InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Contestatie act administrative fiscal. Necomunicarea actului. Nelegalitatea masurilor de executare.

(Sentinta civila nr. 448 din data de 30.05.2011 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

In baza art. 44 alin.1) din Codul de procedura fiscala , actul administrativ  fiscal trebuie  comunicat  con tribuabilului caruia ii este  destinat, sarci na unei asemnea probe revenind agentului fiscal  emitent.

Prin contestatia inregistrata la Judecatoria Alexandria sub numar 318/740/2011 , contestatorul P.G.D. a chemat in judecata pe  intimata Casa de Asigurari de Sanatate Teleorman, solicitand instantei ca prin sentinta ce va pronunta sa anuleze titlul executoriu nr.1027/27.12.2010 si somatia nr.1027/27.12.2010 emise de intimata , precum si toate actele de executare indeplinite de aceasta in dosarul executional nr.1027/2010.
            In fapt contestatorul a aratat ca nu are calitatea de asigurat , nu beneficiaza de servicii medicale conform Legii nr.95/2006, astfel ca nu dobandeste drepturi si obligatii corespunzatoare in temeiul legii susmentionate.S-a mai invocat faptul ca titlul executoriu nr.1027/27.12.2010 si somatia nr.1027/27.12.2010 emise de intimata nu pot sta la baza unei urmariri silite valabile , deoarece nu au la baza un titlu de creanta, respectiv un act administrativ, care sa fi devenit scadent , pentru a fi titlu executoriu, astfel cum prevede art.141 Cod procedura fiscala.
            In drept, au fost invocate dispozitiile art.399 si urm.C.pr.civ., art.108, art. 137 si 175 din OG nr.93/2003 art.141 , 145 si 108 C.pr.fiscala, art. 218 si urm.Legea nr. 95/2006.
            Au fost depuse la dosar , in copie, urmatoarele inscrisuri: titlu executoriu nr.1027/27.12.2010 , somatia nr.1027/27.12.2010 si adresa de comunicare a acestor acte  emise de intimata.
            Prin intampinarea depusa la dosar , intimata Casa de Asigurari de Sanatate Teleorman a precizat urmatoarele:
             Titlul executoriu si somatia in litigiu au fost emise conform prevederilor OG nr.93/2003, iar calculul obligatiilor contestatorului catre FNUASS s-a facut pe baza datelor cuprinse in deciziile de impunere anuale, pe care asiguratul trebuie sa le solicite de la administratiile financiare de la domiciliu.
             Nedepunerea declaratiilor, neincheierea unui contract de asigurare sau neprezentarea deciziilor de impunere la CAS Teleorman nu il scuteste pe asigurat de plata contributiilor la FNUASS.
            Au fost depuse la dosar , in copie, actele ce au stat la baza emiterii titlului executoriu si somatiei in litigiu: Protocol incheiat intre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate Teleorman si Agentia Nationala de Administratie Fiscala; decizia nr.146/01.11.2010 emisa de directorul general al Casei de Asigurari de Sanatate Teleorman; anunt colectiv pentru publicare prin publicitate.
Prin  sentinta civila nr.870/25.03.2011, Judecatoria Alexandria si-a declinat competenta de solutionare a contestatiei  la executare silita formulata de contestatorul Palasca Gabriel Dorel in favoarea Tribunalului Teleorman - Sectia contencios administrativ.
Cauza a fost inregistrata pe rolul acestei instante la 01.04.2011, cu prim termen de judecata la 27.04.2011.
Examinand actele si lucrarile dosarului  tribunalul retine urmatoarele:
Reclamantul isi intemeiaza contestatia pe lipsa unui temei legal deoarece nu are un raport juridic contractual cu intimata Casa de Asigurari de Sanatate Teleorman, nu are calitatea de asigurat, nebeneficiind de serviciile medicale enumerate de Legea nr.95/2006.
Sustinerile reclamantului nu pot fi primite de catre instanta, avand in vedere dispozitiile art.21 alin.1 din  Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.
Potrivit acestei dispozitii legale "sunt asigurati potrivit prezentei legi, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara".
Conform  alin.1/1  din  art.211 al Legii 95/2006, "Asiguratii au dreptul la pachetul de baza de servicii de baza medicale de la data inceperii platii contributiei la fond, urmand ca sumele restante sa fie recuperate de casele de asigurari de sanatate si Agentia teritoriala de Administrare Fiscala.
Art.213 din lege, precizeaza care sunt persoanele care beneficiaza de asigurare de sanatate fara plata contributiei.
Potrivit art.257 alin.1 din lege "Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate , cu exceptia persoanelor prezentate la art.213 alin.1".
Rezulta in mod evident, ca orice persoana cu domiciliul in Romania capata calitatea de asigurat avand obligatia platii unei contributii banesti pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art.213 alin.1 din Legea nr.95/2006.
Obligatia este legala, fiind lipsit de relevanta aspectul ca reclamantul nu a incheiat un contract de asigurare.
Neplatind contributia la fondul de sanatate, reclamantul nu poate beneficia de pachetul de baza de servicii medicale.
Sumele restante pot fi insa recuperate, in speta de Casa de Asigurari de Sanatate Teleorman, in modalitatea reglementata de Codul de procedura fiscala.
Contestatorul a sustinut ca executarea silita a fost inceputa cu nerespectarea dispozitiilor legale in materie, deoarece titlul executarii nr.2027/27.12.2010 si somatia nu au la baza  un titlu de creanta care sa fi devenit scadent, pentru a putea fi pus in executare.
Sustinerile contestatorului sunt intemeiate pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.44 alin.1 Cod procedura fiscala, actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului caruia ii este destinat la domiciliul fiscal.
Conform art.44 alin.2 lit.d Cod procedura fiscala, actul administrativ poate fi comunicat si prin  publicitate.
Conform alin.3, comunicarea prin  publicitate se face prin afisarea  la sediul organului emitent si pe pagina de internet a ANAF a unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrative fiscal pe numele contribuabilului.
Desi intimate a emis anuntul colectiv si decizia n r.146/01.11.2010, (filele 24-25 dosar judecatorie) , din aceste documente nu rezulta ca a fost emis un act administrativ fiscal pe numele contribuabilului P.G.D..
Mentiunea ca obligatiile de plata pentru debitori FNUASS sunt stabilite prin anexa 1 la decizie, fara a fi depus la dosar  extras din  aceasta anexa, nu acopera cerintele art.44 alin.3 din Codul de procedura fiscala.
Din aceste considerente tribunalul constata ca intimate CAS Teleorman  nu si-a indeplinit obligatiile de comunicare a actului administrative fiscal care a stat la baza emiterii titlului executoriu si somatiei nr.1027/27.12.2010.
Potrivit pct.44/1 din Normele de aplicare ale Codului de procedura fiscala “Organul fiscal nu poate pretinde executarea obligatiei stabilite in sarcina contribuabilului prin actul administrativ daca acest act nu a fost comunicat contribuabilului potrivit legii".
Avand in vedere ca intimate nu a respectat in totalitate obligatiile legale privind comunicarea actului administrative care a stat la baza calculului contributiei la fondul de sanatate, tribunalul retine ca acest act  nu era comunicat contestatorului la data emiterii titlului executoriu si somatiei.
Nefiind comunicat contestatorului, titlul de creanta nu a devenit executoriu anterior datei de 27.12.2010, data emiterii somatiei si titlului nr.1027/27.12.2010
Potrivit art.141 alin.1 Cod procedura fiscala, “Executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prezentului cod de procedura fiscala “.
Avand in vedere ca titlu executoriu nu a fost emis cu respectarea in totalitate a prevederilor Codului de procedura fiscala, tribunalul va admite contestatia si va anula formele de executare indeplinite de intimate CAS Teleorman in dosarul de executare nr.1027/27.12.2010.
Pe de alta parte tribunalul sesizeaza o neconcordanta intre debitul obligatiei principale trecut in titlul executoriu  1131 lei si suma mentionata in acelasi titlu in situatia datoriilor (fila 26 dosar judecatorie) in cuantum de 442 lei.
Vazand si dispozitiile art.274 Cod procedura civila,
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014