art. 39 lit. w din Legea nr. 284/2010.
Dispozitii privind mentinerea cuantumului salariului avut de personalul platit din fonduri publice la luna decembrie 2009, se regasesc  si in actele normative ulterioare legii cadru de salarizare si anume  O.U.G. nr. 1/2010.
Prin Legea cadru de salarizare unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 284/2010 s-a stabilit valoarea salariilor de baza, soldelor functiilor de baza/salariilor functiilor de baza si a indemnizatiilor lunare de incadrare utilizata la reincadrarea pe functii a personalului in anul 2011  iar prin Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice s-a dispus : 
"Art. 1. - (1) incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatii/or de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%.
(2) incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor,
compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
(3) Cuantumul brut al drepturilor prevazute la alin. (1) si (2) se va stabili in anul 2011 tinandu-se seama de gradul sau treapta profesionala, vechimea in munca, vechimea in functie sau, dupa caz, in specialitate, dobandite in conditiile legii pana la 31 decembrie 2010.
(4)Cuantumul soldei de grad/salariului gradului profesional, al soldei de comanda/salariului de comanda, precum si cuantumul gradatiilor, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%.
(5) in salariul de baza, indemnizatia lunara de incadrare, respectiv in solda functiei de baza/salariul functiei de baza aferente lunii octombrie 2010 sunt cuprinse sporurile, indemnizatiile, care potrivit Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare, faceau parte din salariul de baza, din indemnizatia de incadrare bruta lunara, respectiv din solda/salariul functiei de baza, precum si sumele compensatorii cu caracter tranzitoriu, acordate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar, cu modificarile ulterioare. Sporurile stabilite prin legi sau hotarari ale Guvernului necuprinse in Legea-cadru nr. 330/2009, cu modificarile ulterioare, si care au fost acordate in anul 2010 ca sume compensatorii cu caracter tranzitoriu sau, dupa caz, ca sporuri la data reincadrarii se introduc in salariul de baza, in indemnizatia de incadrare bruta lunara, respectiv in solda/salariul de functie, fara ca prin acordarea lor sa conduca la cresteri salariate, altele decat cele prevazute de prezenta lege.
Art. 2. - in anul 2011, pentru personalul nou-incadrat pe functii, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, precum si pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din institutia/autoritatea publica in care acesta este incadrat.".
Invoca reclamantul si dispozitiile O.U.G. nr. 19/2012 privind aprobarea unor masuri pentru recuperarea reducerilor salariale si O.U.G. nr. 84/2012 privind stabilirea salariilor  personalului din sectorul bugetar in anul 2013, prorogarea unor termene din acte normative, precum si unele masuri fiscal-bugetare, prin care s-au dispus masuri de majorare a salariului de baza , respectiv "mentinerea in plata la nivelul acordat pentru luna decembrie 2012 a drepturilor prevazute la art. 1 si art. 3-5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2012 privind aprobarea unor masuri pentru recuperarea reducerilor salariate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 182/2012."
Mai arata ca  prin O.U.G. nr. 103/2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice se prevede :
Art. 1. "(1) in anul 2014, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2013 in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii si nu se aplica valoarea de referinta si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare.
(2) in anul 2014, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda personalului platit din fonduri publice pentru luna decembrie 2013, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii."
In concluzie , reclamantul sustine ca din dispozitiile legale la care a facut referire, rezulta ca salariul de baza stabilit pentru personalul platit din fonduri publice si salariul de baza potrivit incadrarii  (la care se face referire in articolul 2 din hotararile de Guvern pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata) sunt identice.
 Astfel reclamantii din prezenta cauza, personal nedidactic , au fost salarizati in luna decembrie 2009 potrivit  OG nr.10/2008- Anexa nr. V /2b abrogata la  01.01.2010 , pastrandu-se acest cuantum si in anul 2010.
Incepand cu anul 2011 cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%,majorare aplicata tot la salariile stabilite conf. Anexei nr. V /2b din OG. nr.10/2008, aceeasi situatie fiind si pentru anii 2012-2014.
Mai precizeaza reclamantul ca din anexa nr. V/2b la O.G. nr. 10/2008 rezulta ca salariile de baza ale personalului nedidactic incadrat pe functiile de portar, paznic, ingrijitor, bufetier II, muncitor necalificat erau stabilite intre limite minime si maxime, respectiv, 641 lei (minim) si 657 lei (maxim), sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, care la data de 01.01.2011 era de 670 de lei.
De asemenea, pentru celelalte categorii de salariati personal nedidactic, de la data de 01.01.2012 - cand salariul minim brut pe tara garantat in plata a devenit 700 de lei - salariile de baza potrivit incadrarii erau sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, acestea fiind stabilite tot prin anexa nr. V/2 b) la O.G. nr. 10/2008.
Datele  privind salarizarea reclamantilor rezulta din adeverintele emise de unitatea scolara parata , insa si din statele de plata.
In ce priveste sporul de vechime in munca , arata reclamantul ca a fost calculat, pana la data de 01.01.2010, conform art. 7 alin. (1) din H.G. nr. 281/1993, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 7,  precizandu-se procentul cuvenit transelor de vechime in munca, prin Legea nr. 330/2009, prevazandu-se la art. 16 (1) ca "Transele de vechime in munca, in functie de care se acorda cele 5 gradatii, sunt urmatoarele: de la 3 la 5 ani; de la 5 la 10 ani; de la 10 la 15 ani; de la 15 la 20 ani; peste 20 ani."
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 330/2009 "incepand cu 1 Ianuarie 2010, sporurile, acordate prin legi sau hotarari ale Guvernului, si, dupa caz, Indemnizatiile de conducere, care potrivit legii faceau parte din salariul de baza, din soldele functiilor de baza, respectiv din indemnizatiile lunare de incadrare, prevazute in notele din anexele la prezenta lege, se Introduc in salariul de baza, in soldele functiilor de baza, respectiv in indemnizatiile lunare de incadrare corespunzatoare functiilor din luna decembrie 2009, atat pentru personalul de executie, cat si pentru functiile de conducere.
Art. 30 alin. (5): "in anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel:
a) noul salariu de baza, solda functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare va fi cel/cea corespunzatoare functiilor din luna decembrie 2009, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta/aceasta potrivit anexelor la prezenta lege;
b) sporurile prevazute in anexele la prezenta lege ramase in afara salariului de baza, soldei functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatiei lunare de incadrare se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009."
Aceleasi dispozitii sunt si in O.U.G. nr. 1/2010.
Prin Legea cadru nr. 284/2010, s-a stabilit la  art. 11 alin. (2) - (4):
"(2) Clasele de salarizare si coeficientii prevazuti in anexe pentru functiile de executie corespund nivelului minim al fiecarei functii, la care se adauga 5 gradatii corespunzatoare transelor de vechime in munca.
(3) Transele de vechime in munca, in functie de care se acorda cele 5 gradatii
potrivit alin. (2), respectiv clasele de salarizare, sunt urmatoarele:
- gradatia 1 - de la 3 la 5 ani - 3 clase succesive de salarizare suplimentare fata de nivelul minim al fiecarei functii;
- gradatia 2 - de la 5 la 10 ani - doua clase succesive de salarizare suplimentare fata de cele detinute pentru gradatia 1;
- gradatia 3 - de la 10 la 15 ani - doua clase succesive de salarizare suplimentare fata de cele detinute pentru gradatia 2;
- gradatia 4 - de la 15 la 20 de ani - o clasa succesiva de salarizare suplimentara fata de cele detinute pentru gradatia 3;
- gradatia 5 - peste 20 de ani - o clasa succesiva de salarizare suplimentara fata de cele detinute pentru gradatia 4.
(4) Gradatia corespunzatoare transei de vechime in munca se plateste cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a implinit vechimea in munca, prevazuta la transa respectiva, prin acordarea claselor de salarizare prevazute la alin. (3)."
Art. 33 alin. (1) "La data intrarii in vigoare a prezentei legi, reincadrarea personalului se face corespunzator transelor de vechime in munca avute in luna decembrie 2010 pe functiile corespunzatoare categoriei, gradului si treptei profesionale detinute, stabilindu-se clasa de salarizare si coeficientul de ierarhizare corespunzator acesteia."
Prin Legea nr. 285/2010 s-a dispus   majorarea  cu 15% a cuantumului brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/Indemnizatiilor de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010.
Dispozitiile Legii nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice la art. 4. alin. (2) sunt in sensul : "in anul 2011 nu se aplica valoarea de referinta si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea-cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, denumita in continuare lege-cadru.
(3) Personalul platit din fonduri publice se reincadreaza, incepand cu 1 ianuarie 2011, pe clase de salarizare, pe noile functii, gradatii si grade prevazute de legea-cadru, in raport cu functia, vechimea, gradul si treapta avute de persoana reincadrata la 31 decembrie 2010."
Art. 6 alin. (1) "in anul 2011, avansarea personalului incadrat pe functii de executie in gradatia corespunzatoare transei de vechime in munca se face prin incadrarea in clasele de salarizare corespunzatoare vechimii in munca dobandite, prevazute la art. 11 alin. (3) din legea-cadru, personalul beneficiind de o majorare a salariului de baza avut, corespunzator numarului de clase de salarizare succesive suplimentare multiplicat cu procentul stabilit la art. 10 alin. (5) din legea-cadru, fara acordarea salariului corespunzator coeficientului de ierarhizare aferent noii clase de salarizare."
Ulterior prin O.U.G. nr. 19/2012, s-a majorat cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, iar prin actele normative: O.U.G. nr. 84/2012 si O.U.G. nr. 103/2013, s-a mentinut cuantumul acordat pentru luna decembrie 2012, respectiv pentru luna decembrie 2013, neaplicandu-se valoarea de referinta si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea cadru nr.284/2010.
Arata ca si in  Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Sector de Activitate invatamant Preuniversitar (C.C.M.U.N.S.A.I.P.), inregistrat la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale,  sub nr. 59276/02.11.2012,  obligatoriu pentru partile semnatare, se prevede - la art. 36 alin. (1) lit. a)  acordarea sporului de vechime dupa cum urmeaza:
• Transa de vechime 3-5 ani - spor de vechime la salariul de baza de 5%
• Transa de vechime 5-10 ani - spor de vechime la salariul de baza de 10%
• Transa de vechime 10-15 ani - spor de vechime la salariul de baza de 15%
• Transa de vechime 15-20 ani - spor de vechime la salariul de baza de 20%
• Transa de vechime peste 20 de ani - spor de vechime la salariul de baza de 25%,
In sustinerea obligativitatii CCM , invoca reclamantul si prevederile art. 41 alin. (2) si (5) din Constitutia Romaniei, prin care se garanteaza nu numai dreptul la negocieri colective, ci si caracterul obligatoriu al conventiilor colective, iar art. 41 alin. (2) din Constitutie, consacra dreptul tuturor salariatilor la masuri de protectie sociala, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau speciale, formarea profesionala etc),  astfel fiind si practica Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal.
In fine , arata ca fata de prevederile codului muncii privind salariul , din continutul adeverintei eliberate de unitatea parata in cauza cat si din statele de plata , sporul de vechime nu  a fost corect calculat reclamantilor, fiind aplicat la un salariul de baza calculat gresit. 
Referitor la dobanda legala, arata ca sunt aplicabile in cauza dispozitiile art. 161 alin.4 din Codul muncii, intregite cu dispozitiile Codului civil, respectiv : art. 1088, art. 1530 si urm.
De asemenea  in egala masura sunt aplicabile prevederile OG nr.9/2000 si art. 2 din OG nr. 13/2011.
Din prevederile legale mai sus invocate rezulta ca daunele - interese constau in dobanda legala, ce curge de drept, fara punerea in intarziere, de la data scadentei drepturilor salariale prevazute in contractul individual de munca - aceasta deoarece obligatia legala de plata a salariului trebuia indeplinita la data stabilita prin contractul individual de munca. Arata ca in acest sens s-a pronuntat deja Tribunalul Dolj - Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, care, prin sentinta nr. 1946/03.05.2012 (dosar nr. 3179/63/2012, a constatat ca "dobanda este datorata incepand cu data scadentei pentru fiecare dintre salariile lunare, paratii fiind de drept in intarziere conform art. 1079 (1523NCC) Cod civil si 161 Codul muncii, astfel ca se justifica acordarea dobanzii legale aferente de la data nasterii dreptului pana la data platii efective".
Pentru drepturile salariale restante pot fi acordate dobanzi legale si actualizarea cu rata indicelui de inflatie, deoarece natura lor juridica este diferita.
Acordarea dobanzii legale se impune pentru neplata la scadenta a sumei datorate, creditorul fiind privat de folosirea sumei de bani cuprinsa intre data scadentei si data platii efective, in timp ce actualizarea cu indicele inflatiei are ca finalitate pastrarea valorii reale a sumei de bani.
Prin dispozitiile art. 161 alin.4 din Legea nr.53/2003 - Codul muncii (actualmente art. 166 alin. (4) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare) - ca intarzierea nejustificata a platii salariului sau neplata acestuia poate determina obligarea angajatorului la plata de daune-interese pentru repararea prejudiciului produs salariatului.
Invoca reclamantul si Decizia nr.2, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, completul competent sa solutioneze recursul in interesul legii, in sedinta publica din data de 17 februarie 2014, in dosarul nr. 21/2013-  RIL.
In drept si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile art. 148 si urmatoarele, art. 194 din Noul Cod de Procedura Civila; art. 40 alin. 2 Kt. c, art. 162 alin. 3, art. 171, art. 229 alin. (4) si art. 268 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii; art. 28 si art. 208-211 din Legea dialogului social nr. 62/2011,republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, H.G. nr. 1193/24.11.2010; H.G. nr. 1225/14.12.2011; H.G. nr. 23/22.01.2013; H.G. nr. 871/14.11.2013; Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Sector de Activitate invatamant Preuniversitar inregistrat sub nr. 59276/02.11.2012; art. 11 si art. 30 din Legea nr. 130/1996, republicata ; art. 41 alin. (2) si (5) din Constitutia Romaniei; pe dispozitiile H.G. nr. 281/1993; ale Legii-cadru nr. 330/2009; ale O.U.G. nr. 1/2010; ale Legii-cadru nr. 284/2010; Legii nr. 285/2010; ale O.U.G. nr. 19/2012; ale O.U.G. nr. 84/2012 si cele ale O.U.G. nr. 103/2013, dar si pe cele ale art. 156 (actualmente art. 161), art. 161 alin.4 (actualmente art. 166 alin. (4) , art. 268 si art. art. 295 alin. (1) - actualmente art. 278 alin. (1) - din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare; art. 1 si art. 2 din O.G. nr. 9/2000; art. 2 din O.G. nr. 13/2011; art. 1088 Cod civil, art. 1530  si urm.NCPC.
In sustinerea actiunii reclamantul a anexat: Tabel/ imputerniciri cu membrii de sindicat;
Adeverinta emisa de unitatea de invatamant parata, Extras din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Sector de Activitate Invatamant Preuniversitar .
In conformitate cu dispozitiile art. 223 alin. (3) si art. 411 alin. (1) pct. 2 teza finala, alin. (2) din Noul Cod de procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare, solicita judecarea cauzei si in lipsa.
Parata nu  a formulat intampinare in cauza.
Actiunea nu este intemeiata si urmeaza sa fie respinsa pentru urmatoarele considerente:
Reclamantii membrii de sindicat din cauza, personal administrativ sau nedidactic incadrat pe functiile de ingrijitori ,  solicita calcularea salariului de baza, potrivit incadrarii, la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pe ultimii trei ani anteriori  introducerii prezentei cereri si pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, pentru personalul administrativ sau nedidactic incadrat pe functiile de portar, paznic, ingrijitor, bufetier II si muncitor necalificat; calcularea salariului de baza, potrivit incadrarii, la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, incepand cu 01.01.2012 si pana la data pronuntarii hotararii, pentru toate categoriile de personal administrativ sau nedidactic incadrate la nivelul unitatii de invatamant parate; calcularea sporului de vechime in munca ce se cuvine reclamantilor, in raport de vechimea in munca, ca procent din salariul de baza calculat conform capatului de cerere nr. 1 pe o perioada de trei ani anterior introducerii prezentei cereri si pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, pentru personalul administrativ sau nedidactic incadrat pe functiile de portar, paznic, ingrijitor, bufetier II si muncitor necalificat ; calcularea sporului de vechime in munca ce se cuvine reclamantilor, in raport de vechimea in munca, ca procent din salariul de baza calculat conform capatului de cerere nr. 2, incepand cu 01.01.2012 si pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, pentru toate categoriile de personal administrativ sau nedidactic incadrate la nivelul unitatii de invatamant parate; plata diferentelor de drepturi salariale, reprezentand diferenta dintre drepturile salariale incasate si cele cuvenite conform capetelor 1-4 ale cererii de chemare in judecata, pe o perioada de 3 ani anteriori introducerii prezentei cereri sau, dupa caz, incepand cu 01.01.2012 si pana la data pronuntarii, actualizate in functie de coeficientul de inflatie pana la data efectiva a platii, precum si obligarea paratei la plata dobanzii legale aferente drepturilor banesti cuvenite, pentru aceeasi perioada.
Potrivit art. 88 alin. (1) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare: "Personalul din invatamantul preuniversitar este format din personal didactic, personal didactic auxiliar si personal administrativ sau nedidactic", fiind  salarizat conform actelor normative in domeniul salarizarii personalului platit din fonduri publice.
In ce priveste categoria de personal din care fac parte si reclamantii, salarizarea acestora  pentru perioada pentru care solicita drepturile, este reglementata de Legea -cadru nr. 330/2009, nefiindu-le aplicabile dispozitiile legale ce reglementeaza salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar.
Acest aspect rezulta in mod clar din prevederile OG nr. 10/2008 Anexa V2b pozitia nr. 25 (, ingrijitor) , reclamantii fiind incadrati de lege  la alte functii comune din sectorul bugetar. Si Legea educatiei nationale nr. 1/2011, la art.88 sectiunea a 2 a (4) dispune ca “ Personalul administrativ isi desfasoara activitatea in baza Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.
In consecinta drepturile solicitate de catre reclamanti vor fi analizate prin prisma actelor normative privind salarizarea personalului platit fonduri publice, aplicabile pentru perioada solicitata.
Reclamantii personal contractual in cadrul unitatii de invatamant parata in cauza , isi intemeiaza actiunea pe dispozitiile: H.G. nr. 1193/24.11.2010; H.G. nr. 1225/14.12.2011; H.G. nr. 23/22.01.2013; H.G. nr. 871/14.11.2013; Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Sector de Activitate invatamant Preuniversitar inregistrat sub nr. 59276/02.11.2012; art. 11 si art. 30 din Legea nr. 130/1996, republicata, Codul muncii.
Incepand cu data de 1.01.2010,  salarizarea personalului platit fonduri publice a fost reglementata unitar prin Legea nr. 330/2009 si O.U.G. nr. 1/2010.
Potrivit dispoz. art. 30 alin. (3) si (5) din Legea nr. 330/2009,  reincadrarea personalului s-a facut corespunzator transelor de vechime munca si pe functiile corespunzatoare categoriei, gradului si treptei profesionale avute in luna decembrie 2009, iar personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 si s-a pastrat salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009.
Dispozitii privind mentinerea cuantumului salariului avut de personalul platit din fonduri publice la luna decembrie 2009, se regasesc  si in actele normative ulterioare legii cadru de salarizare si anume  O.U.G. nr. 1/2010.
Prin Legea cadru de salarizare unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 284/2010 s-a stabilit valoarea salariilor de baza, soldelor functiilor de baza/salariilor functiilor de baza si a indemnizatiilor lunare de incadrare utilizata la reincadrarea pe functii a personalului in anul 2011  iar prin Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice s-a dispus majorarea cuantumului brut al salariului de baza cu 15% , tocmai pentru reintregirea salariilor diminuate: 
"Art. 1. - (1) incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatii/or de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%.
(2) incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
(3) Cuantumul brut al drepturilor prevazute la alin. (1) si (2) se va stabili in anul 2011 tinandu-se seama de gradul sau treapta profesionala, vechimea in munca, vechimea in functie sau, dupa caz, in specialitate, dobandite in conditiile legii pana la 31 decembrie 2010.
(4) Cuantumul soldei de grad/salariului gradului profesional, al soldei de comanda/salariului de comanda, precum si cuantumul gradatiilor, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%.
(5) in salariul de baza, indemnizatia lunara de incadrare, respectiv in solda functiei de baza/salariul functiei de baza aferente lunii octombrie 2010 sunt cuprinse sporurile, indemnizatiile, care potrivit Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare, faceau parte din salariul de baza, din indemnizatia de incadrare bruta lunara, respectiv din solda/salariul functiei de baza, precum si sumele compensatorii cu caracter tranzitoriu, acordate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar, cu modificarile ulterioare. Sporurile stabilite prin legi sau hotarari ale Guvernului necuprinse in Legea-cadru nr. 330/2009, cu modificarile ulterioare, si care au fost acordate in anul 2010 ca sume compensatorii cu caracter tranzitoriu sau, dupa caz, ca sporuri la data reincadrarii se introduc in salariul de baza, in indemnizatia de incadrare bruta lunara, respectiv in solda/salariul de functie, fara ca prin acordarea lor sa conduca la cresteri salariate, altele decat cele prevazute de prezenta lege.
Art. 2. - in anul 2011, pentru personalul nou-incadrat pe functii, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, precum si pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din institutia/autoritatea publica in care acesta este incadrat.".
Prin dispozitiile O.U.G. nr. 19/2012 s-au aprobat masuri pentru recuperarea reducerilor salariale si O.U.G. nr. 84/2012 privind stabilirea salariilor  personalului din sectorul bugetar in anul 2013, prorogarea unor termene din acte normative, precum si unele masuri fiscal-bugetare, prin care s-au dispus masuri de majorare a salariului de baza , respectiv "mentinerea in plata la nivelul acordat pentru luna decembrie 2012 a drepturior prevazute la art. 1 si art. 3-5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2012 privind aprobarea unor masuri pentru recuperarea reducerilor salariate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 182/2012." _"  incepand cu data de 01.06.2012, in conformitate cu O.U.G. nr. 19/2012 care, prin art. 1 alin. 1, a prevazut majorarea cuantumului brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice cu 8%, incepand cu data de 1 iunie 2012, fata de nivelul acordat pentru luna mai 2012 si cu 7,4%, incepand cu data de 1 decembrie 2012, fata de nivelul acordat pentru luna noiembrie 2012.
Prin O.U.G. nr. 103/2013 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2014, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice se prevede :
Art. 1. "(1) in anul 2014, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2013 in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii si nu se aplica valoarea de referinta si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare.
(2) in anul 2014, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda personalului platit din fonduri publice pentru luna decembrie 2013, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii."
Astfel reclamantii din prezenta cauza, personal nedidactic , au fost salarizati in luna decembrie 2009 potrivit  OG nr.10/2008- Anexa nr. V /2b abrogata la  01.01.2010, pastrandu-se acest cuantum si in anul 2010.
Incepand cu anul 2011 cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%,majorare aplicata tot la salariile stabilite conf. Anexei nr. V /2b din OG. nr.10/2008, aceeasi situatie fiind si pentru anii 2012-2014.
Din anexa nr. V/2b la O.G. nr. 10/2008 rezulta ca salariile de baza ale personalului nedidactic incadrat pe functiile de portar, paznic, ingrijitor, bufetier II, muncitor necalificat erau stabilite intre limite minime si maxime, respectiv, 641 lei (minim) si 657 lei (maxim).
Datele privind salarizarea reclamantilor rezulta din adeverinta  emisa de unitatea scolara parata ( fila 19) .
Reclamantul isi intemeiaza pretentiile si pe dispozitiile art. 1 din: H.G. nr. 1193/2010 ,H.G. nr. 1225/2011 ,   H. G. nr. 23/2013 art.1 si 2 , HG nr. 871/2013 art.1si 2 ,  pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Din dispozitiile art. 1 din H.G. nr. 1225/14.12.2011 rezulta ca, incepand cu data de 01.01.2012, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 700  lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333  ore in medie pe luna,in anul 2012 reprezentand 4,13 lei pe ora, iar art. 1 alin. (1) din H.G. nr. 23/22.01.2013 din  contine prevederea potrivit careia,  incepand cu data de 1 februarie 2013, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 750 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore in medie pe luna in anul 2013, reprezentand 4,44 lei/ora.
Conform prevederilor art. 164 din Codul muncii, republicat, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor, angajatorul neputand negocia si stabili salarii de baza prin contractul individual de munca sub salariul de baza minim brut orar pe tara. De asemenea, angajatorul este obligat sa garanteze in plata un salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara.
Potrivit art. 1 din  H. G. nr. 1193/ 2010, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 670 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna in anul 2011 reprezentand 3,94 lei/ora, iar potrivit art. 1 din H.G. nr. 1225/2011, incepand cu data de 1 ianuarie 2012 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 700 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora.
Conform art. 1 din  H. G. nr. 23/2013, incepand cu data de 1 februarie 2013, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 750 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore in medie pe luna in anul 2013, reprezentand 4,44 lei/ora.
Angajatorul este astfel obligat sa stabileasca, pentru personalul incadrat prin incheierea unui contract individual de munca, salarii de baza  cel putin egale cu salariul de baza minim brut pe tara, in caz contrar, riscand sa plateasca o amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 2.000 lei, asa cum prevede art. 3 din ambele hotarari de Guvern.
Nici Codul muncii si nici Hotararile de Guvern care stabilesc valoarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata nu  prevad ca, la stabilirea drepturilor salariale, angajatorii sa foloseasca, ca valoare de referinta, salariul minim brut pe tara garantat in plata.
Pe de alta parte, nici in contractul colectiv de munca incheiat la nivelul paratei nu s-a prevazut ca negocierea drepturilor salariale sa porneasca de la nivelul salariului minim pe economie.
De altfel, Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Sector de Activitate invatamant Preuniversitar inregistrat sub nr. 59276/02.11.2012 la nivelul paratei a fost inregistrat la Inspectoratul Teritorial de Munca Bucuresti, care, in cazul in care ar fi constatat ca a fost incheiat fara respectarea conditiilor prevazute de Legea nr. 62/2011, potrivit art. 145 din acelasi act normativ, avea obligatia sa le restituie pentru indeplinirea conditiilor legale.
In conditiile in care  nu au fost sanctiuni aplicate potrivit art. 3 din H. G. nr. 1193/ 2010,  art. 3 din H.G. nr. 1225/2011 si art. 3 din  H. G. nr. 23/2013 si nici CCM-ul nu a fost restituit pentru indeplinirea conditiilor legale, salariile de baza  la nivelul -  Sector de Activitate invatamant Preuniversitar - au fost stabilite in conformitate cu prevederile actelor normative in vigoare.
Mai mult, potrivit inscrisurilor depuse la dosarul cauzei, respectiv adeverinta nr. 436/16/06.2014-fila 19/20-, rezulta ca,  in perioada 2012- si in prezent  reclamantii au avut un salariu de baza care nu este sub salariul minim pe economie, la care se adauga sporul de vechime in munca, deci conform celui impus de dispozitia legala, astfel ca nu se poate retine ca parata nu i-a achitat drepturile salariale in conformitate cu prevederile art. 1 din H. G. nr. 1225/ 2011 .
Mai mult, potrivit reincadrarii la data de 01.01.2010, reclamantilor li s-a emis o decizie de reincadrare, necontestata , ramasa definitiva, ulterior li s-au stabilit salariile de baza potrivit actelor normative aratate in considerentele sentintei, iar sporul de vechime din noul salariu de baza a fost calculate si inclus in acest salariu conform art. 30 (5) din Legea nr. 330/2009. sporul de vechime  nefiind un spor din cele prevazute la art.30 (5) lit. b din lege - respective ramas in afara salariului de baza.
Avand in vedere considerentele de fapt si de drept expuse, instanta va respinge ca nefondate, capetele de cerere vizand pretentiile reclamantului privind : calcularea sporului de vechime in munca ce se cuvine reclamantilor, in raport de vechimea in munca, ca procent din salariul de baza calculat conform capatului de cerere nr. 1; calcularea sporului de vechime in munca ce se cuvine reclamantilor, in raport de vechimea in munca, ca procent din salariul de baza calculat conform capatului de cerere nr. 2, incepand cu 01.01.2012 si pana la data pronuntarii hotararii judecatoresti, pentru toate categoriile de personal administrativ sau nedidactic incadrate la nivelul unitatii de invatamant parate;plata diferentelor de drepturi salariale, reprezentand diferenta dintre drepturile salariale incasate si cele cuvenite conform capetelor 1-4 ale cererii de chemare in judecata,precum si obligarea paratei la plata dobanzii legale aferente drepturilor banesti cuvenite, pentru aceeasi perioada .       
 Fata de considerentele mai sus expuse, Tribunalul constata ca solutia ce se impune in cauza este  aceea de respingere a actiunii  reclamantului in numele membrilor de sindicat nominalizati in cererea de chemare in judecata,  ca nefondata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010