InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Craiova

Termenul pentru radierea sanctiunii disciplinare prevazut de art. 248 alin. 3 Codul Muncii neimplinit pana la data concedierii. Criterii de stabilire a ordinii de prioritati la concedierea colectiva aplicate corect.

(Decizie nr. 7554 din data de 20.06.2012 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Curtea de Apel Craiova | Jurisprudenta Curtea de Apel Craiova

      Prin cererea inregistrata la data de 25.07.2011, sub nr. 3218/104/2011, pe rolul Tribunalului Olt, reclamantul C.P.a formulat contestatie impotriva deciziei de concediere nr. 2D/345/06.06.2011, in contradictoriu cu parata SNTFM "CFR MARFA" SA -  Sucursala Banat Oltenia, solicitand instantei ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna anularea deciziei de concediere, reintegrarea sa in functia detinuta anterior si obligarea paratei la plata despagubirilor reprezentand drepturi salariale pentru perioada cuprinsa intre data desfacerii contractului individual de munca si reintegrarea efectiva.
      In motivarea contestatiei, a aratat ca, in fapt, la data de 08.06.2011 i s-a comunicat decizia de concediere nr. 2D/345/06.06.2011, prin care s-a dispus incetarea contractului sau individual de munca din initiativa angajatorului, pentru motive ce nu tin de persoana salariatului, ca urmare a concedierii colective, conform art. 65 alin. 1 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii republicata.
      A sustinut ca  in tot cuprinsul deciziei de concediere, intimata a invocat prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, lege care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 345/18.05.2011 si care potrivit art. IV intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in  Monitorul Oficial.
      Fata de aceste aspecte, contestatorul a invocat exceptia nulitatii deciziei de concediere.
      Totodata, a sustinut ca decizia de concediere a avut in vedere criteriul privind salariatii sanctionati pentru savarsirea de abateri disciplinare. In realitate, a sustinut ca nu i-a fost aplicata nicio sanctiune. 
      Contestatorul a mentionat ca, ulterior emiterii deciziei de concediere, respectiv la data de 23.06.2011, intimata a emis decizia nr. 1815, prin care a fost sanctionat disciplinar cu reducerea salariului de baza cu 10% pe o durata de 3 luni, decizie impotriva careia a formulat contestatie.
      In drept, au fost invocate dispoz. art. 211 alin.1 lit. a din Legea nr. 62/2011.
      Parata SNTFM "CFR MARFA" SA -  Sucursala Banat Oltenia a depus intampinare, prin care a solicitat respingerea contestatiei ca neintemeiata,  cu motivarea ca societatea a procedat la efectuarea unei reduceri de personal ca urmare a dificultatilor economice, a reorganizarii activitatii si restructurarii societatii.
      Prin incheierea pronuntata in sedinta publica din data de 22.11.2011, s-a dispus suspendarea judecarii cauzei in baza art. 244 alin. 1 Cod procedura civila, pana la solutionarea dosarului civil nr. 3219/104/2011, avand ca obiect contestatie impotriva deciziei de sanctionare.
      La data de 12.03.2012, contestatorul a formulat cerere de repunere a cauzei pe rol.
      Prin sentinta civila nr. 648/10.04.2012, pronuntata de Tribunalul Olt, in dosarul nr. 3218/104/2011, s-a respins exceptia nulitatii deciziei de concediere nr. 2D/345/06.06.2011, invocata de reclamant.
      S-a admis actiunea in conflict de munca formulata de reclamantul C. P., in contradictoriu cu parata SNTFM "CFR MARFA" SA -  Sucursala Banat Oltenia si pe cale de consecinta, s-a anulat decizia de concediere nr. 2D/345/06.06.2011, s-a dispus reintegrarea reclamantului in functia detinuta anterior, cu plata drepturilor banesti conform art. 80 Codul Muncii, de la data desfacerii contractului individual de munca si pana la reintegrarea efectiva.
      Pentru a pronunta astfel, tribunalul a retinut urmatoarele:
      Contestatorul nu a invocat motivele de nulitate prevazute de art. 252 alin. 2 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii,  republicata, ci a sustinut ca in cuprinsul deciziei de concediere intimata a invocat prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, care potrivit art. IV a intrat in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial nr. 345/18.05.2011.
      Sustinerile contestatorului sunt lipsite de temei legal, intrucat Legea nr. 53/2003 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 72/05.02.2003 si a intrat in vigoare la data de 05.03.2003.
      Prin Legea nr. 40/2011 a fost modificata si completata Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, Legea nr. 40/2011 fiind publicata in Monitorul Oficial nr. 225/31.03.2011 si nicidecum in Monitorul Oficial nr. 345/18.05.2011.
      Pe cale de consecinta, s-a respins exceptia nulitatii deciziei de concediere nr. 2D/345/06.06.2011.
      Prin decizia de concediere nr. 2D/345/06.06.2011, emisa de intimata SNTFM "CFR MARFA" SA -  Sucursala Banat Oltenia, s-a dispus incetarea contractului individual de munca inregistrat cu nr. C/206/2066/01.05.1999, privind pe contestatorul Ciuca Petre, avand functia de mecanic ajutor locomotive-automotor incepand cu data de 08.07.2011, din initiativa angajatorului, pentru motive ce nu tin de persoana salariatului, ca urmare a concedierii colective, conform art. 65 alin. 1 din Legea nr. 53/2003 -Codul muncii republicata.
      In art. 4 din decizia de concediere s-a mentionat ca la luarea masurii de concediere colectiva, respectiv stabilirea ordinii de prioritate s-au aplicat criteriile  minimale privind salariatii care au fost sanctionati pentru savarsirea de abateri care au cauzat prejudicii societatii si salariatii care au fost sanctionati pentru alte abateri disciplinare.
      In cazul contestatorului C. P. s-a mentionat in art. 5 al deciziei de concediere, ca la baza incetarii contractului individual de  munca al acestuia,  a stat criteriul prevazut de punctul II lit. c, f  prevazut la art. 4 al deciziei.
      Prin sentinta civila nr. 54/19.01.2012, pronuntata de Tribunalul Olt, in dosarul nr. 4690/104/2011, a fost admisa cererea formulata de reclamantul C. P., in contradictoriu cu intimata SNTFM "CFR MARFA" SA -  Sucursala Banat Oltenia si s-a dispus obligarea paratei sa emita decizia de radiere a sanctiunilor disciplinare aplicate reclamantului in perioada 2003-2010.
      Prin decizia nr. C.Z.2.2/43/13.02.2012, emisa de SNTFM "CFR MARFA" SA -  Sucursala Banat Oltenia, s-a dispus radierea sanctiunilor disciplinare aplicate angajatului C. P., prin deciziile nr.5917/08.10.2003, 682/27.01.2005, 4623/11.09.2007, 3512/02.09.2009 si 4090/21.10.2010.
      Prin sentinta civila nr. 1900/24.11.2011, pronuntata de Tribunalul Olt, in dosarul nr. 3219/104/2011, ramasa irevocabila prin respingerea recursului de catre Curtea de Apel Craiova, a fost admisa contestatia formulata de contestatorul C. P. in contradictoriu cu intimata SNTFM "CFR MARFA" SA -  Sucursala Banat Oltenia, impotriva deciziei de aplicare a sanctiunii disciplinare nr. 1815/23.06.2011.
      A fost admisa exceptia tardivitatii aplicarii sanctiunii disciplinare si pe cale de consecinta a fost anulata decizia nr. 1815/23.06.2011.
      Avand in vedere considerentele prezentate mai sus, s-a constatat ca decizia de concediere nr. 2D/345/06.06.2011 este nelegala, intrucat criteriile care au stat la baza concedierii, respectiv sanctiunile disciplinare aplicate contestatorului in perioada 2003 - 2011, nu mai subzista, deoarece sanctiunile disciplinare aplicate in perioada 2003-2010 au fost radiate, iar sanctiunea disciplinara aplicata prin decizia nr. 1815/23.06.2011 a fost anulata prin hotararea judecatoreasca irevocabila.
      In ceea ce priveste organigramele depuse la dosar de catre parata, s-a constatat ca acestea nu sunt relevante pentru cauza de fata, deoarece nu cuprind functiile de mecanic ajutor locomotive - automotor.
      Conform dispozitiilor art. 80 alin. 1 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii "In cazul in care concedierea a fost efectuata in mod netemeinic sau nelegal, instanta va dispune anularea ei si va obliga angajatorul la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul".
         In alin. (2) din acelasi articol de lege se prevede "La solicitarea salariatului instanta care a dispus anularea concedierii va repune partile in situatia anterioara emiterii actului de concediere".
       Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata SNTFM "CFR MARFA" SA-  SUCURSALA BANAT OLTENIA CRAIOVA, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie deoarece instanta nu a avut in vedere criteriul aplicat la concediere, art.4 pct. II lit. c si f raportat la decizia de sanctionare nr.4090/21.10.2010, fata de care nu trecuse termenul de 12 luni de reabilitare, prev. de art.248 alin.3 din Legea nr.40/2011.  In mod corect, criteriul trebuia raportat la data concedierii, fiind fara relevanta ca ulterior sanctiunile disciplinare au fost radiate prin sentinta nr.54/19.021.2012.                             
Criticile formulate sunt intemeiate, avand in vedere urmatoarele considerente:
Prin decizia de concediere nr.2D/345/6.06.2011, SNTFM "CFR MARFA" SA a dispus concedierea petentului C. P., conform art.65 alin.1 din Legea nr.53/2011, ca efect al concedierii colective. A fost indicat ca fiind criteriu de selectare, criteriul II, lit. c si f, care devine operational in cazul in care, dupa aplicarea criteriilor prioritare, mai multi salariati afectati de reducerea posturilor de aceeasi natura, se afla in situatii similare, respectiv, vor fi concediati salariatii care au fost sanctionati pentru savarsirea de abateri disciplinare sau care au cauzat prejudicii societatii.
In ceea ce il priveste pe contestator, acesta avea mai multe sanctiuni, ultimele fiind cu reducerea salariului de baza cu 10% pe luna, aplicate prin decizia de sanctionare nr4090/21.10.2010 si nr.1815/23.06.2011.
Prin sentinta civila nr.54/19.01.2012, Tribunalul Olt a admis cererea formulata de contestatorul C. P. si a obligat parata sa emita decizie de radiere pentru sanctiunile disciplinare aplicate in perioada 2003-2010, intimata emitand decizia nr.CZ2.2/43/13.02.2012, de punere in aplicare a acestei sentinte civile.
La pronuntarea acestei solutii, instanta a avut in vedere dispoz. art.248 alin.3 Codul Muncii, introdus prin Legea nr.40/2011, potrivit caruia, sanctiunea disciplinara se radiaza de drept in termen de 12 luni de la aplicare daca salariatului nu i se aplica o noua sanctiune disciplinara in acest termen.
Asa cum a rezultat din cele expuse, la momentul pronuntarii sentintei civile nr.54/19.01.2012, era indeplinit termenul de 12 luni de la momentul sanctiunii disciplinare aplicata la 21.10.2010, situatie in care instanta a facut aplicarea dispozitiilor legale mentionate.
Raportat insa la momentul deciziei de concediere, 6 iunie 2011, termenul de 12 luni prevazut pentru radierea de drept a sanctiunii disciplinare, daca salariatului nu i s-a aplicat o noua sanctiune disciplinara in acest termen, nu era implinit, sanctiunea disciplinara fiind aplicata la data de 21.10.2010, astfel incat sentinta civila invocata nu poate produce efecte juridice pentru perioada anterioara pronuntarii acesteia.
Concedierea colectiva s-a facut cu respectarea dispozitiilor art.65 si urmat. Codul Muncii, fiind aplicabil fata de contestator criteriul indicat in art.4 pct.2 lit. c si f, respectiv concedierea, in situatii de egalitate, a salariatilor care au fost sanctionati pentru savarsirea de abateri care au cauzat prejudicii societatii sau pentru alte abateri disciplinare.
In functie de cele expuse, s-a constatat ca recursul este fondat si aplicand dispoz. art.312 alin.1 Cod pr. civ., s-a admis recursul, s-a modificat sentinta si, pe fond, s-a respins  ca neintemeiata contestatia impotriva deciziei de concediere.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013