InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

Acordare stimulente - dreptul de apreciere al angajatorului - competenta exclusiva a institutiei parate de a verifica indeplinirea criteriilor propuse, instanta neputandu-se substitui atributiilor institutiei.

(Sentinta civila nr. 118 din data de 04.11.2013 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Salarizare | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

Prin SENTINTA Nr. 118/2011 de la 25 Ianuarie 2011 Tribunalul Dolj a respins actiunea reclamantei.
In fapt, reclamanta a chemat in judecata pe paratul CASA JUDETEANA DE PENSII DOLJ pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna obligarea acesteia la recalcularea si acordarea diferentei drepturilor salariate stabilite ca stimulent, incepand cu 01.11.2007 pana la 01.07.2010, actualizate la zi cu indicele de inflatie.
In motivare a aratat ca, a fost inspector de specialitate, clasa I, grad profesional superior, treapta 3 de salarizare in cadrul Casei Judetene de Pensii Dolj incepand cu data de 01.11.2007, data la care a fost transferata de ia AJOFM Dolj la CJP Dolj, cu mentinerea drepturilor salariate.
Potrivit art. 31 alin. l si 2 din Legea 188/1999, republicata, pentru activitatea desfasurata, functionarii publici au dreptul la un salariu compus din: salariul de baza, sporul pentru vechime in munca, suplimentul postului, suplimentul corespunzator treptei de salarizare
Functionarii publici beneficiaza de prime si alte drepturi salariale, in conditiile legii.
Prin OG nr. 6 din 24 ianuarie 2007 au fost reglementate drepturile salariale si alte drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare. Potrivit art. 1 alin.2 din OG 6/2007 sistemul de salarizare cuprinde salariile, sporurile, premiile, stimulentele si alte drepturi.
Stimulentele financiare au fost introduse pentru prima data in grila de salarizare in 1991, o data cu in fiintarea Garzii Financiare. Ulterior, acordarea de stimulente financiare a fost extinsa si la alte categorii de functionari publici.
Astfel, prin Ordinul M.M.S.S.F nr. 571/2004 privind constituirea fondului de stimulente se stabilea ca Ministerul Finantelor Publice va vira lunar Casei Nationale de Pensii 50% din fondul de stimulente constituit.
Anexa 1 la HG 606/1997 privind constituirea si acordarea unor stimulente personalului din aparatul propriu al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si din unitatile subordonate stabilea criteriile de repartizare pe salariati a stimulentelor. Ordinul Ministrului Muncii Familiei si Protectiei Sociale nr. 215/2009 aproba Normele de acordare a stimulentelor, incepand cu luna ianuarie 2009.
Stimulentele se platesc in luna curenta pentru activitatea desfasurata in luna precedenta.
Baza de calcul se deduce prin raportarea fondului de stimulente la fondul de salarii realizat in luna pentru care se acorda stimulentele. La art. 5 alin. 1 se stabileste ca sefii de serviciu vor acorda stimulente personalului din subordine la nivelul cotei medii de acordare.
Cuantumul stimulentului individual este determinat prin formula matematica dezvoltata de art. 4 alin. 4 din Ordinul MMFPS 215/2009, care stabileste algoritmul de acordare a stimulentelor individuale : acestea se stabilesc prin aplicarea cotei medii de acordare la salariul de baza brut realizat in luna pentru care se acorda stimulentele, dupa deducerea obligatiilor angajatorului. Cota medie de acordare se stabileste prin raportarea fondului de stimulente primit de institutie la fondul de salarii in luna pentru care se acorda stimulente.
In exercitarea functiei pe care o detin a inteles sa respecte principiile stabilite prin Codul de conduita al functionarului public, manifestand un comportament integru, fara ca vreodata sa fie avertizata, indeplinind intocmai si la timp sarcinile de serviciu.
Tinand cont de conduita sa profesionala si de prevederile art. 6, alin.2 din Codul Muncii:
" tuturor salariatilor le sunt recunoscute dreptul la plata egala pentru munca egala,, consider cuantumul stimulentului sau lunar acordat de catre seful de serviciu o forma de discriminare directa. Potrivit art. 5 alin.3 din Codul Muncii constituie discriminare directa actele si faptele de deosebire, restrictie sau preferinta, care au ca scop sau ca efect neacordarea, restrangerea ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii drepturilor prevazute de legislatia muncii.
Avand in vedere cele mentionate mai sus, tinand cont ca determinarea cuantumului stimulentului individual se face matematic, dupa algoritmul precizat prin Normele de acordare, in functie de cota medie raportata la salariul meu de baza brut, va rog sa dispuneti obligarea paratei la recalcularea si acordarea diferentei drepturilor salariale stabilite ca stimulent, incepand cu 01.11.2007 pana la 01.07.2010, sume actualizate la zi, cu indicele de inflatie calculat la data platii efective.
Paratul a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii.
In cuprinsul intampinarii a aratat ca:
Considera ca sustinerile reclamantei referitoare la discriminarea directa exercitata prin acordarea stimulentului lunar ca fiind neintemeiate, atata timp cat vom dovedi ca aceasta a beneficiat de stimulentul lunar cuvenit conform prevederilor legale, acesta fiind acordat cu respectarea acestor prevederi.
Astfel, recalmanta afirma ca a detinut functia de inspector de specialitate, cls. I, grad profesional superior, treapta 3 de salarizare, fiind angajata in cadrul C.J.P. Dolj incepand cu data de 01.11.2007, prin transfer de la AJOFM Dolj.  Precizeaza ca reclamanta contestatoarea a fost transferata de la AJOFM, cu functia de inspector principal treapta I de salarizare, detinand aceasta functie pana in ianuarie 2009, cand a fost promovata in functia de inspector superior treapta III.
De asemenea, precizeaza ca reclamanta se afla in eroare in ceea ce priveste actele normative in baza carora s-a acordat stimulentul lunar individual. Astfel, pentru perioada 01.11.2007-01.07.2010, in ceea ce priveste acordarea stimulentului lunar au fost aplicabile 3 acte normative, respectiv Ord.527/14.06.2007(pentru perioada 01.12.2007 - 01.12.2008), Ord.61/03.02.2009 (pentru perioada 01.12.2008 - 01.01.2009) si Ord.215/2009 (pentru perioada 01.01.2009 -01.07.2010), toate emise de Ministrul Muncii.
Stimulentul lunar acordat reclamantei a fost calculat avandu-se in vedere urmatoarele dispozitii legale: art.3,4,5,6,7 si 10 din Ord.527/14.06.2007; art. l din Ord.61/03.02.2009; art. l, art.2, art.3 alin. l, 2, 3 si 4, art.4 alin.1,2,4 si 7 si art.5 alin.1,2 si 3 din Normele pentru acordarea stimulentelor stabilite conform Ord.215/18.02.2009.
Astfel, Ord.527/14.06.2007 prevede ca: Art.3 « (1) Fondul de stimulente virat de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, in conditiile prezentului ordin, se repartizeaza pentru aparatul central, precum si pentru unitatile subordonate, de catre presedintele Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, avandu-se in vedere criteriile stabilite in prezenta Metodologie.
(2) Din fondul de stimulente se constituie, la dispozitia presedintelui Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, un fond de pana la 15% pentru stimularea unor persoane din CNPAS si unitatile subordonate care au adus un aport suplimentar in realizarea sarcinilor si atributiilor CNPAS si/sau care au obtinut performante deosebite in perioada de referinta.
(3) Fondul de stimulente, ramas dupa aplicare prevederilor alin.2, la nivelul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, se repartizeaza, pentru aparatul central al CNPAS si unitatile subordonate, proportional cu fondul de salarii de baza aprobat.
   (4) Din fondul de stimulente aprobat, conform prevederilor alin.3, la nivelul unitatilor subordonate, o cota de pana la 10% se utilizeaza de catre directorul executiv al casei teritoriale de pensii si directorul general al INEMRCM pentru stimularea personalului din subordine, care a obtinut performante deosebite in perioada de referinta.
    (5) Dupa aplicarea prevederilor alin.3 se stabileste cota medie de acordare a stimulentelor pentru aparatul central al CNPAS, iar in cazul unitatilor subordonate cota medie de acordare a stimulentelor se stabileste ulterior aplicarii prevederilor alin.4. ».
Art.4 »Se stabilesc urmatoarele criterii de repartizare a stimulentelor:
a) gradul de realizare a indicatorilor de performanta aprobati conform decizie;
b) contributia la realizarea sarcinilor Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale ;
c) contributia la initierea, elaborarea si avizarea actelor normative, care asigure o mai buna gestionare a sistemului public de pensii si a celui pentru accidente de munca si boli profesionale;
d) competenta profesionala, cunostinte in domenii conexe, spirit de initiativa, creativitate, putere de sinteza si loialitate fata de institutie, precum si disponibilitate si eficienta in indeplinirea sarcinilor;
e) contributia la reducerea cheltuielilor bugetului asigurarilor sociale de stat prin expertizarea medicala si recuperarea capacitatii de munca pentru reintegrarea profesionala a pensionarilor de invaliditate recuperabili;
f) realizarea cu eficienta si promptitudine a unor sarcini, in limitele competentei, care nu sunt cuprinse in fisa postului, transmise pe cale ierarhica;
g) modul in care imaginea sistemului a fost influentata prin activitatea depusa in perioada de referinta. ».
Art.5 « Cuantumul stimulentelor individuale se aproba astfel:
(1) De catre presedintele Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, pentru: - secretarul general, secretarul general adjunct si directorul general;
- directorii si directorii adjuncti, la propunerea secretarului general/secretarului general adjunct al CNPAS;
- directorii executivi si directorii executivi adjuncti ai caselor teritoriale de pensii, la propunerea secretarului general al CNPAS;
- directorul general, directorul adjunct stiintific si directorul economic al 1NEMRCM, la propunerea secretarului general al CNPAS;
- personalului din aparatul propriu al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, la propunerea conducatorilor ierarhici.
  (2) De catre directorii executivi ai caselor teritoriale de pensii si directorul general al INEMRCM pentru personalul din subordine. ».
Art.6 : « (1) Cuantumul lunar al stimulentelor individuale se stabileste in functie de rezultatele obtinute exprimate prin nivelul indicatorilor de performanta specifici aprobati si pe baza celorlalte criterii prevazute la art.4.
(2) Nu se acorda stimulente personalului care a fost sanctionat in perioada de referinta, precum si personalului plecat din unitate. ».
Art.7 « (1) Cuantumul lunar al stimulentului individual se calculeaza prin aplicarea cotei medii aferente fiecarei structuri la care se poate adauga sau scadea maxim 50% din acesta.
(2) Prin exceptie de la alin. l cu aprobarea presedintelui CNPAS, in situatii bine motivate de catre conducatorii structurilor CNPAS, caselor teritoriale de pensii si PNEMRCM, stimulentul individual poate fi majorat pana la maxim 2 salarii de baza. ».
Art.10 « (1) Stimulentele, acordate personalului din aparatul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale si din cadrul unitatilor subordonate, nu fac parte din salariul de baza, nu se suporta din fondul de salarii, iar asupra lor nu se calculeaza contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari de somaj si contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
(2) Stimulentele aprobate sunt supuse impozitarii, potrivit legii, asupra lor se datoreaza si se calculeaza contributia de asigurari sociale de sanatate. » Ordinul nr.61/03.02.2009 prevede ca :
«Articol unic (1) Fondul de stimulente constituit in conformitate cu prevederile legale pentru stimularea salariatilor pentru activitatea din luna decembrie 2008 se repartizeaza de catre minister, structurilor care, potrivit legii, pot acorda salariatilor stimulente, proportional cu ponderea fondului de salarii realizat de fiecare structura in luna decembrie 2008 in totalul fondului de salarii.
            La nivelul fiecarei structuri, stimulentul individual se stabileste prin aplicarea la salariul de baza individual aferent lunii decembrie 2008 a procentului rezultat din raportarea a 90% din fondul de stimulente primit la fondul de salarii al lunii decembrie 2008.
            Diferenta de 10% poate fi repartizata de ordonatorul principal de credite, pentru contributia deosebita a unor salariati, sau poate fi reportata. ».
Normele privind acordarea stimulentelor stabilite prin Ordinul nr.215/18.02.2009 prevad ca:
Art. l « Potrivit prevederilor legale in vigoare, personalul aparatului central al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, precum si cel din institutiile prevazute la lit. A pct. I si lit. C din Anexa nr.2 la HG 11/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale poate beneficia de stimulente care se platesc in luna curenta pentru activitatea desfasurata in luna precedenta. ».
Art.2 « Sumele constituite potrivit legislatiei in vigoare, mentionate la art.2 si 3 din Ordinul Comun al Ministerului Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Sanatatii nr. 13 77/5 71/1206 din 17 septembrie 2004 privind constituirea fondului de stimulente, se vireaza de catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, respectiv Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si structurile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, pana la data de 5 a lunii curente pentru luna precedenta in contul colector deschis pe seama Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale - Directia Generala Buget si Resurse Umane, la Trezoreria Municipiului Bucuresti. »
Art.3 «(1) Fondul de stimulente constituit potrivit art.2 urmeaza a fi acordat pentru stimularea personalului, nivelul fondului fiind aprobat de catre ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, in calitate de ordonator principal de credite.
            (2) Prin raportarea fondului mentionat la alin. l la fondul de salarii realizat in luna pentru care se acorda stimulente de aparatul central al ministerului precum si de institutiile mentionate la art. l care, potrivit normelor legale in vigoare sunt indreptatite la acordarea de stimulente, se obtine cota de repartizare.
            (3) Directia Generala Buget si Resurse Umane din cadrul ministerului va retine pentru aparatul central si va vira tuturor institutiilor mentionate la art. 1, sume egale cu cota de repartizare aplicata asupra fondului de salarii realizat de fiecare structura in luna pentru care se acorda stimulentele.
             (4) Sumele rezultate la nivelul aparatului central precum si la nivelul fiecarei institutii prevazute la art. l, vor fi acordate personalului sub forma de stimulente, avand in vedere urmatoarele principii de baza:    - Gradul de complexitate si calitatea muncii prestate; Contributia personala la aplicarea corecta a legislatiei in vigoare; Competenta profesionala, cunostintele in domenii conexe; Creativitatea, puterea de sinteza si loialitatea fata de institutie; Asumarea responsabilitatii, eficienta si operativitatea indeplinirii sarcinilor de serviciu; Adaptabilitatea, flexibilitatea si capacitatea de solutionare a problemelor din sfera de competenta; Disponibilitatea pentru realizarea unor activitati suplimentare datorate unor situatii neprevazute, de urgenta sau grad crescut de dificultate; Conduita in timpul serviciului, respectarea ordinii si disciplinei, a subordonarii ierarhice; Manifestarea unui comportament integru fara a savarsi abateri disciplinare, de natura celor prevazute in Codul de conduita a functionarilor publici, in Statutul functionarilor publici sau Codul Muncii. ».
Art.4 (1) Fondul de stimulente calculat pentru aparatul central al ministerului, precum si pentru aparatul central al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, Inspectie Sociale si Agentiei Nationale pentru Prestatii Sociale se repartizeaza astfel:
- 50% pentru stimularea generala a personalului,
- 25% pentru stimularea suplimentara realizata de catre sefii ierarhici,
- 25% pentru stimularea exceptionala realizata de ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, respectiv conducatorii institutiilor mentionate, pentru functiile de conducere si pentru cazurile deosebite de functii de executie, pentru care sefii ierarhici pot face propuneri concrete.
(2) Pentru structurile teritoriale ale institutiilor prevazute la alin. l, fondul de stimulente se repartizeaza astfel:
- 75% pentru stimularea generala a personalului,
- 20% pentru stimularea suplimentara realizata de conducatorul institutiei,
- 5% pentru stimularea exceptionala realizata de ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, respectiv conducatorii institutiilor, pentru functiile de conducere ale structurilor teritoriale.
(4) Stimulentele individuale se stabilesc prin aplicarea cotei medii de acordare la salariul de baza brut realizat in luna pentru care se acorda stimulentele, dupa deducerea obligatiilor angajatorului. Cota medie de acordare se stabileste prin raportarea fondului de stimulente calculat pentru aparatul centrai al ministerului, respectiv cel primit de fiecare institutie, Ia fondul de salarii realizat de aparatul central, respectiv de fiecare institutie in parte, in luna pentru care se acorda stimulente.
(7) Salariul de baza la care se calculeaza stimulentul este salariul de baza reglementat de normele legale la care se adauga dupa caz, salariul de merit si/sau indemnizatia de conducere.
Art.5 « (1) Avand in vedere principiile enumerate la art.3 alin.4. directorii generali, directorii sau dupa caz, sefii de serviciu, vor acorda stimulente personalului din subordine la nivelul cotei medii de acordare, sub nivelul acestei cote sau peste nivelul cotei, in acest ultim caz, in limita fondului de 25% prevazut la art.4 alin. 1 .
(2) Propunerile mentionate la alin. l se avizeaza de secretarul de stat coordonator, respectiv secretarul general si se supun aprobarii ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, respectiv conducatorului institutiei prevazute la art. 1.
(3) Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, respectiv conducatorul institutiei poate aproba nivelul stimulentelor individuale propuse, le poate majora, diminua sau anuala dupa caz, avand in vederea aprecierea activitatii individuale in conformitate cu principiile enumerate la art.3 alin.4, precum si raportul mentionat la art.3 alin.5. ».
A mai prezentat parata cuantumul stimulentelor de care a beneficiat reclamanta in  fiecare luna, cu indicarea actului normativ.
In ceea ce priveste sustinerile referitoare aplicarea art.6 alin.2 din Codul muncii si, raportat la acesta, la existenta unei discriminari directe, parata a apreciat ca nu se aplica in cauza;
Astfel, art.6 alin.2 din Codul Muncii prevede ca "(2) Tuturor salariatilor care presteaza o munca le sunt recunoscute dreptul la negocieri colective, dreptul la protectia datelor cu caracter personal, precum si dreptul la protectie impotriva concedierilor nelegale.", aliniat modificat prin O.UG 55/2006 si in vigoare in perioada pentru care se solicita drepturile, dupa cum se observa fara nicio legatura cu cauza dedusa judecatii. Art.6 alin.3 din Codul Muncii este prevederea care contine citatul prezentat de reclamanta, dar acesta este scos din context, deoarece in realitate se refera la o cu totul altfel de discriminare, intrucat dispozitiile legale sunt urmatoarele " Pentru munca egala sau de valoare egala este interzisa orice discriminare bazata pe criteriul de sex cu privire la toate elementele si conditiile de remunerare.", fara legatura cu cauza.
In ceea ce priveste aceste dispozitii, ele sunt aplicabile numai in cazul in care nu exista prevederi speciale referitoare la o anumita stare de fapt. Astfel, in cauza dedusa judecatii exista prevederi cu caracter special, care reglementeaza modalitatea de acordare a stimulentului lunar individual, care este un supliment al remunerarii despre care vorbeste Codul muncii.
Avand in vedere cele prezentate a apreciat parata ca nu exista o stare de discriminare, atata timp cat dispozitiile legale dau posibilitatea nu numai de a mari, ci si de a micsora stimulentele lunare individuale (art.7 alin. l din Ord.527/200, art.5 alin. l din Normele la Ord.215/2009), prevazand criterii de acordare care dau posibilitatea aprecierii individuale a muncii in vederea acordarii unor venituri suplimentare fata de salariu.

In raport de materialul probator administrat, instanta a retinut ca este investita cu cererea in pretentii formulata de reclamanta prin care se solicita recalcularea si acordarea diferentei drepturilor salariale stabilite ca stimulente in perioada 1.11.2007-1.07.2010.
Se constata, din actele depuse, ca reclamanta si-a desfasurat activitatea la Casa de Pensii Dolj, din data de 1.11.2007, asa cum reiese din decizia 499/1.11.2007; a ocupat functia de inspector de specialitate, clasa I, grad profesional principal treapta I de salarizare, pana in ianuarie 2009 cand a fost promovata in functia de inspector superior treapta III (decizia 35/27.01.2010).
In aceasta calitate, reclamanta a beneficiat de stimulente acordate de institutia parata, in conformitate cu Ordinul 527/14.06.2007, ordinul 61/3.02.2009 si ordinul 215/2009 emise de Ministrul Muncii.
De altfel, reclamanta a recunoscut ca a beneficiat de stimulente, insa a sustinut ca acestea i-au fost acordate intr-un cuantum diminuat fata de cel impus de normele legale; ca acordarea stimulentelor a constituit in fapt o forma de discriminare directa; ca munca prestata si modul in care si-a indeplinit sarcinile de serviciu nu au fost recompensate corespunzator.
Actiunea reclamantei este nefondata.
Din cuprinsul actelor normative ce au stat la baza acordarii stimulentelor reiese ca, in ceea ce priveste stabilirea cuantumului acestor stimulente, institutia parata beneficiaza de o anumita marja de apreciere;
Este vorba de puterea discretionara a autoritatilor definita, in sens juridic, ca fiind facultatea pe care le-o da legea de a alege, dupa aprecierea lor, intre mai multe solutii posibile, aplicabile intr-un caz concret.
Dispozitiile relevante in sustinerea acestei concluzii se regasesc in Ordinul 527/2007 (art.4- care stabileste criteriile de repartizare a stimulentelor; art.5-persoanele care aproba cuantumul stimulentelor, art.7- cuantumul lunar al stimulentului individual se calculeaza prin aplicarea cotei medii aferente fiecarei structuri la care se poate scadea sau adauga maxim 50 din acesta-adica din stimulentul astfel obtinut; art.6- cuantumul lunar al stimulentului individual se stabileste in functie de rezultatele obtinute exprimate prin nivelul indicatorilor de performanta specifici aprobati si pe baza celorlalte criterii prevazute la art.4); Ordinul 61/2009 (art.1 - fondul de stimulente se repartizeaza de catre minister structurilor care, potrivit legii, pot acorda salariatilor stimulente).
Dreptul de apreciere se refera atat la posibilitatea autoritatii de a actiona (dreptul de a decide daca este cazul sa acorde stimulente), cat si la alegerea posibilelor alternative de actiune (dreptul de apreciere al cuantumului acestora).
Dispozitiile ce confirma existenta puterii de apreciere a autoritatii parate le regasim si in Ordinul 215/2009 - art.1: Potrivit prevederilor legale in vigoare, personalul aparatului central al Ministerului Muncii precum si cel din institutiile din anexa poate beneficia de stimulente care se platesc in luna curenta pentru activitatea desfasurata in luna precedenta; art.4 - Stimulentele individuale se stabilesc prin aplicarea cotei medii de acordare la salariul de baza brut realizat in luna pentru care se acorda stimulentele; art.5 - avand in vedere principiile enumerate la art.3 alin.4 sefii de serviciu vor acorda stimulente personalului din subordine la nivelul cotei medii de acordare, sub nivelul acestei cote sau peste nivelul acestei cote; propunerile se avizeaza de secretarul de stat coordonator, respectiv secretarul general si se supun aprobarii ministrului muncii, respectiv conducatorului institutiei;
In speta, din actele depuse, rezulta ca parata si-a exercitat dreptul de apreciere in limitele impuse de lege in sensul ca avea competenta legala de a acorda stimulente personalului din subordine, iar cuantumul acestuia a fost stabilit conform normelor legale,  la nivelul cotei medii de acordare, sub nivelul acestei cote dar si peste nivelul acestei cote (spre exemplu in lunile aprilie, iunie 2010, martie 2008).
Dispozitiile enuntate dau dreptul paratei de a stabili in concret cuantumul stimulentelor, in baza principiilor enuntate de ordinele sus mentionate, conditionand stabilirea acestui cuantum atat de aprecierea activitatii reclamantei cat si de incadrarea in fondul de stimulente aprobat.
Pentru aceste motive a fost respinsa proba cu expertiza contabila avand drept obiective stabilirea de catre expert a cuantumului stimulentelor cuvenite reclamantei, de vreme ce expertul nu era abilitat sa evalueze activitatea reclamantei.
In ceea ce priveste aprecierea activitatii reclamantei, pe baza criteriilor stabilite de aceleasi ordine, instanta apreciaza ca legiuitorul a acordat competente exclusive institutiei parate de a verifica indeplinirea criteriilor propuse, neputandu-se substitui atributiilor acesteia.
De altfel, printre criteriile de repartizare a stimulentelor figureaza si spiritul de initiativa, creativitatea, puterea de sinteza, loialitatea fata de institutie, disponibilitatea si eficienta in indeplinirea sarcinilor; contributia la reducerea cheltuielilor bugetului prin expertizarea medicala si recuperarea capacitatii de munca pentru integrarea profesionala a pensionarilor de invaliditate recuperabili; realizarea cu eficienta si promptitudine a unor sarcini care nu sunt cuprinse in fisa postului; modul in care imaginea sistemului a fost influentata prin activitatea depusa in perioada de referinta; contributia la initierea, elaborarea si avizarea unor acte normative; adaptabilitate, flexibilitate si capacitatea de solutionare a problemelor din sfera de competenta; respectarea ordinii si disciplinei, a subordonarii ierarhice ;
Or, aprecierea in concret a indeplinirii de catre reclamanta a acestor criterii, dar mai ales a celor care se refera la activitatea de zi cu zi a reclamantei, la potentialul si capacitatea de evolutie, la aptitudinile si calitatile psihologice legate de activitatea profesionala (creativitate, spirit de initiativa, putere de sinteza, loialitate), la performantele individuale ale reclamantei nu poate fi facuta decat de catre parata.
Din motivarea in fapt, reiese ca reclamanta se plange de exercitarea dreptului de apreciere cu exces de putere.
Excesul de putere intervine atunci cand solutia adoptata de autoritate nesocoteste drepturile recunoscute cetateanului.
Apararile reclamantei sunt neintemeiate; normele incidente prevad posibilitatea stimularii anumitor angajati care au obtinut performante deosebite, care au adus un aport suplimentar in realizarea sarcinilor de serviciu. Prin urmare, legea se refera la o vocatie si nu un drept recunoscut reclamantei, de care aceasta ar beneficia in mod automat, iar autoritatea competenta are dreptul, iar nu obligatia corelativa, de a acorda aceste stimulente.
In acest sens, folosirea sintagmei "pot acorda" semnifica tocmai puterea discretionara a autoritatii, iar sintagma "poate beneficia" vocatia recunoscuta celor aflati in sfera de adresabilitate a normelor incidente.
 A invocat reclamanta existenta unei discriminari, sustinand ca stimulentele au fost acordate in cuantum diferit angajatilor. A mentionat ca pentru munca egala se impune plata egala.
Insa criteriile stabilite pentru acordarea stimulentelor se refera si la aspecte ce exced muncii depuse (ce tin de atitudine si aptitudini) si nu se poate sustine toti angajatii manifesta aceeasi implicare si loialitate fata de activitatea institutiei, ca au aceeasi competenta profesionala, ca realizeaza cu aceeasi eficienta si promptitudine sarcinile, intrucat acestea sunt caracteristici ce tin de personalitatea fiecaruia.
Concluzionand, instanta apreciaza ca dreptul de apreciere al cuantumului stimulentelor acordate reclamantei s-a exercitat de catre parata in limitele impuse de lege, si fara incalcarea altor drepturi conferite de lege reclamantei, astfel ca actiunea apare ca nefondata si urmeaza a fi respinsa in consecinta.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010