InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

aplicarea legii 330/2009 personalului din invatamant

(Sentinta civila nr. 10152 din data de 07.10.2011 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Invatamant | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

      1. aplicarea legii 330/2009 personalului din invatamant
      
      
      Prin actiunea inregistrata pe rolul acestei instante la data de 21 06 2011, UNIUNEA SINDICATELOR INDEPENDENTE DIN INVATAMANT pentru reclamantii a  solicitat in contradictoriu cu paratii SCOALA GALICEA MARE, CONSILIUL LOCAL GALICEA MARE  sa fie obligati  paratii la  calcularea , utilizand coeficientul de multiplicare 1,000 cu valoarea de 400,00 lei  si plata diferentelor de  drepturi  salariale  neacordate  reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite  membrilor de sindicat in conformitate cu prevederile Legii cadru nr.330/2009 coroborate cu dispozitiile Legii 221/2008, incepand cu data de 01 ianuarie 2010, actualizate cu coeficientul de inflatie  pana la data efectiva a platii; obligarea paratilor sa  opereze in carnetul de munca salariul cuvenit in baza sentintelor Tribunalului Dolj si a Legii nr.221/2008.
      In motivare , au aratat  in esenta ca au  calitatea de personal didactic  in cadrul scolii parate,iar prin OG nr.15/2008 s-a stabilit ca incepand cu 01 octombrie 2008  valoarea coeficientului de multiplicare 1, 000 pentru salariile personalului didactic  si didactic auxiliar sa fie de 400,00 lei , pentru perioada 01 octombrie - 31 decembrie 2008 si care reprezinta valoare de referinta pentru cresterile salariale ulterioare Legii 221/2008 de aprobare cu modificari a OG15/2008.
      Prin mai multe acte normative declarate neconstitutionale s-a incercat blocarea aplicarii prevederilor Legii nr.221/2008 de majorare a coeficientului 1,000 la valoarea de referinta de 400, 00 lei , insa in masura in care aceste acte si-au incetat efectele, paratii aveau obligatia imperativa de a proceda la calcularea salariilor utilizand aceasta valoare a coeficientului de multiplicare 1,000.
      In aceste conditii , prin aplicarea art. 30 al. 5 din legea nr. 330/2009 , incepand cu luna ianuarie 2010 reclamantii ar fi trebuit  sa beneficieze  de salariul pe care erau  in drept a -l incasa in luna decembrie 2009, in raport de dispozitiile legii 221/2008.
      In consecinta , in masura in care in luna decembrie 2009 salariile trebuiau calculate prin utilizarea coeficientului 1,000 la valoarea de referinta de 400,00 , acest coeficient trebuie utilizat si in prezent , in temeiul prevederilor Legii 330/2009  care stabileste obligativitatea mentinerii salarizarii avute la nivelul lunii decembrie 2009.
       Reclamantii au mai aratat si faptul ca exista si hotarari judecatoresti irevocabile care confirma majorarile salariale stabilite prin Legea nr.221/2008 , fiind un motiv in plus  pentru parati de a face aplicarea dispozitiilor Legii 330/2009 in sensul de a calcula salariile  incepand cu ianuarie 2010 si in continuare  cu luarea in considerare  a legii 221/2008.
      In drept, s-au invocat disp.L330/2009, art. unic din L221/2008 , OG15/2008, L54/2003, art.283 alin 1 lit. c C muncii.
      In scop probatoriu, s-au anexat carnete de munca si carti de identitate in fotocopii.
      Paratii nu au depus intampinare.
      SCOALA GALICEA MARE a raspuns la relatiile solicitate din oficiu de instanta in sensul ca a fost emisa decizie de reincadrare in temeiul legii nr. 330/2009.
      In sedinta publica de astazi, reclamantii au depus la dosarul cauzei precizari scrise prin care au reiterat cererea de obligare a paratilor la incadrarea la data de 01.01.2010 conform salariului din luna decembrie 2009, respectiv cel reglementat de Legea nr.221/2008.
      Prin sentinta nr. 10152/07.10.2011, instanta  a respins actiunea retinand urmatoarele:
      Reclamantii  sunt angajati  in cadrul scolii parate in calitate de  profesori si solicita  sa fie obligati paratii sa  le calculeze drepturile salariale aferente anului 2010 prin luarea in considerare a salariului din luna decembrie 2009, in raport de dispozitiile legii 221/2008.
Asupra exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Consiliul Local,  instanta constata ca, potrivit dispozitiilor art. 166 din Legea nr.  84/1995, O.G. 32/2001 si H.G. nr. 538/2001, coroborate, in speta, cu art. 16 din H.G. 2192/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat din judetele - pilot, intre care si judetul Dolj (nominalizat prin H.G. 1942/2004 ), calculul si plata drepturilor salariale, pentru personalul didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic,  este realizata de unitatile scolare care au calitatea de ordonator de credite. Data fiind inexistenta raporturilor juridice de munca intre reclamanti si autoritatea administrativa locala chemata in judecata, instanta constata ca  acest parat nu are calitate procesuala pasiva.
      In consecinta, instanta va admite exceptia invocata  din oficiu si va respinge actiunea promovata de reclamanti impotriva  acestui parat ca fiind formulata impotriva unei persoane fara calitate procesuala.
      Pe fondul cauzei, instanta  retine urmatoarele:
      Reclamantii  solicita ca prin aplicarea prevederilor art. 30 al. 5 din legea nr. 330/2009 instanta sa oblige paratii sa le calculeze drepturile salariale incepand cu ianuarie 2010 si in continuare,  prin luarea in considerare a salariului pe care erau  in drept a-l incasa in luna decembrie 2009, in raport de dispozitiile legii 221/2008, respectiv cu utilizarea coeficientului de multiplicare 1,000 cu valoarea de 400,00 lei.
      In concret, instanta constata ca se solicita pe aceasta cale aleasa de reclamanti,  stabilirea salariului acestora  prin utilizarea unei modalitati de calcul diferita de cea pe care a efectuat-o paratul angajator in ianuarie 2010 in temeiul Legii nr.330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
      Or, Legea nr.330/2009 cuprinde o serie de dispozitii speciale cu referire la stabilirea salariilor personalului bugetar , dar si la modul in care cei nemultumiti de salariul stabilit conform acestei legi il  pot contesta.
      Instanta constata ca incidente in speta sunt disp. art. 34 din legea nr. 330/2009 care au urmatorul continut:
"  (1) Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea salariilor de baza individuale, a sporurilor, a premiilor si a altor drepturi care se acorda potrivit prevederilor prezentei legi este de competenta ordonatorilor de credite.
    (2) Contestatia poate fi depusa in termen de 5 zile de la data luarii la cunostinta a actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale, la sediul ordonatorului de credite.
    (3) Ordonatorii de credite vor solutiona contestatiile in termen de 10 zile.
    (4) Impotriva masurilor dispuse potrivit prevederilor alin. (1) persoana nemultumita se poate adresa instantei de contencios administrativ sau, dupa caz, instantei judecatoresti competente potrivit legii, in termen de 30 de zile de la data comunicarii solutionarii contestatiei."
      Prin urmare, pentru a putea contesta o eventuala incorecta aplicare a disp. art. 30 al. 5 din legea nr. 330/2009, reclamantii aveau la indemana procedura prevazuta de disp. art. 34 din legea nr. 330/2009, respectiv sa conteste modul de stabilire a salariului de baza efectuat in temeiul legii nr. 330/2009  la ordonatorul de credite si ulterior,  in cazul in care erau  nemultumiti de solutia ordonatorului de credite sa se adreseze  instantei de contencios administrativ sau, dupa caz, instantei judecatoresti competente potrivit legii, utilizand aceasta procedura imperativa a legii si nu calea dreptului comun .
      Instanta de judecata nu este in masura a analiza actiunea prin eludarea procedurii speciale de contestare astfel cum este reglementata in mod imperativ de legea nr. 330/2009, neputand proceda la "calcularea"  salariilor reclamantilor, legea acordand acest atribut ordonatorului de credite. Instanta poate doar sa cenzureze modul in care au fost stabilite salariile , insa, asa cum s-a aratat anterior, doar in procedura prevazuta de art.34 din Legea nr.330/2009.
        In plus, se au in vedere disp.art. 35 din Legea nr.330/2009 care prevad urmatoarele:
  "Sumele necesare pentru plata salariilor de baza, a sporurilor, a premiilor, a sumelor pentru promovarea personalului in functii, grade si trepte profesionale, pentru avansarea in gradatii, precum si pentru acordarea celorlalte drepturi salariale trebuie sa se incadreze in cheltuielile de personal aprobate in bugetele de venituri si cheltuieli", bugete de venituri si cheltuieli pe care instanta nu le-ar putea cenzura in mod implicit , intrucat , in situatia in care ar obliga ordonatorul de credite la calcularea salariului si plata diferentelor rezultate , s-ar ajunge la o modificare implicita a bugetului aprobat , ceea  ce nu este posibil in cadrul prezentei actiuni cu care  instanta a fost sesizata.
      In consecinta, cum reclamantii nu au investit instanta  cu o contestatie la  decizia de stabilire a salariului data in temeiul legii nr. 330/2009, iar aceasta este obligata a solutiona actiunea in limitele in care este investita, potrivit disp. art. 129 alin. 6 din cpc si in raport de principiul disponibilitatii, avand in vedere si considerentele   expuse mai sus  , tribunalul va dispune respingerea actiunii precizate avand ca obiect obligarea paratilor la  calcularea , utilizand coeficientul de multiplicare 1,000 cu valoarea de 400,00 lei  si plata diferentelor de  drepturi  salariale  neacordate  reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efectiv incasate si cele cuvenite  in conformitate cu prevederile Legii cadru nr.330/2009 coroborate cu dispozitiile Legii 221/2008, incepand cu data de 01 ianuarie 2010.
      In ceea ce priveste capatul  de cerere privind operarea in carnetele de munca ale reclamantilor a salariilor stabilite potrivit legii nr.221/2008   se va avea in vedere dispozitiile legale intervenite in materie.
      Astfel, in conformitate cu prevederile OUG nr. 123/2010, la data de 01.01.2011 se abroga Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, cu exceptia art.. 2 - 16 care se abroga la data de 01.02.2011.
      Completarea si certificarea inscrisurilor efectuate, in termenul prevazut de lege, a carnetelor de munca pe care inspectoratele teritoriale de munca le au in pastrare, va fi efectuata pana in data de 31.03.2011. Carnetele de munca vor fi completate la zi (cu datele aferente pana la data de 31.12.2010), ultimul inscris fiind cel prevazut in anexa nr. 1. Carnetele de munca pastrate si completate de inspectoratele teritoriale de munca se predau angajatorilor pe baza de proces verbal de predare primire conform anexei nr. 2.
      Certificarea si contrasemnarea pentru legalitate a inscrierilor efectuate in carnetele de munca de catre angajatorii carora li s-a aprobat pastrarea si completarea acestora la sediu se va face pana la data de 31.03.2011.
      Conform prevederilor art. 298 alin.3 din Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, la 1 ianuarie 2011 se abroga dispozitiile Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca.
      Prin urmare, de la 1 ianuarie 2011 inceteaza existenta carnetului de munca, dupa aceasta data evidenta muncii realizandu-se electronic prin intermediul registrului general de evidenta a salariatilor reglementat prin Hotararea de Guvern nr. 161/2006 cu modificarile si completarile ulterioare.
      Incepand cu data de 01.01.2011, respectiv cu data de 31.03.2011 nu se vor mai inregistra la inspectoratele teritoriale de munca sau la angajatori  contractele individuale de munca. Acestea se vor inregistra in format electronic in registrului general de evidenta a salariatilor in conformitate cu prevederile legale aflate in vigoare.
      De asemenea, incepand cu 01.01.2011 respectiv cu data de 31.03.2011 nu se vor mai depune la inspectoratele teritoriale de munca sau la angajatori actele privind executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca.
      Pentru toate considerentele mai sus expuse, instanta va respinge actiunea precizata.

1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Invatamant

Admisibilitatea actiunii unui reclamant – fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013
Conditiile pentru ocuparea functiilor didactice de profesor in invatamantul prescolar si profesor pentru invatamantul primar in cazul educatorilor si invatatorilor din invatamantul prescolar care au absolvit cu diploma ciclului I de studii universita... - Decizie nr. 4392 din data de 28.06.2011
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
INVATAMANT - Sentinta civila nr. 1140 din data de 07.07.2009
CIVIL.Litigiu de munca. Cadre didactice. Cheltuieli de transport - Hotarare nr. 11 din data de 12.03.2014
CIVIL:Admisibilitate cerere transe suplimentare vechime profesori-art 50 alin.1,2 din Lg.128/1997 - Sentinta civila nr. din data de 27.11.2008
Obligarea Universitatii Spiru Haret la eliberarea diplomei de licenta - Sentinta civila nr. 801 din data de 12.03.2013
Invatamant - raporturi de munca-indemnizatie. - Sentinta civila nr. 86 din data de 24.01.2012
Drepturi salariale solicitate de cadrele didactice in baza Legii 220/2007 - Sentinta civila nr. 1818 din data de 25.11.2008
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Invatamant preuniversitar. Contestarea fisei de apreciere anuala - Sentinta civila nr. 1032 din data de 01.10.2009
Recunoasterea dreptului de a continua activitatea ca profesor, pana la implinirea varstei de 65 de ani. - Sentinta civila nr. 172 din data de 12.02.2009
Administrator institutie scolara. Anulare partiala a fisei postului - Sentinta civila nr. 71 din data de 26.01.2009
Personal din invatamantul preuniversitar. Calculul drepturilor salariale. Contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007-2010 - Sentinta civila nr. 21 din data de 13.01.2009
Cerere de acordare drepturi banesti de natura salariala. Prevederi legale modificate succesiv prin ordonante de urgenta declarate neconstitutionale . Nelegalitatea calcularii drepturilor salariale in baza unor dispozitii din acte normative dec... - Sentinta civila nr. 282 din data de 10.02.2010
Admisibilitatea actiunii unui reclamant - fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013