InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Timisoara

Act administrativ nelegal. Incalcarea transparentei decizionale in administratia publica.

(Sentinta civila nr. 41/PI din data de 14.02.2005 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Timisoara | Jurisprudenta Curtea de Apel Timisoara

Se impune anularea ca nelegal a unui act administrativ cu caracter normativ care incalca prevederile art. 6 din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.

Curtea de Apel Timisoara, sectia comerciala si de contencios administrativ,
 sentinta nr. 41/PI din 14 februarie 2005

Prin actiune, Organizatia pentru Tehnica Masurarii OTMAS A., a solicitat anularea ca nelegala a H.G. nr. 862/2004 publicata in Monitorul Oficial nr. 568/28.06.2004, partea I, pentru incalcarea prevederilor art. 6 din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, intrucat Biroul Roman de Metrologie Legala sau Ministerul Economiei si Comertului trebuiau sa publice un anunt referitor la actiunea de elaborare a proiectului actului normativ in site-ul de internet propriu, sa-l afiseze la sediul propriu si sa-l transmita mass-mediei centrale.
S-a mai aratat ca la data de 30.04.2004 - a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 135/1, directive 2004/22/EC, referitoare la mijloacele de masurare. Dupa mai bine de o luna de la publicarea acestei directive, Guvernul Romaniei a aprobat prin H.G. nr. 862/2004, sapte reglementari de metrologie legala care sunt in contradictie flagranta cu prevederile directivei amintite, incalcandu-se astfel prevederile art. 148 din Constitutia Romaniei si ale art. 20 din Legea nr. 24/2000, privind tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative (modificata si completata prin Legea nr. 189/2000). Ambele documente obliga autoritatile romane la adoptarea legislatiei comunitare, avand in vedere ca integrarea Romaniei in Uniunea Europeana este o obligatie constitutionala.
Prin sentinta civila nr. 41 din 14 februarie 2005 pronuntata in dosarul nr. 9019/CA/2004, Curtea de Apel Timisoara a admis actiunea si a anulat ca nelegala H. G. nr. 862/2004, cu motivarea ca prin art. 1 alin. 1 din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica se prevede ca prezenta lege stabileste regulile procedurale minimale aplicabile pentru asigurarea transparentei decizionale in cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si locale, alese sau numite, precum si a altor institutii publice care utilizeaza resurse financiare publice, in raporturile stabilite intre ele cu cetatenii si asociatiile legal constituite ale acestora, si scopul legii il constituie sporirea gradului de responsabilitate a administratiei publice fata de cetateni, ca beneficiari ai deciziei administrative, stimularea participarii active a cetatenilor in procesul de luare a deciziilor administrative si in cel de elaborare a actelor normative si de asemenea de a spori gradul de transparenta la nivelul intregii administratii publice, conform art. 1 alin. 2 lit. a, b si c din lege.
Art. 2 al Legii nr. 52/2003 consacra trei principii pe care se intemeiaza aceasta si anume informarea in prealabil, din oficiu, a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmeaza sa fie dezbatute de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si asupra proiectelor de acte normative, consultarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite, la initiativa autoritatilor publice, in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative si participarea activa a cetatenilor la luarea deciziilor administrative si in procesul de elaborare a proiectelor de acte normative.
Prin art. 3 din aceeasi lege sunt definiti unii dintre termenii utilizati de aceasta reglementare, astfel prin notiunea de act normativ se intelege cel emis de o autoritate publica, cu aplicare generala, iar obligatia de transparenta inseamna obligatia autoritatilor administratiei publice de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintei publice.
In scopul indeplinirii principiilor care guverneaza aceasta lege, prin dispozitiile art. 6 si 7 din acest act normativ s-au stabilit procedurile privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative si la cel de luare a deciziilor.
Potrivit art. 6 alin. 1 din Legea nr. 52/2003, in cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative, autoritatea administratiei publice are obligatia sa publice un anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala sau locala dupa caz. Autoritatea administratiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informatii.
Art. 6 alin. 2 - 8 din lege reglementeaza termenul in care se publica anuntul susmentionat, componenta dosarului privind anuntul, termenul pana la care se pot formula propuneri privind proiectul de act normativ, cu mentiunea ca proiectul se transmite spre analiza si avizare autoritatilor publice numai dupa definitivare, pe baza propunerilor formulate in conditiile art. 6 aliniatul 4 din lege.
Art. 6 alin. 9 al Legii nr. 52/2003 prevede o derogare de la procedura obligatorie instituita prin art. 6 alin. 1 - 8, numai in ipoteza reglementarii unei situatii care, din cauza circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public, situatie in care proiectele de acte normative se supun adoptarii in procedura de urgenta prevazuta de reglementarile in vigoare. 
In vederea aplicarii in practica a prevederilor acestei legi, prin art. 17 din capitolul final al legii, se instituie obligatia pentru autoritatile administratiei publice prevazute la art. 4, de a-si modifica regulamentul de organizare si functionare in conformitate cu prevederile acestei legi, in termen de 30 zile de la intrarea in vigoare a acesteia.
Raportat la dispozitiile legale invocate, se constata ca H.G. nr. 862/2004, cu toate ca este un act normativ emis de o autoritate administrativa publica, nu a respectat nici una din dispozitiile legale cuprinse in art. 6 din Legea nr. 52/2003, privind procedura de elaborare a actelor normative.
Apararile sustinute de parat prin intampinare privind neincidenta Legii nr. 52/2003, pe motiv ca H.G. nr. 862/2004 nu este un act normativ cu aplicabilitate generala, este contrazisa de insasi continutul art. 1 al hotararii, in care se prevede ca prin aceasta se aproba instructiunile de metodologie legala, instructiuni care, potrivit art. 1, reglementeaza conditiile de atestare,  conservare, utilizare, perfectionare, compunere si racordare la sistemul international de unitati a etaloanelor nationale, stabilindu-se totodata cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca organizatiile detinatoare ale acestora.
Deci, actul atacat reglementeaza domeniul general al activitatii de metrologie, ceea ce rezulta si din preambulul H.G. nr. 862/2004, in care se precizeaza ca hotararea s-a elaborat in temeiul art. 37 din O.G. nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie modificata si aprobata prin Legea nr. 11/1994.
Cum actul normativ in litigiu nu cade sub incidenta prevederilor art. 6 alin. 9 din Legea nr. 52/2003, privind adoptarea unor acte normative in procedura de urgenta, instanta constata ca H.G. nr. 862/2004, este nelegala, prin nerespectarea procedurii reglementate in art. 6 alin. 1 - 8 din acelasi act normativ, motiv pentru care actiunea s-a admis.
S-a apreciat ca este irelevanta in cauza invocarea art. 148 din Constitutia Romaniei, de catre parat, pentru ca indiferent daca la data elaborarii Hotararii de Guvern atacate, Romania a fost sau nu parte la Tratatul constitutiv al Uniunii Europene, obligatia de a respecta transparenta decizionala in administratia publica a fost consacrata printr-o lege interna si anume Legea nr. 52/2003, adoptata de Parlamentul Romaniei in conditiile art. 47 alin. 2 din Constitutie.
Recursul declarat in cauza de paratul Guvernul Romaniei a fost respins prin decizia civila nr. 4482 din 22 septembrie 2005 pronuntata in dosarul nr. 1699/2005 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014