InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

raspundere patrimoniala

(Sentinta civila nr. 7768 din data de 24.05.2011 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Despagubiri, penalitati | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

      3.raspundere patrimoniala
      
      
      Prin actiunea inregistrata pe rolul acestei instante la data de 12.11.2010 reclamanta RAT CRAIOVA  a chemat in judecata  paratul D.D.R. solicitand instantei ca prin sentinta ce o va pronunta sa oblige paratul la plata sumei de 514,6  lei.
      In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca  paratul este angajatul  unitatii reclamante , incepand cu data de 16.11.2001 si pana in prezent, in calitate de conducator auto.
      In timpul exercitarii atributiilor de serviciu,  conducatorul auto a inregistrat o depasire  de consum normat de motorina , in luna  octombrie 2009  10 litri de motorina pe auto Man Lion s  City 441, in luna noiembrie 2009- 88 litri pe auto Man Lion s  City 440 si in luna decembrie 2009-26 litri motorina pe auto Man Lion s  City 440.  
      In anul 2009, ca urmare a depasirii de consum normat exagerata inregistrata de parat,  acesta a fost convocat  de catre comisia de analiza  a sectiei nr. 1 , dar a refuzat in mod nejustificat prezentarea de argumente  in scopul formularii apararii.
      In data de 23.07.2009 Consiliul de administratie  din cadrul RAT , prin hotararea nr. 8, a aprobat recalcularea  consumurilor conform Ordinului 14/1982 si determinarilor  efectuate de organismele abilitate ( RAR) pentru perioada  2007-2009, la toate mijloacele de transport  care inregistreaza depasiri nejustificate.
      In urma acestei recalculari  paratul a inregistrat o  cantitate de consum  normat nejustificat  de motorina ce reprezinta  un prejudiciu  in valoare de lei 514,6  cu TVA inclus.
      Depasirea de consum reprezinta  diferenta dintre  consumul efectiv  al mijlocului de transport  si cantitatea de combustibil normat  pentru parcursul efectuat  de mijlocul respectiv , diferenta care  trebuia sa se regaseasca in rezervor , in conditiile in care zilnic se efectua plinul  inainte de iesirea in traseu.
      Sustine ca, in fisa postului  paratului  este prevazuta ca fiind una dintre responsabilitati  si aceea  ca raspunde  de incadrarea in consumul normat  stabilit pentru tipul de autovehicul  pe care il are in exploatare.
       Evaluarea prejudiciului s-a facut la  valoarea pe litru a motorinei  din 27.07.2010, fiind data  la care s-a hotarat recuperarea  integrala a motorinei  inregistrata ca  depasire de consum  normat in anul  2009, consumul mediu  normat aplicat la tipul  mijlocului de transport MAN fiind de 34/100 km echivalenti , conform Hotararii nr. 8/2009 a CA .
       A solicitat judecarea cauzei si in lipsa conform art. 242 C.proc.civ.
      In sustinerea pretentiilor sale a depus la dosar inscrisuri.
      La 9.12.2010 s-a formulat cerere de interventie accesorie din partea Sindicatului Administratiei Publice Forta Legii in interesul paratului.
      In motivare se arata ca reclamanta avea obligatia fata de sindicat potrivit art. 30 al. 1 si 3 din Legea Sindicatelor sa ii comunice anterior adoptarii unei hotarari situatia existenta si sa fie invitati delegatii organizatiilor sindicale reprezentative sa participe la Consiliul de Administratie in problemele de interes profesional, economic sau sociale ale membrilor sai
      La 25.05.2010, reclamanta depune raspuns la cererea de interventie accesorie.
      Partile au solicitat ca probe inscrisurile.
      Instanta a incuviintat si administrat probatoriul solicitat.
      Prin sentinta nr. 7764/24.05.2011, instanta a respins actiunea si in mod corelativ a admis cererea de interventie accesorie retinand urmatoarele :
Paratul este salariatul unitatii reclamante cu contract individual de munca in functia de "conducator auto"  avand in exploatare, alaturi de alti soferi, pe perioada solicitata de reclamanta octombrie -decembrie 2009 auto Man Lion s City 441 si Man Lion s City 440,
Potrivit fisei postului avea obligatia de a se incadra in consumul normat de combustibil stabilit pentru tipul de autovehicul pe care il avea in exploatare.
In urma analizei consumului de combustibil si lubrefianti la nivelul sectiei si a regiei s-a constat depasirea consumului normat de combustibil de catre mai multi salariati, intre care si reclamantul.
Astfel, conform notelor de analiza de la filele 37, 41 pe auto Man Lion s  City 441, in luna octombrie 2009 s-a constatat o depasire a consumului normat de 136 l, care a fost impartita la soferii care au condus acest autovehicul, respectiv Preda Ionel-6 l, Dramboi Dan 50 l, Calarasu Aurel 25 l, Bala Costel 55 l,  pe luna noiembrie 2009- 206 litri pe auto Man Lion s  City 440 , din care 88 l s-a solicitat de la parat si in luna decembrie 2009-57 litri motorina pe auto Man Lion s  City 440, din care paratului i s-au solicitat 26 l.
      Pentru antrenarea raspunderii patrimoniale in temeiul art. 270 Codul Muncii trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: calitatea de salariat, fapta ilicita si personala a salariatului in legatura cu munca sa, prejudiciul cauzat patrimoniului unitatii angajatoare, raportul de cauzalitate intre fapta ilicita si prejudiciu si vinovatia salariatului.
In raport de probele administrate, instanta constata ca in exercitarea functiei de "conducator auto", paratul a exploatat  autovehicule de tip auto Man Lion s  City 441, si Man Lion s  City 440, fara a i se comunica printr-o adresa oficiala care este consumul normat pe fiecare tip de masina pe care a condus-o. Intr-adevar, in fisa postului este mentionata obligatia de a se incadra in consumul normat, dar din niciunul din inscrisurile atasate nu reiese ca in concret i s-a indicat consumul in limitele caruia trebuia sa se incadreze.
      Avand in vedere prevederile art. 270 din codul muncii potrivit carora " salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor" , instanta apreciaza ca nu sunt intrunite conditiile raspunderii materiale.
      Ordinul nr. 14/1982 stabileste procedura de determinare a consumului de combustibil, astfel:
      Potrivit "art. 3.1. DETERMINAREA CONSUMULUI MEDIU DE COMBUSTIBIL PENTRU AUTOMOBILE
   Consumul mediu de combustibil reprezinta cantitatea de combustibil necesara unui anumit automobil pentru a parcurge 100 km echivalenti in conditiile aratate la pct. 3.1.2.
      3.1.1. Componenta comisiilor tehnice pentru determinarea consumului mediu de combustibil, modul de intocmire a documentatiilor si competentele de aprobare
    Consumul mediu de combustibil pentru tipurile noi de automobile produse in tara sau importate, se determina de catre Institutul de cercetari si proiectari tehnologice in transporturi (I.C.P.T.T.).
      Pentru tipurile singulare de automobile precum si pentru cele care au suferit modificari constructive, consumul mediu de combustibil se poate determina si de catre comisii tehnice instituite in acest scop in cadrul unitatilor detinatoare de parc auto. Aceste comisii tehnice au urmatoarea componenta:
   -organul tehnic de specialitate al unitatii ierarhic superioare celei care exploateaza automobilul;
   -organul tehnic de specialitate al unitatii in exploatarea careia se afla automobilul;
   -conducatorul auto desemnat a conduce automobilul. 
    3.1.2. Conditiile tehnice si climaterice
    Determinarile se vor efectua cu cel putin 3 automobile, pentru fiecare intocmindu-se cate o nota conform modelului anexa 4".
Pornind de la aceasta metodologie de determinare a consumului de combustibil, reclamanta nu a dovedit respectarea acestei metodologii.
      La recalcularea consumului nu s-au aplicat coeficientii de corectie sau a sporurilor pentru consumul de combustibil, mentionati in cap. 4 Ordinul nr. 14/1982, respectiv exploatarea automobilului in conditii de iarna, aglomeratia in trafic, supraincarcarea mijloacelor de transport in comun, numarul opririlor-demararilor etc.
      Conditiile de exploatare in care lucreaza automobilele impun aplicarea unor coeficienti de corectie si sporuri pentru consumul de combustibil care sa asigure o corelare cat mai buna a consumului normat cu conditiile reale de exploatare.
      De altfel, dupa cum se poate constata depasirea consumului de combustibil a avut loc  si  in lunile de toamna -  iarna, cand normativul de determinare a consumului impunea aplicarea sporului, art. 4.2.4. "Sporul de consum combustibil pentru incalzirea motoarelor pe timp de iarna (Q4)".
      Instanta mai constata  din adresa nr. 100/2813/2009 ca regia nu detine documente din care sa reiasa consumul de carburant stabilit de fabricant, ca in anii 2006-2007 au fost inregistrate economii in cantitati mari la motorina, fapt ce a determinat la nivelul regiei recalcularea  valorilor fata de cele mentionate de RAR.
       Mai mult decat atat, asa cum s-a demonstrat, pe acele autovehicule au prestat activitate in lunile octombrie- decembrie 2009 mai multi soferi, iar depasirea este impartita intre conducatorii auto care si-au desfasurat activitatea pe acele autovehicule in functie de numarul de zile lucrate, asa cum  recunoaste parata in raspunsul la intampinare (fila 34).
      In consecinta instanta constata ca prejudiciul nu este cert, in conditiile in care paratul nu este singurul care a exploatat autovehicului pe care s-a inregistrat depasirea consumului, iar criteriul dupa care s-a dispus impartirea depasirii-numarul de zile lucrate-este unul arbitrar.
Tot ca un argument in plus poate fi retinut si faptul ca notele de analiza lunara sunt intocmite si la 5 luni de la data constatarii, astfel exemplificam nota de analiza pentru luna octombrie 2009 s-a intocmit in 08.03.2010 (fila 16), desi Ordinul  14/1982 pct. 4.2.2 prevede ca notele de analiza trebuie intocmite pana la data de 22 a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza depasirea.
      Prin urmare, instanta apreciaza ca reclamanta nu a facut dovada certitudinii prejudiciului solicitat, pe de o parte, pentru ca pretinsa depasire  a consumului de carburant a avut loc pe un autoturism exploatat si de alti conducatori auto, iar pe de alta parte determinarea consumului nu s-a facut cu respectarea metodologiei impusa de Ordinul nr. 14/1982, ci in mod arbitrar. 1
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Despagubiri, penalitati

DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIDACTIC. APLICAREA DISPOZITIILOR LEGALE PRIVIND PLATA AJUTORULUI FINANCIAR PENTRU ACHIZITIONAREA DE CARTI SI PROGRAME EDUCATIONALE IN FORMAT ELECTRONIC - Sentinta civila nr. 1921/LM/2011 din data de 15.11.2011
Despagubiri din asigurare de raspundere in cazul accidentelor de circulatie. Subrogatie. Neaplicarea solidaritatii. - Decizie nr. speta 5 din data de 08.01.2008
Repararea pagubei materiale sau a daunei morale in cazul condamnarii pe nedrept sau al privarii ori restrangerii dreptului de libertate in mod nelegal (art.504-507 Cod proc. penala). Data de la care incepe sa curga termenul de exercitare a actiunii p... - Sentinta civila nr. speta 2 din data de 04.01.2008
Despagubiri pentru lipsa de folosinta corelativ cu dreptul de retentie - Decizie nr. 88 din data de 05.03.2015
Folosinta teren agricol. Despagubiri acordate la valoarea corespunzatoare a folosului de tras - Decizie nr. 660 din data de 04.12.2014
LITIGIU CU PROFESIONISTI - Sentinta comerciala nr. 1049 din data de 04.11.2014
Solicitare pe cale separata a cheltuielilor de judecata. Reducere onorar de avocat. - Decizie nr. 219 din data de 03.04.2014
Despagubiri solicitate in baza Legii 221 din 2009. Constatarea caracterului politic a deportarii - Sentinta civila nr. 240 din data de 07.03.2011
Despagubiri - Decizie nr. 60 din data de 28.01.2011
Despagubiri - Sentinta civila nr. 138 din data de 04.02.2011
Despagubiri solicitate in baza Legii 221/2009 reprezentand contravaloarea unor bunuri confiscate abuziv de regimul comunist, fara ca masura confiscarii sa aiba caracter politic. - Sentinta civila nr. 969 din data de 15.10.2010
Esalonarea platilor stabilite prin titlul executoriu. - Decizie nr. 152 din data de 04.03.2010
Despagubiri - Sentinta civila nr. 1 din data de 15.09.2008
Pretentii - Sentinta civila nr. 330 din data de 05.05.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 17 din data de 13.01.2010
Evacuare - Sentinta civila nr. 181 din data de 26.02.2009
Fonduri europene. Natura de acte administrative a proceselor-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a creantei bugetare si consecintele ce decurg din aceasta cu privire la prezumtiile legale si sarcina probei. - Decizie nr. 658/R din data de 04.06.2015
Validarea de catre vicepresedintele A.N.R.P. a hotararii unei comisii judetene de aplicare a Legii nr. 9/1998. A.N.R.P. nu se poate apara invocand propria culpa in negasirea resurselor financiare efectuarii platii acestor despagubiri. - Decizie nr. 71/R din data de 16.01.2015
Art. 41 din Legea nr. 165/2013 interpretare notiunea de hotarare judecatoreasca prin care s-a stabilit cuantumul despagubirilor. - Decizie nr. 284/R din data de 03.03.2015
Competenta legala de luare a masurii alocarii unor judecatori de la alte sectii la constituirea completurilor de judecata ale unei sectii, in mod exceptional. Diferenta intre aceasta masura, pe de o parte si delegare/detasare/transfer, pe de alta parte. - Decizie nr. 2110/R din data de 19.09.2014