Restituire imobil in echivalent banesc
(Sentinta civila nr. 86 din data de 28.01.2010 pronuntata de Tribunalul Botosani)Dosar nr. xxxx/40/2009 - Fond -
- Legea nr. 10/2001 - R O M A N I A
TRIBUNALUL BOTOSANI - SECTIA CIVILA
Sedinta publica din data de 28 Ianuarie 2010
SENTINTA CIVILA NR. 86
Pe rol judecarea cererii formulata potrivit prevederilor Legii nr. 10/2001, de reclamanta I. A., in contradictoriu cu paratele Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani, Prefectura judetului Botosani, Comisia pentru stabilirea dreptului de proprietate privata - Botosani, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor - Bucuresti si Autoritatea Nationala pentru restituirea proprietatilor - Bucuresti.
La apelul nominal, facut in sedinta publica, se prezinta reclamanta I. A. asistata de avocat L. D., lipsind toate celelalte parti.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta acesta invederand ca procedura de citare a partilor este legal indeplinita, dupa care se constata ca s-a primit la dosar, prin intermediul registraturii, un punct de vedere scris de parata Prefectura judetului Botosani.
La randul sau, avocat L. D. prezinta instantei delegatia de reprezentare a partii reclamante I. A..
Avand cuvantul cu privire la exceptia de necompetenta materiala a Tribunalului Botosani-Sectia civila, invocata de parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, aparatorul partii reclamante I. A., avocat L. D., face precizarea ca intelege sa solicite respingerea acesteia, dosarul fiind retinut de catre instanta in vederea pronuntarii cu privire la exceptia invocata.
Totodata, dupa terminarea sedintei de judecata, se constata ca s-au depus la dosar, prin intermediul registraturii instantei, cerere de intampinare, in dublu exemplar, formulata in cauza de catre parata Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani, precum si delegatia de reprezentare a acestei unitati de catre numita C. C..
Dupa deliberare; T R I B U N A L U L ,
Asupra cererii de fata, constata ca:
Prin cererea inregistrata pe rol la data de 04.11.2009 (fila 2-4) reclamanta a chemat in judecata pe parati solicitand obligarea acestora la restituirea in echivalent banesc a contravalorii imobilului moara de porumb si grau si anexe ce a fost preluat in mod abuziv de Statul Roman in anul 1948, conform Dispozitiei nr. xxx/2005.
In drept, se invoca dispozitiile art. 10, 26, 36 din Legea nr. 10/2001.
In motivarea cererii se arata ca: in fapt, prin notificarea nr. 16276/2001 formulata prin Biroul executorului judecatoresc S. G. a solicitat paratilor restituirea in echivalent banesc a imobilului proprietatea parintilor sai defuncti M. V. si M. E., constand in moara taraneasca de porumb-grau-urluiala si anexe - fantana cu pompa, bazin beton pentru apa, depozit combustibil si gard de scandura situat e in comuna Mihaileni, judetul Botosani.
Arata ca, dovada acestor sustineri, o face cu fisa industriala a morii care atesta ca autorii sai au detinut in proprietate o moara in satul Mihaileni cu o capacitate de 250 kg., cu o suprafata construita de 90 m.p.
Ca, dupa aparitia Legii nr. 10/2001 a notificat Primaria comunei Mihaileni si Prefectura judetului Botosani, solicitand restituirea morii si a anexelor in echivalent banesc, iar prin Dispozitia nr. xxx/30.11.2005 s-a dispus de catre Primaria comunei Mihaileni, sa i se restituie contravaloarea imobilului in echivalent banesc, aspect cu care reclamanta a fost de acord.
Din anul 2005 si pana in prezent nici una dintre parate nu a contestat aceasta dispozitie in termen legal, astfel incat aceasta dispozitie nr. xxx/2005 a devenit irevocabila.
In mod nelegal insa, la doi ani de la data emiterii acestei dispozitii Primaria comunei Mihaileni emite o alta dispozitie nr. xxxx/2007 ce i s-a comunicat mie prin adresa nr. 334/08.2008 prin care imi revoca Dispozitia nr. xxx/2005 pe motivul ca sunt renuntatoare la succesiunea dupa defunctul meu tata M. V..
Insa, potrivit art. 4 aliniat 3 din Legea nr. 10/2001, in varianta modificata si in vigoare la data emiterii acestei dispozitii cererea de restituire are valoarea de acceptare a succesiunii pentru bunurile a caror restituire se solicita in temeiul dispozitiilor Legii nr. 10/2001, iar legea in acea varianta nu excludea de la succesiune mostenitorii renuntatori.
Astfel, arata reclamanta ca, prin sentinta civila nr. 600 din data de 10.04.2008 pronuntata in dosar nr. xxx/40/2008 al Tribunalului Botosani ramasa irevocabila prin Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie Bucuresti s-a dispus anularea Dispozitiei nr. xxxx/2007 emisa de Primaria comunei Mihaileni ca nelegala si mentinerea Dispozitiei nr. xxx/30.11.2005.
Mai arata reclamanta ca, s-a adresat si la data de 14.01.2009 cu o noua adresa Primariei Mihaileni pentru punerea in executare a dispozitiei si Autoritatii Nationale de Restituire a Proprietatii de la care insa nu a primit nici un raspuns.
Ca, este o persoana in varsta, bolnava, ce a suferit de pe urma faptului ca tatal sau a fost considerat chiabur, ca a fost impiedicata sa urmeze o scoala, fiind agresata si maltratata de autoritatile comuniste care au dus un adevarat razboi psihologic impotriva sa, iar urmarile se vad acum, in prezent, fiind bolnava de cancer, zilele fiindu-i numarate.
Sustine reclamanta ca, este suficienta suferinta sa si a parintilor sai care au decedat inainte de vreme datorita nedreptatilor si umilintelor la care am fost supusi de catre autoritatile comuniste care ne-au confiscat singurul mijloc de trai de la acea vreme, o moara care le asigura hrana zilnica si pentru care nu au fost despagubiti nici pana in prezent.
La cerere s-au atasat inscrisuri (fila 5 - 33).
Parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor a formulat intampinare (filele 41 - 44) prin care a invocat:
1. exceptia necompetentei materiale a Tribunalului Botosani de solutionare a cererii reclamantei si
2. exceptia prematuritatii cererii reclamantei.
Se motiveaza ca: in fapt, prin cererea introductiva de instanta, reclamanta a chemat in judecata Primaria comunei Mihaileni, Prefectura judetului Botosani, Comisia pentru stabilirea dreptului de proprietate privata Botosani, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor si Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligate paratele la restituirea in echivalent banesc a contravalorii imobilului moara, conform Dispozitiei nr. xxx/2005.
Cu privire la exceptia de necompetenta materiala a instantei investita cu solutionarea pricinii, a invederat instantei ca:
Cererea de chemare in judecata formulata de catre reclamanta se indreapta impotriva unei autoritati apartinand administratiei publice centrale si anume Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, invocand in acest sens dispozitiile art. 1 aliniatul 1 din Hotararea Guvernului nr. 361/2005, modificata si completata.
In atare context, s-au mentionat si prevederile art. 3 punctul 1 din Codul de Procedura civila, solutionarea cererii de chemare in judecata formulata de catre reclamanta impotriva Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor fiind de competenta Curtii de Apel - Sectia de Contencios Administrativ.
Pe fond, se solicita respingerea actiunii, ca neintemeiata, pentru urmatoarele considerente:
In cadrul procedurii administrative reglementata prin Titlul VII din Legea nr. 247/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt parcurse mai multe etape: - etapa transmiterii si a inregistrarii dosarelor,prevazuta de dispozitiile art. 16 aliniatul 1 si 2 Capitolul V Titlul VII, modificat si completat prin O.U.G.nr. 81/2007, - etapa analizarii dosarelor de catre Secretariatul Comisie Centrale sub aspectul posibilitatii restituirii in natura a imobilului ce face obiectul notificarii si - etapa evaluarii, etapa in care, daca supa analizarea dosarului se constata ca, in mod intemeiat cererea de restituire in natura a fost respinsa, dosarul va fi transmis evaluatorului sau societatii de evaluatori desemnate, in vederea intocmirii raportului de evaluare, procedura finalizandu-se prin emiterea de catre Comisia Centrala a deciziei reprezentand titlul de despagubire si valorificarea acestui titlu in conditiile prevazute de punctul 26 din O.U.G. nr. 81/2007, prin care este introdus, in cuprinsul Titlului VII din Legea nr. 247/2005, Capitolul V Indice 1, Sectiunea I, intitulata ,,Valorificarea titlurilor de despagubire".
Se subliniaza ca, etapa transmiterii si inregistrarii dosarelor a fost parcursa in ceea ce priveste dosarul privind acordarea de masuri reparatorii in favoarea reclamantei, in sensul ca dosarul aferent Dispozitiei nr. xxx/2005, a fost transmis de Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani, in calitate de entitate notificata, fiind inregistrat la Secretariatul Comisiei Centrale sub numarul xxxx/CC.
Se mai arata ca, dosarul sus amintit, a fost analizat in privinta legalitatii respingerii cererii de restituire in natura a imobilului notificat in conditiile Legii nr. 102001 de catre reclamanta, analiza in urm a careia s-a constatat urmatoarea stare de fapt:
- prin notificarea nr. xxx/2001 depusa in baza Legii nr. 10/2001, petenta a solicitat despagubiri banesti, pentru imobilul moara, situat in comuna Mihaileni, judetul Botosani;
- prin dispozitia nr. xxx/2005, emisa de s-au propus masuri reparatorii in echivalent pentru imobilul moara de porumb si grau notificat;
- potrivit certificatului de mostenitor nr. xxx/11.11.1968, doamna M. I. A. este renuntatoare dupa defunctul fost proprietar M. V. de la care a fost preluat imobilul.
Totodata, se invedereaza instantei prevederile art. 4.6 din Normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, aprobate prin H.G. nr. 498/18.04.2003, potrivit carora succesibilii renuntatori nu beneficiaza de prevederile legii, recunoscandu-se valabilitatea renuntarii exprese a unui sau a unora dintre succesori, urmand ca de cota care a facut obiectul renuntarii exprese sa profite succesibilii acceptanti impreuna cu cei neacceptanti notificatori, care au fost repusi de drept, in termen.
Se arata ca, aceste aspecte legale sunt preluate si in H.G. nr. 250/07.03.2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a Legii nr.10/2001, republicata in monitorul Oficial nr. 227/03.04.2007, intreaga documentatie transmisa Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor ce a stat la baza solutionarii notificarii nr. xxx/2001 fiind remisa Primariei comunei Mihaileni, in vederea reanalizarii acesteia.
Cu privire la etapa evaluarii, se sustine faptul ca aceasta etapa este conditionata de clarificarea aspectelor mai sus mentionate in dosar nr. xxxx/CC precum si dupa retransmiterea acestuia de catre entitatea notificata, in speta Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani, si ca, dupa completarea dosarului, acesta va fi transmis la evaluator in vederea intocmirii lucrarii de specialitate (raportul de evaluare).
Se precizeaza, de asemenea, ca, dupa completarea dosarului, acesta va fi transmis in vederea intocmirii lucrarii de specialitate (raportul de evaluare).
In concluzie, se subliniaza faptul ca, in cauza dedusa judecatii, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor si nu Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor va emite decizia reprezentand titlul de despagubire, aceasta entitate avand obligatia de a respecta anumite principii stabilite prin Titlul VII din Legea nr. 247/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, intre care si cel al acordarii unor despagubiri juste si echitabile in raport cu practica jurisdictionala interna si internationala (a se vedea in acest sens dispozitiilor art. 4 Titlul VII din Legea nr. 247/2005), motiv pentru care se apreciaza ca cererea de chemare in judecata formulata de reclamanta ca fiind neintemeiata.
Cu privire la solicitarea reclamantei la plata despagubirilor, se arata ca, in baza deciziilor continand titlul de despagubire emis de catre Comisia Centrala si a optiunilor persoanelor indreptatite, Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor va emite un titlul de conversie si/sau un titlu de plata, potrivit dispozitiilor prevazute de O.U.G. nr. 81/2007, in acest sens mentionandu-se prevederile art. 3 litera h Titlul VII din Legea nr. 247/2005, asa cum a fost modificat si completat prin O.U.G. nr. 81/2007, potrivit carora ,,titlurile de plata sunt certificate emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, in numele si pe seama statului roman, care incorporeaza drepturile de creanta ale detinatorilor asupra statului roman, de a primi, in numerar o suma de maxim 500.000 lei".
Se arata ca reclamanta nu este titulara unei decizii continand titlul de despagubire, intrucat procedura administrativa prevazuta de Titlul VII din Legea nr. 247/2005 nu este finalizata , asa incat nu poate fi parcursa procedura referitoare la valorificarea titlului de despagubire, conform prevederilor Capitolului V indice 1, Titlul VII din actul normativ amintit, capitol introdus prin O.U.G. nr. 81/2007, asa incat se apreciaza ca fiind prematur introdusa cererea reclamanta privind plata despagubirilor.
Reclamanta a raspuns la aceasta intampinare prin nota de aparare de la filele 54-55 prin care arata ca:
Primaria Mihaileni, judetul Botosani, entitate investita cu solutionarea notificarii, a emis dispozitia numarul xxx din data de 30.11.2005, prin care se acorda despagubiri in echivalent banesc in conditiile Legii nr. 247/2005, deoarece imobilul nu poate fi restituit in natura, fiind in prezent demolat.
Aceasta dispozitie numarul xxx din data de 30.11.2005 a fost completata si intarita prin dispozitia nr. xxx din data de 22.10.2009, data de catre aceiasi primaria, urmare a reanalizarii dosarului notificarii, ceruta de C.C.S.D. Bucuresti din cadrul A.N.R.P., prin care isi insuseste si dispune aplicarea Decizii nr. 4901 din data de 27.04.2009 irevocabila, data de Inalta Curte de Casatie si Justitie a Romaniei, in solutionarea notificarii nr. 16276 din data de 09.11.2001, cu precizarile conforme art. 4, aliniatul 3 din Legea nr. 10/2001, din care rezulta ca cererea de restituire a unui imobil, are valoarea de acceptare a succesiunii pentru bunurile a caror restituire se solicita in temeiul acestei legi.
Se mai arata ca, in raport de dispozitiile acestui text, reclamanta a fost repusa in termenul de acceptare a succesiunii, pe care si l-a manifestat prin notificarea formulata, situatie in care nu se poate retine ca a fost renuntatoare la succesiunea privind bunurile ce cad sub incidenta Legii nr. 10/2001 si care au apartinut defunctului sau tata, M. V..
Fiind supusa continuarii unei asemenea tracasari si tergiversari nepermis de mult, am actionat in judecata ANRP, in temei legal la Tribunalul Botosani, ca prima instanta in raza teritoriala careia se afla imobilul notificat, solicitand aplicarea prevederilor legale pentru cazul in speta, ca prin hotararea se va da, sa dispuna solutionarea despagubirii pentru imobilul moara taraneasca ce a fost notificat in anul 2001.
In privinta procedurii de parcurgere a etapelor de solutionare a notificarii, respectiv transmiterea si inregistrarea dosarului, respingerea cererii de restituire in natura, efectuarea evaluarii, toate acestea au fost indeplinite din anul 2005, etapa de emitere a titlului de despagubire la CCSD - trenand iata pana in anul 2010.
Raportul de evaluare a fost intocmit de expert autorizat de Ministerul Justitiei, pentru intreg imobilul moara taraneasca, ca un tot unitar, asa cum a existat in momentul confiscarii, alcatuit din forta motrica, utilajul tehnologic pentru macinis, cladirea ce adapostea acestea, impreuna cu anexele specificate in fisa industriala morii si inventarul aferent nr. xxxx, impreuna cu anexele specificate in fisa industriala a morii si inventarul aferent numarul xxxx din data de 27.10.1948, urmand ca ANRP sa-l revada, sa retina totalul valoric al despagubirii rezultat, sa-l reactualizeze in anul 2010, cu rata inflatiei conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica (fisa industriala a morii si raportul de evaluare se afla atasat in dosar).
De asemenea, se mai arata ca, nu este prematur emiterea titlului de despagubire de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor asa cum s-a motivat in intampinare, ci dimpotriva intarziata destul de mult aplicarea acestei proceduri.
Se mai arata ca, natura daunelor pricinuite si suferite prin preluarea imobilului moara taraneasca sunt pretinse si enumerate pe categorii, daune materiale, daune materiale, daune pentru lipsa de folosinta si privare de proprietate, la care se adauga prejudiciul moral suferit si cheltuielile de judecata angajate in cuantumurile calculate ce sunt inscrise in memoriul depus la instanta spre aprobare intrucat ANRP dispune numai pentru daunele materiale.
Mai arata reclamanta ca, nu s-a emis nici un act pe cale administrativa in care sa fie lezata in dreptul revendicarii imobilului, care sa faca obiectul atacarii in contencios administrativ la Curtea de Apel.
Pentru probarea pretentiilor reclamanta a depus la dosar un raport de evaluare extrajudiciara (filele 72-76) si evaluari efectuate la nivelul institutiilor competente (filele 77, 78).
Parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor a formulat concluzii asupra apararilor sale la filele 81 - 84 dosar, prin care se subliniaza ca:
In sustinerea exceptiei invocate, invederam onoratei instante ca cererea de chemare in judecata formulata de catre reclamante in contradictoriu cu Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, prin care solicita obligarea paratei la restituirea in echivalent in echivalent banesc a contravalorii imobilului moara, conform Dispozitiei nr. xxx/2005 este indreptata impotriva administratiei publice centrale si anume Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor.
Astfel, in cuprinsul art. 1 aliniatul 1 din Hotararea Guvernului nr. 361/2005, asa cum a fost modificata si completata prin H.G. nr. 1068/2007 se arata ca ,,Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, denumita in continuare Autoritatea, este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica", context in care se invoca si dispozitiile art. 3 punctul 1 din Codul de procedura civila.
Pe fond, se apreciaza ca solicitarea reclamantei privind restituirea in echivalent banesc a contravalorii imobilului moara, conform Dispozitiei nr. xxx/2005, ca neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Dosarul mai sus amintit, a fost analizat in privinta legalitatii respingerii cererii de restituire in natura a imobilului notificat in conditiile Legii nr. 10/2001 de catre reclamanta, analiza in urma caruia s-a constatat urmatoarea stare de fapt: prin notificarea nr. xxx/2001 depusa in baza Legii nr. 10/2001, petenta a solicitat despagubiri banesti pentru imobilul moara, situat in comuna Mihaileni, judetul Botosani, prin dispozitia nr. xxx/2005 s-au propus masuri reparatorii pentru imobilul moara de porumb si grau notificat, potrivit certificatului de mostenitor nr. xxx/11.11.1968, reclamanta M. I. A.fiind renuntatoare dupa defunctul fost proprietar M. V. de a care a fost preluat imobilul.
Se arata ca, potrivit prevederilor punctului 4.6. din Normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 aprobate prin H.G. nr. 498/18.04.2003, potrivit carora succesibilii renuntatori nu beneficiaza de prevederile legii, recunoscandu-se valabilitatea renuntarii exprese a unuia sau a unora dintre succesori, urmand ca de cota care a facut obiectul renuntarii exprese sa profite succesibilii acceptanti impreuna cu cei neacceptanti notificatori, care au fost repusi in drept in termen.
Astfel, intreaga documentatie transmisa Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor ce a stat la baza solutionarii notificarii nr. xxx/2001 a fost remisa Primariei comunei Mihaileni, in vederea reanalizarii si ca, pana la data formularii concluziilor scrise, dosarul reclamantei nu a fost retransmis Secretariatului Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor.
Cu privire la exceptia prematuritatii solicitarii reclamantei privind plata despagubirilor ce li se cuvin, se subliniaza faptul ca, in baza deciziilor continand titlul de despagubire emise de catre Comisia Centrala si a optiunilor persoanelor indreptatite, Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor va emite un ordin de conversie si/sau titlu de plata, potrivit dispozitiilor prevazute de O.U.G. nr. 81/2007, in acest sens fiind mentionate si prevederile art. 3 litera h din Titlul VII din Legea nr. 247/2005, asa cum a fost modificat si completat prin O.U.G. nr. 81/2007.
Reclamanta nu este titulara unei decizii continand titlul de despagubire, intrucat procedura administrativa prevazuta de Titlul VII din Legea nr. 247/2005 nu este finalizata pentru considerentele prevazute mai sus, astfel ca nu poate fi parcursa procedura referitoare la valorificarea titlului de despagubire, conform prevederilor Capitolului V indice 1, Titlul VII din actul normativ amintit, capitol introdus prin O.U.G. nr. 81/2007, motiv pentru care apreciem solicitarea reclamantului privind aplicarea despagubirilor aferente terenului notificat ca fiind prematur introdusa.
Despre aspectele privitoare la restituirea documentelor comunica si Prefectul in nota de la filele 85-86 precum si Primaria comunei Mihaileni, prin intampinarea depusa dupa sedinta finala de dezbateri asupra exceptiei de necompetenta materiala a Tribunalului Botosani de a solutiona cererea in despagubiri formulata de reclamanta in contradictoriu cu parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor.
In baza art. 137 Cod procedura civila, solutionand cu prioritate aceasta unica exceptie dintre cele invocate de parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, ce face de prisos cercetarea fondului in contradictoriu cu partea respectiva, instanta retine ca atat legea speciala - Titlul VII din Legea nr. 247/2005 cat si normele de competenta generala - art. 3 punctul 1 Cod procedura civila - dau litigiile avand ca obiect pretentii fata de organele de specialitate ale administratiei publice centrale in competenta de solutionare a Curtii de Apel ca prima instanta, astfel ca in privinta acestei parate, cererea reclamantei urmeaza a fi declinata corespunzator, urmand ca restul cererii, formulata in contradictoriu cu alti parati: Primaria Mihaileni, Prefectura judetului Botosani, Comisia pentru Stabilirea dreptului de proprietate privata Botosani si Comisia Centrala pentru stabilirea despagubirilor Bucuresti sa fie disjunsa si sa fie repusa pe rol. Cu ocazia judecatii se va pune in discutia partilor exceptia lipsei calitatii procesual pasive a acestor parate, pe care instanta o invoca din oficiu, asupra careia partile u posibilitatea de a se apara la termenul pentru care se vor cita cu aceasta mentiune: 25.02.2010.
Pentru aceste motive;
In numele legii;
D I S P U N E :
Admite exceptia de necompetenta materiala a Tribunalului Botosani invocata de parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor - Bucuresti, cu sediul in municipiul Bucuresti, sector 1, Strada Calea Floreasca, nr. 2002, Bucuresti, si, in consecinta:
Declina competenta de solutionare a cererii de obligare la plata despagubirilor formulata de reclamanta I. A., din municipiul Iasi, Aleea X, nr. Y, judetul Iasi, in contradictoriu cu aceasta parata in favoarea Curtii de Apel Suceava - Sectia de contencios administrativ.
Cu drept de recurs in termen de 5 zile de la pronuntare.
Disjunge cererea de despagubiri formulata de reclamanta in contradictoriu cu restul paratelor:
- Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani;
- Prefectura judetului Botosani, judetul Botosani;
- Comisia pentru stabilirea dreptului de proprietate privata Botosani, judetul Botosani;
- Comisia Centrala pentru stabilirea despagubirilor Bucuresti, cu sediul in municipiul Bucuresti, sector 5, Palatul Parlamentului, strada Izvor, nr. 2-4, Bucuresti.
Repune pe rol cauza disjunsa pentru:
- a se comunica reclamantei intampinarea depusa de parata Primaria comunei Mihaileni,
- a se discuta exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in cauza a paratelor din cauza disjunsa, exceptie invocata din oficiu.
Se fixeaza termen de judecata la data de 25.02.2010.
Se citeaza reclamanta si paratele cu adresa (ori mentiune inserata in citatie) de a se apara la termen fata de exceptie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 ianuarie 2010.
PRESEDINTE, GREFIER, 10
- Legea nr. 10/2001 - R O M A N I A
TRIBUNALUL BOTOSANI - SECTIA CIVILA
Sedinta publica din data de 28 Ianuarie 2010
SENTINTA CIVILA NR. 86
Pe rol judecarea cererii formulata potrivit prevederilor Legii nr. 10/2001, de reclamanta I. A., in contradictoriu cu paratele Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani, Prefectura judetului Botosani, Comisia pentru stabilirea dreptului de proprietate privata - Botosani, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor - Bucuresti si Autoritatea Nationala pentru restituirea proprietatilor - Bucuresti.
La apelul nominal, facut in sedinta publica, se prezinta reclamanta I. A. asistata de avocat L. D., lipsind toate celelalte parti.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta acesta invederand ca procedura de citare a partilor este legal indeplinita, dupa care se constata ca s-a primit la dosar, prin intermediul registraturii, un punct de vedere scris de parata Prefectura judetului Botosani.
La randul sau, avocat L. D. prezinta instantei delegatia de reprezentare a partii reclamante I. A..
Avand cuvantul cu privire la exceptia de necompetenta materiala a Tribunalului Botosani-Sectia civila, invocata de parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, aparatorul partii reclamante I. A., avocat L. D., face precizarea ca intelege sa solicite respingerea acesteia, dosarul fiind retinut de catre instanta in vederea pronuntarii cu privire la exceptia invocata.
Totodata, dupa terminarea sedintei de judecata, se constata ca s-au depus la dosar, prin intermediul registraturii instantei, cerere de intampinare, in dublu exemplar, formulata in cauza de catre parata Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani, precum si delegatia de reprezentare a acestei unitati de catre numita C. C..
Dupa deliberare; T R I B U N A L U L ,
Asupra cererii de fata, constata ca:
Prin cererea inregistrata pe rol la data de 04.11.2009 (fila 2-4) reclamanta a chemat in judecata pe parati solicitand obligarea acestora la restituirea in echivalent banesc a contravalorii imobilului moara de porumb si grau si anexe ce a fost preluat in mod abuziv de Statul Roman in anul 1948, conform Dispozitiei nr. xxx/2005.
In drept, se invoca dispozitiile art. 10, 26, 36 din Legea nr. 10/2001.
In motivarea cererii se arata ca: in fapt, prin notificarea nr. 16276/2001 formulata prin Biroul executorului judecatoresc S. G. a solicitat paratilor restituirea in echivalent banesc a imobilului proprietatea parintilor sai defuncti M. V. si M. E., constand in moara taraneasca de porumb-grau-urluiala si anexe - fantana cu pompa, bazin beton pentru apa, depozit combustibil si gard de scandura situat e in comuna Mihaileni, judetul Botosani.
Arata ca, dovada acestor sustineri, o face cu fisa industriala a morii care atesta ca autorii sai au detinut in proprietate o moara in satul Mihaileni cu o capacitate de 250 kg., cu o suprafata construita de 90 m.p.
Ca, dupa aparitia Legii nr. 10/2001 a notificat Primaria comunei Mihaileni si Prefectura judetului Botosani, solicitand restituirea morii si a anexelor in echivalent banesc, iar prin Dispozitia nr. xxx/30.11.2005 s-a dispus de catre Primaria comunei Mihaileni, sa i se restituie contravaloarea imobilului in echivalent banesc, aspect cu care reclamanta a fost de acord.
Din anul 2005 si pana in prezent nici una dintre parate nu a contestat aceasta dispozitie in termen legal, astfel incat aceasta dispozitie nr. xxx/2005 a devenit irevocabila.
In mod nelegal insa, la doi ani de la data emiterii acestei dispozitii Primaria comunei Mihaileni emite o alta dispozitie nr. xxxx/2007 ce i s-a comunicat mie prin adresa nr. 334/08.2008 prin care imi revoca Dispozitia nr. xxx/2005 pe motivul ca sunt renuntatoare la succesiunea dupa defunctul meu tata M. V..
Insa, potrivit art. 4 aliniat 3 din Legea nr. 10/2001, in varianta modificata si in vigoare la data emiterii acestei dispozitii cererea de restituire are valoarea de acceptare a succesiunii pentru bunurile a caror restituire se solicita in temeiul dispozitiilor Legii nr. 10/2001, iar legea in acea varianta nu excludea de la succesiune mostenitorii renuntatori.
Astfel, arata reclamanta ca, prin sentinta civila nr. 600 din data de 10.04.2008 pronuntata in dosar nr. xxx/40/2008 al Tribunalului Botosani ramasa irevocabila prin Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie Bucuresti s-a dispus anularea Dispozitiei nr. xxxx/2007 emisa de Primaria comunei Mihaileni ca nelegala si mentinerea Dispozitiei nr. xxx/30.11.2005.
Mai arata reclamanta ca, s-a adresat si la data de 14.01.2009 cu o noua adresa Primariei Mihaileni pentru punerea in executare a dispozitiei si Autoritatii Nationale de Restituire a Proprietatii de la care insa nu a primit nici un raspuns.
Ca, este o persoana in varsta, bolnava, ce a suferit de pe urma faptului ca tatal sau a fost considerat chiabur, ca a fost impiedicata sa urmeze o scoala, fiind agresata si maltratata de autoritatile comuniste care au dus un adevarat razboi psihologic impotriva sa, iar urmarile se vad acum, in prezent, fiind bolnava de cancer, zilele fiindu-i numarate.
Sustine reclamanta ca, este suficienta suferinta sa si a parintilor sai care au decedat inainte de vreme datorita nedreptatilor si umilintelor la care am fost supusi de catre autoritatile comuniste care ne-au confiscat singurul mijloc de trai de la acea vreme, o moara care le asigura hrana zilnica si pentru care nu au fost despagubiti nici pana in prezent.
La cerere s-au atasat inscrisuri (fila 5 - 33).
Parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor a formulat intampinare (filele 41 - 44) prin care a invocat:
1. exceptia necompetentei materiale a Tribunalului Botosani de solutionare a cererii reclamantei si
2. exceptia prematuritatii cererii reclamantei.
Se motiveaza ca: in fapt, prin cererea introductiva de instanta, reclamanta a chemat in judecata Primaria comunei Mihaileni, Prefectura judetului Botosani, Comisia pentru stabilirea dreptului de proprietate privata Botosani, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor si Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligate paratele la restituirea in echivalent banesc a contravalorii imobilului moara, conform Dispozitiei nr. xxx/2005.
Cu privire la exceptia de necompetenta materiala a instantei investita cu solutionarea pricinii, a invederat instantei ca:
Cererea de chemare in judecata formulata de catre reclamanta se indreapta impotriva unei autoritati apartinand administratiei publice centrale si anume Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, invocand in acest sens dispozitiile art. 1 aliniatul 1 din Hotararea Guvernului nr. 361/2005, modificata si completata.
In atare context, s-au mentionat si prevederile art. 3 punctul 1 din Codul de Procedura civila, solutionarea cererii de chemare in judecata formulata de catre reclamanta impotriva Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor fiind de competenta Curtii de Apel - Sectia de Contencios Administrativ.
Pe fond, se solicita respingerea actiunii, ca neintemeiata, pentru urmatoarele considerente:
In cadrul procedurii administrative reglementata prin Titlul VII din Legea nr. 247/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt parcurse mai multe etape: - etapa transmiterii si a inregistrarii dosarelor,prevazuta de dispozitiile art. 16 aliniatul 1 si 2 Capitolul V Titlul VII, modificat si completat prin O.U.G.nr. 81/2007, - etapa analizarii dosarelor de catre Secretariatul Comisie Centrale sub aspectul posibilitatii restituirii in natura a imobilului ce face obiectul notificarii si - etapa evaluarii, etapa in care, daca supa analizarea dosarului se constata ca, in mod intemeiat cererea de restituire in natura a fost respinsa, dosarul va fi transmis evaluatorului sau societatii de evaluatori desemnate, in vederea intocmirii raportului de evaluare, procedura finalizandu-se prin emiterea de catre Comisia Centrala a deciziei reprezentand titlul de despagubire si valorificarea acestui titlu in conditiile prevazute de punctul 26 din O.U.G. nr. 81/2007, prin care este introdus, in cuprinsul Titlului VII din Legea nr. 247/2005, Capitolul V Indice 1, Sectiunea I, intitulata ,,Valorificarea titlurilor de despagubire".
Se subliniaza ca, etapa transmiterii si inregistrarii dosarelor a fost parcursa in ceea ce priveste dosarul privind acordarea de masuri reparatorii in favoarea reclamantei, in sensul ca dosarul aferent Dispozitiei nr. xxx/2005, a fost transmis de Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani, in calitate de entitate notificata, fiind inregistrat la Secretariatul Comisiei Centrale sub numarul xxxx/CC.
Se mai arata ca, dosarul sus amintit, a fost analizat in privinta legalitatii respingerii cererii de restituire in natura a imobilului notificat in conditiile Legii nr. 102001 de catre reclamanta, analiza in urm a careia s-a constatat urmatoarea stare de fapt:
- prin notificarea nr. xxx/2001 depusa in baza Legii nr. 10/2001, petenta a solicitat despagubiri banesti, pentru imobilul moara, situat in comuna Mihaileni, judetul Botosani;
- prin dispozitia nr. xxx/2005, emisa de s-au propus masuri reparatorii in echivalent pentru imobilul moara de porumb si grau notificat;
- potrivit certificatului de mostenitor nr. xxx/11.11.1968, doamna M. I. A. este renuntatoare dupa defunctul fost proprietar M. V. de la care a fost preluat imobilul.
Totodata, se invedereaza instantei prevederile art. 4.6 din Normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, aprobate prin H.G. nr. 498/18.04.2003, potrivit carora succesibilii renuntatori nu beneficiaza de prevederile legii, recunoscandu-se valabilitatea renuntarii exprese a unui sau a unora dintre succesori, urmand ca de cota care a facut obiectul renuntarii exprese sa profite succesibilii acceptanti impreuna cu cei neacceptanti notificatori, care au fost repusi de drept, in termen.
Se arata ca, aceste aspecte legale sunt preluate si in H.G. nr. 250/07.03.2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a Legii nr.10/2001, republicata in monitorul Oficial nr. 227/03.04.2007, intreaga documentatie transmisa Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor ce a stat la baza solutionarii notificarii nr. xxx/2001 fiind remisa Primariei comunei Mihaileni, in vederea reanalizarii acesteia.
Cu privire la etapa evaluarii, se sustine faptul ca aceasta etapa este conditionata de clarificarea aspectelor mai sus mentionate in dosar nr. xxxx/CC precum si dupa retransmiterea acestuia de catre entitatea notificata, in speta Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani, si ca, dupa completarea dosarului, acesta va fi transmis la evaluator in vederea intocmirii lucrarii de specialitate (raportul de evaluare).
Se precizeaza, de asemenea, ca, dupa completarea dosarului, acesta va fi transmis in vederea intocmirii lucrarii de specialitate (raportul de evaluare).
In concluzie, se subliniaza faptul ca, in cauza dedusa judecatii, Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor si nu Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor va emite decizia reprezentand titlul de despagubire, aceasta entitate avand obligatia de a respecta anumite principii stabilite prin Titlul VII din Legea nr. 247/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, intre care si cel al acordarii unor despagubiri juste si echitabile in raport cu practica jurisdictionala interna si internationala (a se vedea in acest sens dispozitiilor art. 4 Titlul VII din Legea nr. 247/2005), motiv pentru care se apreciaza ca cererea de chemare in judecata formulata de reclamanta ca fiind neintemeiata.
Cu privire la solicitarea reclamantei la plata despagubirilor, se arata ca, in baza deciziilor continand titlul de despagubire emis de catre Comisia Centrala si a optiunilor persoanelor indreptatite, Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor va emite un titlul de conversie si/sau un titlu de plata, potrivit dispozitiilor prevazute de O.U.G. nr. 81/2007, in acest sens mentionandu-se prevederile art. 3 litera h Titlul VII din Legea nr. 247/2005, asa cum a fost modificat si completat prin O.U.G. nr. 81/2007, potrivit carora ,,titlurile de plata sunt certificate emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, in numele si pe seama statului roman, care incorporeaza drepturile de creanta ale detinatorilor asupra statului roman, de a primi, in numerar o suma de maxim 500.000 lei".
Se arata ca reclamanta nu este titulara unei decizii continand titlul de despagubire, intrucat procedura administrativa prevazuta de Titlul VII din Legea nr. 247/2005 nu este finalizata , asa incat nu poate fi parcursa procedura referitoare la valorificarea titlului de despagubire, conform prevederilor Capitolului V indice 1, Titlul VII din actul normativ amintit, capitol introdus prin O.U.G. nr. 81/2007, asa incat se apreciaza ca fiind prematur introdusa cererea reclamanta privind plata despagubirilor.
Reclamanta a raspuns la aceasta intampinare prin nota de aparare de la filele 54-55 prin care arata ca:
Primaria Mihaileni, judetul Botosani, entitate investita cu solutionarea notificarii, a emis dispozitia numarul xxx din data de 30.11.2005, prin care se acorda despagubiri in echivalent banesc in conditiile Legii nr. 247/2005, deoarece imobilul nu poate fi restituit in natura, fiind in prezent demolat.
Aceasta dispozitie numarul xxx din data de 30.11.2005 a fost completata si intarita prin dispozitia nr. xxx din data de 22.10.2009, data de catre aceiasi primaria, urmare a reanalizarii dosarului notificarii, ceruta de C.C.S.D. Bucuresti din cadrul A.N.R.P., prin care isi insuseste si dispune aplicarea Decizii nr. 4901 din data de 27.04.2009 irevocabila, data de Inalta Curte de Casatie si Justitie a Romaniei, in solutionarea notificarii nr. 16276 din data de 09.11.2001, cu precizarile conforme art. 4, aliniatul 3 din Legea nr. 10/2001, din care rezulta ca cererea de restituire a unui imobil, are valoarea de acceptare a succesiunii pentru bunurile a caror restituire se solicita in temeiul acestei legi.
Se mai arata ca, in raport de dispozitiile acestui text, reclamanta a fost repusa in termenul de acceptare a succesiunii, pe care si l-a manifestat prin notificarea formulata, situatie in care nu se poate retine ca a fost renuntatoare la succesiunea privind bunurile ce cad sub incidenta Legii nr. 10/2001 si care au apartinut defunctului sau tata, M. V..
Fiind supusa continuarii unei asemenea tracasari si tergiversari nepermis de mult, am actionat in judecata ANRP, in temei legal la Tribunalul Botosani, ca prima instanta in raza teritoriala careia se afla imobilul notificat, solicitand aplicarea prevederilor legale pentru cazul in speta, ca prin hotararea se va da, sa dispuna solutionarea despagubirii pentru imobilul moara taraneasca ce a fost notificat in anul 2001.
In privinta procedurii de parcurgere a etapelor de solutionare a notificarii, respectiv transmiterea si inregistrarea dosarului, respingerea cererii de restituire in natura, efectuarea evaluarii, toate acestea au fost indeplinite din anul 2005, etapa de emitere a titlului de despagubire la CCSD - trenand iata pana in anul 2010.
Raportul de evaluare a fost intocmit de expert autorizat de Ministerul Justitiei, pentru intreg imobilul moara taraneasca, ca un tot unitar, asa cum a existat in momentul confiscarii, alcatuit din forta motrica, utilajul tehnologic pentru macinis, cladirea ce adapostea acestea, impreuna cu anexele specificate in fisa industriala morii si inventarul aferent nr. xxxx, impreuna cu anexele specificate in fisa industriala a morii si inventarul aferent numarul xxxx din data de 27.10.1948, urmand ca ANRP sa-l revada, sa retina totalul valoric al despagubirii rezultat, sa-l reactualizeze in anul 2010, cu rata inflatiei conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica (fisa industriala a morii si raportul de evaluare se afla atasat in dosar).
De asemenea, se mai arata ca, nu este prematur emiterea titlului de despagubire de catre Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor asa cum s-a motivat in intampinare, ci dimpotriva intarziata destul de mult aplicarea acestei proceduri.
Se mai arata ca, natura daunelor pricinuite si suferite prin preluarea imobilului moara taraneasca sunt pretinse si enumerate pe categorii, daune materiale, daune materiale, daune pentru lipsa de folosinta si privare de proprietate, la care se adauga prejudiciul moral suferit si cheltuielile de judecata angajate in cuantumurile calculate ce sunt inscrise in memoriul depus la instanta spre aprobare intrucat ANRP dispune numai pentru daunele materiale.
Mai arata reclamanta ca, nu s-a emis nici un act pe cale administrativa in care sa fie lezata in dreptul revendicarii imobilului, care sa faca obiectul atacarii in contencios administrativ la Curtea de Apel.
Pentru probarea pretentiilor reclamanta a depus la dosar un raport de evaluare extrajudiciara (filele 72-76) si evaluari efectuate la nivelul institutiilor competente (filele 77, 78).
Parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor a formulat concluzii asupra apararilor sale la filele 81 - 84 dosar, prin care se subliniaza ca:
In sustinerea exceptiei invocate, invederam onoratei instante ca cererea de chemare in judecata formulata de catre reclamante in contradictoriu cu Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, prin care solicita obligarea paratei la restituirea in echivalent in echivalent banesc a contravalorii imobilului moara, conform Dispozitiei nr. xxx/2005 este indreptata impotriva administratiei publice centrale si anume Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor.
Astfel, in cuprinsul art. 1 aliniatul 1 din Hotararea Guvernului nr. 361/2005, asa cum a fost modificata si completata prin H.G. nr. 1068/2007 se arata ca ,,Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, denumita in continuare Autoritatea, este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica", context in care se invoca si dispozitiile art. 3 punctul 1 din Codul de procedura civila.
Pe fond, se apreciaza ca solicitarea reclamantei privind restituirea in echivalent banesc a contravalorii imobilului moara, conform Dispozitiei nr. xxx/2005, ca neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Dosarul mai sus amintit, a fost analizat in privinta legalitatii respingerii cererii de restituire in natura a imobilului notificat in conditiile Legii nr. 10/2001 de catre reclamanta, analiza in urma caruia s-a constatat urmatoarea stare de fapt: prin notificarea nr. xxx/2001 depusa in baza Legii nr. 10/2001, petenta a solicitat despagubiri banesti pentru imobilul moara, situat in comuna Mihaileni, judetul Botosani, prin dispozitia nr. xxx/2005 s-au propus masuri reparatorii pentru imobilul moara de porumb si grau notificat, potrivit certificatului de mostenitor nr. xxx/11.11.1968, reclamanta M. I. A.fiind renuntatoare dupa defunctul fost proprietar M. V. de a care a fost preluat imobilul.
Se arata ca, potrivit prevederilor punctului 4.6. din Normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 aprobate prin H.G. nr. 498/18.04.2003, potrivit carora succesibilii renuntatori nu beneficiaza de prevederile legii, recunoscandu-se valabilitatea renuntarii exprese a unuia sau a unora dintre succesori, urmand ca de cota care a facut obiectul renuntarii exprese sa profite succesibilii acceptanti impreuna cu cei neacceptanti notificatori, care au fost repusi in drept in termen.
Astfel, intreaga documentatie transmisa Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor ce a stat la baza solutionarii notificarii nr. xxx/2001 a fost remisa Primariei comunei Mihaileni, in vederea reanalizarii si ca, pana la data formularii concluziilor scrise, dosarul reclamantei nu a fost retransmis Secretariatului Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor.
Cu privire la exceptia prematuritatii solicitarii reclamantei privind plata despagubirilor ce li se cuvin, se subliniaza faptul ca, in baza deciziilor continand titlul de despagubire emise de catre Comisia Centrala si a optiunilor persoanelor indreptatite, Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor va emite un ordin de conversie si/sau titlu de plata, potrivit dispozitiilor prevazute de O.U.G. nr. 81/2007, in acest sens fiind mentionate si prevederile art. 3 litera h din Titlul VII din Legea nr. 247/2005, asa cum a fost modificat si completat prin O.U.G. nr. 81/2007.
Reclamanta nu este titulara unei decizii continand titlul de despagubire, intrucat procedura administrativa prevazuta de Titlul VII din Legea nr. 247/2005 nu este finalizata pentru considerentele prevazute mai sus, astfel ca nu poate fi parcursa procedura referitoare la valorificarea titlului de despagubire, conform prevederilor Capitolului V indice 1, Titlul VII din actul normativ amintit, capitol introdus prin O.U.G. nr. 81/2007, motiv pentru care apreciem solicitarea reclamantului privind aplicarea despagubirilor aferente terenului notificat ca fiind prematur introdusa.
Despre aspectele privitoare la restituirea documentelor comunica si Prefectul in nota de la filele 85-86 precum si Primaria comunei Mihaileni, prin intampinarea depusa dupa sedinta finala de dezbateri asupra exceptiei de necompetenta materiala a Tribunalului Botosani de a solutiona cererea in despagubiri formulata de reclamanta in contradictoriu cu parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor.
In baza art. 137 Cod procedura civila, solutionand cu prioritate aceasta unica exceptie dintre cele invocate de parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, ce face de prisos cercetarea fondului in contradictoriu cu partea respectiva, instanta retine ca atat legea speciala - Titlul VII din Legea nr. 247/2005 cat si normele de competenta generala - art. 3 punctul 1 Cod procedura civila - dau litigiile avand ca obiect pretentii fata de organele de specialitate ale administratiei publice centrale in competenta de solutionare a Curtii de Apel ca prima instanta, astfel ca in privinta acestei parate, cererea reclamantei urmeaza a fi declinata corespunzator, urmand ca restul cererii, formulata in contradictoriu cu alti parati: Primaria Mihaileni, Prefectura judetului Botosani, Comisia pentru Stabilirea dreptului de proprietate privata Botosani si Comisia Centrala pentru stabilirea despagubirilor Bucuresti sa fie disjunsa si sa fie repusa pe rol. Cu ocazia judecatii se va pune in discutia partilor exceptia lipsei calitatii procesual pasive a acestor parate, pe care instanta o invoca din oficiu, asupra careia partile u posibilitatea de a se apara la termenul pentru care se vor cita cu aceasta mentiune: 25.02.2010.
Pentru aceste motive;
In numele legii;
D I S P U N E :
Admite exceptia de necompetenta materiala a Tribunalului Botosani invocata de parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor - Bucuresti, cu sediul in municipiul Bucuresti, sector 1, Strada Calea Floreasca, nr. 2002, Bucuresti, si, in consecinta:
Declina competenta de solutionare a cererii de obligare la plata despagubirilor formulata de reclamanta I. A., din municipiul Iasi, Aleea X, nr. Y, judetul Iasi, in contradictoriu cu aceasta parata in favoarea Curtii de Apel Suceava - Sectia de contencios administrativ.
Cu drept de recurs in termen de 5 zile de la pronuntare.
Disjunge cererea de despagubiri formulata de reclamanta in contradictoriu cu restul paratelor:
- Primaria comunei Mihaileni, judetul Botosani;
- Prefectura judetului Botosani, judetul Botosani;
- Comisia pentru stabilirea dreptului de proprietate privata Botosani, judetul Botosani;
- Comisia Centrala pentru stabilirea despagubirilor Bucuresti, cu sediul in municipiul Bucuresti, sector 5, Palatul Parlamentului, strada Izvor, nr. 2-4, Bucuresti.
Repune pe rol cauza disjunsa pentru:
- a se comunica reclamantei intampinarea depusa de parata Primaria comunei Mihaileni,
- a se discuta exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in cauza a paratelor din cauza disjunsa, exceptie invocata din oficiu.
Se fixeaza termen de judecata la data de 25.02.2010.
Se citeaza reclamanta si paratele cu adresa (ori mentiune inserata in citatie) de a se apara la termen fata de exceptie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 ianuarie 2010.
PRESEDINTE, GREFIER, 10
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Restituiri
Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Notificarea ramasa fara obiect. Anularea deciziei de solutionare a notificarii formulata in temeiul Legii 10/2001. - Sentinta civila nr. 264/S din data de 02.11.2012
Restituire. Respingerea cererii de restituire a cotei de 1 din imobil preluat abuziv de stat pe motive de vacanta succesorala. Cerere formulata de succesorii fostului proprietar deposedat. - Sentinta civila nr. 34/S din data de 30.01.2012
Restituiri. Acordarea unor terenuri in compensare,chiar daca acestea nu se afla la dispozitia Comisiei de aplicare a Legii 10/2001 - Sentinta civila nr. 167/S din data de 05.06.2012
Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini. - Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012
Restituiri. Dovada calitatii de persoane indreptatite la masuri reparatorii in temeiul Legii 10/2001, facuta in fata instantei. Obligatia acesteia de a se pronunta asupra modalitatii de restituire a imobilului – Decizia XX/2007 a ICCJ. - Sentinta civila nr. 148/S din data de 21.05.2012
Restituiri. Aplicarea masurilor reparatorii „ numai in echivalent” pentru un imobil preluat de la o persoana juridica care avea calitatea de actionar la o alta persoana juridica, distincta de celelalte persoane fizice cu aceeasi calitate de asociati ... - Sentinta civila nr. 42/S din data de 06.02.2012
Restituirea sumei achitate cu titlu de taxa pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a unui teren, atunci cand beneficiarului i s-a aprobat reintroducerea acestui teren in circuitul agricol. Nelegalitatea refuzului restituirii. - Decizie nr. 717 din data de 20.03.2017
Incidenta Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in cauzele in materia restituirii imobilelor p - Decizie nr. 6856 din data de 17.06.2013
Restituirea in natura. Teren liber - Decizie nr. 96/A din data de 08.03.2007
