InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Craiova

Raporturi de munca. Procedura incadrarii in conditii deosebite de munca.

(Decizie nr. 6081 din data de 09.05.2012 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)

Domeniu Raporturi de munca | Dosare Curtea de Apel Craiova | Jurisprudenta Curtea de Apel Craiova

Asupra recursului de fata:
      Prin sentinta civila nr. 191 /01.01.2010  a fost  admisa actiunea formulata de petentul  Sindicatul Liber ,,Pinoasa" in numele si pentru salariatii A.V. , B.F., G. G., G.G., I. I., M. I., N. V., N. D., P. T. D., P. G., P. C. M., R. I., R. V., S. A. D. si T. S., in contradictoriu cu intimata S.C. Complexul Energetic Rovinari S.A..
A fost obligata intimata sa reconstituie procentul necesar incadrarii in conditii deosebite de munca a salariatilor membri de sindicat ai petentului pentru perioada 01.01.2002-13.07.2009 si sa vireze catre bugetul de stat contributiile de asigurari sociale aferente incadrarii in conditii deosebite de munca pentru aceeasi perioada.
      A fost obligata intimata la plata catre petent a sumei de 1.785 lei cheltuieli de judecata.
      Impotriva acestei sentinte a declarat recurs parata SC Complexul Energetic Rovinari SA.
      Prin decizia civila nr. 3989/28.06.2010 pronuntata de Curtea de Apel Craiova a fost admis recursul declarat de intimata Complexul Energetic Rovinari SA, a fost casata sentinta civila nr. 191/01.02.2010 a Tribunalului Gorj si a fost trimisa cauza spre rejudecare la aceeasi instanta.
      Potrivit considerentelor deciziei de casare s-a aratat ca instanta de fond nu a examinat, pentru fiecare dintre reclamanti, indeplinirea conditiilor impuse de prevederile legale, in raport de prevederile contractelor colective de munca, ale contractelor individuale de munca si actelor aditionale la acestea, de existenta buletinelor de determinare a noxelor si a avizelor I.T.M Gorj cu privire la conditiile de la locurile de munca pe care fiecare dintre reclamanti le ocupa.
      Cauza a fost reinregistrata pe rolul Tribunalului Gorj sub numarul 8615/95/2010, iar de catre intimate au fost depuse la dosarul cauzei inscrisuri privind drepturile salariale si sporurile de care beneficiaza salariatii membri de sindicat din prezenta cauza.
      Prin sentinta civila nr. 4547/08.06.2011, pronuntata de Tribunalul Gorj in dosarul nr. 8615/95/2010, a fost admisa in parte actiunea cu precizarea ulterioara formulata de petentul  Sindicatul Liber  ,,Pinoasa" in numele si pentru salariatii A.V. , B.F., G. G., G.G., I. I., M. I., N. V., N. D., P. T. D., P. G., P. C. M., R. I., R. V., S. A. D. si T. S., in contradictoriu cu intimata S.C. Complexul Energetic Rovinari S.A.
      A fost obligata intimata sa reconstituie procentul necesar incadrarii in conditii deosebite de munca a salariatilor membri de sindicat ai petentului pentru perioada 01.01.2002-13.07.2009.
      A fost obligata intimata sa vireze catre bugetul de stat contributiile de asigurari sociale aferente incadrarii in conditii deosebite de munca pentru perioada mai sus mentionata.
      Capetele de cerere privind constatarea nulitatii absolute a clauzei din contractul colectiv de munca la nivel de unitate privind incadrarea salariatilor in conditii normale de lucru si a clauzei din contractele individuale de munca si actele aditionale privind mentiunea conditii normale de lucru au fost respinse.
        Pentru a se pronunta astfel instanta a retinut ca, pentru perioada solicitata de petent in numele membrilor de sindicat, initial de la 01.01.2002 pana la 01.01.2008 iar apoi prin precizarea efectuata pana la 13.07.2009, sunt indeplinite conditiile sa fie incadrati in conditii deosebite de munca.
        Prin raportul de expertiza efectuat s-a stabilit ca incepand cu 01.01.2008 membrii de sindicat ai petentului au fost incadrati in ,,conditii deosebite", desi pana la aceasta data si-au desfasurat activitatea in aceleasi conditii de munca.
        Expertiza a mai concluzionat ca buletinele de determinare a noxelor si avizele ITM privesc locurile de munca ale petentilor si implicit profesia acestora chiar daca nu au fost respectate metodologiile pentru incadrarea locurilor de munca asa cum au fost prevazute de Legea 19/2000, HG 261/2001 si HG 246/2007, iar in cauza nu a fost respectat programul de masuri tehnico - organizatorice intocmit de intimata pe perioada din litigiu.
        Tribunalul a apreciat, in raport si de prevederile HG 246/2007, ca chiar daca nu exista o expertizare si avizele necesare, angajatorul este cel care nu a facut demersurile necesare, iar culpa ii apartine exclusiv acestuia, in cauza existand doar doua avize, respectiv nr. 18/05.01.2005 si nr. 585/15.02.2010.
        A mai retinut ca salariatii membri de sindicat, asa cum reiese din concluziile raportului de expertiza, au fost incadrati in grupa II de munca pana in anul 2002, iar in continuare au beneficiat de sporuri la salarii tocmai pentru lucrul in conditii grele, periculoase si nocive, iar angajatorului ii revenea obligatia pentru clasificarea locurilor de munca in conditii deosebite sau speciale, neputandu-se retine culpa sindicatului in neurmarea procedurilor stabilite de lege in conditiile in care angajatorului ii reveneau aceste sarcini.
        A respins capetele de cerere privind constatarea nulitatii absolute a clauzei din contractul colectiv de munca la nivel de unitate privind incadrarea salariatilor in conditii normale de lucru si a clauzei din contractele individuale de munca si actele aditionale privind mentiunea "conditii normale de lucru", intrucat contractele respective si-au produs efectele, au fost semnate de catre parti, iar actiunea dedusa judecatii vizeaza tocmai o situatie exceptionala de reparatie a unei stari de fapt.
        In raport de prevederile art. 19 din Legea 19/2000, HG 261/2001 si HG 246/2007 a fost admisa in parte actiunea cu precizarea ulterioara si obligata intimata sa reconstituie petentilor salariati membri de sindicat procentul necesar incadrarii in conditii deosebite de munca pentru perioada 01.01.2002 -13.07.2009.
        In raport de prevederile art. 22 din Legea nr. 19/2000 a obligat intimata sa vireze catre bugetul de stat contributiile de asigurari sociale eferente incadrarii in conditii deosebite de munca pentru perioada mentionata.
        Impotriva acestei sentinte a declarat recurs paratul SC Complexul Energetic Rovinari SA, considerand-o netemeinica si nelegala, invocand dispozitiile art.3021 si 304 pct. 9 Cod pr. civ.
        In motivarea recursului recurenta parata a sustinut ca in mod eronat a fost obligata la reconstituirea procentului necesar incadrarii in conditii deosebite de munca si la virarea catre buget a contributiilor de asigurari sociale aferente acestei incadrari, fara a se tine seama ca, in perioada in litigiu, locurile de munca ale petentilor nu se regasesc pe lista categoriilor profesionale incadrate in conditii deosebite de catre ITM, conform metodologiei stabilita de HG 261/2001 si HG 246/2007.
Procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, conform HG 261/2001, este alcatuita dintr-o serie de operatiuni, este stricta si nu poate fi reconstituita.
        Au fost depuse la dosar lista categoriilor profesionale incadrate in conditii deosebite, avizele ITM si documentele prin care se arata ca locurile de munca ale petentilor nu se incadreaza in conditii deosebite, probe  pe care instanta a omis sa le analizeze. Avizul ITM este obligatoriu pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite; fiind deci o procedura speciala nu poate fi reconstituita retroactiv de instanta de judecata, constituind o depasire a competentei.
        HG 246/2007 prevede la art.1 ca de la 07.03.2007 avizele de incadrare in conditii deosebite acordate conform HG 261/2001, valabile pana la 06.03.2007 inclusiv, pot fi reinnoite in termen de 120 zile (art.2 alin.3).
        Conform art. 13 alin.4 din HG 246/2007 "in cazul distrugerii arhivelor, perioada lucrata in conditii deosebite, dovedita cu acte, se poate reconstitui, potrivit legii, prin hotarare judecatoreasca".
        Toate documentele pentru evaluarea si stabilirea locurilor de munca in conditii deosebite au fost semnate si insusite de catre sindicatul reclamant, fara a se ridica obiectiuni si fara a fi contestate, nici lista locurilor de munca expertizate si stabilite, nici lista salariatilor comunicati la Casa Judeteana de Pensii.
        Conform art.3 alin(1) lit. a si e, art.11 alin.(1) din HG 261/2001 precum si art.2 alin.(1) lit.a si art. 8 din HG 246/2007, nominalizarea locurilor de munca in vederea incadrarii  in conditii deosebite, evaluarea acestora, cererea de reinnoire a avizului ITM cat si nominalizarea salariatilor care beneficiaza de aceste conditii se fac conventional, de comun acord intre administratie si sindicate.
        Acordul se gaseste in CCM la nivel de unitate si in actele aditionale la acesta, in anexa17, CCM semnat fara obiectiuni si avand putere de lege intre partile contractante.
        Admiterea actiunii de catre instanta a echivalat cu o modificare unilaterala a CCM de catre instanta, substituindu-se vointei partilor contractante. A concluzionat ca nu exista o baza legala pentru incadrarea retroactiva a locurilor de munca care nu au fost nominalizate in conditii deosebite.
      Procedura prealabila de incadrare in conditii deosebite, reglementata prin HG 261/2001 si HG 246/2007 nu a fost parcursa pentru locurile de munca in care reclamantii si-au desfasurat activitatea in conditii de 100%, semnand in acest sens, alaturi de reprezentantul sindicatului, acte aditionale la CCM; buletinele de analiza, procesele verbale, rapoartele de incercari invocate de sindicatul reclamant, apartin altor locuri de munca; reconstituirea perioadei lucrate in conditii deosebite se poate face prin hotarare judecatoreasca doar in cazul distrugerii arhivelor, dovedita cu acte (HG 261/2001 art.14 alin.2 si HG 246/2007 art. 13 alin.14); procedura este stricta, trebuie parcursa anterior incadrarii si nu poate fi reconstituita retroactiv de catre instanta de judecata, ceea ce ar insemna ca se substituie unui organ administrativ abilitat de lege.
      Intimatii, legal citati, nu au formulat intampinare.
      Recursul este fondat, urmand a fi admis pentru considerentele ce vor fi expuse.
      Potrivit art. 19 alin. 1 din Legea nr. 19/2000, locurile de munca in conditii deosebite reprezinta acele locuri care, in mod permanent sau in anumite perioade, pot afecta esential capacitatea de munca a asiguratilor datorita gradului mare de expunere la risc; aceeasi definitie este mentinuta, in esenta, si de Legea 263/2010 care, in art 3, prevede ca sunt  locuri de munca in conditii deosebite - locurile de munca unde gradul de expunere la factorii de risc profesional sau la conditiile specifice unor categorii de servicii publice, pe toata durata timpului normal de munca, poate conduce in timp la imbolnaviri profesionale, la comportamente riscante in activitate, cu consecinte asupra securitatii si sanatatii in munca a asiguratilor.
Alin. 2 al art. 19 din Legea nr. 19/2000 stipula faptul ca stabilirea criteriilor si a metodologiei de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite se face prin hotarare a Guvernului, pe baza propunerii comune a Ministerului muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si a Ministerului Sanatatii.
       In acest sens a fost adoptata H.G. nr. 261/2001, act normativ ce a fost in vigoare pina la 11 martie 2007, cand a fost abrogat expres prin HG 246/2007. Din analiza H.G. nr. 261/2001 rezulta ca pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite se impunea urmarea unei metodologii, alcatuita dintr-o succesiune de operatiuni specifice. Structurand procedura prevazuta de actul normativ mentionat rezulta in pricipal urmatoarele operatiuni:
   - nominalizarea locurilor de munca ce urmau a fi expertizate si supuse determinarii noxelor profesionale in vederea verificarii daca se incadreaza in conditii deosebite. Nominalizarea avea loc prin incheierea unui proces-verbal privind propunerea de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, act incheiat de angajator inpreuna cu sindicatul;
     - evaluarea locurilor de munca nominalizate si expertizate, prin verificarea si a conditiilor prevazute de art. 2 lit. b si c (referitoare la efectele actiunii noxelor profesionale asupra starii de sanatate, respectiv morbiditatea exprimata prin boli profesionale);
      - obtinerea avizului inspectoratului teritorial de munca (ITM);
     - depunerea la casele teritoriale de pensii, la definitivarea contractului colectiv de munca, a avizului ITM prin care se dovedeste incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite si lista cuprinzand categoriile profesionale care lucreaza in aceste locuri de munca;
   - nominalizarea salariatilor care isi desfasoara activitatea in locurile de munca incadrate in conditii deosebite. Art. 5 alin.3 din HG 261/2001 prevedea obligatia angajatorului de a depune lunar la casele teritoriale de pensii lista cuprinzind persoanele care in luna anterioara au desfasurat activitatea in locuri de munca in conditii deosebite.
      Parcurgerea procedurii analizata mai sus, la nivelul fiecarui angajator, era obligatorie.    Valabilitatea avizului obtinut ca urmare a respectarii procedurii reglementata de HG 261/2001 nu putea fi mai mare de 3 ani. Avizele au fost supuse prelungirii si, din 2007 - conform HG 246/2007, reinnoirii.
      In raport de continutul metodologiei reglementata de HG 261/2001, in cadrul etapelor acesteia angajatul putea contesta:
   a) faptul ca locul sau de munca nu a fost nominalizat de catre angajator si sindicate in vederea evaluarii. Intr-o astfel de situatie obiectul litigiului il constituia obligarea angajatorului sa supuna expertizarii, determinarii noxelor profesionale si evaluarii locul de munca in care isi desfasoara activitatea salariatul si cu privire la care sustine ca trebuie obtinut aviz ca fiind in conditii deosebite;
   b) faptul ca, desi s-a facut nominalizarea si evaluarea locului respectiv de munca, ITM nu a avizat favorabil incadrarea locului respectiv de munca, ca fiind in conditii deosebite;
   c) faptul ca, desi un anumit loc de munca a fost evaluat pentru conditii deosebite si s-a primit avizul ITM referitor la acesta, ulterior - in mod abuziv - categoria profesionala careia ii apartine angajatul si care isi desfasoara activitatea la respectivul loc de munca nu a fost nominalizata (cu ocazia incheierii contractului colectiv de munca) ca isi desfasoara activitatea in conditii deosebite de munca;
   d) faptul ca petentul nu a fost nominalizat de angajator si sindicat ca si-a desfasurat activitatea intr-o anumita perioada in locul de munca avizat pentru conditii deosebite de munca. In acest caz litigiul ar avea ca obiect sa se constate ca petentul a desfasurat activitatea intr-un loc de munca avizat ca fiind in conditii deosebite. Actul care se contesta este refuzul nominalizarii petentului ca fiind angajat ce si-a desfasurat activitatea in conditii deosebite de munca, desi locul de munca a fost avizat iar categoria sa profesionala este prevazuta in CCM;
   e) faptul ca, desi a desfasurat activitatea intr-un loc de munca incadrat in conditii deosebite si pentru care a fost nominalizat de angajator si sindicat, nu a fost achitata de angajator contributia prevazuta de lege pentru munca efectuata in conditii deosebite.
      Rezulta din cele expuse ca, in raport de actul contestat, obiectul litigiului declansat in legatura cu procedura privitoare la conditiile deosebite de munca prevazute de Legea nr. 19/2000, si ulterior Legea nr. 263/2010, poate fi diferit. Intrucat, insa, prin fiecare dintre actiunile mentionate mai sus (ce pot fi promovate pornind de la metodologia incadrarii locurilor de munca in conditii deosebite) se urmareste obtinerea unui folos ce are un continut economic, imediat sau mai indepartat (cum ar fi reducerea varstei de pensionare), acestea sunt supuse termenului general de prescriptie de trei ani prevazut de Decretul nr. 167/1958, in lipsa reglementarii unui termen special. Referitor la refuzul avizarii de catre ITM a locurilor de munca, prin HG 261/2001 si ulterior prin HG 246/2007, a fost reglementat un termen mai scurt, de 15 zile, termen prevazut, insa, pentru anagajator.
      Momentul de la care se naste dreptul la actiune este cel de la care angajatul a avut cunostinta de actul contestat.
      In speta intimatii reclamanti au solicitat instantei, potrivit cererii de chemare in judecata, sa se constate ca, desi au desfasurat in permanenta activitatea in conditii deosebite de munca in perioada ianuarie 2002 - iulie 2009, cu toate acestea reclamantii au cateva luni pe an in care nu li se recunosc conditiile deosebite de munca pentru activitatea desfasurata. Au precizat reclamantii ca au lucrat in permanenta in aceleasi conditii de munca, atit anterior perioadei in litigiu cat si pe perioada in litigiu. Pana la 1 ianuarie 2002 le-a fost recunoscuta grupa II de munca; pe perioda in litigiu (mentionata initial ca fiind ianuarie 2002 - decembrie 2007, si precizata ulterior pana la introducerea actiunii - iulie 2009) au fost incadrati in conditii deosebite de munca, cu exceptia unor perioade, precizate in actiune, in care acest drept nu le este recunoscut. Au mentionat ca nu toate meseriile petentilor sunt prevazute in gr. II de munca potrivit Ordinului 50/1990, desi acestia si-au desfasurat activitatea in acelasi timp si acelasi microclimat cu salariatii care sunt incadrati in grupa II de munca, conform anexei II din ordinul mentionat.
      Au mai solicitat reclamantii sa fie obligata unitatea sa achite contributiile de asigurari sociale aferente incadrarii in conditii deosebite de munca pentru perioada aflata in litigiu.
      Prin precizarea de actiune aflata la fila 202 din dosarul de fond din primul ciclu procesual reclamantii au solicitat si constatarea nulitatii clauzelor din contractele individuale de munca si actele aditionale la acestea prin care se mentioneaza conditii normale de lucru.
      In raport de cererea concret formulata, de probatoriul administrat si de dispozitiile legale incidente in cauza Curtea apreciaza ca in mod gresit a fost admisa actiunea.
      Plecand de la solicitarea reclamantilor si observand raportul de expertiza intocmit in cauza, in rejudecare la instanta de fond, se constata ca locurile de munca in care intimatii reclamanti si-au desfasurat activitatea pe perioada in litigiu au fost nominalizate pentru a fi expertizate si evaluate; in urma evaluarii recurenta parata a primit aviz favorabil de la ITM, in sensul incadrarii respectivelor locuri de munca ca fiind in conditii deosebite, desi acestea nu au figurat in anexele la Ordinul nr. 50/1990 ca fiind activitati sau locuri de munca in grupa I sau II de munca.
      Astfel fiind concluzia care se impune este ca ceea ce se contesta in cauza nu este refuzul nominalizarii locurilor de munca in vederea evaluarii si nici un eventual aviz negativ dat de ITM, ci faptul ca in mod abuziv recurenta parata nu i-ar fi nominalizat pe intimatii reclamanti ca fiind salariati care si-au desfasurat in permanenta activitatea in conditii deosebite de munca in perioada ianuarie 2002 - iulie 2009.
      Nominalizarea salariatilor care isi desfasoara efectiv activitatea, pe intreaga durata a programului de lucru, in locurile de munca incadrate in conditii deosebite de munca se face periodic de catre angajator impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor (potrivit art. 11 din HG 261/2001). In conformitate cu art. 12 din acelasi act normativ "perioadele in care un salariat lucreaza permanent in locuri de munca in conditii deosebite de stabilesc prin decizie a angajatorului care reglementeaza atributiile de servici ce revin fiecarui salariat conform sarcinii specifice, in raport cu functia indeplinita. Dispozitiile legale mentionate au fost reluate si prin HG nr. 246/2007 (art. 8 si 9).
      Faptul ca pentru anumite perioade intimatii reclamanti nu au fost nominalizati ca fiind salariati care isi desfasurau activitatea in conditii deosebite de munca a fost facut cunoscut acestora, odata cu semnarea actelor aditionale la contractele individuale de munca. Aceste acte aditionale au fost contestate de intimatii reclamanti prin precizarea de actiune facuta la fond. Cererea intimatilor reclamanti de a fi constatata nulitatea absoluta a acestor acte a fost respinsa de instanta iar impotriva sentintei nu a fost declarat recurs de catre intimatii reclamanti. Astfel fiind legalitatea intocmirii acestor inscrisuri nu mai poate fi analizata.
      Referitor la conditiile efective in care intimatii reclamanti si-au desfasurat activitatea se mai impun unele precizari in legatura cu raportul de expertiza intocmit in rejudecare la instanta de fond.
      Potrivit raportului de expertiza (fila 169 din dosarul de rejudecare a fondului), nivelul zgomotului la locurile de munca supuse expertizarii inregistra depasiri cuprinse intre 0,2 si 14 dB peste nivelul maxim admis. Conform buletinului de determinare a noxelor nr. 2427/10 octombrie 2001 (filele 365 - 369 dosar rejudecare fond), intocmit de Directia de Sanatate Publica Gorj, din cele 80 de locuri de munca pentru care s-a facut determinarea noxelor, se inregistrau depasiri ale nivelului maxim admis la 3 locuri de munca, depasiri stabilite prin luarea in calcul si a timpilor de expunere in raport cu timpul de lucru. 
      Referitor la pulberile de steril/carbune expertul face mentiuni generale. Conform buletinului de analiza nr. 2784/2001 intocmit de Directia de Sanatate Publica Gorj (filele 360 - 364 dosar rejudecare fond), prin care s-au determinat valori minime, maxime si medii pentru fiecare din cele 75 de locuri de munca analizate, au fost constatate valori medii ce depaseau valorile maxime admise la 20 dintre locurile de munca analizate. La o parte din cele 20 locuri de munca au fost constatate valori minime care se incadrau in valoarea maxima admisa pentru aceasta noxa; pentru o parte din locurile de munca la care valorile medii se incadrau in limita maxima admisa, valorile maxime masurate depaseau limita maxima admisa. Rezulta din observarea acestui buletin de analiza ca pentru acelasi loc de munca au fost inregistrate valori diferite, ceea ce duce la concluzia ca nu se justifica incadrarea de catre recurenta parata, in permanenta, in conditii deosebite de munca a tuturor angajatilor care lucrau si lucreaza in aceste locuri de munca (cum solicita intimatii reclamanti), nefiind indeplinita cerinta prevazuta de lege ca toti salariatii, pe toata durata programului de munca, sa lucreze in conditii deosebite de munca.
      Se mai impune precizarea ca sustinerea expertului, in sensul ca factorii de microclimat aveau valori peste parametri maxim admisi (fila 170 dosar rejudecare fond) nu poate fi retinuta; expertul nu a indicat vreun buletin de analiza sau alt document pentru a-si fundamenta sustinerea. Pe de alta parte, factorii de microclimat (temperatura, curenti aer, umiditate) nu au fost retinuti ca fiind noxe profesionale, in documentatia intocmita pentru obtinerea avizului ITM nr. 2033 /2001.
      In raport de continutul probatoriului analizat Curtea apreciaza ca este nefundamentata concluzia expertului in sensul ca petentii si-au desfasurat activitatea in permanenta in aceleasi conditii de munca, respectiv in conditii deosebite de munca, situatie in care, a opinat expertul, nu se justifica incadrarea diferita a acestora, adica conditii normale de munca pana la 1 ianuarie 2008 si conditii deosebite de munca dupa 1 ianuarie 2008.
      De altfel, mentiunea din expertiza in sensul ca dupa 1 ianuarie 2008 toti petentii au fost incadrati in conditii deosebite de munca (fila 196 dosar rejudecare fond) este eronata. Din adeverintele emise de Casa Judeteana de Pensii rezulta ca si dupa 1 ianuarie 2008 activitatea desfasurata de unii dintre petenti a fost incadrata in conditii normale de munca, diferite perioade, cum au confirmat si acestia prin precizarea de actiune (Gorun Gheorghe pana la 1 iulie 2008; G. G. si A.P. P. pe toata perioada in litigiu; P. T. D. - februarie 2008-iunie 2009; N. D. - pana la 1 martie 2008). 
      Sustinerea din actiune a intimatilor reclamanti cum ca activitatea unora dintre acestia s-a incadrat in grupa II de munca, conform anexei 2 la Ordinul 50/1990, si ca ceilalti intimati reclamanti si-au desfasurat activitatea in aceleasi conditii, nu poate fi retinuta. Pe de o parte nu a fost indicata cu exactitate activitatea sau locul de munca din Ordinul 50/1990 la care se refera; pe de alta parte expertul a precizat (fila 191 dosar rejudecare fond) ca locurile de munca ale intimatilor reclamanti sau activitatile desfasurate de acestia nu sunt prevazute in anexa 2 la Ordinul 50/1990.
      Intimatii reclamanti au mai invocat, in motivarea actiunii dedusa judecatii, dispozitiile O.G. nr.137/2008 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, aratand ca alti salariati ai recurentei, care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii de munca, au fost incadrati in conditii deosebite de munca.
      Prevederile legale mentionate nu pot constitui temei pentru mentinerea sentintei recurate, fata de cele deja expuse mai sus, respectiv ca nu exista argumente pentru nominalizarea tuturor salariatilor recurentei ce isi desfasoara activitatea in locuri de munca ce au fost avizate ca fiind in conditii deosebite de munca, ca desfasurand in permanenta activitatea in conditii deosebite de munca. Astfel fiind, si intrucat impotriva modului de solutionare a cererii in constatarea nulitatii actelor aditionale la contractele individuale de munca nu s-a facut recurs, se impune concluzia ca nominalizarea intimatilor reclamanti pe anumite intervale de timp din perioada in litigiu ca fiind salariati ce isi desfasurau activitatea in conditii normale de munca s-a facut in mod temeinic si legal. In temeiul art. 312 raportat la art. 304 pct. 9 Cod pr. Civila.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Raporturi de munca

DECIZIE DE IMPUTARE. NELEGALITATEA EMITERII ACTULUI RAPORTAT LA DISP. ART. 169 (164) CODUL MUNCII republicat - Sentinta civila nr. 5773/97/2010 din data de 24.01.2011
NERESPECTAREA CLAUZELOR NEGOCIATE PRIN CONTRACTUL INDIVIDUAL DE MUNCA. CONSECINTA OBLIGARII ANGAJATULUI LA PLATA UNOR DESPAGUBIRI. - Sentinta civila nr. 1648/97/2010 din data de 24.02.2011
SANCTIONARE DISCIPLINARA. EXCEPTIA TARDIVITATII EMITERII DECIZIEI - Sentinta civila nr. 680/LM/2011 din data de 21.04.2011
GREVA DE AVERTISMENT. NEINDEPLINIREA CONDITIILOR IMPUSE DE LEGEA NR. 62/2011, A DIALOGULUI SOCIAL.NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 1189/LM/2011 din data de 26.05.2011
Conflict de munca. Criteriile de acordare ale adaosului pentru sarbatoarea de Pasti prevazut in Contractul colectiv de munca. Functionarea sucursalei in baza delegarilor de competenta. - Sentinta civila nr. 1557/LM/2010 din data de 02.11.2010
Recurs rectificare carnet de munca - Sentinta civila nr. 1719 din data de 25.01.2010
Raspunderea patrimoniala a angajatilor. - Sentinta civila nr. 217 din data de 24.02.2011
Lipsa in gestiune. Raspunderea patrimoniala a mostenitorilor salariatului decedat. - Sentinta civila nr. 835 din data de 16.06.2011
Actiunea in raspundere patrimoniala. Prejudiciul produs de sofer prin depasirea consumului de combustibil. - Sentinta civila nr. 309 din data de 24.03.2011
Drepturi salariale - Sentinta comerciala nr. 472/CA din data de 09.09.2010
LITIGIU DE MUNCA. RASPUNDERE SUBSIDIARA - Decizie nr. 10 din data de 19.01.2010
Functionar public cu statut special. Incetarea raporturilor de serviciu urmare a intervenirii unei hotarari penale definitive de condamnare. Petenta ofiter de politie judiciara. Atacarea ordinului Ministerului Afacerilor de Interne prin care s-a constata - Decizie nr. 62/F din data de 10.04.2014
Acordarea indemnizatiei de dispozitiv - Decizie nr. 488/F din data de 25.04.2008
Spor de confidentialitate solicitat de magistrati – admisibilitate. - Decizie nr. 348/F din data de 16.04.2008
Acordarea pentru anumite categorii de politisti din cadrul structurilor teritoriale ale Politiei Romane, a suplimentelor de hrana M12B, daca acestia desfasoara activitati in ture. Aplicabilitatea HG nr. 65/2003 si Ordinul MAI nr. 440/2003. - Decizie nr. 617/R din data de 30.09.2008
Dreptul functionarilor publici angajati in structuri MIRA de a li se plati prima de concediu si sporul de fidelitate. Admisibilitatea chemarii in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor. - Decizie nr. 429/R din data de 01.07.2008
Legalitatea acordarii – pentru politisti a sporului de fidelitate si a primei de concediu. Drepturile salariale suspendate nu au fost anulate prin actele normative care au determinat suspendarea, anume legile bugetului de stat pe anul 2001-2006 - Decizie nr. 434/R din data de 01.07.2008
Reactualizarea debitului principal cu rata inflatiei si acordarea de dobanzi legale pentru neexecutarea la timp a obligatiilor de plata. Regim juridic si temeiuri de drept. - Decizie nr. 146/R din data de 03.04.2007
Contencios administrativ si fiscal - litigiu privind functionarii publici (Legea Nr.188/1999) - Sentinta civila nr. 7/CC din data de 03.02.2010
Sanctiune disciplinara. Vinovatie salariat. - Decizie nr. 1727 din data de 21.10.2013