InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Pitesti

a data de 16.10.2008, reclamantul Sindicatul Independent al Salariatilor din caLdrul Primariei Municipiului Pitesti, in numele si pentru membrii de sindicat A.C.V. s.a., a chemat in judecata pe paratul Municipiul Pitesti, solicitand obligarea a...

(Decizie nr. 1500/R-CM din data de 27.10.2009 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Pitesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Pitesti

a data de 16.10.2008, reclamantul Sindicatul Independent al Salariatilor din
caLdrul Primariei Municipiului Pitesti, in numele si pentru membrii de sindicat
A.C.V. s.a., a chemat in judecata pe paratul Municipiul Pitesti, solicitand
obligarea acestuia  la plata sporului de dispozitiv in proportie de 25% din
salariul de baza, pe ultimii trei ani anteriori introducerii actiunii si in continuare,
drepturi ce vor fi actualizate in raport de indicele de inflatie la data platii, cu
cheltuieli de judecata.
In motivare, reclamantii au aratat ca  sunt salariatii paratei si ca potrivit disp.
art.9.2 anexa 1 din Normele Metodologice modificate prin Ordinul nr.496/2003
al Ministerului Administratiei si Internelor, care prevad ca indemnizatia de
dispozitiv se acorda si personalului civil ce isi desfasoara activitatea in
domeniul administratiei publice li se cuvenea si acestora, ca si functionarilor
publici,  acest spor  inca de la aparitia Legii nr.13/1999 modificata si
completata. Indemnizatia de dispozitiv se acorda pentru tot personalul ce face
parte din administratia publica, potrivit disp.art.5 si 6 din Codul muncii privitoare
la discriminare si la plata egala pentru munca egala, precum si a disp. art.14
din Conventia Europeana a Drepturilor Omului care instituie principiul
nediscriminarii
La data de 05.12.2008 s-a dispus disjungerea cererii formulate de reclamantii
A.R. s.a. - personal contractual, cerere ce face obiectul prezentului dosar, de
actiunea formulata de  reclamantii ce  au calitatea de functionari publici.
La data de 18.02.2009, Marin Maria a formulat cerere de interventie in interes
propriu, solicitand sa fie obligat paratul la plata sporului de dispozitiv, in
proportie de 25% din salariul de baza, incepand cu ultimii trei ani anteriori
actiunii, aratand ca face parte din personalul contractual al Primariei
Municipiului Pitesti, in functia de operator treapta I, in cadrul Directiei
Economice - Serviciul Constatare Impunere persoane fizice.
Tribunalul Arges, prin sentinta civila nr.543/CM din 13.03.2009, a respins
actiunea ca nefondata retinand urmatoarele:
Asa cum rezulta din actele de la filele 26-78 din dosar si din cartile de munca
ale reclamantilor, acestia sunt incadrati la Primaria Pitesti, in calitate de
personal contractual. Reclamantii au pretins ca dreptul la sporul de dispozitiv li
se cuvine in baza dispozitiilor Legii nr.138/1999.
 Art.13 din Legea nr.138/1999 prevede ca  militarii angajati pe baza de
contract, cadrele militare in activitate si salariatii civili beneficiaza de o
indemnizatie de dispozitiv lunara de 25% din solda de functie, solda de grad,
solda de merit, indemnizatia de comanda si gradatii, respectiv din salariul de
baza, insa potrivit art.1 din Legea nr.138/1999 dispozitiile prezentei legi se
aplica personalului militar si civil din cadrul Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de
Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de
Telecomunicatii Speciale si Ministerului Justitiei.
  De asemenea, art.47 din acelasi act normativ prevede ca personalul civil din
ministerele si institutiile centrale prevazute la art.1 beneficiaza de drepturile
salariale reglementate in legislatia aplicabila in sectorul bugetar si de unele
drepturi salariale prevazute in prezenta lege, iar art.49 prevede ca personalul
civil din ministerele si institutiile centrale prevazute la art.47, care desfasoara
activitati in conditii similare cu cele ale cadrelor militare, beneficiaza de
primele, sporurile si indemnizatiile acordate acestora, potrivit prevederilor
aplicabile cadrelor militare in activitate.
Din analiza acestor texte de lege, rezulta evident ca este vorba doar de
personalul civil din cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de
Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe,
Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si
Ministerului Justitiei.
Reclamantii au sustinut ca potrivit disp. art.9.2 anexa 1 din Normele
Metodologice modificate prin Ordinul nr.496/2003 s-a prevazut ca de acest
spor sa beneficieze si personalul civil din cadrul administratiei publice.
Prin Ordinul Ministerului de Interne nr.275/2002 au fost adoptate Normele
metodologice pentru punerea in aplicare a Legii nr.138/1999, care  a fost
modificata si completata prin Ordinul M.A.I. nr.496/2003. Potrivit pct.9.2 din
ordin,  indemnizatia de dispozitiv se acorda si personalului civil care isi
desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice, iar pct.31.1 din ordin
prevede ca prin personalul civil, in sensul prezentului ordin se intelege:
functionarii publici si personalul contractual civil din Ministerul Administratiei si
Internelor. De asemenea, se prevede ca personalul civil din Ministerul
Administratiei si Internelor beneficiaza de drepturile prevazute de prezenta
lege, cu exceptia celui din domeniul administratiei publice care beneficiaza
doar de  dreptul prevazut de art.13 din lege, precum si de cele prevazute in
reglementarile in vigoare aplicabile salariatilor omologi din sectorul bugetar .De
asemenea, potrivit pct.VI din ordin, masurile de aplicare a acestuia  vor fi luate
de comandantii si sefii de unitati.
Reclamantii fac parte dintr-un organ al administratiei  publice locale si nu din
cadrul Ministerului de Interne, astfel ca Ordinul invocat nr.496/2003 nu isi are
aplicabilitate in privinta acestora, neexistand nici o legatura de subordonare a
institutiei parate fata de Ministerul Administratiei si Internelor, consiliul local
fiind, potrivit Legii nr.215/2001, o autoritate publica locala autonoma.
  In ceea ce priveste constatarea unei eventuale  discriminari intre personalul
militarizat si reclamanti, instanta a apreciat ca diferenta de tratament dintre
cele doua categorii nu poate fi retinuta ca discriminare. Pentru  ca aceasta sa
poata  fi retinuta este necesar sa se stabileasca ca persoane aflate in situatii
asemanatoare sau comparabile in materie beneficiaza de un tratament
preferential, iar daca o asemenea distinctie intre situatii analoage sau
comparabile exista, ea sa nu isi gaseasca nici o justificare obiectiva sau
rezonabila. In cauza nu  exista egalitate intre persoanele care isi desfasoara
activitatea intr-un dispozitiv militar - in care exista anumite reguli de acces
specifice, de circulatie in interiorul dispozitivului, de comunicare - si o institutie
publica in care toate aceste reguli nu se aplica. In consecinta, dispozitiile art.16
din Constitutie si art.14 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului nu au
aplicabilitate in cauza.
Mai mult, prin Decizia 821/2008 a Curtii Constitutionale s-au constatat
neconstitutionale disp. art.2 alin.1 si alin.11 si ale art.27 din OG nr.137/2000  in
masura in care  sunt interpretate in sensul  ca se da in competenta instantei de
judecata  retinerea incalcarii principiului egalitatii in fata legii prin examinarea si
cenzurarea solutiilor cuprinse in legi si ordonante si, de asemenea, de a
desfiinta norme juridice instituite prin legi si de a crea in locul acestora alte
norme sau de a le substitui cu norme cuprinse in alte acte normative. Art.31
alin.1 din Legea nr.47/1992 prevede ca decizia prin care se constata
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante in vigoare este definitiva si
obligatorie.
Impotriva acestei sentinte au formulat recurs, in termen legal, reclamantii
criticand-o pentru nelegalitate sub motivul de recurs prevazut de art.3041 Cod
procedura civila aratand, in esenta, ca prin Ordinul nr.496/2003, dat in
aplicarea Legii nr.138/1999, s-a asigurat egalitatea de tratament salarial pentru
toti salariatii din administratia publica, aflati sub autoritatea si coordonarea
Ministerului Internelor si  Reformei Administrative.
S-a mai aratat ca si o parte a practicii judiciare este in acest sens,
mentionandu-se cateva hotarari prin care au fost admise astfel de actiuni.
In consecinta, s-a solicitat admiterea recursului, desfiintarea sentintei si pe
fond admiterea actiunii astfel cum a fost formulata.
Prin intampinarea formulata in cauza, Municipiul Pitesti a solicitat respingerea
recursului ca nefondat aratand, in esenta, ca recurentii fac parte dintr-un organ
al administratiei publice locale - autoritate publica autonoma, fara subordonare
fata de Ministerul Administratiei si Internelor.
S-a mai aratat ca nici dispozitiile art.5 si 6 din Codul muncii si cele ale art.14
din C.E.D.O. privind discriminarea nu justifica admiterea actiunii, deoarece
recurentii si angajatii institutiilor mentionate nu se afla in situatii asemanatoare,
iar prin hotararile judecatoresti invocate s-a adaugat la lege.
Recursul formulat de reclamanti si incadrat atat in dispozitiile art.304 pct.9 Cod
procedura civila, cat si in cele ale art.3041 Cod procedura civila, a fost respins
ca nefondat pentru urmatoarele considerente:
Instanta de fond a facut o aplicare corecta a legii, respectiv a dispozitiilor art.13
si 47 din Legea nr.138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului
militar din institutiile publice de aparare nationala, precum si acordarea unor
drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, cat si a dispozitiilor
art.9:2 si 31.1. din Normele Metodologice de aplicare a legii, modificata prin
Ordinul nr.496/2003.
Potrivit tuturor acestor dispozitii, indemnizatia de dispozitiv se acorda si
personalului civil care isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei
publice, de exemplu serviciul de eliberare si evidenta a pasapoartelor,
permiselor si certificatelor de inmatriculare sau cel de evidenta informatizata a
persoanei, insa prin personal civil, in sensul legii si a normelor metodologice
de aplicare a acesteia, nu se intelege tot personalul bugetar care isi
desfasoara activitatea in administratia publica, ci doar functionarii publici si
personalul contractual civil din Ministerul Administratiei si Internelor, personal
din care nu fac parte si reclamantii, acestia facand parte dintr-un organ al
administratiei publice locale, autoritate publica autonoma fara nici o
subordonare fata de Ministerul Administratiei si Internelor.
Ca atare, aplicarea Ordinului nr.496/2003 la toate categoriile de personal care
functioneaza in administratia publica nu este corecta, si ar conduce la
modificarea Legii nr.138/1999, ceea ce ar fi nelegal.
In ceea ce priveste pronuntarea unor hotarari judecatoresti prin care s-au
admis astfel de actiuni, s-a retinut ca o asemenea situatie, chiar daca ar fi
dovedita in cauza, nu poate conduce la admiterea recursului.
Examinand cauza sub toate aspectele, potrivit art.3041 Cod procedura civila, s-
a constatat ca nu exista alte motive de casare sau modificare a sentintei
recurate, iar in baza art.312 al.1 Cod procedura civila recursul a fost respins ca
nefondat.

12. Nerespectarea dispozitiilor art. 268 alin. 2 lit. a, c, d din Codul muncii
conduce la nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare care nu poate fi
acoperita prin confirmare.
Art. 268 alin. 2 lit. a, c, d din Codul muncii

 Potrivit art.268 alin.2 lit. a, c, d din Codul muncii, sub sanctiunea nulitatii
absolute, decizia de sanctionare disciplinara trebuie sa contina: descrierea
faptei care constituie abatere disciplinara, motivele pentru care au fost
inlaturate apararile formulate de salariat in timpul cercetarii disciplinare
prealabile sau motivele pentru care nu a fost efectuata cercetarea, temeiul de
drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica.
Rezulta astfel ca, pentru a fi legala o decizie de sanctionare trebuie sa
cuprinda toate elementele enumerate in textul citat. Lipsa uneia dintre ele
atrage nulitatea absoluta a masurii dispuse de angajator.
Referitor la mentiunea de la lit.a, in decizie trebuie descrisa in concret fapta
pentru care a fost sanctionat cel in cauza.
Simpla mentiune ca datorita modului defectuos de lucru se creeaza
posibilitatea prejudicierii patrimoniale a societatii, cat si nerespectarea obligatia
de a organiza activitatea de asigurari si daune, de a organiza si raspunde de
indeplinirea sarcinilor trasate de aplicarea normelor si regulamentelor
societatii, nu este de natura a preciza in ce a constat atitudinea contestatorului
si prin ce a contravenit deontologiei profesionale.
De asemenea, art.268 alin.2 din Codul muncii face distinctie intre descrierea
faptei, adica indicarea situatiei de fapt in materialitatea ei, prevazuta la lit.a si
motivarea in fapt si in drept prevazuta la lit.d, adica indicarea dispozitiilor in
baza carora se aplica sanctiunea, adica precizarea articolului, alineatului,
literei. dispozitiilor legale regulamentare din contractul colectiv de munca
nesocotit de acesta.
Precizarea prevederilor statutului, regulamentului de ordine interioara,
contractului colectiv de munca incalcate, are relevanta pentru ca instanta sa
poata stabili si verifica daca, intr-adevar, fapta salariatului constituie abatere
disciplinara si daca se incadreaza printre obligatiile impuse acestuia.
Numai prin indicarea in decizia de sanctionare a motivelor pentru care s-au
inlaturat apararile formulate de salariatul invinuit se asigura in mod real si
efectiv dreptul lui la aparare.
Fata de prevederile art.268 alin.2 s-a retinut in mod clar ca acest text, prin
fiecare componenta a sa, deci si in ceea ce priveste prevederile de la lit.a, c si
d, statorniceste o nulitate absoluta pentru nerespectarea unei cerinte de forma
ad validitatem, nulitate care, in lipsa unui text in sens contrar, nu se poate
acoperi prin confirmare.

   (Decizia civila nr.1500/R-CM din 27 octombrie 2009)
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014