InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

aplicarea legii 330/2009 in invatamant

(Sentinta civila nr. 9630 din data de 14.09.2011 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Invatamant | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

       8. aplicarea legii 330/2009 in invatamant
       
       
       
       Prin actiunea inregistrata pe rolul acestei instante la data de 28 04 2011, UNIUNEA SINDICATELOR INDEPENDENTE DIN INVATAMANT pentru reclamantii _. a  solicitat in contradictoriu cu paratii COLEGIUL TEHNIC  C.D. NENITESCU CRAIOVA, CONSILIUL LOCAL CRAIOVA  sa fie obligati  paratii la  calcularea , utilizand coeficientul de multiplicare 1,000 cu valoarea de 400,00 lei  si plata diferentelor de  drepturi  salariale  neacordate  reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite  membrilor de sindicat in conformitate cu prevederile Legii cadru nr.330/2009 coroborate cu dispozitiile Legii 221/2008, incepand cu data de 01 ianuarie 2010, actualizate cu coeficientul de inflatie  pana la data efectiva a platii; obligarea paratilor sa  opereze in carnetul de munca salariul cuvenit in baza sentintelor Tribunalului Dolj si a Legii nr.221/2008.
       In motivare , au aratat  in esenta ca au  calitatea de personal didactic  in cadrul scolii parate, iar prin OG nr.15/2008 s-a stabilit ca incepand cu 01 octombrie 2008  valoarea coeficientului de multiplicare 1, 000 pentru salariile personalului didactic  si didactic auxiliar sa fie de 400,00 lei , pentru perioada 01 octombrie - 31 decembrie 2008 si care reprezinta valoare de referinta pentru cresterile salariale ulterioare Legii 221/2008 de aprobare cu modificari a OG15/2008.
       Prin mai multe acte normative declarate neconstitutionale s-a incercat blocarea aplicarii prevederilor Legii nr.221/2008 de majorare a coeficientului 1,000 la valoarea de referinta de 400, 00 lei , insa in masura in care aceste acte si-au incetat efectele, paratii aveau obligatia imperativa de a proceda la calcularea salariilor utilizand aceasta valoare a coeficientului de multiplicare 1,000.
       In aceste conditii , prin aplicarea art. 30 al. 5 din legea nr. 330/2009 , incepand cu luna ianuarie 2010 reclamantii ar fi trebuit  sa beneficieze  de salariul pe care erau  in drept a - l incasa in luna decembrie 2009, in raport de dispozitiile legii 221/2008.
       In consecinta , in masura in care in luna decembrie 2009 salariile trebuiau calculate prin utilizarea coeficientului 1,000 la valoarea de referinta de 400,00 , acest coeficient trebuie utilizat si in prezent , in temeiul prevederilor Legii 330/2009  care stabileste obligativitatea mentinerii salarizarii avute la nivelul lunii decembrie 2009.
        Reclamantii au mai aratat si faptul ca exista  hotarari judecatoresti irevocabile care confirma majorarile salariale stabilite prin Legea nr.221/2008 , fiind un motiv in plus  pentru parati de a face aplicarea dispozitiilor Legii 330/2009 in sensul de a calcula salariile  incepand cu ianuarie 2010 si in continuare  cu luarea in considerare  a legii 221/2008.
       In drept, s-au invocat dispozitiile Legi 330/2009, art.unic din Legea 221/2008 , OG 15/2008, Legea 54/2003, art.283 alin 1 lit.c C muncii.
       In scop probatoriu, s-au anexat carnete de munca, carti de identitate in fotocopii, hotarari judecatoresti privind legea 221/2008.
       Paratii  nu au formulat intampinare.
       Prin sentinta nr. 9630/14.09.2011 instanta a respins actiunea retinand  urmatoarele:
Asupra exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Consiliul Local,  instanta constata ca, potrivit dispozitiilor art. 166 din Legea nr.  84/1995, O.G. 32/2001 si H.G. nr. 538/2001, coroborate, in speta, cu art. 16 din H.G. 2192/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat din judetele - pilot, intre care si judetul Dolj (nominalizat prin H.G. 1942/2004 ), calculul si plata drepturilor salariale, pentru personalul didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic,  este realizata de unitatile scolare care au calitatea de ordonator de credite. Data fiind inexistenta raporturilor juridice de munca intre reclamanti si autoritatea administrativa locala chemata in judecata, instanta constata ca  acest parat nu are calitate procesuala pasiva.
       In consecinta, instanta va admite exceptia invocata  din oficiu si va respinge actiunea promovata de reclamanti impotriva  acestui parat ca fiind formulata impotriva unei persoane fara calitate procesuala.
       Pe  fondului cauzei, instanta  retine urmatoarele
       Reclamantii  sunt angajati in cadrul scolii parate in calitate de cadre didactice sau didactice auxiliare si in anul 2010, unitatea scolara parata a procedat la reincadrare acestora corespunzator transelor de vechime in munca si pe functiile corespunzatoare categoriei, gradului si treptei profesionale avute in luna decembrie 2009, asa cum a prevazut art.30 alin.3 din legea 330/2009.
       Nemultumirea reclamantilor vizeaza modalitatea de stabilire si plata a salariilor pentru anul 2010, solicitand prin prezenta actiune calcularea salariilor prin utilizarea coeficientului de multiplicare 1, 000 cu valoarea de 400, 00  lei (valoare stabilita prin Legea nr. 221/2008), si  plata diferentelor de drepturi salariale astfel rezultate, incepand cu 01.01.2010.
       Asadar, instanta constata ca se solicita stabilirea salariului  prin utilizarea unei valori aferente coeficientului de ierarhizare 1,00 diferita de cea utilizata de paratul angajator in ianuarie 2010.
      Legea nr.330/2009 a privit salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si a avut ca obiect de reglementare stabilirea unui sistem unitar de salarizare pentru acest personal (art. 1 din legea 330/2009), iar ca scop si finalitate armonizarea sistemului de salarizare a personalului din sectorul bugetar in raport cu importanta, raspunderea, complexitatea activitatii si nivelul studiilor necesare pentru desfasurarea activitatii;  stabilirea salariului de baza, a soldelor functiilor de baza si a indemnizatiilor lunare de incadrare, ca principal element al castigului salarial, prin includerea in acestea, dupa caz, a unor sporuri, majorari sau indemnizatii cu caracter general;  realizarea ierarhiei salariilor functiilor de baza, a soldelor si a indemnizatiilor lunare de incadrare, atat intre domeniile de activitate, cat si in cadrul aceluiasi domeniu, in functie de complexitatea si importanta activitatii desfasurate, pe criteriile enuntate in art. 6 din lege ( art. 6 din legea 330/2009).
Instanta mai retine ca  potrivit dispozitiilor  art. 3 din legea nr. 330/2009 sistemul de salarizare reglementat prin aceasta lege a avut la baza urmatoarele principii: caracterul unitar, in sensul ca reglementeaza salarizarea tuturor categoriilor de personal din sectorul bugetar, prin luarea in considerare a drepturilor de natura salariala stabilite prin acte normative speciale in sistemul de salarizare reglementat de prezenta lege;  suprematia legii, in sensul ca drepturile de natura salariala se stabilesc numai prin norme juridice de forta legii;  luarea in considerare a sporurilor, a adaosurilor salariale, a majorarilor, a indemnizatiilor cu caracter general sau special, precum si a altor drepturi de natura salariala, recunoscute sau stabilite, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarari judecatoresti, prin acte de negociere colectiva, precum si prin alte modalitati, acestea regasindu-se la un nivel acceptat, potrivit principiilor prezentei legi, in salariul brut sau, dupa caz, in salariul de baza, in solda functiei de baza sau in indemnizatia lunara de incadrare.
     Prin legea 330/2009 s-a urmarit reincadrarea tuturor bugetarilor si reasezarea salariilor acestora dupa principiile enuntate chiar in cuprinsul legii, iar nu majorarea salariilor din decembrie 2009.
     Noul sistem de salarizare a cuprins pe de o parte salariile de baza (soldele functiilor de baza si indemnizatiile lunare de incadrare) si pe de alta parte  sporurile, premiile, stimulentele si alte drepturi, corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar, conform prevederilor art. 11 alin,2 din legea 330/2009, sporurile specifice pe categorii de personal si domenii de activitate fiind cele prevazute in cap. III si in anexele la respectiva lege.
     Legiuitorul a urmarit ca salariul de baza (soldele functiilor de baza si indemnizatiile lunare de incadrare) sa reprezinte  principalul element al castigului salarial, prin includerea in acesta, dupa caz, a unor sporuri, majorari sau indemnizatii cu caracter general asa cum prevede art. 6 litera b din legea 330/2009, acestea regasindu-se la un nivel acceptat in salariul de baza asa cum prevede art. 3 litera c din legea 330/2009.
     Potrivit art. 30 alin.1 "incepand cu 1 ianuarie 2010, sporurile, acordate prin legi sau hotarari ale Guvernului, si, dupa caz, indemnizatiile de conducere, care potrivit legii faceau parte din salariul de baza, din soldele functiilor de baza, respectiv din indemnizatiile lunare de incadrare, prevazute in notele din anexele la prezenta lege, se introduc in salariul de baza, in soldele functiilor de baza, respectiv in indemnizatiile lunare de incadrare corespunzatoare functiilor din luna decembrie 2009, atat pentru personalul de executie, cat si pentru functiile de conducere".
     Astfel, in  anexa II 1.2 cu privire la salarii invatamant preuniversitar s-a reglementat expres ca in coeficientul prevazut in coloana "Baza" sunt cuprinse: sporul neuropsihic, sporul de stabilitate, sporul de vechime in munca, salariul de merit, cresterea cu 5% a salariilor de baza, in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
     Conform acestor dispozitii in coeficientul prevazut in coloana "Baza" ( coeficientul corespunzator fiecarei functii) s-a inclus cresterea salariului de baza cu 5 %, crestere acordata prin Legea nr. 221/2008, aceasta crestere regasindu-se la un nivel acceptat in salariul de baza conform art. 3 alin 3 din legea 330/2009.
       Asadar in vederea asigurarii salarizarii unitare prevazuta de legea 330/2009  s-a procedat la reincadrarea personalului si, implicit, la stabilirea salariilor acestora prin includerea sporurilor si a  majorarilor anterioare in salariul de baza intr-un nivel acceptat ( conform art. 1 si 3 din Legea 330/2009) si nu la nivelul anului 2009, cum sustin reclamantii.
     Pe de alta parte potrivit art. 13 alin.4 din legea 330/2009 salariile de baza se determina prin inmultirea coeficientilor de ierarhizare prevazuti pentru fiecare functie cu valoarea coeficientului1,00 .
      Prin  Legea nr. 330/2009 au fost schimbati coeficientii de multiplicare corespunzatori functiei si s-a reglementat expres valoarea coeficientului 1,00  - pentru anul 2010 la suma de 705 lei, art. (12 alin. 2 din Legea nr. 330/2009) superioara celei solicitate  in cauza de reclamanti si anume de 400 lei, eventuala reducere a cuantumului salariului acestora nefiind determinata de valoarea coeficientului.
      Sustinerea reclamantilor cu privire la neaplicarea de catre unitatea scolara parata a prevederilor art. 7 alin. 2, art. 12 alin. 3 si art. 30 alin 5 din Legea nr. 330/2009, la stabilirea salariilor,  nu este intemeiata.
      Potrivit  art. 7 alin.2  "realizarea trecerii de la actualul sistem de salarizare la noul sistem de salarizare se efectueaza in mod etapizat, astfel incat in perioada de implementare a prezentei legi nicio persoana sa nu inregistreze o diminuare a salariului brut de care beneficiaza potrivit actualelor reglementari" .
      In alin. 3 al art. 12 din lege se prevede ca  "in anul 2010, salariile, soldele si indemnizatiile lunare de incadrare se stabilesc potrivit art. 30 alin. (5), fara a fi utilizati coeficientii de ierarhizare prevazuti in anexele la prezenta lege".
      Conform art. 30 alin 5 "In anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009".
      Dispozitiile art. 12  nu se  raporteaza  la incadrarea efectiva a personalului bugetar, care se realizeaza in functie de nivel studii, competente, importanta si complexitate a muncii  etc. ( conform art. 6 ), ci doar la cuantumul -  in plata -  al salariului.
      Legea prevede astfel compunerea salariului in functie de noua incadrare, potrivit principiilor enuntate, doar cuantumul efectiv ( in plata) al salariului   nu este afectat si  se poate compensa pana la nivelul salariului avut in decembrie 2009 in conformitate cu art. 30 alin. 5 din lege si art. 6 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 1/2010, astfel incat nicio persoana sa nu inregistreze o diminuare a salariului brut de care beneficiaza potrivit actualelor reglementari(art. 7 alin 2).
  Potrivit art. 6 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar in cazul in care drepturile salariale determinate in conformitate cu Legea-cadru nr. 330/2009 si cu prezenta ordonanta de urgenta sunt mai mici decat cele stabilite prin legi sau hotarari ale Guvernului pentru functia respectiva pentru luna decembrie 2009 se acorda o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu care sa acopere diferenta, in masura in care persoana isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.  Aceasta suma se include in salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau indemnizatia lunara de incadrare, dupa caz, dar nu este luata in calcul la determinarea altor drepturi de natura salariala care se stabilesc in functie de acestea.
  Reclamantii, insa  nu au inteles sa solicite aceste sume compensatorii cu caracter tranzitoriu, ci doar calcularea salariilor cu luarea in considerare a valorii coeficientului de ierarhizare 400, 00, prevazut de Legea nr. 221/2008, care - asa cum am subliniat anterior - este inferior celui prevazut de Legea nr. 330/2009 de 705 lei, conform art.12 alin.2 .
  Data fiind solutia in capatul principal de cerere, instanta va respinge si cererea reclamantilor privind inscrierea mentiunilor cuvenite in carnetul de munca.
      Pentru toate considerentele mai sus expuse, instanta va respinge actiunea precizata.

1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Invatamant

Admisibilitatea actiunii unui reclamant – fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013
Conditiile pentru ocuparea functiilor didactice de profesor in invatamantul prescolar si profesor pentru invatamantul primar in cazul educatorilor si invatatorilor din invatamantul prescolar care au absolvit cu diploma ciclului I de studii universita... - Decizie nr. 4392 din data de 28.06.2011
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
INVATAMANT - Sentinta civila nr. 1140 din data de 07.07.2009
CIVIL.Litigiu de munca. Cadre didactice. Cheltuieli de transport - Hotarare nr. 11 din data de 12.03.2014
CIVIL:Admisibilitate cerere transe suplimentare vechime profesori-art 50 alin.1,2 din Lg.128/1997 - Sentinta civila nr. din data de 27.11.2008
Obligarea Universitatii Spiru Haret la eliberarea diplomei de licenta - Sentinta civila nr. 801 din data de 12.03.2013
Invatamant - raporturi de munca-indemnizatie. - Sentinta civila nr. 86 din data de 24.01.2012
Drepturi salariale solicitate de cadrele didactice in baza Legii 220/2007 - Sentinta civila nr. 1818 din data de 25.11.2008
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Invatamant preuniversitar. Contestarea fisei de apreciere anuala - Sentinta civila nr. 1032 din data de 01.10.2009
Recunoasterea dreptului de a continua activitatea ca profesor, pana la implinirea varstei de 65 de ani. - Sentinta civila nr. 172 din data de 12.02.2009
Administrator institutie scolara. Anulare partiala a fisei postului - Sentinta civila nr. 71 din data de 26.01.2009
Personal din invatamantul preuniversitar. Calculul drepturilor salariale. Contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007-2010 - Sentinta civila nr. 21 din data de 13.01.2009
Cerere de acordare drepturi banesti de natura salariala. Prevederi legale modificate succesiv prin ordonante de urgenta declarate neconstitutionale . Nelegalitatea calcularii drepturilor salariale in baza unor dispozitii din acte normative dec... - Sentinta civila nr. 282 din data de 10.02.2010
Admisibilitatea actiunii unui reclamant - fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013