InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Craiova

Aplicabilitatea si efectele deciziilor curtii constitutionale in cauzele pendinte

(Decizie nr. 1285 din data de 25.03.2015 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)

Domeniu | Dosare Curtea de Apel Craiova | Jurisprudenta Curtea de Apel Craiova

Efectele Deciziei Curtii Constitutionale nr.392/2014 privind declararea ca neconstitutionale a prevederilor art.59 alin.2, art.60 alin.1 si art.62 alin.3 din Legea nr.360/2002 rep. privind statutul politistului, decizia Curtii Constitutionale isi gaseste aplicarea atat timp cat raportul juridic contestat nu a fost epuizat prin pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile chiar daca s-a pronuntat o atare hotarare judecatoreasca.

Prin sentinta nr. 2973 din 03.11.2014, pronuntata de Tribunalul Mehedinti, in dosarul nr. 420/101/2014, s-a admis actiunea formulata de reclamantul Brozba Laurentiu Gabriel, in contradictoriu cu paratii Inspectoratul Teritorial al Politiei de Frontiera Timisoara si Inspectoratul General al Politiei de Frontiera.
  Au fost anulate dispozitiile nr. 1757592/27.11.2013 si nr. 111502/06.01.2014.
Au fost obligati paratii sa plateasca reclamantului suma de 1000 lei reprezentand cheltuieli de judecata.
Impotriva acestei sentinte au formulat recursuri paratii INSPECTORATUL TERITORIAL AL POLITIEI DE FRONTIEREA TIMISOARA si INSPECTORATUL GENERAL AL POLITIEI DE FRONTIERA, in termen si motivat.
Recurentii prin motivele de recurs au invederat faptul ca instanta de fond, in mod neintemeiat, a constatat ca din punct de vedere al vinovatiei, abaterea disciplinara comisa de catre intimatul reclamant poate fi savarsita numai din culpa, deoarece legiuitorul delimiteaza in mod distinct felurile raspunderii, respectiv raspunderea disciplinara, materiala, civila sau penala, iar in cazul de fata, incalcarea de catre intimatul reclamant a atributiilor de serviciu se incadreaza in normele raspunderii disciplinare si se supune dispozitiilor din aceasta materie.
In mod nelegal, instanta de fond a aplicat, pe motiv ca legea nu distinge, dispozitiile incidente din materia raspunderii penale cu privire la formele de vinovatie (intentia si culpa) in situatia de fata a intimatului reclamant, respectiv a analizat vinovatia acestuia prin raportare la jurisprudenta si doctrina penala, or, in cauza sunt incidente normele legale privitoare la raspunderea disciplinara.
Invedereaza astfel ca motivarea si argumentarea instantei de fond este o motivare din materia dreptului penal, intrucat legislatia penala prevede la art. 16 Cod penal:
"(1)Fapta constituie infractiune numai daca a fost savarsita cu forma de vinovatie ceruta de legea penala.
(6) Fapta constand intr-o actiune sau inactiune constituie infractiune cand este savarsita cu intentie. Fapta comisa din culpa constituie infractiune numai cand legea o prevede in mod expres."
Mai mult decat atat, a invederat ca art. 57 lit. b) din Legea nr.360/2002 prevede abaterea disciplinara constand in: "neglijenta manifestata in indeplinirea indatoririlor de serviciu sau a dispozitiilor primite de la sefii ierarhici sau de la autoritatile anume abilitate de lege" iar instanta de fond face vorbire in motivarea sa de "incalcarea unei indatoriri de serviciu, prin neindeplinirea acesteia sau prin indeplinirea ei defectuoasa", or, din aceasta argumentare reiese ca prima instanta  a preluat elemente din continutul constitutiv al infractiunii de neglijenta in serviciu care este prevazuta la art. 298 din Codul penal.
Astfel instanta de fond, fara temei legal a preluat in motivare normele penale, care nu pot fi folosite pentru a interpreta forma de vinovatie a abaterii disciplinare comise de catre intimatul reclamant si care face obiectul sanctiunii disciplinare dispusa prin Dispozitia nr. 1757592/27.11.2013.
In consecinta au apreciat ca prin aceasta, instanta de fond a cuprins in hotarare motive straine de natura cauzei interpretand in mod gresit normele de drept material.
Au invederat si faptul ca, in mod netemeinic prima instanta a constatat instanta de fond faptul ca, in sarcina intimatului reclamant nu se putea retine abaterea disciplinara intrucat declaratiile sale nu presupun culpa, ci intentia, stipuland, fara temei legal, ca in mod incorect s-a retinut in sarcina acestuia neglijenta manifestata in indeplinirea indatoririlor de serviciu, deoarece fapta reclamantului este savarsita cu intentie si nu poate intruni elementele constitutive ale abaterii disciplinare prevazute de art. 57 lit. b din Legea nr. 360/2002. S-a argumentat in acest sens ca in materia raspunderii disciplinare legea nu distinge cu privire la elementele constitutive ale abaterii disciplinare, astfel ca nu se poate echivala cu normele de drept penal care prevad elementele constitutive ale infractiunii.
Astfel, art. 55 si 57 din Legea nr. 360/2002, prevad in mod expres si neechivoc "incalcarea...cu vinovatie", "comise... cu vinovatie", nefacand distinctie cu privire la formele de vinovatie in comiterea abaterilor disciplinare care atrag astfel raspunderea disciplinara si avand in vedere principiul de drept "ubi lex non distinguit nec nos distinguere debemus" instanta de fond nu trebuia sa apeleze la argumente din materia dreptului penal, putea a conchide ca abaterea disciplinara constand in: "neglijenta manifestata in indeplinirea indatoririlor de serviciu sau a dispozitiilor primite de la sefii ierarhici sau de la autoritatile anume abilitate de lege" putea fi comisa doar cu forma de vinovatie - culpa. Mai mult, sustine ca, nu se pot interpreta art. 55 si 57 din Legea nr. 360/2002 facand, in mod indirect, trimitere la art. 16 si 298 Cod penal, la jurisprudenta si doctrina penala.
Totodata, au invederat faptul ca nu i s-a cerut de catre parti sa se pronunte cu privire la forma de vinovatie si mai mult decat atat nu a pus in discutia partilor pentru a se dezbate in conditii de contradictorialitate, aceste imprejurari de drept, astfel, apreciaza ca s-au incalcat dispozitiile art. 14 alin. 4, 5, 6 C.P.C. si art. 22 alin. 6 C.P.C.
Avand in vedere mentiunea instantei de fond din hotararea atacata: "prin dispozitia contestata, reclamantului i se imputa si nerespectarea prevederilor art. 43 alin. 1, art. 46 din Legea nr. 188/1999, art. 45 alin. 2 din Legea nr. 360/2002 si art. 4 alin. 1 din O.M.A.I. nr. 319/2002", apreciaza ca in cauza de fata sunt aplicabile prevederile art. 43 alin. 1, art. 46 din Legea nr. 188/1999 intrucat, aceasta lege reprezinta cadrul general, fiind un drept comun in materia subiectilor de drept - functionarii publici.
De asemenea recurentii arata ca desi instanta de fond constata ca sunt aplicabile in speta prevederile art. 45 alin. 2 din Legea nr. 360/2002 retine in mod nefondat faptul ca prevederile art. 4 alin. 1 din O.M.A.I. nr. 319/2002 nu ii sunt aplicabile. Contrar celor retinute de instanta de fond recurentii sustin ca aceste din urma prevederi ii sunt aplicabile reclamantului intimat tocmai datorita interpretarii art. 45 alin. 2 din Legea nr. 360/2002, care stipuleaza ca: "Politistul poate prezenta in public, numai in conditiile stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, informatii si date obtinute in exercitarea atributiilor de serviciu sau poate face comentarii referitoare la astfel de date si informatii, daca prin acestea nu este incalcat principiul prezumtiei de nevinovatie ori nu sunt lezate dreptul la propria imagine, demnitatea, viata intima, familiala ori privata a persoanei sau nu este prejudiciata finalizarea urmaririi penale intr-o cauza aflata in curs de cercetare ori de judecare", or, instanta de fond nu putea face abstractie de aceste dispozitii care prevad respectarea conditiilor ce sunt stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, respectiv O.M.A.I. nr. 319/2002.
Mai mult decat atat, in sprijinul celor de mai sus s-a aratat ca este si art. 4 C.P.P. care reglementand prezumtia de nevinovatie stipuleaza prin alin. 1 ca: "Orice persoana este considerata nevinovata pana la stabilirea vinovatiei sale printr-o hotarare penala definitiva."
Totodata, a mentionat faptul ca, in preambulul O.M.A.I. nr. 319/2002 privind mediatizarea datelor si informatiilor obtinute in exercitarea atributiilor de serviciu de catre lucratorii Ministerului de Interne este prevazut ca acesta este emis in aplicarea Legii nr. 360/2002. Acesta este un argument in plus ca intimatului reclamant ii sunt aplicabile prevederile din acest ordin.
Apreciaza ca instanta de fond, in mod neintemeiat constata faptul ca intimatul reclamant nu se afla in niciuna dintre aceste situatii, acesta sesizand savarsirea unor fapte penale de catre un alt cadru M.A.I., intrucat sesizarea unor fapte penale are mod legal reglementat prin normele penale, respectiv art. 288 alin. 1 C.P.P. iar nu prin intermediul mass-mediei, tocmai pentru a se apara dreptul unei persoane de a fi prezumata nevinovata pana la stabilirea vinovatiei sale printr-o hotarare penala definitiva si pentru a nu se leza dreptul la imagine, demnitatea, viata intima, familiala ori privata a persoanei sau nu este prejudiciata finalizarea urmaririi penale intr-o cauza aflata in curs de cercetare ori de judecare .
Se arata si ca instanta de fond analizeaza initial in motivarea sa vinovatia (forma de vinovatie) si ulterior se apleaca asupra continutului faptei, or dintr-o argumentare logica nu se pot analiza, in mod separat si fara legatura intre ele, cele doua notiuni fapta si vinovatie. Astfel, instanta de fond nu putea constata, initial, ca intimatul reclamant nu a savarsit fapta cu vinovatie culpa, ci cu intentie, si ulterior, prin motivare sa conchida ca fapta nu exista, intrucat acele prevederi nu ii sunt aplicabile. Apreciaza ca in aceste conditii exista o contradictie intre argumentarea si motivarea instantei, in sensul ca instanta constata ca fapta intimatului reclamant este savarsita cu intentie si ulterior constata, cu privire la fapta ca prevederile legale nu ii sunt aplicabile.
Recurentii arata si ca prin motivarea sa, instanta de fond separa comentariile negative facute de reporter si prezentator si cele facute de catre intimatul reclamant, insa, apreciaza ca acestea nu pot fi interpretate separat in constatarea existentei faptei ce constituie abatere disciplinara, intrucat interviul (colajul aparut la postul de televiziune Antena 3 si celelalte extrase din articolele de presa) trebuie vazute ca un tot unitar.
Aprecieaza ca nu trebuia sa se separe comentariul si declaratiile intimatului reclamant de restul materialului audio-video prezentat la postul de televiziune Antena 3 si urmatoarele articole aparute in mass-media, deoarece trebuie sa se tina cont de factorul generant al intregului material aparut in presa. Factorul generant a constat in interviul din mass - media al intimatului reclamant, publicat de postul de televiziune Antena 3, precum si declaratiile preluate si publicate de publicatiile locale, fapt ce a condus la prejudicierea imaginii Centrului Medical Judetean Mehedinti, a functionarilor publici din aceasta structura, prejudicierea imaginii M.A.I., incalcarea principiului prezumtiei de nevinovatie, lezarea dreptului la imagine atat timp cat cercetarile erau nefinalizate.
Mai mult s-a aratat ca instanta de fond recunoaste ca stirea in integralitatea sa a afectat imaginea Ministerului de Interne, iar reclamantul nu a fost abilitat sa furnizeze astfel de informatii in mass-media, astfel, apreciaza ca, in aceste conditii exista o contradictie in motivarea sentintei recurate.
S-a subliniat si ca, legislatia aplicabila functionarilor publici, in cazul de fata politistilor, in ceea ce priveste comunicarea informatiilor de interes public catre mijloacele de informare in masa, este clara si neechivoca, prevazandu-se in mod expres, care sunt atributiile si obligatiile acestora, care sunt drepturile si libertatile fundamentale care nu trebuie lezate prin divulgarea unor informatii presei, astfel ca fapta intimatului reclamant, indeplinind conditiile abaterii disciplinare, nu putea trece fara aplicarea unei sanctiuni disciplinare.
De asemenea, invedereaza faptul ca Inspectoratul Teritorial al Politiei de Frontiera Timisoara este o institutie publica si in cadrul acesteia exista o persoana autorizata, respectiv purtatorul de cuvant al unitatii, care sa furnizeze informatii de interes public, astfel ca intimatul reclamant nu era persoana abilitata sa faca declaratii in mass-media, acesta fiind un alt motiv pentru care se confirma abaterea disciplinara retinuta in sarcina sa.
Instanta de fond, in motivarea sa, pleaca de la premiza ca intimatul reclamant a savarsit fapta cu vinovatie, sub forma intentiei, apoi a stabilit faptul ca prevederile art. 43 alin. 1, art. 46 din Legea nr. 188/1999 si prevederile art. 4 alin. 1 din O.M.A.I. nr. 319/2002 nu ii sunt aplicabile, urmand ca in cele din urma sa conchida ca, in aprecierea sa, situatiei reclamantului ii sunt aplicabile prevederile Legii nr. 571/2004, prin acestea recurenta apreciind ca hotararea cuprinde motive contradictorii.
Totodata recurentii arata ca hotararea instantei de fond cuprinde si alte motivele contradictorii retinand pe de o parte ca prin stirea analizata in integralitatea sa a afectat imaginea Ministerului de Interne, iar reclamantul nu a fost abilitat sa furnizeze astfel de informatii in mass-media, apoi ca desi a sesizat organele judiciare, reclamantul nu ii era interzis sa se adreseze si mass-media.
Mai mult decat atat, a aratat faptul ca instantei de fond nu i s-a cerut de catre parti sa se pronunte cu privire la incadrarea juridica a faptei si mai mult decat atat nu a pus in discutia partilor pentru a se dezbate in conditii de contradictorialitate, aceasta imprejurare de drept, astfel ca s-au incalcat dispozitiile art. 9 alin. 2 , art. 14 alin. 4, 5, 6. si art. 22 alin. 4, 6 din C.P.C.
Recurentii arata ca nu sunt de acord cu mentiunea instantei de fond in sensul ca: "in cazul in care nu ar fi adus la cunostinta organelor abilitate de aceste presupuse fapte penale, reclamantul ar fi putut el insusi sa fie cercetat penal pentru omisiunea sesizarii organelor judiciare", deoarece in dispozitia de sanctionare a intimatului reclamant acestuia i s-a imputat nerespectarea prevederilor art. 43 alin. 1, art. 46 din Legea nr. 188/1999, art. 45 alin. 2 din Legea nr. 360/2002 si art. 4 alin. 1 din O.M.A.I. nr. 319/2002, fiind sanctionat pentru abaterea disciplinara prevazuta de art. 57 lit. b) din Legea nr. 360/2002.
In al doilea rand pentru faptul ca infractiunea omisiunea sesizarii consta in : "Functionarul public care, luand cunostinta de savarsirea unei fapte prevazute de legea penala in legatura cu serviciul in cadrul caruia isi indeplineste sarcinile, omite sesizarea de indata a organelor de urmarire penala" . or, din textul legal reiese faptul ca sesizarea trebuie sa se faca organelor de urmarire penala, si nu aducerea la cunostinta prin intermediul presei cum gresit a facut reclamantul.
In al treilea rand, pentru faptul ca, intimatul reclamant, inainte de a da acele declaratii in presa a facut mai multe sesizari la diferite autoritati (Directia Nationala Anticoruptie, Serviciul Judetean Anticoruptie, Directia Medicala din cadrul M.A.I.), astfel ca, asa cum a retinut instanta de fond, nu i s-ar fi putut imputa faptul ca nu ar fi sesizat comiterea unor fapte de natura penala.
In ceea ce priveste ultimul aspect din motivarea instantei de fond, respectiv aplicabilitatea in cauza a Deciziei nr. 392/2014 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (2), art. 60 alin. (1) si art. 61 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului, publicata in M.O. nr. 667/11.09.2014, invedereaza ca aceasta imprejurare de drept nu a fost pusa in discutia partilor pentru a se dezbate in conditii de contradictorialitate, astfel, apreciaza ca s-au incalcat dispozitiile art. 9 alin. 2 , art.14 alin. 4, 5, 6. si art. 22 alin. 4, 6 din C.P.C., dar mai mult decat atat la momentul aplicarii sanctiunii Decizia nr. 392/2014 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (2), art. 60 alin. (1) si art. 61 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 nu era publicata in Monitorul Oficial.
Mai mult decat atat in art. 147 alin. 4 din Constitutie se prevede ca: "Deciziile Curtii Constitutionale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. De la data publicarii, deciziile sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor".
In concluzie, considera ca motivele de casare se regasesc in cuprinsul dispozitiilor art. 488 alin.1, pct. 6 si 8 N.C.p.c., solicitand admiterea recursului, casarea Sentintei Civile nr. 2973/03.11.2014 pronuntata de Tribunalul Mehedinti, iar pe cale de consecinta rejudecand cauza sa se respinga in fond actiunea.
Potrivit art. 223 N.C.p.c. solicita judecarea cauzei si in lipsa.

Recursurile formulate in cauza sunt nefondate si urmeaza a fi respinse pentru urmatoarele considerente:
Analizand cauza prin prisma motivului de casare prevazut de art. 488 alin. 1 pct. 6 N.C.p.c. se constata ca acesta reglementeaza trei ipoteze in care hotararea recurata va fi casata respectiv: atunci cand nu cuprinde motivele pe care se intemeiaza; cand cuprinde motive contradictorii sau cand cuprinde numai motive straine de natura cauzei.
Asa cum s-a subliniat in doctrina motivarea unei hotarari judecatoresti poate suferi de trei feluri de vicii: sa fie inexistenta, sa fie inexacta, sa fie insuficienta.
Aceste vicii ale motivarii isi gasesc reglementarea in motivul de casare analizat.
In speta, asa cum rezulta din argumentarea acestui motiv de recurs, se invoca faptul ca unele dintre considerentele sentintei recurate, respectiv cele care privesc vinovatia intimatului reclamant in savarsirea abaterii disciplinare sunt straine de natura cauzei, deoarece prima instanta a interpretat eronat dispozitia ce reglementeaza abaterea disciplinara prin prisma normelor de drept penal ce reglementeaza vinovatia si formele acesteia.
De asemenea se invoca contradictorialitatea considerentelor sentintei recurate prin prisma faptului ca initial s-a retinut de catre prima instanta ca abaterea disciplinara analizata nu a fost savarsita cu forma de vinovatie prevazuta de lege pentru ca ulterior sa se conchida ca fapta nu exista, respectiv prevederile legale ce reglementeaza abaterea disciplinara retinuta in sarcina sa nu sunt aplicabile in ipotezei existente in speta.
O alta contradictie invocata de recurenta referitor la considerentele sentintei recurate consta in faptul ca instanta de fond recunoaste ca stirea in integralitatea sa a afectat imaginea Ministerului de Interne, iar reclamantul nu a fost abilitat sa furnizeze astfel de informatii in mass-media, insa retine ca acesta nu a savarsit abaterea disciplinara pentru care a fost sanctionat.
Aceste aspecte nu pot conduce la concluzia ca sentinta recurata este afectata de ipotezele de nelagalitate reglementate de art. 488 alin. 1 pct. 6 N.C.p.c.
Instanta de recurs constata in acest sens ca prin considerentele sentintei recurate prima instanta retine mai multe argumente ce, fiecare in mod independent au aptitudinea  de a atrage nulitatea actelor administrative supuse controlului judecatoresc.
Din acest punct de vedere se constata ca prin considerentele sentintei recurate instanta de fond a retinut:
- inexistenta formei de vinovatie ceruta de lege pentru savarsirea de catre intimatul reclamant a abaterii disciplinare pentru care a fost sanctionat;
- fapta retinuta in sarcina intimatului reclamant nu intruneste in concret elementele abaterii disciplinare retinute in sarcina sa, acesta neincalcand dispozitiile art. 43 alin. 1, art. 46 din Legea nr. 188/1999, art. 45 alin. 2 din Legea nr. 360/2002, art. 4 alin. 1 din OMAI nr.319/2002;
- nelegalitatea deciziei de prin care s-a retinut in sarcina intimatului reclamant savarsirea abaterii disciplinare pentru conditii formale determinate de aplicabilitatea in cauza a Deciziei nr. 392/2014 a Curtii Constitutionale, publicata in Monitorul Oficial nr. 667 din 11 septembrie 2014 (pe parcursul judecarii cauzei) prin care au fost declarate neconstitutionale prevederile art. 59 alin. (2), art. 60 alin. (1) si ale art. 62 alin. (3) din legea nr. 360/2002 privind statutul politistului.
In aceasta ipoteza chiar daca sustinerile recurentilor in sensul ca unele dintre considerentele sentintei recurate ar fi straine de natura cauzei, respectiv cele care privesc vinovatia intimatului reclamant in savarsirea abaterii disciplinare, nu este incident motivul de casare prevazut de art. 488 alin. 1 pct. 6 N.C.p.c., deoarece acesta este aplicabil numai in situatia in care toate considerentele primei instante sunt straine de natura cauzei, respectiv inexacte, ipoteza ce nu s-a invocat prin motivele de recurs si nu se regaseste in cauza.
De asemenea, referitor la aparentele contradictii ale considerentelor sentintei recurate invocate de recurenti se retine ca motivul de recurs reglementat de art. 488 alin. 1 pct. 6 N.C.p.c. are in vedere situatii in care contradictiile invocate vizeaza elementele esentiale ale rationamentului juridic exprimat prin considerentele hotararii, ce sunt de natura a invalida acest rationament si fac ca solutia pronuntata in cauza sa apara ca arbitrara, iar nu contradictii care nu pot avea o astfel de consecinta.
In speta insa, asa cum s-a aratat mai sus, nici recurentele nu sustin prin motivele de recurs ca toate cele trei argumentari pe care se intemeiaza solutia pronuntata de prima instanta ar fi contradictorii astfel ca este evident ca motivul de recurs prevazut de art. 488 alin. 1 pct. 6 N.C.p.c. nu este incident in cauza nici prin prisma ipotezei ce reglementeaza contradictorialitatea considerentelor sentintei recurate.
Pornind tot de la argumentarea sentintei primei instante instanta de recurs constata ca in cauza se impune a fi analizata cu prioritate aplicabilitatea si efectele in cauza dedusa judecatii a Deciziei nr. 392/2014 a Curtii Constitutionale, deoarece acest motiv de ordin formal poate face inutila analiza celorlalte imprejurari care privesc savarsirea in concret a abaterii disciplinare de catre intimatul reclamant.
Din acest punct de vedere se constata ca, asa cum a retinut si prima instanta, exceptia de neconstitutionalitate, fiind, de principiu, o chestiune prejudiciala, adica o problema juridica a carei rezolvare trebuie sa preceada solutionarea litigiului cu care este conexa si un mijloc de aparare care nu pune in discutie fondul pretentiei deduse judecatii, nu poate constitui doar un instrument de drept abstract care sa presupuna aplicarea deciziilor de constatare a neconstitutionalitatii numai raporturilor juridice care urmeaza a se naste, deci a unor situatii viitoare ipotetice, intrucat si-ar pierde esentialmente caracterul concret; totodata, neconstitutionalitatea nu are numai o functie de preventie, intrucat ea vizeaza in primul rand situatia concreta a cetateanului lezat in drepturile sale prin norma criticata si doar apoi dreptul pozitiv, in ansamblul sau, astfel incat are, in mod evident, si o functie sanctionatorie. De aceea, aplicarea pentru viitor a deciziilor Curtii vizeaza, in mod primordial, situatiile juridice pendinte, care nu au devenit facta praeterita ca urmare a necontestarii lor
In primul rand, este cauza pendinte cea in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate, indiferent daca pana la momentul publicarii in Monitorul Oficial a deciziei prin care se constata neconstitutionalitatea aceasta a fost solutionata definitiv si irevocabil. Prin exercitarea caii extraordinare de atac a revizuirii, decizia Curtii Constitutionale se va aplica acestei cauze.
In al doilea rand, din jurisprudenta Curtii, se desprinde ideea ca o decizie de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate se aplica in cauzele aflate pe rolul instantelor judecatoresti la momentul publicarii acesteia, in care respectivele dispozitii sunt aplicabile.
Este de observat ca in astfel de cauze partea care are interes are si dreptul de a invoca exceptia de neconstitutionalitate anterior momentului in care Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra neconstitutionalitatii dispozitiei legale.
In aceasta situatie, daca exceptia de neconstitutionalitate a fost solutionata intr-o alta cauza ea va fi respinsa ca devenita inadmisibila, deoarece o dispozitie legala nu poate fi declarata neconstitutionala ulterior pronuntarii unei decizii a Curtii Constitutionale in acest sens intr-o alta cauza, intrucat s-ar contrazice insasi efectul erga omnes al deciziilor instantei de contencios constitutional.
Astfel in ipoteza in care litigiul se afla pe rolul instantelor judecatoresti si se incadreaza in ceea ce Curtea Constitutionala a calificat ca fiind cauze pendinte la momentul publicarii deciziei sale de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea nu a conditionat aplicarea deciziei sale de ridicarea unei exceptii de neconstitutionalitate anterior publicarii deciziei, intrucat ceea ce are relevanta in privinta aplicarii acesteia este ca raportul juridic guvernat de dispozitiile legii declarate neconstitutionale sa nu fie definitiv consolidat, iar nu exercitarea unui mijloc procesual de aparare (invocarea exceptiei de neconstitutionalitate), care ar fi de altfel ar fi si inutil, asa cum s-a aratat mai sus, in conditiile in care exceptia de neconstitutionalitate devine inadmisibila. O atare conditionare nu ar avea nici o ratiune si ar produce si consecinte discriminatorii intre cetateni aflati in aceeasi situatie juridica, respectiv avand calitatea de parti intr-un litigiu in care dispozitiile declarate neconstitutionale sunt aplicabile si a carui solutionare depinde de decizia pronuntata de Curtea Constitutionala.
In raport de cele mai sus precizate consideram ca, indiferent de momentul pronuntarii hotararii definitive, chiar daca suntem in faza procesuala a recursului, temeiul legal incident trebuie stabilit in functie de decizia Curtii Constitutionale. Un argument in acest sens, este si decizia Curtii Constitutionale nr. 1222 din 12 noiembrie 2008, care a constatat existenta unui conflict juridic de natura constitutionala intre Presedintele Romaniei si puterea judecatoreasca reprezentata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, in conditiile neluarii in considerare de catre acesta din urma, in faza procesuala a judecarii recursului, a unei decizii a Curtii Constitutionale prin care se constatase neconstitutionalitatea unor dispozitii de lege, ca urmare a ridicarii unei exceptii in faza procesuala a fondului acelei cauze. In speta, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul formulat impotriva unei sentinte pe considerentul ca, la momentul introducerii cererii de chemare in judecata de catre reclamant, textul de lege care constituia temeiul cererii nu era declarat neconstitutional, iar decizia Curtii Constitutionale, pronuntata ca urmare a sesizarii formulate chiar in acea cauza, are efecte numai pentru viitor si nu se poate aplica acestei cauze.
Asadar, decizia Curtii Constitutionale isi gaseste aplicarea atat timp cat raportul juridic contestat nu a fost epuizat prin pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile chiar daca s-a pronuntat o atare hotarare judecatoreasca.
In raport de aceste considerente se va retine, contrar sustinerilor recurentilor ca Decizia nr. 392/2014 a Curtii Constitutionale privind exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 59 alin. 2, art. 60 alin. 1 si art. art. 62 alin. 3 din Legea nr. 360/2002, publicata in M.Of. nr. 667/11.09.2014, pe parcursul judecarii cauzei in prima instanta, este incidenta in speta dedusa judecatii.
De asemenea, in cauza prin aplicarea Decizia nr. 392/2014 a Curtii Constitutionale de catre prima instanta nu se poate retine ca a fost incalcat dreptul la aparare al recurentilor, deoarece problema efectelor unei decizii a Curtii Constitutionale nu constituie o exceptie procesuala, ci o problema de fond ce are consecinte asupra normei de drept substantial aplicabila raportului juridic dedus judecatii.
Pe de alta parte, pe calea recursului s-a asigurat contradictorialitatea cu privire la efectele Deciziei nr. 392/2014 a Curtii Constitutionale in speta dedusa judecatii, recurentii avand in mod efectiv posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la acest aspect.
In consecinta, potrivit art. 496 alin. 1 N.C.p.c. recursurile formulate in cauza urmeaza a fi respinse ca nefondate.
Potrivit art. 453 alin. 1 N.C.p.c. recurentii parati vor fi obligati catre intimatul reclamant la cheltuieli de judecata reprezentand onorariu avocat si cheltuieli de transport.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016