InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Cerere de restituire a taxei de poluare . Lipsa plangerii prealabile ti a procedurii administrative prevazuta de art.205 - 209 din Codul de Procedura fiscala . Admisibiliatea cererii

(Sentinta civila nr. 222 din data de 01.03.2012 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu Cereri | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

Potrivit prevederilor art. 117 alin. 1) lit. d) din Codul de procedura fiscala  se restituie la cererea  debitorului sumele  platite ca urmare  a aplicarii eronate a  prevederilor legale. Taxa de poluare  incalca  dispozitiile art. 90 din Tratatul  Uniunii Europene, astfel ca taxa de poluare  prevazuta de O.U.G. nr. 50/2008  este incasata nelegal.

Prin actiunea inregistrata sub nr. 464/87/2012 reclamantul M. I. A. a chemat in judecata pe parata A.F.P. Z. solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acestuia la restituirea sumei de 3.944 lei, achitata cu titlu de taxa de poluare.
De asemenea, reclamantul a solicitat obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca a achizitionat un autoturism vechi din Germania, marca Opel Astra Caravan, iar pentru  inmatricularea acestuia a fost obligat sa plateasca taxa de poluare instituita  prin OUG  nr. 50/2008, in cuantum de 3.944 lei .
Considera  reclamantul ca dispozitiile in baza  carora  a fost  obligat  sa achite  taxa de poluare contravin  prevederilor art. 90 din Tratatul CE care interzice statelor membre de  a aplica  direct  sau indirect produselor altor state membre, impozite interne de orice  natura, mai mari decat cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, in conditiile in care  pentru masinile  achizitionate  din Romania, chiar si la mana a doua, nu se percepe nici - un fel de taxa daca  sunt deja inmatriculate .
De asemenea, a aratat reclamantul ca, in astfel de situatii, conform  jurisprudentei  CJCE, judecatorul  national este obligat sa aplice  cu prioritate  dreptul comunitar,  obligatie care rezulta si din dispozitiile art.  148 alin. 2  din Constitutia  Romaniei, care precizeaza ca prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne.
Prin urmare, reclamantul a concluzionat ca taxa de poluare achitata pentru  reinmatricularea in Romania a autoturismului a fost  incasata in contul bugetului statului, cu  incalcarea  art. 90 alin. 1 al Tratatului Comunitatii, regimul juridic  instituit de OUG  nr. 50/2008 pentru  autovehiculele importate si inmatriculate  in Romania  din  Comunitatea Europeana  fiind discriminatoriu de vreme  ce acestea au fost  deja inmatriculate  in tarile membre.
In drept, au fost invocate dispozitiile Constitutiei Romaniei, Legea nr. 554/2004,  Tratatul C.E.E., iar  la dosar  reclamantul a depus  inscrisuri privind  achizitionarea  si inmatricularea autoturismului  si achitarea taxei de poluare pentru  autovehicule .
In cauza, parata Administratia Finantelor Publice a orasului Z., desi legal citata, nu a formulat intampinare.
 Examinand actele si lucrarile dosarului instanta constata  ca reclamantul este proprietarul unui autoturism marca Opel Astra Caravan, achizitionat din Germania, la data de 16.03.2009, pentru inmatricularea caruia a fost obligat sa plateasca  taxa de poluare  instituita  prin O.U.G. 50/2008, in cuantum de 3.944  lei.
Din considerentele ce se vor expune, Tribunalul constata actiunea  intemeiata.
Astfel, taxa de poluare  a fost introdusa  prin OUG nr. 50/2008  si se percepe, potrivit dispozitiilor acesteia, doar pentru  autoturismele  produse in tara sau in alt stat  membru U.E., daca  sunt inmatriculate  pentru prima data  in Romania .
Actul  normativ mentionat  excepteaza de la plata taxei de poluare , autoturismele  produse in Romania  sau in alte state  membre UE , daca  au fost anterior  inmatriculate  tot in Romania .
Reglementata  in acest mod , OUG  nr. 50/2008 este contrara art. 90 din Tratatul de  Instituire a Comunitatii Europene , intrucat  este destinata  sa diminueze introducerea  in Romania a unor autoturisme  second-hand , deja inmatriculate intr-un alt  stat membru UE, cum este si autoturismul  reclamantului pentru care s-a achitat taxa  de poluare , favorizand astfel  vanzarea  autoturismelor  second - hand  deja  inmatriculate  in Romania  si dupa adoptarea OUG nr. 218/2008, vanzarea  autoturismelor  noi produse  in Romania.
Ori, art. 90 paragraful 1 din Tratatul de Instituire a Comunitatii  Europene ,  interzice  statelor membre de a aplica  direct  sau indirect ,  produselor altor  state membre impozite  interne de orice natura mai mari  decat cele care se aplica,  direct sau indirect , produselor  nationale similare .
Prin urmare , dupa  aderarea  Romaniei  la UE , cand produsele importate sunt  din alte  tari membre ale UE,  nu este  admisibil  ca norma fiscala nationala sa diminueze  sau sa fie  susceptibila sa diminueze  consumul produselor  importate  si sa  influenteze , din punct de vedere fiscal, achizitionarea  autovehiculelor  deja inmatriculate, deoarece in raport  de dispozitiile art. 11 alin. 1 si 2 , art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie , dispozitiile dreptului comunitar  au  prioritate  fata de dreptul national , in temeiul principiului dreptului comunitar  conform caruia orice norma  comunitara are  forta juridica superioara normelor nationale ,  chiar si atunci cand acestea din urma sunt  adoptate ulterior normei comunitare  , regula aplicandu-se indiferent  de rangul normei  in ierarhia sistemului juridic  national si de acela al normei comunitare .
Obligativitatea  instantelor din statele membre de a aplica prioritar Tratatul Uniunii  a fost statuata si prin Hotararile pronuntate de CJE in cauzele  Flaminio Costa v.Enel ( 15 iulie  1964) , precum  si Amministratione delle Finanze dello  Stato v. Simmenthal S.p.a ( 9 martie 1978).
Pe de alta parte , in conditiile in care aceasta  taxa nu este  perceputa persoanelor  care au solicitat inmatricularea  autoturismelor  anterior datei de 1 iulie 2008, data intrarii  in vigoare  a OUG nr. 50/2008, desi  este evident ca  si autoturismele acestei categorii de persoane  polueaza, iar din  preambulul  OUG 50/2008 rezulta ca prin adoptarea  acestui act normativ s-a urmarit  realizarea  unor  programe  si proiecte   pentru  imbunatatirea  calitatii aerului, Tribunalul constata ca  fata de scopul urmarit  prin adoptarea  OUG 50/2008,  potrivit  principiului "  poluatorul plateste, o astfel de taxa de poluare trebuia instituita pentru toate autoturismele aflate in  trafic si nu doar pentru cele inmatriculate dupa data de 1 iulie 2008.
In consecinta , constatand  ca taxa de poluare  achitata de reclamant  este  una interzisa de dispozitiile art. 90 din Tratatul  de Instituire  a Comunitatii Europene  precum si faptul  ca incepand  cu data de 1.01.2007, data la care Romania  a aderat la Uniunea Europeana , reglementarile comunitare  sunt direct aplicabile  in ordinea juridica interna , avand  prioritate fata de dispozitiile interne ,  astfel cum rezulta din dispozitiile  art. 11 alin. 1 si 2, art. 148 alin. 2 si 4 din Constitutie  si din prevederile Legii 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei  si Bulgariei  la Uniunea Europeana , instanta apreciaza actiunea intemeiata,  normele interne  dispunand cu privire  la o taxa discriminatorie  si care incalca  principiul liberei circulatii a marfurilor .
Este de mentionat  si ca  asupra incalcarii  art. 90  din Tratat prin crearea unui tip  similar  de diferenta de tratament  intre produsele interne  si cele  importate din alte state ale UE , s-a pronuntat Curtea de la Luxembrug prin hotararea din 11 august 1995 cauzele reunite  C - 367/93 la C - 377/93, F.G. Roders BV s.a. , c.  Inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen (discriminarea intre vinurile din Luxemburg si vinurile din fructe  provenite din alte state membre)  sau prin hotararea din 7 mai 1987  cauza  184/85 Comisia  c. Italia.
In consecinta, actiunea urmeaza a fi admisa, sens in care se va obliga parata Administratia Finantelor Publice a orasului Z sa restituie reclamantului suma de 3.944 lei, achitata cu titlul de taxa de poluare.
Solutia admisibilitatii unor asemenea actiuni se impune mai ales prin prisma jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care recunoaste contribuabilului dreptul de a solicita rambursarea unei taxe platite cu incalcarea dreptului european, independent de orice contestare a actului administrativ prin care aceasta taxa a fost stabilita.
In fine, aceasta solutie se impune si prin prisma Conventiei pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale, respectiv a art. 13, potrivit caruia statele trebuie sa asigure un recurs efectiv, prin care o persoana sa se poata plange de incalcarea drepturilor sale.
Or, parcurgerea procedurii administrative de contestare a deciziei de calcul al taxei de poluare, cu consecinta previzibila a respingerii contestatiei, fie ca tardiv formulata, fie ca nefondata, nu poate constitui un remediu national efectiv in sensul Conventiei, ci, dimpotriva, reprezinta un obstacol in calea recuperarii prejudiciului cauzat particularilor prin aplicarea unor norme nationale incompatibile cu dreptul european, obstacol interpus chiar de autoritatile fiscale nationale aflate in culpa.
De altfel, aceasta problema a fost transata de Inalta Curte de Casatie prin decizia nr. 24/2011 prin care s-a stabilit ca procedura de contestare prevazuta la art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, raportat la art. 205-218 din Codul de procedura fiscala, nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art. 117 alin. (1) lit. d) din acelasi cod.
In temeiul dispozitiilor art. 274 din Codul de Procedura Civila parata va fi obligata sa plateasca reclamantului suma de 489 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, reprezentand onorariu de avocat si taxa de timbru, la baza obligatiei stand culpa procesuala.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Cereri

Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Anulare proces verbal de contraventie - Hotarare nr. 1438 din data de 17.10.2017
Obligatia de a face - Contencios - Hotarare nr. 622 din data de 16.06.2017
Cerere valoare redusa - Hotarare nr. 157 din data de 13.02.2018
Cerere de valoare redusa - Hotarare nr. 97 din data de 30.01.2018
Autovehicul instrainat. Obligatia cumparatorului de transcriere a dreptului de proprietate - Decizie nr. 342 din data de 29.04.2015
Solicitarea cheltuielilor de judecata pe cale separata - Sentinta civila nr. 610 din data de 10.12.2014
Cerere de reexaminare a incheierii prin care s-a respins ajutorul public judiciar - Hotarare nr. 9730 din data de 10.12.2012
actiune in constatare - Sentinta civila nr. 542 din data de 22.10.2009
Exceptia de nelegalitate – respingere - Decizie nr. 177/R din data de 29.07.2005
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6866 din data de 17.06.2013
Institutia Prefectului Judetului Alba - Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Cerere avand ca obiect obligarea acesteia la inmatricularea autoturismului reclamantului fara plata taxei pentru emisiile poluant - Decizie nr. 6497 din data de 10.06.2013
Cerere de chemare in garantie. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 889 din data de 02.09.2010
Cererea creditorului de numire a lichidatorului judiciar in baza art. 31 din Legea nr.359/2009 in procedura dizolvarii de drept nu intrerupe cursul prescriptiei extinctive. - Decizie nr. 895 din data de 05.11.2010
Cerere formulata de catre creditor prin care se solicita deschiderea procedurii insolventei, bazata pe creanta,rezultata din contractul de vanzare - cumparare . - Decizie nr. 814 din data de 28.10.2009
Cerere de inlocuire a administratorului judiciar formulata de catre creditorul ce detine cel putin 50% din valoarea creantelor. - Decizie nr. 820 din data de 28.10.2009
Inadmisibilitatea cererii de interventie in lipsa actiunii principale. - Decizie nr. 545 din data de 19.06.2009
Conditiile de admisibilitate a cererii de deschidere a procedurii insolventei. - Decizie nr. 577 din data de 26.06.2009
Actele si procedura de urmat pentru intocmirea carnetului de somaj. Organele competente. - Decizie nr. 728 din data de 11.06.2009
Respingerea nejustificata a cererii de amanare formulata de petitionar - Decizie nr. 533 din data de 06.09.2007