InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Iasi

Cerere privind cenzurarea de instanta de contencios administrativ a modului de acordare a burselor de studiu angajatilor sai, de institutia de invatamant superior de stat. Actul administrativ producator de efecte juridice

(Decizie nr. 64/CA din data de 11.02.2008 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Iasi | Jurisprudenta Curtea de Apel Iasi

Cerere privind cenzurarea de instanta de contencios administrativ a modului de acordare a burselor de studiu angajatilor sai, de institutia de invatamant superior de stat. Actul administrativ producator de efecte juridice
Intrucat decizia de aprobare a listei finale a studentilor carora urma sa li se acorde burse de studii si cuantumul acestora, apartinea Departamentului de Integrare Europeana din cadrul U.T.I., decizie pe care reclamantul nu a atacat-o prin actiunea de fata, rezulta ca instanta de contencios administrativ nu se putea considera legal investita cu verificarea efectelor deciziei sus-evocate, in cadrul cererii reclamantului ce viza doar obligarea unitatii de invatamant a adopta o alta modalitate de calcul a burselor si a criteriilor de acordare a lor.
Curtea de Apel Iasi, decizia nr.64/C.A. din 11 februarie 2008
Prin sentinta civila nr.2398/E din 5 octombrie 2007, Tribunalul Iasi a respins actiunea, astfel cum a fost precizata si modificata, formulata de reclamantul C.C. in contradictoriu cu parata Universitatea Tehnica "Gh. Asachi" Iasi.
Pentru a se pronunta astfel, prima instanta a retinut ca reclamantul a chemat in judecata pe parat pentru a raspunde de modul, pretins ilegal, de calcul si repartizare a burselor de studiu, solicitand a se recunoaste incalcarea dreptului cuvenit, precum si obligarea paratei la plata de daune, reprezentand diferenta dintre bursa primita si cea pe care ar fi trebuit sa o primeasca, precum si la plata de daune morale.
Raportandu-se la dispozitiile art.172 din Legea nr.84/1995 si la prevederile H.G. nr.44/1992, precum si la criteriile generale de acordare a burselor, aprobate de Senatul U.T.I. la data de 18 octombrie 2005, care dau in competenta facultatilor si departamentelor stabilirea unor criterii specifice de acordare a burselor, prima instanta a retinut ca, in speta, Departamentul de Integrare Europeana a fost cel care a stabilit criterii proprii de acordare a burselor, conform procesului verbal depus la dosar si a adresei nr.20940/ 2006 si ca, in atare situatie, instanta nu se putea substitui organelor abilitate de lege pentru a impune alte criterii decat cele mentionate, singurul lucru pe care ar fi putut sa-l verifice fiind acela al concordantei dintre aceste criterii si cele prevazute de lege, a masurii in care ele au fost respectate, dar numai in cazul in care actul prin care ele au fost determinate si individualizate ar fi facut obiectul controlului de legalitate, in conditiile art.1 din Legea nr.554/2004.
Constatand ca autonomia universitara, garantata de art.32 alin. 6 din Constitutie, este principiul fundamental in baza caruia organele de conducere abilitate emit hotarari si regulamente, care trebuie respectate, si ca, in situatia in care se invoca incalcarea unui drept sau vatamarea lui, in oricare fel, printr-o hotarare astfel luata, acesta trebuie atacat in instanta, neputand fi recunoscute si acordate drepturi fara a se fi realizat controlul de legalitate si fara a se fi dispus anularea actului nelegal, ce sta la baza vatamarii pretins produse, prima instanta a apreciat ca nefondate cererile reclamantului de a i se recunoaste dreptul pretins incalcat si de a se obliga paratul sa-i acorde bursa in cuantumul stabilit, conform propriilor lui evaluari, precum si la plata de daune materiale si morale.
Curtea a constatat ca recursul reclamantului este nefondat, sens in care retine urmatoarele:
Este necontestat faptul ca reclamantul-recurent C.C., care functioneaza ca sef de lucrari in cadrul Universitatii Tehnice "Gh. Asachi" Iasi, a fost inscris ca student in anul I, la cursurile de masterat, specializarea "Managementul calitatii in institutiile publice", in anul universitar 2006-2007, cursuri ce au fost organizate de Departamentul de Integrare Europeana din cadrul institutiei de invatamant amintite.
Recurentul nu contesta ca, urmare deciziei luate de Departamentul de Integrare Europeana, a beneficiat in semestrul I al anului universitar 2006-2007 de o bursa de 55 lei/lunar, iar in semestrul al II-lea al aceluiasi an de invatamant de o bursa de 275 lei/lunar, ci doar pretinde ca modul de calcul si acordare a respectivei burse de studiu contravine dispozitiilor legale in vigoare.
Reclamantul confirma, de asemenea, ca nu a cerut controlul de legalitate a nici unuia din actele emise de U.T.I si respectiv de Departamentul de Integrare Europeana in legatura cu conditiile de acordare a burselor in acea perioada justificand acest fapt de imprejurarea ca nu s-a emis nici un act individual care sa-i permita initierea producerii prevazute de Legea nr.554/2004.
Ori, chiar daca nu s-a emis un act individual de stabilire nominala a beneficiarilor burselor de studiu de la specializarea Managementul calitatii in institutiile publice, Curtea constata, asemenea primei instante, ca actele inregistrate sub nr.20213/12 octombrie 2006 si nr.4023/26 februarie 2007, emis de U.T.I. - Prorectoratul Strategii Universitare, privitoare la fondul de burse, numarul de studenti si suma alocata pe luna/student ce au valentele unor acte administrative de autoritate, care puteau face obiectul controlului de legalitate, sub aspectul concordantei lor cu dispozitiile H.G. nr.558/1998, cu Criteriile generale de acordare a burselor, aprobate in sedinta Biroului Senatului U.T.I. din 18 octombrie 2005 si respectiv cu Regulamentul pentru acordarea burselor, adoptat de parata.
Nu are nici o semnificatie ori urmari juridice faptul ca cele din urma acte se refereau la anul universitar 2005-2006, intrucat in lipsa altor reglementari, ulterioare, cele vechi isi pastreaza valoarea de principiu, conducerea universitatii intelegand sa transfere, pentru anul universitar 2006-2007, dreptul de decizie la nivelul facultatilor si departamentelor, astfel cum rezulta din actul nr.20940/17 octombrie 2006.
Cum decizia de aprobare a listei finale a studentilor carora urma sa li se acorde burse de studiu si a cuantumului acestora pretins nelegala apartine Departamentului de Integrare Europeana din cadrul U.T.I. si cum insusi recurentul confirma ca nu a atacat in mod direct si nemijlocit nici unul din actele emise de universitate si de Departamentul de Integrare Europeana al acesteia, in mod justificat a retinut prima instanta ca reclamantul nu poate cere, pe o cale ocolita, desfiintarea efectelor unor acte asimilate actelor administrative de autoritate, ca unele ce au fost emise in baza si in vederea aplicarii legii, controlul de legalitate fiind unul punctual, si nu unul care vizeaza activitatea institutiei publice in ansamblul ei.
Ca atare, atata timp cat deciziile luate de Prorectoratul Strategii Universitare si Departamentul de Integrare Europeana nu au fost desfiintate, in cadrul unei actiuni in anulare, promovata de cel ce se considera vatamat prin aceste decizii care privesc in mod implicit si persoana recurentului, chiar daca ea nu a fost in mod clar individualizata, nu exista temei, astfel precum a retinut si prima instanta, pentru a se proceda la obligarea paratei-intimate de a adopta un alt sistem de calcul a burselor si de a le plati potrivit criteriilor pe care reclamantul le avanseaza; autonomia universitara, ca drept constitutional, neputand fi infranta decat in cazul in care, raportat la un act sau un fapt administrativ bine determinat, s-ar constata un exces de putere sau nelegalitate actului normativ sau individual suspus controlului.
Constatand ca hotararea Tribunalului Iasi este temeinica si legala si ca instanta nu se poate substitui in drepturile paratului, stabilind ea insasi criterii si conditii de acordare a burselor de studii, in conditiile in care, prin acte de autoritate ce nu au fost desfiintare, acestea au fost aprobate de structurile administrative abilitate, Curtea, in temeiul art.312 C.proc.civ., a respins recursul promovat de reclamant.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014