InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Iasi

Functionar public. Drepturi salariale stabilite prin acord/contract colectiv de munca neopozabil angajatorului. Consecinte

(Decizie nr. 29/CA din data de 21.01.2008 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)

Domeniu Salarizare | Dosare Curtea de Apel Iasi | Jurisprudenta Curtea de Apel Iasi

Functionar public. Drepturi salariale stabilite prin acord/contract colectiv de munca neopozabil angajatorului. Consecinte
Acordul/contractul colectiv de munca incheiat intre autoritatea administrativa angajatoare in raport cu reclamantii functionari publici, si personalul cu contract de munca, nu isi poate extinde efectele in privinta functionarilor publici, in conditiile in care drepturile salariale cuvenite nu se regasesc in legislatia ce guverneaza raporturile de serviciu ale functionarilor publici reclamanti.
Curtea de Apel Iasi, decizia nr.29/C.A. din 21.01.2008
Prin sentinta civila 1230/E/6.07.2007 a Tribunalului Iasi a fost respinsa cererea reclamantei C.P., in contradictor cu paratii Presedintele Consiliului Judetean si Consiliul Judetean Iasi, ca fiind indreptata impotriva unor persoane lipsite de calitate procesuala pasiva.
A fost respinsa totodata cererea reclamantei de acordare a tuturor drepturilor speciale aprobate prin Acordul/Contractul colectiv de munca incheiat la nivelul Consiliului Judetean Iasi, incepand cu luna ianuarie 2007, conform H.C.S. 276/8.12.2006 si repunerea in drepturi privind sporul de dispozitiv acordat pana la finele anului 2006, formulata in contradictor cu parata D.J.E.P.-Iasi.
A retinut instanta de fond:
Potrivit adeverintei nr.3078/17.04.2007 emisa de Consiliul Judetean Iasi si dispozitiei nr.240/16.03.2005 a aceleiasi autoritati a administratiei publice, reclamanta C.P., avand calitatea de functionar public, a fost transferata in interesul serviciului, incepand cu data de 1.04.2005, din aparatul propriu al Consiliului Judetean Iasi in cadrul D.J.E.P.-Iasi.
In conformitate cu prevederile art.6 alin.3 din O.G. nr.84/ 2001, serviciile publice comunitare judetene functioneaza ca institutii publice de interes judetean cu personalitate juridica.
In consecinta, D.J.E.P.-Iasi are personalitate juridica, avand calitatea de angajator in raporturile de serviciu stabilite cu reclamanta, fapt confirmat de reprezentantul reclamantei in sedinta publica din 27.04.2007, cand a precizat ca paratii Consiliul Judetean Iasi si Presedintele Consiliului Judetean Iasi au fost chemati in judecata avandu-se in vedere calitatea lor de ordonatori de credite, iar D.J.E.P.-Iasi, in calitate de angajator.
Deoarece, in cadrul raporturilor de serviciu, raspunderea pentru neplata drepturilor salariale catre angajati, apartine doar angajatorului, instanta, retinand ca paratii Consiliului Judetean Iasi si Presedintele Consiliului au calitatea de ordonatori de credite, nu de angajatori, urmeaza a respinge cererea formulata de reclamanta in contradictoriu cu acesti parati ca fiind introdusa impotriva unor persoane lipsite de calitate procesuala pasiva.
In ceea ce priveste fondul litigiului, instanta retine ca, potrivit prevederilor art.78 alin. 3 din Legea nr.188/1999 (art.90 al. 3 in forma actuala a legii), functionarul public transferat in interesul serviciului are dreptul la o indemnizatie egala cu salariul net calculat la nivelul salariului din luna anterioara celei in care se transfera, plata drepturilor salariale urmand a fi suportata de autoritatea sau institutia publica la care se face transferul .
Hotararea Consiliului Judetean Iasi nr.276/8.12.2006 prin care s-a aprobat Actul Aditional nr.11778/21.11.2006 la Acordul/contractul colectiv de munca nr.218/ 25.11.2005 act aditional prin care s-au stabilit drepturile salariale speciale solicitate de reclamanta, este ulterioara datei transferului in interesul serviciului al reclamantei de la Consiliul Judetean Iasi la Directia Judeteana de Evidenta a Persoanelor Iasi, dupa cum ulterioare sunt atat Actul Aditional, cat si Acordul/Contractul colectiv de munca mentionate anterior.
Verificand continutul Actului Aditional nr.11778/21.11.2006 si Acordului/contractului colectiv de munca nr.218/ 25.11.2005, instanta a constatat ca acestea au fost incheiate, in baza dispozitiilor art.61 alin. 1 din Legea nr.188/ 1999, intre Consiliul Judetean Iasi si Sindicatul Salariatilor din Consiliul Judetean Iasi, D.J.E.P.-Iasi nefiind parte semnatara a acestor acorduri.
Pentru acest motiv, masurile convenite in cuprinsul acordurilor respective nu sunt opozabile D.J.E.P. Iasi, aceasta institutie neputand fi obligata la respectarea lor.
Pentru a beneficia de drepturile prevazute in actele amintite mai sus, se impune ca sindicatul reprezentativ al functionarilor publici din cadrul D.J.E.P.-Iasi, sa incheie acorduri referitoare la respectivele drepturi si cu aceasta institutie publica.
Avand in vedere ca reclamanta nu a beneficiat de plata drepturilor speciale prevazute in Actul Aditional nr.11778/2006 in luna anterioara transferului sau in interesul serviciului (adeverinta nr.703/ 21.06.2007 a D.J.E.P.-Iasi), acest act fiind ulterior momentului realizarii transferului, pentru a avea dreptul la plata in continuare a sporurilor respective si dupa data transferului potrivit art.78 alin. 3 din Legea nr.188/ 1999 (in prezent art.90 al. 3) si ca angajatorul sau, respectiv D.J.E.P.-Iasi, singurul obligat la plata sumelor reprezentand drepturi salariale, nu este parte a acordurilor invocate ca fundament al acordarii drepturilor speciale solicitate, instanta a respins cererea formulata de reclamanta in contradictoriu cu acest din urma parat ca nefondata.
Curtea a constatat recursul declarat ca fiind nefondat, pentru considerentele de mai jos.
Astfel, este de necontestat in speta faptul ca reclamanta se afla intr-un raport de serviciu cu intimata D.J.E.P. Iasi, guvernat de dispozitiile Legii nr.188/1999 a functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, care in art.31 al.(3) prevede expres ca "Salarizarea functionarilor publici se face in conformitate cu prevederile legii privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru functionarii publici", salariul fiind compus din: "salariul de baza; b) sporul pentru vechimea in munca; c) suplimentul postului; d) suplimentul corespunzator treptei de salarizare" (art.31 al.(1) din aceeasi lege).
Ori, in cauza recurenta invoca drept temei al drepturilor salariale Acordul/Contractul colectiv de munca incheiat intre Presedintele Consiliului Judetean Iasi ca angajator si Sindicatul Salariatilor din Consiliul Judetean Iasi, alcatuit din aparatul propriu de specialitate al Consiliului Judetean Iasi si persoanele angajate pe baza de contract individual de munca, desi potrivit dispozitiilor art.1 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca, o astfel de conventie se incheie "intre patron sau organizatia patronala, pe de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca".
Notiunea de "patron" definita de aceeasi lege (al.(2) al art.1) exclude asadar posibilitatea perfectarii de contracte colective de munca intre "administratia publica locala, prin autoritatile administrative autonome ori prin autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice centrale si locale" prevazuta de art.1 al.(1) din Legea nr.188/1999 si functionarii publici, art.2 din acest act normativ definind "functia publica" ca fiind "ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, Stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala, administratia publica locala si autoritatile administrative autonome", atributii si responsabilitati general valabile la nivelul intregii tari, de la care subiectii raportului juridic de functie nu pot deroga pe cale contractuala.
In acest sens, art.110 din legea functionarilor publici prevede expres ca si in ce ii priveste pe functionarii publici cu statut special (din structurile Parlamentului, Administratiei Presedintiale, Consiliului Legislativ, etc.) autoritatile respective "au obligatia de a armoniza statutele speciale cu prevederile prezentei legi, cu consultarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici", drepturile si responsabilitatile acestora fiind asadar expres prevazute prin norme legale, iar nu contractuale.
Cat priveste trimiterea reclamantei la dispozitiile cuprinse in Codul muncii, Curtea constata ca prevederile art.117 din Legea 118/1999 prevad ca dispozitiile legii speciale "se completeaza cu prevederile legislatiei muncii, precum si cu reglementarile de drept comun civile, administrative ori penale, dupa caz, in masura in care nu contravin legislatiei specifice functiei publice", asa incat, atat timp cat functionarilor publici li se prevede expres prin legea speciala regimul legal de salarizare, rezulta ca regimul juridic al functiei publice nu se poate completa cu prevederile specifice contractuale in materia salarizarii, existente in Codul muncii si Legea 130/1996 a contractului colectiv de munca.
In atari conditii, Curtea retine ca prevederile contractului colectiv de munca nr.218/25.11.2005, respectiv a actului aditional nr.11778/21.11.2006, chiar daca fac referire si la "toti functionarii publici" din aparatul propriu al Consiliului Judetean Iasi, in realitate sunt aplicabile doar persoanelor "angajate pe baza de contract de munca", ce intra intr-adevar sub incidenta dispozitiilor Codului muncii si a Legii 130/1996.
In acest sens este exprimat de altfel si punctul de vedere al Consiliului Judetean Iasi -D.O.R.U.I.-Serviciul organizare si resurse umane in adresa cu nr.662/22.01.2007 expediata D.J.E.P. Iasi, respectiv ca fondurile asigurate prin bugetul Consiliului Judetean Iasi sunt in masura a asigura doar drepturile salariale constand in "salariul de incadrare, indemnizatia de conducere, salariul de merit, sporul de vechime, sporul pentru titlul stiintific de doctor, sporul pentru conditii vatamatoare", acestea gasindu-si izvorul in prevederile legale aplicabile institutiei angajatoare parate, pentru celelalte drepturi salariale evocate in Hotararea 276/2006, urmand ca angajatoarea "sa-si asigure venituri acoperitoare din surse proprii".
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Salarizare

Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010