InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Timisoara

Legea nr. 10/2001. Acordarea unor bunuri in compensare. Conditii

(Decizie nr. 900 din data de 14.09.2011 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara)

Domeniu Revendicare (actiuni, bunuri, drepturi) | Dosare Curtea de Apel Timisoara | Jurisprudenta Curtea de Apel Timisoara

Legea nr. 10/2001. Acordarea unor bunuri in compensare. Conditii
      
Legea nr. 10/2001 - art. 1 alin. (2), art. 26 alin. (1)
      
      Potrivit art. 1 alin. 2 din Legea nr. 10/2001, in cazul in care restituirea in natura nu este posibila se vor stabili masuri reparatorii in echivalent, iar conform art. 26 alin. (1) din acelasi act normativ "Daca restituirea in natura nu este posibila, detinatorul imobilului sau, dupa caz, entitatea investita potrivit prezentei legi cu solutionarea notificarii este obligata ca, prin decizie, sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, in termenul prevazut de art. 25 alin. (1), sa acorde persoanei indreptatite in compensare alte bunuri sau servicii ori sa propuna acordarea de despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv, in situatiile in care masura compensarii nu este posibila sau aceasta nu este acceptata de persoana indreptatita".
      Din textele legale mai sus mentionate, rezulta ca masura compensarii cu alte bunuri sau servicii este obligatorie  si nu facultativa, neputand fi lasata la aprecierea unitatii detinatoare sau a entitatii investite cu solutionarea notificarii, acestea fiind obligate ca prin decizia sau dispozitia motivata emisa sa acorde in compensare bunuri sau servicii persoanei indreptatite la restituire.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia civila,
Decizia civila nr. 900 din 14 septembrie 2011, G.O.
      
      Prin actiunea civila inregistrata la data de 29 octombrie 2010 reclamanta K.K. a chemat in judecata Municipiul Arad reprezentat prin primar si Primarul Municipiului Arad, solicitand a se dispune acordarea de masuri reparatorii in echivalent,  constand in compensarea cu  bunuri imobile de pe raza municipiului Arad, pentru cota  de ? din imobilul situat in Arad [_] si pentru terenul aferent acestor apartamente; sa se dispuna OCPI Arad sa faca cuvenitele mentiuni in cartile funciare  in sensul intabularii dreptului de proprietate al reclamantei asupra imobilelor solicitate; in subsidiar in ipoteza in care se va aprecia ca cererea de acordare de masuri reparatorii nu este intemeiata, sa fie obligati paratii la plata despagubirilor  banesti pentru imobilele antementionate.
      Prin Sentinta civila nr. 384 din 30 martie 2011, Tribunalul Arad a respins contestatia formulata de reclamanta K.K., in contradictoriu cu paratii Municipiul Arad, prin Primar si Primarul Municipiului Arad, impotriva Dispozitiei nr. 5715/13.12.2010 emisa in baza Legii nr. 10/2001.
      Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a  avut in vedere considerentele de mai jos.
      Din actele dosarului, instanta a retinut in fapt ca prin Dispozitia nr. 5715/13.12.2010 emisa de Primarul Municipiului Arad, pentru cota de ? din  apartamentele 2, 5, 7, 8, 9 si 10 din imobilul situat in Arad [_], reclamantei  i s-au acordat despagubiri stabilite in conformitate cu standardele internationale de  evaluare, in conditiile Titlului VII  al Legii nr. 247/2005.
      Instanta a avut in vedere dispozitiile art. 26 alin. (1) din  Legea nr. 10/2001, conform carora, daca restituirea in natura nu este posibila, detinatorul imobilului sau, dupa caz, entitatea investita potrivit prezentei legi cu solutionarea notificarii este obligata ca, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, in termenul prevazut la art. 25 alin. (1) , sa acorde persoanei indreptatite in compensare alte bunuri sau servicii, ori sa propuna acordarea de despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv, in  situatiile in care masura compensarii nu este posibila sau aceasta nu este acceptata de persoana indreptatita.
      De asemenea, dispozitiile  art. 1.7 din H.G. nr. 250/2007,  conform carora, masura reparatorie referitoare la compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite in echivalent, prevazuta la art. 1 alin. (2) si (3) din lege, permite entitatii obligate la restituire sa ofere persoanei indreptatite, prin compensare in echivalent, orice bunuri sau servicii disponibile, pe care le detine si care sunt acceptate de persoana indreptatita. In acest sens, entitatea investita cu solutionarea cererii de restituire poate propune persoanei indreptatite, ca masura reparatorie alternativa, acordarea de  bunuri: terenuri, constructii aflate pe alte amplasamente sau bunuri mobile, aflate in circuitul civil, care sunt detinute de aceasta.
      In speta reclamanta a solicitat compensarea cu imobile identificate de aceasta, ca fiind disponibile si apartinand unitatii notificate.
      Insa, din dispozitiile legale mentionate anterior rezulta fara echivoc ca unitatea notificata poate oferi prin compensare, orice bunuri sau servicii disponibile, pe care le detine, iar componenta listei cu bunuri ce pot face obiectul compensarii este la aprecierea exclusiva a unitatii detinatoare, aceasta fiind singura abilitata in acest sens.
      Prin urmare, instanta de judecata nu se poate substitui in prerogativa oferita de lege si sa stabileasca faptul ca un anumit bun poate fi oferit in compensare pentru imobilul  preluat abuziv.
      Asa cum s-a aratat prin intampinare, iar reclamanta nu a contestat acest aspect, imobilele solicitate de aceasta, nu au facut parte din inventarul bunurilor care pot fi  oferite in compensare.
      Pentru aceste motive, prima instanta a apreciat ca actiunea reclamantei este neintemeiata si a respins-o ca atare.
      Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamanta K.K., solicitand admiterea recursului si, in principal, casarea hotararii cu trimiterea cauzei spre rejudecare, iar in subsidiar, modificarea in tot a sentintei atacate si admiterea actiunii precizate, in sensul acordarii de masuri reparatorii in echivalent, constand in compensarea cu bunurile imobile (mentionate in actiune) de pe raza Municipiului Arad, si dispunerii ca OCPI sa faca cuvenitele mentiuni in cartea funciara, iar in subsidiar - obligarea paratilor la plata despagubirilor banesti.
      In motivare, reclamanta recurenta a invocat nelegalitatea hotararii, aratand ca in mod gresit prima instanta nu a cercetat fondul cauzei si nu a incuviintat efectuarea celor doua expertize (topografica si de evaluare).
      Recurenta a mai invederat ca hotararea s-a dat cu interpretarea si aplicarea gresita a legii, respectiv a dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 26 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, potrivit carora masura compensarii cu alte bunuri sau servicii este obligatorie si nu facultativa, neputand fi lasata la aprecierea instantei detinatoare sau a unitatii investite cu solutionarea notificarii, precizand ca la nivelul entitatii investite cu solutionarea notificarii exista bunuri disponibile.
      In sfarsit, recurenta a sustinut ca prima instanta nu s-a pronuntat asupra capatului de cerere prin care a solicitat obligarea unitatii detinatoare la plata despagubirilor.
      In drept, a invocat dispozitiile art. 304 pct. 9, art. 3041 si 312 alin. (3) C. proc. civ.
      Prin Decizia civila nr. 900 din 14 septembrie 2011, Curtea de Apel Timisoara a admis recursul declarat de reclamanta K.K. impotriva Sentintei civile  nr. 384 din 30 martie 2011 a Tribunalului Arad, pe care a casat-o si a trimis cauza spre rejudecare de aceeasi instanta.
      Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut, in raport de dispozitiile art. 304 pct. 9), art. 312 alin. (3) (5) (61) C. proc. civ., art. 1 alin. (2) si art. 26 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, ca este intemeiat recursul reclamantei, pentru argumentele de mai jos.
      Potrivit art. 1 alin. (2) din Legea nr. 10/20901 "In cazurile in care restituirea in natura nu este posibila se vor stabili masurile reparatorii prin echivalent. Masurile reparatorii prin echivalent vor consta in compensare cu alte bunuri sau servicii oferite in echivalent de catre entitatea investita potrivit prezentei legi cu solutionarea notificarii, cu acordul persoanei indreptatite, sau despagubiri acordate in conditiile prevederilor speciale privind regimul stabilirii si platii despagubirilor imobilelor preluate abuziv."
      De asemenea, art. 26 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 prevede ca "Daca restituirea  in natura nu este posibila, detinatorul imobilului sau, dupa caz, entitatea investita potrivit prezentei legi cu solutionarea notificarii este obligata ca, prin decizie, sau, dupa caz, prin dispozitie motivata, in termenul prevazut de art. 25 alin. (1), sa acorde persoanei indreptatite in compensare alte bunuri sau servicii ori sa propuna acordarea de despagubiri in conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv, in situatiile in care masura compensarii nu este posibila sau aceasta nu este acceptata de persoana indreptatita".
      Or, din interpretarea acestor dispozitii legale, rezulta in mod neechivoc ca masura  compensarii cu alte bunuri sau servicii este obligatorie si nu facultativa, neputand fi lasata la aprecierea unitatii detinatoare sau a entitatii investite cu solutionarea notificarii, acestea fiind obligate prin decizia sau dispozitia motivata emisa sa acorde in compensare persoanei indreptatite la restituire bunuri sau servicii.
      Cu alte cuvinte, din economia textelor legale de mai sus rezulta ca legiuitorul a impus o ordine a prioritatilor, iar prima forma a masurilor reparatorii este compensarea cu alte bunuri sau servicii, aceasta modalitate de acordare a masurilor reparatorii fiind pe deplin justificata in conditiile in care in patrimoniul entitatii investite cu solutionarea notificarii exista bunuri disponibile.
      Astfel, atata timp cat masura compensarii cu alte bunuri este o masura reparatorie prevazuta de Legea nr. 10/2001 si a fost acceptata de reclamanti, prima instanta, careia ii revine deplina putere de a aprecia asupra corectei aplicari a legii raportat la situatia de fapt, trebuia sa administreze probele necesare (expertizele solicitate) pentru a verifica daca bunurile solicitate in compensare, indicate prin actiune, aflate in patrimoniul paratului, sunt afectate de obiective de investitii sau daca exista un alt impediment spre a fi oferite in compensare, respectiv sa verifice daca refuzul paratului privind acordarea acestor bunuri mobile in compensare este unul justificat.
      
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Revendicare (actiuni, bunuri, drepturi)

Revendicare imobiliara - Decizie nr. 583 din data de 13.09.2017
Calificare actiune. Actiune in constatare sau actiune in realizare. Admisibilitatea actiunii in constatare in situatia in care partile au posibilitatea de a formula actiune realizarea dreptului - Sentinta civila nr. 272 din data de 16.03.2016
Revendicare imobiliara. Folosirea unui teren agricol fara titlu. Despagubiri - Sentinta civila nr. 296 din data de 08.04.2015
Revendicare unui imobil trecut in proprietatea statului. Actiune in revendicare inadmisibila - Decizie nr. 497 din data de 17.05.2012
Actiune in revendicare. Obligatia proprietarului de a permite traversarea terenului pentru cauza de utilitate publica. - Decizie nr. 466 din data de 14.05.2012
Revendicare imobiliara. Folosirea unui imobil fara titlu - Decizie nr. 539 din data de 14.11.2011
Restituire imobil preluat abuziv de catre stat - Decizie nr. 384 din data de 01.09.2011
Cerere de restituire a imobilelor trecute in proprietatea statului prin expropriere. - Decizie nr. 386 din data de 02.09.2011
Revendicare - Sentinta civila nr. 335 din data de 29.03.2011
Revendicare - Decizie nr. 6798 din data de 28.01.2011
Revendicare - Decizie nr. 4979 din data de 10.02.2011
Revendicare imobil in baza legii 10/2001 - Decizie nr. 401 din data de 28.10.2010
Revendicare - Decizie nr. 220 din data de 25.03.2010
Revendicare.Nulitatea absoluta a actelor juridice si operatiunilor de cf. - Decizie nr. 67 din data de 04.03.2010
Revendicare mobiliara - Sentinta civila nr. 307 din data de 26.01.2011
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 1311 din data de 19.10.2011
Revendicare - Sentinta civila nr. 115 din data de 17.02.2010
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 129 din data de 24.02.2010
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 129 din data de 24.02.2010
Legalitatea dispozitiei de recuperare a sumelor incasate necuvenit cu titlu de ajutor pentru combustibili solizi sau petrolieri, ca urmare a nedeclararii corecte a numarului membrilor de familie, veniturilor ori bunurilor detinute. - Decizie nr. 103/F din data de 16.01.2014