InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Teleorman

Drepturi de natura salariala stipulate in contractul colectiv de munca. Inaplicabilitatea clauzelor pentru functionarii publici

(Sentinta civila nr. 2177 din data de 24.06.2010 pronuntata de Tribunalul Teleorman)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Teleorman | Jurisprudenta Tribunalul Teleorman

Prin  actiunea inregistrata pe rolul acestui Tribunal la data de  15 aprilie 2010  sub nr. 1996/87/2010  ,reclamantul Primarul com. Trivalea Mosteni  a chemat in judecata paratii  -personal contractual din cadrul aparatului de specialitate al primarului, ,solicitand obligarea acestora la restituirea sumelor incasate necuvenit cu titlu de spor pentru hrana,imbracaminte ,prima pasti , zi de nastere si copii minori.
     In motivarea actiunii ,reclamantul a sustinut ca prin decizia nr. 13 /2010 emisa de Camera de Conturi Teleorman s-a stabilit in sarcina Primariei Trivalea Mosteni obligatia de a recupera de la salariatii sai -parati in aceasta cauza, a sumelor de natura salariala incasate necuvenit  inclusiv a foloaselor nerealizate.
    In drept actiunea a fost intemeiata pe dispozitiile Codului muncii iar in dovedire a fost atasata decizia nr. 13/2010 a Camerei de Conturi Teleorman.
    Prin intampinarea depusa la data de 10.06.2010 (f 22) paratii  -functionari publici in cadrul Primariei Trivalea Mosteni ,au solicitat respingerea actiunii reclamantului ,sustinand ca drepturile salariale a caror restituire se solicita au fost incasate in temeiul Contractului Colectiv de munca /Acordul colectiv de munca ,inregistrat la Directia Muncii ,Solidaritatii Sociale  si Familiei Teleorman sub nr. 1594/10.05.2007 ,a actului aditional la acest contract inregistrat la DMSSF sub nr. 8195/14.08.2008  si a CCM/Acord colectiv de munca inregistrat la DMSSF Teleorman sub nr. 2045/27.08.2009,care ,conf. art. 236 alin. 4 din Codul muncii constituie legea partilor iar conf. art. 243 alin.1 Codul muncii executarea clauzelor contractuale este obligatorie pentru parti.
     Analizand actele si lucrarile dosarului ,Tribunalul apreciaza actiunea reclamantului ca fiind  intemeiata ,pentru  urmatoarele considerente ;
      Prin cererea de chemare in judecata ce formeaza obiectul prezentei cauze reclamantul Primarul comunei Trivaalea Mosteni a solicitat obligarea paratilor la restituirea  drepturilor salariale incasate necuvenit,cu titlu de  drepturi speciale acordate conform Contractului Colectiv de munca /Acordul colectiv de munca ,inregistrat la Directia Muncii ,Solidaritatii Sociale  si Familiei Teleorman sub nr. 1594/10.05.2007 ,a actului aditional la acest contract inregistrat la DMSSF sub nr. 8195/14.08.2008  si a CCM/Acord colectiv de munca inregistrat la DMSSF Teleorman sub nr. 2045/27.08.2009.
       Potrivit art.272 alin.1 din Codul muncii: "Salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie ."
       Ca tare temeiul obligatiei de restituire are la baza plata lucrului nedatorat .
        In prezenta cauza se pune problema analizarii legalitatii acordarii drepturilor salariale a caror restituire se solicita.
       Astfel ,este de necontestat ca paratii se afla in raporturi de serviciu cu reclamantul guvernate de dispozitiile legii 188/1999 a functionarilor publici ,cu modificarile si completarile ulterioare,  ,fiind conform sustinerii lor functionari publici in aparatul de specialitate al Primarului.
    Potrivit dispozitiilor  art. 31 alin. 3 din Legea 188/1999 republ. "Salarizarea functionarilor publici se face in conformitate cu prevederile legii privind salarizarea sistemului unitar de salarizare pentru functionarii publici", salariul fiind compus din: "salariul de baza; b) sporul pentru vechimea in munca;  (art.31 al.(1) din aceeasi lege).
    Ori, in cauza paratii invoca drept temei al respingerii pretentiilor reclamantului Acordul/Contractul colectiv de munca incheiat intre Primaria com. Trivalea Mosteni ca angajator si Sindicatul Salariatilor din Primaria com. Trivalea Mosteni, alcatuit din aparatul propriu de specialitate al Primarului si persoanele angajate pe baza de contract individual de munca, desi potrivit dispozitiilor art.1 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca, o astfel de conventie se incheie "intre patron sau organizatia patronala, pe de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca".
      Notiunea de "patron" definita de aceeasi lege (al.(2) al art.1) exclude asadar posibilitatea perfectarii de contracte colective de munca intre "administratia publica locala, prin autoritatile administrative autonome ori prin autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice centrale si locale" prevazuta de art.1 al.(1) din Legea nr.188/1999 si functionarii publici, art.2 din acest act normativ definind "functia publica" ca fiind "ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala, administratia publica locala si autoritatile administrative autonome", atributii si responsabilitati general valabile la nivelul intregii tari, de la care subiectii raportului juridic de functie nu pot deroga pe cale contractuala.
    In acest sens, art.110 din legea functionarilor publici prevede expres ca si in ce ii priveste pe functionarii publici cu statut special (din structurile Parlamentului, Administratiei Presedintiale, Consiliului Legislativ, etc.) autoritatile respective "au obligatia de a armoniza statutele speciale cu prevederile prezentei legi, cu consultarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici", drepturile si responsabilitatile acestora fiind asadar expres prevazute prin norme legale, iar nu contractuale.
      Cat priveste trimiterea paratilor la dispozitiile cuprinse in Codul muncii, Tribunalul constata ca prevederile art.117 din Legea 118/1999 prevad ca dispozitiile legii speciale "se completeaza cu prevederile legislatiei muncii, precum si cu reglementarile de drept comun civile, administrative ori penale, dupa caz, in masura in care nu contravin legislatiei specifice functiei publice", asa incat, atat timp cat functionarilor publici li se prevede expres prin legea speciala regimul legal de salarizare, rezulta ca regimul juridic al functiei publice nu se poate completa cu prevederile specifice contractuale in materia salarizarii, existente in Codul muncii si Legea 130/1996 a contractului colectiv de munca.
       In atari conditii, Tribunalul retine ca prevederile Contractului Colectiv de munca /Acordul colectiv de munca ,inregistrat la Directia Muncii ,Solidaritatii Sociale  si Familiei Teleorman sub nr. 1594/10.05.2007 respectiv  actului aditional la acest contract inregistrat la DMSSF sub nr. 8195/14.08.2008  si a CCM/Acord colectiv de munca inregistrat la DMSSF Teleorman sub nr. 2045/27.08., chiar daca fac referire si la "toti functionarii publici" din aparatul propriu al Primariei, in realitate sunt aplicabile doar persoanelor "angajate pe baza de contract de munca", ce intra intr-adevar sub incidenta dispozitiilor Codului muncii si a Legii 130/1996.
        Mai mult chiar ,din continutul Deciziei nr. 13/2010 a Camerei de Conturi Teleorman rezulta ca drepturile salariale achitate  salariatilor Primariei Trivalea Mosteni ,cu titlu de spor pentru hrana ,imbracaminte ,prime de Pasti,ajutoare pentru nastere copii ,cadouri pentru zilele de nastere ale angajatilor  ,s-a facut din bugetul local .
        Or,potrivit dispoz. art. 14 alin. 3 din Legea 273/2006  "nici o cheltuiala nu va putea fi inscrisa in bugetele prevazute la art.1 alin.2 si nici nu poate fi angajata si efectuata din aceste bugete ,daca  nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala ".Ca atare fondurile  asigurate prin bugetul local  sunt in masura a asigura doar drepturile salariale care isi gaseau izvorul in prevederile legale aplicabile institutiei angajatoare reclamante, pentru celelalte drepturi salariale evocate in CCM/Acord colectiv de munca,  angajatoarea  urma sa-si asigure venituri acoperitoare din surse proprii.
   Cum plata drepturilor speciale cu titlu de spor pentru hrana ,imbracaminte ,prime de Pasti,ajutoare pentru nastere copii ,cadouri pentru zilele de nastere ale angajatilor  ,s-a facut din bugetul local , Tribunalul constata ca plata acestor drepturi speciale a fost nelegala ,astfel ca ,in baza art. 272 alin 1 din Codul muncii va obliga paratii sa restituie sumele de bani incasate cu acest titlu.
   Cuantumul pretentiilor reclamantului nu a fost contestat de parati ,astfel ca instanta va obliga fiecare dintre parati la restituirea drepturilor speciale incasate necuvenit in cuantumul solicitat de reclamant.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010