InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Suceava

Obligatia de a face

(Sentinta comerciala nr. 1112 din data de 29.03.2010 pronuntata de Tribunalul Suceava)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Suceava | Jurisprudenta Tribunalul Suceava

Prin actiunea adresata acestei instante  la data de 27.01.2010 inregistrata sub nr.  637/86/2010, reclamantul B.I.  a chemat in judecata parata Institutia Prefectului Judetului Suceava - Serviciul Inmatriculari Auto si Eliberare Permise Suceava, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acesteia la  inmatricularea autovehiculului, furgoneta transport  marfuri marca FIAT DUCATO,   fara plata taxei de poluare prevazuta de OUG nr. 50/2008, cu cheltuieli de judecata.
In motivare actiunii, reclamantul a aratat ca  la data de 28.03.2008 a achizitionat o furgoneta transport  marfuri marca FIAT DUCATO, inmatriculata in Italia si ca pentru a-l inmatricula in tara a fost obligat la achitarea unei taxe de poluare prevazuta de OUG nr. 50/2008 ce a intrat in vigoare la 1.07.2008, pe care o considera discriminatorie deoarece contravine normelor comunitare.
A mai aratat ca  taxa de poluare a fost instituita de OUG nr. 50/2008, fiind abrogate astfel  abrogate disp. art. 2141-2143 din Codul  fiscal.
Prin modul in care a fost  reglementata , taxa de poluare diminueaza introducerea in Romania a unor autoturisme second - hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru, cumparatorii fiind practic orientati din  punct de vedere fiscal spre achizitionarea  autovehiculelor second - hand deja inmatriculate in Romania.
Apreciaza reclamantul ca  dispozitiile privitoare la  taxa de poluare contravin dispozitiilor comunitare, in speta art. 90 din Tratatul CE.
Considera reclamantul ca,  caracterul discriminatoriu al taxe de poluare vizeaza atat un aspect material (autoturismul - autovehiculul ce urmeaza a fi inmatriculat) cat si un aspect personal care se manifesta prin exceptarea de la plata taxei a posesorilor de autoturisme noi (daca procedura de inmatriculare se efectueaza in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009) sau prin diferentierea de aplicare in functie de persoana care doreste inmatricularea.
In drept a invocat  art. 148 din Constitutia Romaniei, art. 90 par. 1 din Tratatul CE, art. 1084 rap. la art. 1082 Cod civil si art. 274 Cod procedura civila.
In dovedirea sustinerilor sale, reclamantul a depus la dosar  inscrisuri(filele 6  - 8 ).
Parata prin intampinare depusa la dosar a invocat exceptia prematuritatii introducerii actiunii fata de sisp. Art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004.
Pe fondul cauzei asolicitat respingerea  cererii ca nefondata. 
 In motivare a aratat ca taxa a fost achitata in temeiul dispozitiilor OUG nr. 50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule, act normativ in vigoare incepand cu data de 01.07.2008, ce a abrogat prevederile art.2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si care stabileste cadrul legal pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule, aceasta constituindu-se venit la bugetul de Fondului pentru Mediu, fiind gestionata de Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului.
A precizat parata ca nu exista incompatibilitate intre normele comunitare si dispozitiile O.U.G nr. 50/2008, taxa de poluare instituita prin  acest act normativ respectand exigentele art. 90 TCE.
Examinand cu prioritate exceptia prematuritatii  invocata  de parata,  in conformitate cu disp. art. 137 Cod procedura civila,  se retine ca art. 7  din Legea nr. 554/2004 reglementeaza procedura prealabila  atunci cand se contesta  un act administrativ individual.
In cauza dedusa judecatii, reclamantul nu a contestat un act administrativ individual, obiectul actiunii sale fiind - pretentii - care este reglementata de art. 18 din aceeasi lege, situatie in care legea nu impune obligatia parcurgerii procedurii prealabile.
Mai mult decat atat, prin  raspunsul primit de reclamant inregistrat sub nr.  6631 din 01.02.2010,  i s-a comunicat in raspuns ca  solicitarea sa nu poate fi solutionata favorabil, in sensul ca pentru inmatricularea autoturismului achizitionat trebuie sa prezinte dovada platii taxei de poluare.
Aceasta echivaleaza  cu un refuz nejustificat de solutionare a unei cereri, reglementat de art. 2 alin. 2 din Legea nr. 554/2004, pentru care nu este necesara parcurgerea procedurii prealabile.
Fata de aceste considerente, Tribunalul urmeaza a respinge  ca nefondata exceptia prematuritatii.
Examinand actiunea promovata, Tribunalul Suceava  retine urmatoarele:
Reclamantul nu are obligatia de a achita taxa de poluare.
Justificam punctul de vedere  afirmat prin prisma unor argumente precum ar fi:
Dreptul comunitar este incident in speta, mai exact dispozitiile art. 90 alin. 1 Tratatul CE, care interzic orice discriminare intre produsele nationale si produsele altor state membre, asadar si o discriminare determinata de o diferenta intre impozitele aplicate "produselor altor state membre" si impozitele "interne de orice natura care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare".
Asadar, discriminarea la care se refera acest text legal are in vedere o comparatie intre nivelul de impozitare a produselor altor state membre ale Uniunii Europene, in comparatie cu nivelul de impozitare a produselor de pe piata interna a Statului Roman.
Curtea considera ca art. 90 din Tratatul instituind Comunitatea Europeana este aplicabil in privinta taxei speciale de prima inmatriculare platita de reclamant si contestata in prezenta cauza, considerentele expuse de Curtea Europeana de Justitie in hotararea din 5 decembrie 2006 - data in cauzele reunite C-290/05 si C-333/05, Akos Nadasdi c. Vam~es Penzugyorseg Eszak-Alfoldi Regionalis Parancsnoksaga, respectiv Ilona Nemeth c. Vam-es Penzugyorseg Del-Alfoldi Regionalis Parancsnoksaga fiind relevante in acest sens:
 Asa cum Curtea a statuat deja, in sistemul Tratatului instituind Comunitatea Europeana art. 90 suplimenteaza dispozitiile referitoare la abolirea taxelor vamale si a masurilor cu efect echivalent. Scopul acestuia este acela de a asigura libera circulatie a marfurilor intre statele membre in conditii normale de concurenta, prin eliminarea oricaror forme de protectie care pot rezulta din aplicarea unor impozite interne care discrimineaza produsele provenite din alte state membre (cauzele reunite C-393/04 si C-41/05, Air Liquide Industries Belgium.
 Conform unei jurisprudente bine stabilite, art. 90 par. 1 este incalcat atunci cand taxa aplicata produselor importate si taxa aplicata produselor nationale similare sunt calculate diferit pe baza unor criterii care conduc, chiar daca numai in anumite cazuri, la un nivel al taxei mai mare in cazul produselor importate (a se vedea cauza Weigel, par. 67, precum si jurisprudenta acolo citata). Totusi, chiar daca nu sunt indeplinite conditiile pentru existenta unei asemenea discriminari, impozitarea poate fi discriminatorie in mod indirect, datorita efectelor pe care le produce.
Potrivit art. III din O.U. G. nr. 218/2008, autovehiculele M 1 cu  norma de poluare EURO 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2000 m.c., precum si toate vehiculele N 1 cu norma de  poluare EURO 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in  perioada 15.12.2008 - 31.12.2009 inclusiv, se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare.
Rezulta asadar ca in prezent, a fost inlaturata taxa de poluare pentru autoturismele noi EURO 4, ce au  capacitatea cilindrica mai mica de 2000 mc. Or, este de notorietate ca in Romania sunt produse  autoturisme cu aceste caracteristici. Astfel, consumatorii sunt directionati spre un autoturism nou fabricat in Romania, fapt dovedit tot de imprejurarea de notorietate ca pretul la care sunt achizitionate  autoturismele second hand dintr-o alta tara este pret apropriat de pretul autoturismului  nou fabricat in Romania.
Aspectul esential ce trebuie retinut e acela ca autoturismele fabricate in Romania sunt scutite de plata taxei de poluare, fapt ce contravine art. 90 T.C.E. intrucat achizitionarea unui autoturism cu o capacitate mai mare de 2000 m.c. (care nu este fabricat in Romania) impune achitarea taxei de poluare.
Este locul a fi amintita cauza Humblot (112/84) solutionata de C.J.C.E. In respectiva cauza, autoturismele clasificate pana la 16 cai putere fiscali (C.V. - chevaux  vapeur) erau supuse unei taxari graduale de pana la 1100 franci iar cele peste 16 C.V. erau taxate cu o singura suma de 5000 franci. La acea data nu se fabricau in Franta autoturisme de peste 16 C.V. si de aceea toate autoturismele  pentru care se percepea taxarea mai mare de 5000 franci erau importate. Curtea a retinut ca taxa de 5000 franci a fost fixata  la un asemenea nivel incat numai autovehiculele importate pot fi subiectul acesteia. In mod similar, in actuala reglementare a O.U.G. nr.50/2008 modificata prin O.U.G. nr. 218/2008 si nr. 7/2009, un autoturism nou fabricat in Romania,  cu o capacitate de sub 2000 c. m c. este scutit de plata taxei de poluare iar achizitionarea unui autoturism nou cu o capacitate mai mare de 2000 m.c. (ce nu sunt fabricate in Romania ci doar in strainatate) impune achitarea taxei de poluare. Art. 90 din T.C.E. este incalcat si in situatia achizitionarii din alta tara a unui autoturism second - hand cu o capacitate sub 2000  c.m.c. intrucat majoritatea acestor autoturisme achizitionate nu au norma de poluare EURO 4 pentru a fi scutite de la plata taxei.
Dupa aderarea Romaniei la U.E. nu este admisibila favorizarea vanzarii autoturismelor noi fabricate in Romania si nici favorizarea autoturismelor second - hand deja inmatriculate in Romania ( ce pot fi considerate autoturisme nationale) atata timp cat norma fiscala nationala  diminueaza sau este susceptibila sa diminueze, chiar si potential, consumul produselor importate influentand astfel alegerea consumatorilor (C.J.C.E, nr. Hotararea din  7 mai 1987, cauza 193/85 Cooperativa CO - FRUTTA S.R.L. c. ADMINISTRAZIONE dell Finanze della STATO).
Pentru cele ce preced, instanta   a admis actiunea si a obligat parata de a proceda la inmatricularea autovehiculului proprietatea reclamantului,  furgoneta transport  marfuri marca FIAT DUCATO,  fara plata taxei de poluare.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014