InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Suceava

Pretentii

(Hotarare nr. 3189 din data de 30.10.2008 pronuntata de Tribunalul Suceava)

Domeniu Plati | Dosare Tribunalul Suceava | Jurisprudenta Tribunalul Suceava

Prin cererea adresata Judecatoriei Suceava la data de 01.02.2008 unde a fost inregistrata sub nr__/314/2007, reclamanta SC "_"  SRL S. a chemat in judecata pe parata Asociatia de Proprietari nr. 24 S. solicitand instantei ca prin hotararea ce va pronunta sa oblige parata la plata sumei de  18507,77 lei reprezentand contravaloarea activitatii de prestari servicii de salubrizare efectuate de reclamanta, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii reclamanta a aratat ca intre parti s-a incheiat contractul de prestari servicii de salubrizare pentru asociatii de proprietari si utilizatori casnici nr.71/23.03.2005, in baza caruia reclamanta a prestat serviciu de salubrizare privind precolectarea, selectarea, colectarea, transportul si depozitarea deseurilor solide.
A mai aratat reclamanta ca pentru activitatea prestata a facturat si incasat lunar sumele de bani corespunzatoare cantitatilor contractuale si potrivit tarifelor de pret determinate de prevederile legale.
Reclamanta a mai aratat ca pentru perioada 01.01.2007-17.04.2007 parata nu a mai achitat contravaloarea facturii nr. 0010916/03.01.2008 in suma de 18507,77 lei, desi operatorul a prestat activitatea de salubrizare potrivit obligatiilor asumate prin contract, iar parata a semnat centralizatoarele de programe de colectare si transport pentru intreaga perioada.
In drept actiunea a fost intemeiata pe dispozitiile art.998 cod civ., art.720 ind.1 c.p.c, art.10, pct.4 c.p.c.
Legal citata, parata a formulat cerere de chemare in garantie a Primariei S. pentru plata sumei solicitate de reclamanta, aratand ca prin HCL nr. 290/30.10.2006 a instituit taxa de salubrizare incepand cu data de 01.01.2007, aceasta fiind incasata pentru perioada 01.01.2007 - 17.04.2007 de la proprietarii membri ai asociatiei.
Prin sentinta civila nr.20 februarie 2008, Judecatoria Suceava a admis exceptia necompetentei materiale si a declinat competenta de solutionare a cauzei in favoarea Tribunalului Suceava-sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal.
Cauza a fost inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 730/314/2008 din 21.04.2008.
Parata a depus la dosar concluzii scrise prin care a solicitat, in principal respingerea actiunii ca neintemeiata si nefondata, iar in subsidiar admiterea cererii de chemare in garantie.
In motivare a aratat ca, in raport de actiunea promovata si de pretentiile reclamantei, titularul obligatiei de plata aferent serviciilor de salubrizare pentru perioada 01.01. - 17.04.2007 este Primaria S., intrucat in baza Hotararii nr. 290/30.10.2006 a Consiliului Local S., incepand cu 01.01.2007 taxa de salubrizare se colecteaza direct de la persoanele domiciliate in raza localitatii S.. Pe cale de consecinta, asociatiile de proprietari nu mai au dreptul de a colecta de la proprietarii din asociatie si plati sume in contul serviciilor de salubrizare, acesta devenind un serviciu public in cadrul Primariei S.
Pe de alta parte, actiunea este neintemeiata intrucat reclamanta isi intemeiaza pretentiile in baza unui contract care nu mai produse efecte, fiind ajuns la termen, expirat, intrucat nu mai exista incepand cu luna ianuarie 2007 nici o obligatie contractuala ori de natura conventionala ori legala dintre Asociatia de Proprietari 24 si reclamanta.
    Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta constata urmatoarele:
In temeiul contractului de prestari servicii de salubrizare pentru asociatii de proprietari si utilizatori casnici nr.71/23.03.2005 reclamanta S.C.  "_" SRL  S. a asigurat  paratei Asociatia de Proprietari nr. 24 prestarea serviciilor de salubrizare privind precolectarea, colectarea, transportul si depozitarea deseurilor solide, cu exceptia deseurilor toxice, periculoase si a celor cu regim special.
Dupa cum rezulta din confirmarile de fila 5 dosar fond, in perioada ianuarie - aprilie 2007 reclamanta si-a indeplinit obligatia de prestare a serviciilor de salubrizare, asumata prin contract.
Parata a refuzat insa executarea obligatiei corelative prevazute in contract, de plata a contravalorii facturii pentru serviciile de care a beneficiat, in termen de 30 de zile de la data emiterii facturii.
  Astfel, factura nr. 0010916/03.01.2008  emisa de catre reclamanta cu privire la suma de 18507,77 lei reprezentand contravaloarea serviciilor prestate in baza contractului in perioada  ianuarie 2007 -  aprilie 2007, a fost refuzata la plata, fiind restituita cu adresa nr. 10 din 04.01.2008, cu motivarea ca, incepand cu data de 01.01.2007 s-a instituit taxa de salubrizare, iar contravaloarea serviciilor de salubrizare a fost incasata de Primaria S.
Cum art. 969 Cod civil consacra principiul fortei obligatorii a  contractului in raporturile dintre parti, instanta a apreciat  ca pretentiile deduse judecatii de catre reclamanta sunt intemeiate si le-a admis, parata nefacand dovada existentei unui caz fortuit, a fortei majore sau a culpei creditoarei, care sa justifice neexecutarea obligatiei izvorate din contract.
             In ceea ce priveste cererea de chemare in garantie, instanta constata ca prin hotararea Consiliului Local nr. 290 din 30.10.2006 a fost aprobata taxa de salubrizare in localitatea S., ce a intrat in vigoare de la 01.01.2007, conform art. 17 din anexa nr. 1 a acestei hotarari. Aceasta taxa a fost incasata la bugetul local in perioada ianuarie-aprilie 2007, sustinerea paratei in sensul ca a platit aceasta taxa nefiind infirmata de catre chematul in garantie.
             In acceptiunea art. 2 pct. 55 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, prin taxa se intelege suma platita de o persoana fizica sau juridica, de regula, pentru serviciile prestate acesteia de catre un operator economic, o institutie publica ori un serviciu public;
             Potrivit art. 1 alin. 2 din anexa nr. 1 la Hotararea Consiliului Local S. nr. 290/2006, taxa de salubrizare se stabileste pentru functionarea serviciului public de salubritate.
             Or, in speta parata a platit taxa de salubrizare in conditiile in care serviciul public de salubritate nu a functionat, gestiunea serviciului public de salubrizare menajera a localitatii S. fiind predata concesionarei S.C. _. S.R.L. abia la data de 18 aprilie 2007. Pana la acea data, serviciile de salubrizare pentru parata au fost prestate de catre societatea reclamata, dupa cum rezulta cu certitudine din probele administrate in cauza.
            Intrucat chematul in garantie a perceput o taxa fara a presta serviciul echivalent, instanta a apreciat ca aceasta nu era datorata si ca urmare, in conformitate cu art. 60 C.proc.civ., a admis cererea de chemare in garantie, obligand Orasul S. sa vireze paratei suma de 18507,77, reprezentand contravaloarea activitatii de prestari servicii de salubrizare si suma de 1199 lei cheltuieli de judecata.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Plati

Pretentii - Lititgii cu profesionistii - Hotarare nr. 537 din data de 27.06.2017
PLATA IN ACORD GLOBAL. SOLICITARE ELIBERARE ADEVERINTA. INADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 1679/LM/2009 din data de 14.05.2009
2. Plati compensatorii. Conditii de acordare raportat la prevederile Contractului Colectiv de Munca din ramura miniera. - Sentinta civila nr. speta 10 din data de 14.01.2008
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
Achitare factura neonorata - Sentinta civila nr. 521 din data de 09.06.2010
Pretentii - Sentinta civila nr. 356 din data de 12.05.2010
Pretentii - Sentinta comerciala nr. 50 din data de 15.04.2009
Daca intre data savarsirii unei infractiuni pentru care a fost condamnat la o pedeapsa de 2 ani si 3 luni inchisoare( savarsita la 17.02.2006) si data savarsirii celei de-a doua infractiuni (18.08.2009), a intervenit o hotarare definitiva de condamnare la - Decizie nr. 511/R din data de 28.05.2013
Legea nr. 544/2001. Comunicarea informatiilor de interes public ce au facut obiectul unui eveniment public, neconsemnate in vreun registru al unitatii administrativ teritoriale. - Decizie nr. 2426/R din data de 10.05.2013
Actiunea formulata de un beneficiar al prevederilor Legii nr. 290/2003, plata transelor prevazute de HG nr. 1120/2006 la termen, obligarea ANRP la respectarea prevederilor legale. Admisibilitatea actiunii in conditiile Legii nr. 290/2003, inaplicabilitat - Decizie nr. 1653/R din data de 02.04.2013
Contestarea deciziei de impunere emisa de CASJ B. Decizia de impunere trebuie sa fie emisa in conditiile Legii nr. 95/2006 si a Ordinului nr. 617/2007, cu respectarea stricta a conditiilor legale pentru emiterea si comunicarea acesteia contribuabililor - Decizie nr. 808/R din data de 19.02.2013
Datorie vamala stabilita ca urmare a efectuarii unui control ulterior . Obligare la majorari , dobanzi , penalitati . - Decizie nr. 122/R din data de 27.04.2007
Conform art. 89 din O.G. 92/2003” dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in 5 ani”. - Decizie nr. 264/R din data de 27.10.2006
Plata indemnizatiei de concediu pentru cresterea copilului precum si a decontarii cheltuielilor de transport in temeiul legii 303/2005 . Admisibilitate - Decizie nr. 4 din data de 04.01.2006
Dreptul de a solicita plata taxelor vamale termen de prescriptie - Decizie nr. 18/R din data de 31.01.2006
Vanzare spatii comerciale sau de prestari servicii in baza Legii nr. 550/2002 – natura juridica a litigiilor – nerespectare termen de actionare in judecata – consecinte. - Decizie nr. 8/R din data de 17.01.2006
Bilet la ordin. Transmiterea prin gir. Conditii. Admisibilitatea invocarii exceptiilor procesuale in cadrul actiunilor cambiale. - Decizie nr. 132/Ap din data de 26.07.2005
DREPTURI SALARIALE - Sentinta civila nr. 723/CA din data de 30.06.2009
Dreptul de acordare a compensa?iilor pentru lipsa de folosinta a terenurilor forestiere situate in zone de conservare totala din cadrul Retelei Natura 2000. - Decizie nr. 422 din data de 14.03.2016
Compensa?ii aferente anului 2014. Inciden?a Orientarilor UE 2014/C204/01 privind ajutoarele de stat in sectoarele agricol si forestier si in zonele rurale pentru perioada 2014-2020. - Decizie nr. 322 din data de 26.02.2016