Litigii de munca
(Sentinta civila nr. 1940 din data de 16.12.2010 pronuntata de Tribunalul Vaslui)Dosar nr. 3856/89/2010
R O M A N I A
TRIBUNALUL VASLUI
SECTIA CIVILA
Sentinta civila Nr. 1940
Sedinta publica de la 16 Decembrie 2010
Instanta constituita din:
PRESEDINTE PETRUS CIPRIAN DIACONARU
Asistent judiciar OLIVIA CRETU
Asistent judiciar LORIN STEFAN PASCARU
Grefier LAVINIA-CERASELA LICA
Pe rol pronuntarea cauzei Litigii de munca privind pe reclamantii toti cu domiciliul procesual ales in, reprezentati prin Sindicatul liber al functionarilor din cadrul Primariei municipiului Vaslui, cu sediul in Municipiul Vaslui, in contradictoriu cu paratii Politia Comunitara Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, , respectiv Seful Politiei Comunitare Vaslui, avand ca obiect contestatie act DISJUNS DIN DOS. NR. 1302/89/2010.
La apelul nominal facut in sedinta publica au lipsit partile.
Procedura legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care;
Se constata ca dezbaterile in prezenta cauza au avut loc in sedinta publica din data de 02 decembrie 2010, ce s-au consemnat in incheierea de sedinta din acea zi, ce face parte integranta din prezenta hotarare, cand, din lipsa de timp pentru deliberare, instanta in temeiul art.260 alin.1 Cpc a amanat pronuntarea in cauza pentru data de 09 decembrie 2010, cand, in aceeasi compunere si din aceleasi motive s-a amanat pronuntarea pentru data de astazi, cand s-a dat sentinta civila de fata;
INSTANTA
Deliberand asupra cauzei de fata constata urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalul Vaslui sub nr. 1302/89/2010 la data de 14.05.2010, reclamantii, functionari publici si personal contractual in cadrul Politiei Comunitare Vaslui, prin mandatar Sindicatul SINDPRIM Vaslui, a chemat in judecata paratii Seful Politie Comunitare Vaslui - Turbatu Laurentiu si Politia Comunitara Vaslui solicitand anularea deciziilor 140-246 din 8.04.2010 emis de catre Seful Politiei Comunitare Vaslui, privind reincadrarea reclamantilor conform dispozitiilor Legii nr. 330 din 2009 si obligarea paratilor la emiterea unor noi dispozitii de reincadrare in cuprinsul carora drepturile salariale ale acestora sa fie recalculate in mod legal, in sensul acordarii tuturor sporurilor prevazute in anexele Legii nr. 330 din 2009 , precum si includerii in salariul de baza a unei sume compensatorii egala in cuantum cu sporurile neprevazute in anexele Legii nr. 330 din 2009, dar acordate prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate.
In motivarea actiunii se arata ca prin dispozitiile contestate, paratul Seful Politiei Comunitare Vaslui, in calitatea sa de ordonator de credite, a dispus reincadrarea reclamantilor in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 330/2009. Dispozitiile de reincadrare anterior amintite sunt nelegale intrucat veniturile salariale prevazute in cuprinsul acestora au fost stabilite prin nerespectarea dispozitiilor Legii nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si a O.U.G. nr. 1/2000 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar.
Astfel, potrivit art. 3o lit. c) din Legea nr. 330/2009, unul din principiile noii legi consta in nediminuarea veniturilor salariale ale persoanelor reincadrate in conformitate cu dispozitiile acestei legi, nivelul de referinta fiind venitul salarial de la momentul 31 decembrie 2009.Acelasi principiu este reluat si prin dispozitiile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 330/2009 si ale art. 5 alin. (1) din OUG nr. 1/2010, care prevad ca "incepand cu luna ianuarie 2010, personalul aflat in functie la data de 31 decembrie 2009 isi pastreaza salariul (...) avut la aceasta data, fara a fi afectate de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 prevazute a art. 10 din Legea nr. 329/2009".
Modalitatea efectiva de calculare a veniturilor salariale este prevazuta de disp. art. 5 si 6 din OUG nr. 1/2010 si ale art. 30 din Legea nr. 330/2009, acestea fiind compuse din: noul salariu de baza, care va fi cel corespunzator functiilor detinute la data de 1.12.2010, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta prevazute in anexa nr. 1/3 (privind salariatii din administratia publica locala); sporurile prevazute in anexele Legii nr. 330/2009 care au ramas in afara salariului de baza si care se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la.o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009; suma compensatorie cu caracter tranzitoriu (art. 6 din OUG nr. 1/2000) care se va include in salariul de baza si va fi compusa din drepturile stabilite prin acorduri sau contracte colective de munca care erau prevazute de legislatia de salarizare specifica categoriei respective de personal si care nu se mai regasesc in Legea-cadru nr.330/2009.
Invedereaza reclamantii ca, in conformitate cu Nota 2 din cadrul Anexei 1/3 a Legii nr. 330/2010 in privinta salariatilor din categoria carora fac parte reclamantii, din salariul de baza fac parte si salariul de merit, sporul de confidentialitate, sporul de stabilitate (fidelitate), sporul de dispozitiv iar potrivit conform Notei 3 din cadrul punctului II al Anexei I/3 politistii comunitari beneficiaza si de prevederile de la pct.1 din Anexa IV/2, astfel ca, in salariul de baza trebuie inclusa si o indemnizatie de 7% din salariul functiei de baza, indemnizatie acordata pentru compensarea activitatii suplimentare specifice.
Reclamantii sustin ca, separat de salariul de baza, veniturile salariale ale reclamantilor ar trebui sa includa , conform art. 3 al.1 lit.a si b din Sectiunea aII-a a Anexei II a Legii nr. 3330 din 2010 si sporurile ramase in afara salariului de baza, respectiv sporul de periclitate(15% din salariul de baza) si sporul de conditii grele de munca( 15% din salariul de baza)astfel ca, pe langa salariul de baza si sporurile prevazute in anexele Legii nr. 330 din 2010 ramase in afara salariului de baza, reclamantii mai sunt indreptatiti si la suma compensatorie cu caracter tranzitoriu compusa din sporurile acordate prin contractul colectiv de munca, suma compusa in cazul reclamantilor din sporul de risc(25%) si sporul de toxicitate(10%), in functie de specificul muncii desfasurate de catre fiecare dintre reclamanti.
In continuare, arata reclamantii ca dispozitiile de reincadrare contestate prin prezenta cerere nu respecta dispozitiile Legii nr. 330/2009 si ale OUG nr. 1/2010, in sensul ca drepturile salariale ale reclamantilor au fost stabilite nelegal , dupa cum urmeaza: unora dintre reclamanti nu le-au fost incluse in salariul de baza sporurile de dispozitiv si de stabilitate(fidelitate) conform Notei 2 din cadrul Anexei I/3; altora dintre reclamanti nu le-au fost acordate sporul de conditii grele si sporul de periclitate, desi aceste sporuri trebuiau stabilite separat de salariul de baza, conform prevederilor art. 3 ali.1 lit.a si b din Sectiunea II-a a Anexei II a Legii nr. 330 din 2010 in timp ce, unora dintre reclamanti, nu le-a fost acordata integral suma compensatorie cu caracter tranzitoriu, in sensul ca aceasta nu cuprinde sporul de toxicitate si sporul de risc acordat unora dintre reclamanti prin contractul colectiv de munca.
Separat de stabilirea nelegala a veniturilor salariale ale reclamantilor ca efect al reincadrarii acestora, dispozitiile contestate sunt nelegale si prin prisma faptului ca, desi acestea au fost emise la data de 8.04.2010, reincadrarea reclamantilor s-a facut incepand cu data de 01.01.2010, aspect nelegal, intrucat printr-un act administrativ nu se poate dispune pentru trecut, ci doar pentru viitor. Cu alte cuvinte, reincadrarea se putea dispune doar incepand cu o data ulterioara zilei de 8.04.2010 si nu pentru o data anterioara acestei zile.
Totodata, reclamantii precizeaza ca, anterior formularii prezentei actiuni, toti reclamantii au realizat procedura administrativ prealabila prevazuta de art. 34 din Legea nr. 330/2009, asa cum rezulta din contestatiile anexate prezentei cereri (Anexa 3).
In drept, cererea a fost intemeiata pe dispozitiile art. 34 alin. (4) din Legea nr. 330/2009 si art. 28 alin. (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003.
Legal citata, parata Politia Comunitara Vaslui a depus intampinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive , avand in vedere faptul ca potrivit prevederilor art. 4 al.2 din Legea nr. 371 din 2004, aceasta constituie ca serviciu public local in cadrul Primariei Vaslui.
Reclamantii, reprezentati prin Sindicat, au depus precizari la data de 02.09.2010 prin care au aratat care dintre ei au calitatea de functionari publici si care au calitatea de salariati, indicand si pentru fiecare dintre reclamanti sporurile care apreciaza ca , nelegal, nu le-au mai fost acordate prin emiterea dispozitiilor a caror anulare se solicita , respectiv sporul de dispozitiv in cuantum de 25%, sporul de conditii grele de 15%, sporul de risc de 25%, sporul de fidelitate de 5%, sporul de periclitate de 10% si sporul de toxicitate de 10%.
Prin sentinta nr. 268/CA din data de 27 septembrie 2010 a Tribunalului Vaslui, a fost disjunsa cererea formulata de catre reclamantii si a fost transpusa la completul specializat in litigii de munca si asigurari sociale din cadrul Tribunalului Vaslui - CF12 .
Cauza astfel transpusa a fost inregistrata sub nr. 3856/89/2010 .
In cauza, s-a administrat proba cu inscrisuri.
De asemenea, la solicitarea instantei, parata a depus la dosar, in copii, statele de plata aferenta lunii decembrie 2009, precum si precizari referitoare la sporurile incasate de catre reclamanti si care nu au mai fost cuprinse in deciziile de reincadrare . Totodata, instanta retine si faptul ca, prin sentinta nr. 268/CA din data de 27 septembrie 2010 a Tribunalului Vaslui a fost solutionata si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de catre parata Politia Comunitara Vaslui, astfel cat aceasta nu a mai fost pusa in discutia contradictorie a partilor .
Fata de actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarea situatie de fapt:
Reclamantii sunt salariati ai Politiei Comunitare Vaslui, institutie aflata in subordinea Consiliului local Vaslui. O parte sunt angajati ce ocupa sarcini administrative, dupa cum urmeaza: . Restul reclamantilor sunt agenti comunitari, tot personal contractual.
Prin dispozitiile emise la data de 8.04.2010 de catre parata Politia Comunitara Vaslui ( filele 11 - 46), reclamantii , incepand cu data de 01 01 2010, stabilindu-se salariul lunar brut.
Astfel, prin dispozitiile a caror anulare se solicita , s-a stabilit salariul de baza al reclamantilor va fi compus din salariul de baza din luna decembrie 2009, salariul de merit, sporul de vechime de 15 % din luna decembrie 2009, sporul de 7% din salariul de baza. S-a prevazut de asemenea ca, in anul 2010, vor beneficia si de spotul de conditii vatamatoare, spor de noapte 25%- doar pentru agenti, precum si o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu cu titlu de spor de arma, pentru agenti respectiv spor de control financiar preventiv (). Unora dintre reclamanti() li s-a acordat si salariu de merit .
Conform sustinerilor reclamantilor si a situatiei de fapt retinute prin sentinta nr. 268/CA din data de 27 septembrie 2010, reclamantii au primit dispozitiile de reincadrare la 15 04 2010 si au depus contestatie administrativa la aceeasi data, procedura prealabila la care parata nu a raspuns, aspect necontestat de catre aceasta din urma .
Prin Hotararea Consiliului Local Vaslui nr. 138 din 28.11.2007 s-a aprobat Contractul colectiv de munca al salariatilor din aparatul propriu de specialitate al primarului Municipiului Vaslui si pentru personalul serviciilor publice de subordonare locala, contractul fiind inregistrat la Directia de Munca si Protectie sociala Vaslui sub nr. 79/10.12.2007 . Conform acestui contract, reclamantii beneficiaza printre altele de spor de fidelitate, spor de toxicitate, spor de periclitate ( art. 16 lit. e, art. 17 alin 4 lit. b si c) .
Dispozitii legale incidente :
Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice : art. 3 lit. c : "Sistemul de salarizare reglementat prin prezenta lege are la baza urmatoarele principii: ) luarea in considerare a sporurilor, a adaosurilor salariale, a majorarilor, a indemnizatiilor cu caracter general sau special, precum si a altor drepturi de natura salariala, recunoscute sau stabilite, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarari judecatoresti, prin acte de negociere colectiva, precum si prin alte modalitati, acestea regasindu-se la un nivel acceptat, potrivit principiilor prezentei legi, in salariul brut sau, dupa caz, in salariul de baza, in solda functiei de baza sau in indemnizatia lunara de incadrare; "; art. 7 alin 2 : " (2) Realizarea trecerii de la actualul sistem de salarizare la noul sistem de salarizare se efectueaza in mod etapizat, astfel incat in perioada de implementare a prezentei legi nicio persoana sa nu inregistreze o diminuare a salariului brut de care beneficiaza potrivit actualelor reglementari. "; art. 30 alin 5 lit. b : " (5) In anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel: b) sporurile prevazute in anexele la prezenta lege ramase in afara salariului de baza, soldei functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatiei lunare de incadrare se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009. "; pct. 2 din Nota la Anexa I/3 : " ANEXA I/3 ADMINISTRATIA PUBLICA LOCALA..... NOTA: 2. In coeficientul prevazut in coloana "Baza" sunt cuprinse salariul de merit, sporul de confidentialitate, sporul de stabilitate, sporul de dispozitiv.".
OG nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar : art. 5 alin 1 lit. a : " (1) Incepand cu luna ianuarie 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi pastreaza salariul, solda sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare brut/bruta avute la aceasta data, fara a fi afectate de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 prevazute la art. 10 din Legea nr. 329/2009, care se calculeaza dupa cum urmeaza: a) la salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare corespunzatoare functiilor avute la data de 31 decembrie 2009 se adauga cuantumul sporurilor si indemnizatiilor care se introduc in acesta/aceasta, prevazute in notele la anexele la Legea-cadru nr. 330/2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii; "; art. 6 alin 1: " (1) In cazul in care drepturile salariale determinate in conformitate cu Legea-cadru nr. 330/2009 si cu prezenta ordonanta de urgenta sunt mai mici decat cele stabilite prin legi sau hotarari ale Guvernului pentru functia respectiva pentru luna decembrie 2009 se acorda o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu care sa acopere diferenta, in masura in care persoana isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii. Aceasta suma se include in salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau indemnizatia lunara de incadrare, dupa caz, dar nu este luata in calcul la determinarea altor drepturi de natura salariala care se stabilesc in functie de acestea. " art. 10 : "In conformitate cu prevederile art. 30 din Legea-cadru nr. 330/2009, la stabilirea salariilor personalului bugetar incepand cu 1 ianuarie 2010 nu vor fi luate in considerare drepturi salariale stabilite prin contractele si acordurile colective si contracte individuale de munca incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii lor sau prin acte administrative emise cu incalcarea normelor in vigoare la data emiterii lor si care excedeaza prevederilor Legii-cadru nr. 330/2009." .
Din analiza actelor si lucrarilor dosarului, raportat la dispozitiile legale incidente, instanta retine ca actiunea este partial intemeiata, dispozitiile atacate fiind emise cu nerespectarea acestor dispozitiilor legale .
Astfel, potrivit principiului general de aplicare a Legii nr. 330/2009 enuntat de art. 3 lit. c, coroborat cu dispozitiile art. 7 alin 2 din acelasi act normativ, rezulta ca in urma reincadrarii, reclamantii trebuie sa beneficieze de acelasi cuantum al salariului brut . Acelasi lucru este exprimat expres si prin dispozitiile art. 30 alin. 5 din Legea nr. 330/2009, in anul 2010, conform cu care, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 .
Or, din cuprinsul statelor de plata aferente lunii decembrie 2009 si din deciziile contestate, rezulta ca drepturile salariale ale reclamantilor au fost diminuate prin deciziile de reincadrare. Totodata, instanta retine ca in cuprinsul deciziilor contestate, in suma compensatorie cu caracter tranzitoriu, nu sunt incluse sporul de fidelitate, cel de periclitate si cel de toxicitate, desi acestea au fost prevazute in Contractul colectiv de munca al salariatilor din aparatul propriu de specialitate al primarului Municipiului Vaslui si pentru personalul serviciilor publice de subordonare locala, inregistrat la Directia de Munca si Protectie sociala Vaslui sub nr. 79/10.12.2007 ( art. 16 lit. e, art. 17 alin 4 lit. b si c) .
De asemenea, nu se poate retine interpretarea din opinia separata, conform cu care sporul de fidelitate, cel de periclitate si cel de toxicitate, nu pot fi incluse in suma compensatorie, datorita faptului ca acestea nu au fost stabilite prin prin legi sau hotarari de Guvern ci printr-un contract colectiv de munca, din mai multe considerente :
Astfel, pe de o parte, art. 10 din OG nr. 1/2010, se refera la contractele colective de munca incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii lor, or, in speta, contractul colectiv de munca al salariatilor din aparatul propriu de specialitate al primarului Municipiului Vaslui si pentru personalul serviciilor publice de subordonare locala a fost validat prin Hotararea Consiliului Local Vaslui nr. 138 din 28.11.2007 ( verificata perntru legalitate si temeinicie de Prefectul Judetului Vaslui) si confirmat de catre Directia de Munca si Protectie sociala Vaslui, prin inregistrarea acestuia sub nr. 79/10.12.2007 .
Pe de alta parte, aplicand regulile generale de interpretare a legii, rezulta faptul ca, primeaza principiile ce au stat la baza adoptarii actului normative, in speta, principiul nediminuarii salariului brut al reclamantilor .
Este adevarat ca salariile reclamantilor se calculeaza conform art. 5 din OG nr. 1/2010, adaugandu-se sumele prevazute in Nota de la pct. 2 din Anexa I/3, insa, in speta sunt aplicabile dispozitiile art. 6 din acelasi act normativ coroborate cu dispozitiile art. 3 lit. c si art. 30 alin 5 din Legea nr. 330/2009 .
Asadar, procedand la interpretarea dispozitiilor legale incidente, instanta retine ca dispozitiile art. 3 lit. c si ale art. 30 alin 5 din Legea nr. 330/2009 reprezinta norme imperative, care se impun de o maniera absoluta tuturor celor ce li se adreseaza, in timp ce, dispozitiile art. 5 si 6 din OG nr. 1/2010 reprezinta norme dispozitive, ce desemneaza regulile pe care legiuitorul le traseaza ca o norma generala, obligatoriu de urmat fara insa a avea un caracter absolut, fiind inferioare normelor imperative .
De asemenea, analizand cele doua categorii de texte, prin prisma ierarhiei actelor in care sunt mentionate, se poate constata un conflict intre acestea . Or, in cazul problema unei eventuale contradictii dintre o norma si norma aflata pe o pozitie superioara in ierarhia normativa, principiile solutiei acestui conflict rezida in regula conform cu care, norma inferioara isi bazeaza validitatea pe norma superioara ei in ierarhie. Asadar, orice norma juridica ce contrazice norma aflata pe o pozitie superioara in ierarhia normativa isi pierde fundamentul si trebuie exclusa din ordinea juridica. In speta, daca dispozitiile ordonantei ajung sa contrazica principiile enuntate in legea nr. 330/2009 acestea trebuie inlaturate din ordinea juridica, pentru ca actul normativ superior ierarhic sa isi produca efectele pentru care a fost edictat .
Continuand interpretarea dispozitiilor legale, conform teoriei generale a dreptului, instanta retine si faptul ca, in conformitate cu principiul efectului util al interpretarii legii, aceasta trebuie interpretata in sensul in care ea isi gaseste aplicare, respectiv in sensul avut in vedere la elaborarea principiilor sale, in speta cel privind nediminuarea salariului brut al reclamantilor .
Nu in ultimul rand, instanta retine faptul ca, cele trei sporuri au fost acordate reclamantilor in temeiul unui contract colectiv de munca, act care nu a fost contestat sau anulat, astfel incat nu se poate retine ca acesta ar fi fost emis cu incalcarea normelor in vigoare la data emiterii lui . O eventuala verificare a acestuia si excludere din analiza temeiniciei deciziilor contestate nu poate fi facuta de catre instanta decat cu incalcarea principiului disponibilitatii si a dispozitiilor Legii nr. 130/1996, avand in vedere pe de o parte, faptul ca instanta nu a fost investita cu un astfel de capat de cerere, iar pe de alta parte, faptul ca niciuna dintre parti nu a contestat valabilitatea acestuia ci, dimpotriva din anul 2007 pana la emiterea deciziilor de reincadrare acesta a fost executat de parti fara obiectiuni .
Or, raportat si la dispozitiile art. 24 alin 2 din Legea nr. 130/1996 potrivit cu care : " (2) Nulitatea clauzelor contractuale se constata de catre instanta judecatoreasca competenta, la cererea partii interesate"nu se poate retine nelegalitatea sporurilor de care reclamantii beneficiaza conform contractului colectiv de munca, in conditiile in care nu s-a facut dovada existentei unei astfel de hotarari . Mai mult decat atat, inregistrarea contractului de catre Directia de Munca si Protectie sociala Vaslui, prezuma legalitatea acestuia, avand in vedere dispozitiile 26 si 27 din acelasi act normativ, potrivit cu care contractul colectiv de munca nu va fi inregistrat daca nu este incheiat cu respectarea dispozitiilor legale .
De asemenea, sporul de dispozitiv este prevazut de lege ca facand parte din coeficientul prevazut in coloana "Baza", fiind inclus de drept in salariul reclamantilor conform dispozitiilor prevazute la pct. 2 din Nota la Anexa I/3 .
In consecinta, instanta constata ca deciziile de reincadrare sunt nelegale, fiind intemeiata cererea reclamantilor de anulare a acestora.
In ceea ce priveste cererea reclamantilor avand ca obiect includerea in salariu si a sporului de conditii grele, instanta retine faptul ca cererea acestora este neintemeiata, avand in vedere faptul ca Legea 330/2009 nu prevede includerea acestuia in salariu si nici nu este prevazut in contractul colectiv de munca . De altfel, din deciziile de reincadrare rezulta ca reclamantii ( agenti) beneficiaza si de sporul de noapte si de cel de conditii vatamatoare .
Raportat tuturor considerentelor expuse mai sus, instanta constata ca este intemeiata in parte actiunea formulata de reclamantii, urmand sa o admita in consecinta .
Drept urmare, instanta va anula deciziile de la numarul 140 la numarul 246 din 08 aprilie 2010 emise de Politia Comunitara Vaslui, prin Seful Politiei Comunitare Vaslui.
Obliga paratii la emiterea unor noi decizii de reincadrare conform dispozitiilor legale ( art. 30 alin 5 lit. b si pct. 2 din Nota la Anexa I/3 din Legea nr. 330/2009) prin care sa li se acorde reclamantilor o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu in care sa fie incluse si sporul de fidelitate, cel de periclitate si cel de toxicitate.
De asemenea, instanta va respinge cererea reclamantilor avand ca obiect includerea in salariu si a sporului de conditii grele.
In ceea ce priveste cheltuielile de judecata instanta retine ca, potrivit art. 274 Cod procedura civila partea care cade in pretentii va fi obligata, la cerere, sa plateasca cheltuielile de judecata.
Potrivit art. 276 Cod de procedura civila : " Cand pretentiile fiecarei parti au fost incuviintate numai in parte, instanta va aprecia in ce masura fiecare dintre ele poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata, putand face compensarea lor.".
Astfel, raportat la solutia ce se va pronunta, de admitere in parte a actiunii, retinand culpa procesuala a paratei, instanta va obliga parata Politia Comunitara Vaslui a achita reclamantilor suma de 1488, 5 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata .
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE Admite in parte cererea formulata de reclamantii toti cu domiciliul procesual ales, reprezentati prin Sindicatul liber al functionarilor din cadrul Primariei municipiului Vaslui, cu sediul in Municipiul Vaslui, str. Spiru Haret, nr.2, judetul Vaslui, in contradictoriu cu paratii Politia Comunitara Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, str. Stefan cel Mare, nr.64, judetul Vaslui, respectiv Seful Politiei Comunitare Vaslui.
Anuleaza deciziile de la numarul 140 la numarul 246 din 08 aprilie 2010 emise de Politia Comunitara Vaslui, prin Seful Politiei Comunitare Vaslui.
Obliga paratii la emiterea unor noi decizii de reincadrare prin acre sa li se acorde reclamantilor o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu in care sa fie incluse si sporul de fidelitate, cel de periclitate si cel de toxicitate.
Obliga parata Politia Comunitara Vaslui a achita reclamantilor suma de 1488, 5 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata.
Definitiva si executorie.
Cu drept de recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica azi 16 decembrie 2010.
Cu opinie separata,
P.L.S C.O
Opinia separata In opinia mea, cererea reclamantilor se impunea a fi respinsa ca neintemeiata.
Articolul 11 alineatul 3 din Legea-cadru 330/2009 prevede o exceptie pentru salarizarea din anul 2010. “ In anul 2010, salariile, soldele si indemnizatiile lunare de incadrare se stabilesc potrivit art. 30 alin. (5), fara a fi utilizati coeficientii de ierarhizare prevazuti in anexele la prezenta lege."
Totusi, intreg articolul 30 reglementeaza modul de stabilire a a salariilor incepand cu anul 2010, asadar si in anul 2010.
Textul special pentru salariazarea din anul 2010 este articolul 30 alineatul 5 din lege, iar pentru interpretarea unor clauze neclare se impune recurgerea la textul general, anume Legea 330/2009, in ansamblu.
Articolul 30 alineatul 5 dispune:
" In anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel:
a) noul salariu de baza, (_)va fi cel corespunzator functiilor din luna decembrie 2009, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta potrivit anexelor la prezenta lege;
b) sporurile prevazute in anexele la prezenta lege ramase in afara salariului de baza, (_) se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009."
“Sporurile care se introduc in acesta potrivit anexelor la prezenta lege" sunt definite in articolul 30 alineatul 1
“(1) Incepand cu 1 ianuarie 2010, sporurile, acordate prin legi sau hotarari ale Guvernului(s.n), si, dupa caz, indemnizatiile de conducere, care potrivit legii faceau parte din salariul de baza, (_), prevazute in notele din anexele la prezenta lege, se introduc in salariul de baza, (_) din luna decembrie 2009, atat pentru personalul de executie, cat si pentru functiile de conducere.
(2) Sporurile specifice pe categorii de personal si domenii de activitate sunt cele prevazute in cap. III si in anexele la prezenta lege."
Asadar, aceste sporuri in acceptiunea Legii 330/2009 sunt cele acordate prin legi si hotarari de guvern - nu si prin contracte colective de munca - si acele sporuri sunt reproduse in anexele la lege.
Alineatul 6 al articolului 30 dispune "(6) Pentru persoanele ale caror sporuri cu caracter permanent acordate in luna decembrie 2009 nu se mai regasesc in anexele la prezenta lege si nu au fost incluse in salariile de baza, (_), sumele corespunzatoare acestor sporuri vor fi avute in vedere in legile anuale de salarizare, pana la acoperirea integrala a acestora."
In acelasi sens dispune si articolul 22 din lege “ Sporurile, majorarile, precum si indemnizatiile de conducere care, potrivit prezentei legi, sunt incluse in salariul de baza, in solda functiei de baza sau in indemnizatia lunara de incadrare, dupa caz, sunt prevazute in notele din cuprinsul anexelor la prezenta lege."
ART. 5 din OUG 1/2010 dispune “ (1) Incepand cu luna ianuarie 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi pastreaza salariul, (_)avute la aceasta data, fara a fi afectate de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 prevazute la art. 10 din Legea nr. 329/2009, care se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) la salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare corespunzatoare functiilor avute la data de 31 decembrie 2009 se adauga cuantumul sporurilor si indemnizatiilor care se introduc in acesta/aceasta, prevazute in notele la anexele la Legea-cadru nr. 330/2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;
b) sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale prevazute in anexele la Legea-cadru nr. 330/2009 care nu se introduc in salariul de baza, (_)se acorda in aceleasi cuantumuri de la 31 decembrie 2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii, cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea-cadru nr. 330/2009."
Articolul 6 alineatul 3 din OUG 1/2010 dispune " (3) Cuantumul individual al salariilor/soldelor, inclusiv sporuri, indemnizatii si alte drepturi salariale stabilite incepand cu luna ianuarie 2010 in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009, nu va depasi nivelul acestuia stabilit pentru luna decembrie 2009, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii."
Din interpretarea coroborata a textelor legale expuse rezulta ca pentru includerea sporurilor in salariu trebuie indeplinite patru conditii cumulative:
- sporurile sa fi fost prevazute de lege sau hotarare de guvern;
- sporurile sa fie prevazute in notele de la anexele la lege;
- sporurile sa fi fost efectiv acordate salariatului anterior, inclusiv in luna decembrie 2009;
- cuantumul drepturilor astfel acordate sa nu depaseasca salariul avut in luna decembrie 2009.
Pentru situatia concreta a reclamantilor, sporurile relevante sunt reproduse in
doua anexa I.3, anexa III.3 si IV.2
Raportat la continutul notelor aferente anexelor ca sporurile admise a fi adaugate sunt Notele de la ANEXA III/3 - IC. Salarii de baza pentru functii publice locale, stabilite si avizate potrivit legii in cadrul aparatului de specialitate al primarilor municipiilor, oraselor si comunelor si al institutiilor infiintate in subordinea, coordonarea sau sub autoritatea consiliilor locale
1. In coeficientul prevazut in coloana "Baza" sunt cuprinse salariul de merit, sporul de stabilitate, sporul de dispozitiv, iar in coeficientul prevazut pentru gradul I, respectiv treapta de salarizare a functiilor de conducere este cuprins si sporul de vechime in munca.
2. Politistii comunitari beneficiaza si de prevederile pct. 1 din anexa nr. IV/2.
3. Suma sporurilor acordate cumulat pe total ordonator principal de credite nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza.
Referitor la salariul de merit, acesta a fost acordat conform articolului 5 alineatul 4 din OUG 1/2010 si nu a fost contestat.
Sporul de stabilitate nu a fost acordat pentru reclamanti. Acestia au beneficiat de “ spor pentru fidelitate si loialitate fata de instituitie, pentru salariatii nesanctionati" acordat prin articolul 16 alineatul 5 litera d din Contractul colectiv de munca.
Sporul de dispozitiv nu este acordat printr-o lege sau hotarare de guvern.
Din statele de plata rezulta ca reclamantii nu au beneficiat de spor de confidentialitate. Un spor de “fidelitate fata de institutie si de confidentialitate pentru pastrarea secretului de serviciu" a fost stipulat doar pentru functionarii publici prin art. 16 alin. 5 litera c) din Acordul colectiv. Aceeasi situatie si pentru indemnizatia de dispozitiv. Articolul 13 din Legea 138/1999, articol specificat in Acord, a fost abrogate anterior deducerii litigiului.
- Sporul de periclitate (5-10%) acordat prin art. 17 alineatul 4 litera d) din Contractul colectiv de munca la nivelul Primariei Vaslui nr. 79 din 10.12.2007, nefiind reglementat prin lege sau hotarare de guvern.
Sporul de toxicitate, reclamat cu titlu de suma compensatorie a fost stabilit a fi acordat tot prin contractul colectiv de munca nefiind stabilit prin lege sau hotarare de govern. Din statele de plata din luna decembrie rezulta ca acest spor nu a fost acordat reclamantilor.
Conform articolului 12 alineatul 1 din Legea 130/1996 privind contractele colective de munca "Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale." Salarizarea angajatilor bugetari este reglementata prin dispozitii legale, astfel incat acordarea unor sporuri salariale suplimentare prin contracte colective de munca apare ca nelegala, fiind incalcata o norma legala imperativa.
Sanctiunea aplicabila nerespectarii acestei norme imperative rezulta din natura interesului ocrotit: asigurarea unui mod unitar de salarizare a personalului angajat in institutiile publice din Romania - un interes public. Sanctiunea nu poate fi, asadar, decat nulitatea absoluta.
Este de retinut si ca invocarea unei norme de drept care are ca rezultat inaplicarea unei norme legale imperative este definitia fraudei la lege, iar sanctiunea pentru aplicarea acestui procedeu este nulitatea absoluta.
Mai apreciez ca faptul ca Acordul colectiv, respectiv Contractul colectiv de munca au fost inregistrate la Directia de munca, este un aspect care vizeaza opozabilitatea si nu este de natura a acoperi nulitatea unei clauze nule absolut. De altfel, specific regimului juridic al nulitatii absolute este si faptul ca aceasta nu poate fi acoperita prin confirmare. Evident, nici executarea benevola a unei astfel de clauze nu poate acoperi nulitatea ei absoluta.
Unul din principiile si scopurile Legii 330/2009 “ART. 6 Reglementarile din cuprinsul prezentei legi au ca scop si finalitate urmatoarele:
c) realizarea ierarhiei salariilor functiilor de baza, a soldelor si a indemnizatiilor lunare de incadrare, atat intre domeniile de activitate, cat si in cadrul aceluiasi domeniu."
Acest scop nu s-ar putea realiza daca persoane angajate in aceleasi posturi bugetare dar in localitati diferite ar putea avea adaosuri salariale stabilite prin contracte colective de munca negociate la nivel de unitate angajatoare.
Pentru aceste considerente, consider ca cererea reclamantilor se impunea a fi respinsa ca neintemeiata.
Asistent judiciar
Pascaru Lorin - Stefan
R O M A N I A
TRIBUNALUL VASLUI
SECTIA CIVILA
Sentinta civila Nr. 1940
Sedinta publica de la 16 Decembrie 2010
Instanta constituita din:
PRESEDINTE PETRUS CIPRIAN DIACONARU
Asistent judiciar OLIVIA CRETU
Asistent judiciar LORIN STEFAN PASCARU
Grefier LAVINIA-CERASELA LICA
Pe rol pronuntarea cauzei Litigii de munca privind pe reclamantii toti cu domiciliul procesual ales in, reprezentati prin Sindicatul liber al functionarilor din cadrul Primariei municipiului Vaslui, cu sediul in Municipiul Vaslui, in contradictoriu cu paratii Politia Comunitara Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, , respectiv Seful Politiei Comunitare Vaslui, avand ca obiect contestatie act DISJUNS DIN DOS. NR. 1302/89/2010.
La apelul nominal facut in sedinta publica au lipsit partile.
Procedura legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care;
Se constata ca dezbaterile in prezenta cauza au avut loc in sedinta publica din data de 02 decembrie 2010, ce s-au consemnat in incheierea de sedinta din acea zi, ce face parte integranta din prezenta hotarare, cand, din lipsa de timp pentru deliberare, instanta in temeiul art.260 alin.1 Cpc a amanat pronuntarea in cauza pentru data de 09 decembrie 2010, cand, in aceeasi compunere si din aceleasi motive s-a amanat pronuntarea pentru data de astazi, cand s-a dat sentinta civila de fata;
INSTANTA
Deliberand asupra cauzei de fata constata urmatoarele:
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalul Vaslui sub nr. 1302/89/2010 la data de 14.05.2010, reclamantii, functionari publici si personal contractual in cadrul Politiei Comunitare Vaslui, prin mandatar Sindicatul SINDPRIM Vaslui, a chemat in judecata paratii Seful Politie Comunitare Vaslui - Turbatu Laurentiu si Politia Comunitara Vaslui solicitand anularea deciziilor 140-246 din 8.04.2010 emis de catre Seful Politiei Comunitare Vaslui, privind reincadrarea reclamantilor conform dispozitiilor Legii nr. 330 din 2009 si obligarea paratilor la emiterea unor noi dispozitii de reincadrare in cuprinsul carora drepturile salariale ale acestora sa fie recalculate in mod legal, in sensul acordarii tuturor sporurilor prevazute in anexele Legii nr. 330 din 2009 , precum si includerii in salariul de baza a unei sume compensatorii egala in cuantum cu sporurile neprevazute in anexele Legii nr. 330 din 2009, dar acordate prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate.
In motivarea actiunii se arata ca prin dispozitiile contestate, paratul Seful Politiei Comunitare Vaslui, in calitatea sa de ordonator de credite, a dispus reincadrarea reclamantilor in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 330/2009. Dispozitiile de reincadrare anterior amintite sunt nelegale intrucat veniturile salariale prevazute in cuprinsul acestora au fost stabilite prin nerespectarea dispozitiilor Legii nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si a O.U.G. nr. 1/2000 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar.
Astfel, potrivit art. 3o lit. c) din Legea nr. 330/2009, unul din principiile noii legi consta in nediminuarea veniturilor salariale ale persoanelor reincadrate in conformitate cu dispozitiile acestei legi, nivelul de referinta fiind venitul salarial de la momentul 31 decembrie 2009.Acelasi principiu este reluat si prin dispozitiile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 330/2009 si ale art. 5 alin. (1) din OUG nr. 1/2010, care prevad ca "incepand cu luna ianuarie 2010, personalul aflat in functie la data de 31 decembrie 2009 isi pastreaza salariul (...) avut la aceasta data, fara a fi afectate de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 prevazute a art. 10 din Legea nr. 329/2009".
Modalitatea efectiva de calculare a veniturilor salariale este prevazuta de disp. art. 5 si 6 din OUG nr. 1/2010 si ale art. 30 din Legea nr. 330/2009, acestea fiind compuse din: noul salariu de baza, care va fi cel corespunzator functiilor detinute la data de 1.12.2010, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta prevazute in anexa nr. 1/3 (privind salariatii din administratia publica locala); sporurile prevazute in anexele Legii nr. 330/2009 care au ramas in afara salariului de baza si care se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la.o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009; suma compensatorie cu caracter tranzitoriu (art. 6 din OUG nr. 1/2000) care se va include in salariul de baza si va fi compusa din drepturile stabilite prin acorduri sau contracte colective de munca care erau prevazute de legislatia de salarizare specifica categoriei respective de personal si care nu se mai regasesc in Legea-cadru nr.330/2009.
Invedereaza reclamantii ca, in conformitate cu Nota 2 din cadrul Anexei 1/3 a Legii nr. 330/2010 in privinta salariatilor din categoria carora fac parte reclamantii, din salariul de baza fac parte si salariul de merit, sporul de confidentialitate, sporul de stabilitate (fidelitate), sporul de dispozitiv iar potrivit conform Notei 3 din cadrul punctului II al Anexei I/3 politistii comunitari beneficiaza si de prevederile de la pct.1 din Anexa IV/2, astfel ca, in salariul de baza trebuie inclusa si o indemnizatie de 7% din salariul functiei de baza, indemnizatie acordata pentru compensarea activitatii suplimentare specifice.
Reclamantii sustin ca, separat de salariul de baza, veniturile salariale ale reclamantilor ar trebui sa includa , conform art. 3 al.1 lit.a si b din Sectiunea aII-a a Anexei II a Legii nr. 3330 din 2010 si sporurile ramase in afara salariului de baza, respectiv sporul de periclitate(15% din salariul de baza) si sporul de conditii grele de munca( 15% din salariul de baza)astfel ca, pe langa salariul de baza si sporurile prevazute in anexele Legii nr. 330 din 2010 ramase in afara salariului de baza, reclamantii mai sunt indreptatiti si la suma compensatorie cu caracter tranzitoriu compusa din sporurile acordate prin contractul colectiv de munca, suma compusa in cazul reclamantilor din sporul de risc(25%) si sporul de toxicitate(10%), in functie de specificul muncii desfasurate de catre fiecare dintre reclamanti.
In continuare, arata reclamantii ca dispozitiile de reincadrare contestate prin prezenta cerere nu respecta dispozitiile Legii nr. 330/2009 si ale OUG nr. 1/2010, in sensul ca drepturile salariale ale reclamantilor au fost stabilite nelegal , dupa cum urmeaza: unora dintre reclamanti nu le-au fost incluse in salariul de baza sporurile de dispozitiv si de stabilitate(fidelitate) conform Notei 2 din cadrul Anexei I/3; altora dintre reclamanti nu le-au fost acordate sporul de conditii grele si sporul de periclitate, desi aceste sporuri trebuiau stabilite separat de salariul de baza, conform prevederilor art. 3 ali.1 lit.a si b din Sectiunea II-a a Anexei II a Legii nr. 330 din 2010 in timp ce, unora dintre reclamanti, nu le-a fost acordata integral suma compensatorie cu caracter tranzitoriu, in sensul ca aceasta nu cuprinde sporul de toxicitate si sporul de risc acordat unora dintre reclamanti prin contractul colectiv de munca.
Separat de stabilirea nelegala a veniturilor salariale ale reclamantilor ca efect al reincadrarii acestora, dispozitiile contestate sunt nelegale si prin prisma faptului ca, desi acestea au fost emise la data de 8.04.2010, reincadrarea reclamantilor s-a facut incepand cu data de 01.01.2010, aspect nelegal, intrucat printr-un act administrativ nu se poate dispune pentru trecut, ci doar pentru viitor. Cu alte cuvinte, reincadrarea se putea dispune doar incepand cu o data ulterioara zilei de 8.04.2010 si nu pentru o data anterioara acestei zile.
Totodata, reclamantii precizeaza ca, anterior formularii prezentei actiuni, toti reclamantii au realizat procedura administrativ prealabila prevazuta de art. 34 din Legea nr. 330/2009, asa cum rezulta din contestatiile anexate prezentei cereri (Anexa 3).
In drept, cererea a fost intemeiata pe dispozitiile art. 34 alin. (4) din Legea nr. 330/2009 si art. 28 alin. (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003.
Legal citata, parata Politia Comunitara Vaslui a depus intampinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive , avand in vedere faptul ca potrivit prevederilor art. 4 al.2 din Legea nr. 371 din 2004, aceasta constituie ca serviciu public local in cadrul Primariei Vaslui.
Reclamantii, reprezentati prin Sindicat, au depus precizari la data de 02.09.2010 prin care au aratat care dintre ei au calitatea de functionari publici si care au calitatea de salariati, indicand si pentru fiecare dintre reclamanti sporurile care apreciaza ca , nelegal, nu le-au mai fost acordate prin emiterea dispozitiilor a caror anulare se solicita , respectiv sporul de dispozitiv in cuantum de 25%, sporul de conditii grele de 15%, sporul de risc de 25%, sporul de fidelitate de 5%, sporul de periclitate de 10% si sporul de toxicitate de 10%.
Prin sentinta nr. 268/CA din data de 27 septembrie 2010 a Tribunalului Vaslui, a fost disjunsa cererea formulata de catre reclamantii si a fost transpusa la completul specializat in litigii de munca si asigurari sociale din cadrul Tribunalului Vaslui - CF12 .
Cauza astfel transpusa a fost inregistrata sub nr. 3856/89/2010 .
In cauza, s-a administrat proba cu inscrisuri.
De asemenea, la solicitarea instantei, parata a depus la dosar, in copii, statele de plata aferenta lunii decembrie 2009, precum si precizari referitoare la sporurile incasate de catre reclamanti si care nu au mai fost cuprinse in deciziile de reincadrare . Totodata, instanta retine si faptul ca, prin sentinta nr. 268/CA din data de 27 septembrie 2010 a Tribunalului Vaslui a fost solutionata si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de catre parata Politia Comunitara Vaslui, astfel cat aceasta nu a mai fost pusa in discutia contradictorie a partilor .
Fata de actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarea situatie de fapt:
Reclamantii sunt salariati ai Politiei Comunitare Vaslui, institutie aflata in subordinea Consiliului local Vaslui. O parte sunt angajati ce ocupa sarcini administrative, dupa cum urmeaza: . Restul reclamantilor sunt agenti comunitari, tot personal contractual.
Prin dispozitiile emise la data de 8.04.2010 de catre parata Politia Comunitara Vaslui ( filele 11 - 46), reclamantii , incepand cu data de 01 01 2010, stabilindu-se salariul lunar brut.
Astfel, prin dispozitiile a caror anulare se solicita , s-a stabilit salariul de baza al reclamantilor va fi compus din salariul de baza din luna decembrie 2009, salariul de merit, sporul de vechime de 15 % din luna decembrie 2009, sporul de 7% din salariul de baza. S-a prevazut de asemenea ca, in anul 2010, vor beneficia si de spotul de conditii vatamatoare, spor de noapte 25%- doar pentru agenti, precum si o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu cu titlu de spor de arma, pentru agenti respectiv spor de control financiar preventiv (). Unora dintre reclamanti() li s-a acordat si salariu de merit .
Conform sustinerilor reclamantilor si a situatiei de fapt retinute prin sentinta nr. 268/CA din data de 27 septembrie 2010, reclamantii au primit dispozitiile de reincadrare la 15 04 2010 si au depus contestatie administrativa la aceeasi data, procedura prealabila la care parata nu a raspuns, aspect necontestat de catre aceasta din urma .
Prin Hotararea Consiliului Local Vaslui nr. 138 din 28.11.2007 s-a aprobat Contractul colectiv de munca al salariatilor din aparatul propriu de specialitate al primarului Municipiului Vaslui si pentru personalul serviciilor publice de subordonare locala, contractul fiind inregistrat la Directia de Munca si Protectie sociala Vaslui sub nr. 79/10.12.2007 . Conform acestui contract, reclamantii beneficiaza printre altele de spor de fidelitate, spor de toxicitate, spor de periclitate ( art. 16 lit. e, art. 17 alin 4 lit. b si c) .
Dispozitii legale incidente :
Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice : art. 3 lit. c : "Sistemul de salarizare reglementat prin prezenta lege are la baza urmatoarele principii: ) luarea in considerare a sporurilor, a adaosurilor salariale, a majorarilor, a indemnizatiilor cu caracter general sau special, precum si a altor drepturi de natura salariala, recunoscute sau stabilite, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarari judecatoresti, prin acte de negociere colectiva, precum si prin alte modalitati, acestea regasindu-se la un nivel acceptat, potrivit principiilor prezentei legi, in salariul brut sau, dupa caz, in salariul de baza, in solda functiei de baza sau in indemnizatia lunara de incadrare; "; art. 7 alin 2 : " (2) Realizarea trecerii de la actualul sistem de salarizare la noul sistem de salarizare se efectueaza in mod etapizat, astfel incat in perioada de implementare a prezentei legi nicio persoana sa nu inregistreze o diminuare a salariului brut de care beneficiaza potrivit actualelor reglementari. "; art. 30 alin 5 lit. b : " (5) In anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel: b) sporurile prevazute in anexele la prezenta lege ramase in afara salariului de baza, soldei functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatiei lunare de incadrare se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009. "; pct. 2 din Nota la Anexa I/3 : " ANEXA I/3 ADMINISTRATIA PUBLICA LOCALA..... NOTA: 2. In coeficientul prevazut in coloana "Baza" sunt cuprinse salariul de merit, sporul de confidentialitate, sporul de stabilitate, sporul de dispozitiv.".
OG nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar : art. 5 alin 1 lit. a : " (1) Incepand cu luna ianuarie 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi pastreaza salariul, solda sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare brut/bruta avute la aceasta data, fara a fi afectate de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 prevazute la art. 10 din Legea nr. 329/2009, care se calculeaza dupa cum urmeaza: a) la salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare corespunzatoare functiilor avute la data de 31 decembrie 2009 se adauga cuantumul sporurilor si indemnizatiilor care se introduc in acesta/aceasta, prevazute in notele la anexele la Legea-cadru nr. 330/2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii; "; art. 6 alin 1: " (1) In cazul in care drepturile salariale determinate in conformitate cu Legea-cadru nr. 330/2009 si cu prezenta ordonanta de urgenta sunt mai mici decat cele stabilite prin legi sau hotarari ale Guvernului pentru functia respectiva pentru luna decembrie 2009 se acorda o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu care sa acopere diferenta, in masura in care persoana isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii. Aceasta suma se include in salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau indemnizatia lunara de incadrare, dupa caz, dar nu este luata in calcul la determinarea altor drepturi de natura salariala care se stabilesc in functie de acestea. " art. 10 : "In conformitate cu prevederile art. 30 din Legea-cadru nr. 330/2009, la stabilirea salariilor personalului bugetar incepand cu 1 ianuarie 2010 nu vor fi luate in considerare drepturi salariale stabilite prin contractele si acordurile colective si contracte individuale de munca incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii lor sau prin acte administrative emise cu incalcarea normelor in vigoare la data emiterii lor si care excedeaza prevederilor Legii-cadru nr. 330/2009." .
Din analiza actelor si lucrarilor dosarului, raportat la dispozitiile legale incidente, instanta retine ca actiunea este partial intemeiata, dispozitiile atacate fiind emise cu nerespectarea acestor dispozitiilor legale .
Astfel, potrivit principiului general de aplicare a Legii nr. 330/2009 enuntat de art. 3 lit. c, coroborat cu dispozitiile art. 7 alin 2 din acelasi act normativ, rezulta ca in urma reincadrarii, reclamantii trebuie sa beneficieze de acelasi cuantum al salariului brut . Acelasi lucru este exprimat expres si prin dispozitiile art. 30 alin. 5 din Legea nr. 330/2009, in anul 2010, conform cu care, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 .
Or, din cuprinsul statelor de plata aferente lunii decembrie 2009 si din deciziile contestate, rezulta ca drepturile salariale ale reclamantilor au fost diminuate prin deciziile de reincadrare. Totodata, instanta retine ca in cuprinsul deciziilor contestate, in suma compensatorie cu caracter tranzitoriu, nu sunt incluse sporul de fidelitate, cel de periclitate si cel de toxicitate, desi acestea au fost prevazute in Contractul colectiv de munca al salariatilor din aparatul propriu de specialitate al primarului Municipiului Vaslui si pentru personalul serviciilor publice de subordonare locala, inregistrat la Directia de Munca si Protectie sociala Vaslui sub nr. 79/10.12.2007 ( art. 16 lit. e, art. 17 alin 4 lit. b si c) .
De asemenea, nu se poate retine interpretarea din opinia separata, conform cu care sporul de fidelitate, cel de periclitate si cel de toxicitate, nu pot fi incluse in suma compensatorie, datorita faptului ca acestea nu au fost stabilite prin prin legi sau hotarari de Guvern ci printr-un contract colectiv de munca, din mai multe considerente :
Astfel, pe de o parte, art. 10 din OG nr. 1/2010, se refera la contractele colective de munca incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii lor, or, in speta, contractul colectiv de munca al salariatilor din aparatul propriu de specialitate al primarului Municipiului Vaslui si pentru personalul serviciilor publice de subordonare locala a fost validat prin Hotararea Consiliului Local Vaslui nr. 138 din 28.11.2007 ( verificata perntru legalitate si temeinicie de Prefectul Judetului Vaslui) si confirmat de catre Directia de Munca si Protectie sociala Vaslui, prin inregistrarea acestuia sub nr. 79/10.12.2007 .
Pe de alta parte, aplicand regulile generale de interpretare a legii, rezulta faptul ca, primeaza principiile ce au stat la baza adoptarii actului normative, in speta, principiul nediminuarii salariului brut al reclamantilor .
Este adevarat ca salariile reclamantilor se calculeaza conform art. 5 din OG nr. 1/2010, adaugandu-se sumele prevazute in Nota de la pct. 2 din Anexa I/3, insa, in speta sunt aplicabile dispozitiile art. 6 din acelasi act normativ coroborate cu dispozitiile art. 3 lit. c si art. 30 alin 5 din Legea nr. 330/2009 .
Asadar, procedand la interpretarea dispozitiilor legale incidente, instanta retine ca dispozitiile art. 3 lit. c si ale art. 30 alin 5 din Legea nr. 330/2009 reprezinta norme imperative, care se impun de o maniera absoluta tuturor celor ce li se adreseaza, in timp ce, dispozitiile art. 5 si 6 din OG nr. 1/2010 reprezinta norme dispozitive, ce desemneaza regulile pe care legiuitorul le traseaza ca o norma generala, obligatoriu de urmat fara insa a avea un caracter absolut, fiind inferioare normelor imperative .
De asemenea, analizand cele doua categorii de texte, prin prisma ierarhiei actelor in care sunt mentionate, se poate constata un conflict intre acestea . Or, in cazul problema unei eventuale contradictii dintre o norma si norma aflata pe o pozitie superioara in ierarhia normativa, principiile solutiei acestui conflict rezida in regula conform cu care, norma inferioara isi bazeaza validitatea pe norma superioara ei in ierarhie. Asadar, orice norma juridica ce contrazice norma aflata pe o pozitie superioara in ierarhia normativa isi pierde fundamentul si trebuie exclusa din ordinea juridica. In speta, daca dispozitiile ordonantei ajung sa contrazica principiile enuntate in legea nr. 330/2009 acestea trebuie inlaturate din ordinea juridica, pentru ca actul normativ superior ierarhic sa isi produca efectele pentru care a fost edictat .
Continuand interpretarea dispozitiilor legale, conform teoriei generale a dreptului, instanta retine si faptul ca, in conformitate cu principiul efectului util al interpretarii legii, aceasta trebuie interpretata in sensul in care ea isi gaseste aplicare, respectiv in sensul avut in vedere la elaborarea principiilor sale, in speta cel privind nediminuarea salariului brut al reclamantilor .
Nu in ultimul rand, instanta retine faptul ca, cele trei sporuri au fost acordate reclamantilor in temeiul unui contract colectiv de munca, act care nu a fost contestat sau anulat, astfel incat nu se poate retine ca acesta ar fi fost emis cu incalcarea normelor in vigoare la data emiterii lui . O eventuala verificare a acestuia si excludere din analiza temeiniciei deciziilor contestate nu poate fi facuta de catre instanta decat cu incalcarea principiului disponibilitatii si a dispozitiilor Legii nr. 130/1996, avand in vedere pe de o parte, faptul ca instanta nu a fost investita cu un astfel de capat de cerere, iar pe de alta parte, faptul ca niciuna dintre parti nu a contestat valabilitatea acestuia ci, dimpotriva din anul 2007 pana la emiterea deciziilor de reincadrare acesta a fost executat de parti fara obiectiuni .
Or, raportat si la dispozitiile art. 24 alin 2 din Legea nr. 130/1996 potrivit cu care : " (2) Nulitatea clauzelor contractuale se constata de catre instanta judecatoreasca competenta, la cererea partii interesate"nu se poate retine nelegalitatea sporurilor de care reclamantii beneficiaza conform contractului colectiv de munca, in conditiile in care nu s-a facut dovada existentei unei astfel de hotarari . Mai mult decat atat, inregistrarea contractului de catre Directia de Munca si Protectie sociala Vaslui, prezuma legalitatea acestuia, avand in vedere dispozitiile 26 si 27 din acelasi act normativ, potrivit cu care contractul colectiv de munca nu va fi inregistrat daca nu este incheiat cu respectarea dispozitiilor legale .
De asemenea, sporul de dispozitiv este prevazut de lege ca facand parte din coeficientul prevazut in coloana "Baza", fiind inclus de drept in salariul reclamantilor conform dispozitiilor prevazute la pct. 2 din Nota la Anexa I/3 .
In consecinta, instanta constata ca deciziile de reincadrare sunt nelegale, fiind intemeiata cererea reclamantilor de anulare a acestora.
In ceea ce priveste cererea reclamantilor avand ca obiect includerea in salariu si a sporului de conditii grele, instanta retine faptul ca cererea acestora este neintemeiata, avand in vedere faptul ca Legea 330/2009 nu prevede includerea acestuia in salariu si nici nu este prevazut in contractul colectiv de munca . De altfel, din deciziile de reincadrare rezulta ca reclamantii ( agenti) beneficiaza si de sporul de noapte si de cel de conditii vatamatoare .
Raportat tuturor considerentelor expuse mai sus, instanta constata ca este intemeiata in parte actiunea formulata de reclamantii, urmand sa o admita in consecinta .
Drept urmare, instanta va anula deciziile de la numarul 140 la numarul 246 din 08 aprilie 2010 emise de Politia Comunitara Vaslui, prin Seful Politiei Comunitare Vaslui.
Obliga paratii la emiterea unor noi decizii de reincadrare conform dispozitiilor legale ( art. 30 alin 5 lit. b si pct. 2 din Nota la Anexa I/3 din Legea nr. 330/2009) prin care sa li se acorde reclamantilor o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu in care sa fie incluse si sporul de fidelitate, cel de periclitate si cel de toxicitate.
De asemenea, instanta va respinge cererea reclamantilor avand ca obiect includerea in salariu si a sporului de conditii grele.
In ceea ce priveste cheltuielile de judecata instanta retine ca, potrivit art. 274 Cod procedura civila partea care cade in pretentii va fi obligata, la cerere, sa plateasca cheltuielile de judecata.
Potrivit art. 276 Cod de procedura civila : " Cand pretentiile fiecarei parti au fost incuviintate numai in parte, instanta va aprecia in ce masura fiecare dintre ele poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata, putand face compensarea lor.".
Astfel, raportat la solutia ce se va pronunta, de admitere in parte a actiunii, retinand culpa procesuala a paratei, instanta va obliga parata Politia Comunitara Vaslui a achita reclamantilor suma de 1488, 5 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata .
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE Admite in parte cererea formulata de reclamantii toti cu domiciliul procesual ales, reprezentati prin Sindicatul liber al functionarilor din cadrul Primariei municipiului Vaslui, cu sediul in Municipiul Vaslui, str. Spiru Haret, nr.2, judetul Vaslui, in contradictoriu cu paratii Politia Comunitara Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, str. Stefan cel Mare, nr.64, judetul Vaslui, respectiv Seful Politiei Comunitare Vaslui.
Anuleaza deciziile de la numarul 140 la numarul 246 din 08 aprilie 2010 emise de Politia Comunitara Vaslui, prin Seful Politiei Comunitare Vaslui.
Obliga paratii la emiterea unor noi decizii de reincadrare prin acre sa li se acorde reclamantilor o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu in care sa fie incluse si sporul de fidelitate, cel de periclitate si cel de toxicitate.
Obliga parata Politia Comunitara Vaslui a achita reclamantilor suma de 1488, 5 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata.
Definitiva si executorie.
Cu drept de recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica azi 16 decembrie 2010.
Cu opinie separata,
P.L.S C.O
Opinia separata In opinia mea, cererea reclamantilor se impunea a fi respinsa ca neintemeiata.
Articolul 11 alineatul 3 din Legea-cadru 330/2009 prevede o exceptie pentru salarizarea din anul 2010. “ In anul 2010, salariile, soldele si indemnizatiile lunare de incadrare se stabilesc potrivit art. 30 alin. (5), fara a fi utilizati coeficientii de ierarhizare prevazuti in anexele la prezenta lege."
Totusi, intreg articolul 30 reglementeaza modul de stabilire a a salariilor incepand cu anul 2010, asadar si in anul 2010.
Textul special pentru salariazarea din anul 2010 este articolul 30 alineatul 5 din lege, iar pentru interpretarea unor clauze neclare se impune recurgerea la textul general, anume Legea 330/2009, in ansamblu.
Articolul 30 alineatul 5 dispune:
" In anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel:
a) noul salariu de baza, (_)va fi cel corespunzator functiilor din luna decembrie 2009, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta potrivit anexelor la prezenta lege;
b) sporurile prevazute in anexele la prezenta lege ramase in afara salariului de baza, (_) se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009."
“Sporurile care se introduc in acesta potrivit anexelor la prezenta lege" sunt definite in articolul 30 alineatul 1
“(1) Incepand cu 1 ianuarie 2010, sporurile, acordate prin legi sau hotarari ale Guvernului(s.n), si, dupa caz, indemnizatiile de conducere, care potrivit legii faceau parte din salariul de baza, (_), prevazute in notele din anexele la prezenta lege, se introduc in salariul de baza, (_) din luna decembrie 2009, atat pentru personalul de executie, cat si pentru functiile de conducere.
(2) Sporurile specifice pe categorii de personal si domenii de activitate sunt cele prevazute in cap. III si in anexele la prezenta lege."
Asadar, aceste sporuri in acceptiunea Legii 330/2009 sunt cele acordate prin legi si hotarari de guvern - nu si prin contracte colective de munca - si acele sporuri sunt reproduse in anexele la lege.
Alineatul 6 al articolului 30 dispune "(6) Pentru persoanele ale caror sporuri cu caracter permanent acordate in luna decembrie 2009 nu se mai regasesc in anexele la prezenta lege si nu au fost incluse in salariile de baza, (_), sumele corespunzatoare acestor sporuri vor fi avute in vedere in legile anuale de salarizare, pana la acoperirea integrala a acestora."
In acelasi sens dispune si articolul 22 din lege “ Sporurile, majorarile, precum si indemnizatiile de conducere care, potrivit prezentei legi, sunt incluse in salariul de baza, in solda functiei de baza sau in indemnizatia lunara de incadrare, dupa caz, sunt prevazute in notele din cuprinsul anexelor la prezenta lege."
ART. 5 din OUG 1/2010 dispune “ (1) Incepand cu luna ianuarie 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi pastreaza salariul, (_)avute la aceasta data, fara a fi afectate de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 prevazute la art. 10 din Legea nr. 329/2009, care se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) la salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare corespunzatoare functiilor avute la data de 31 decembrie 2009 se adauga cuantumul sporurilor si indemnizatiilor care se introduc in acesta/aceasta, prevazute in notele la anexele la Legea-cadru nr. 330/2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;
b) sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale prevazute in anexele la Legea-cadru nr. 330/2009 care nu se introduc in salariul de baza, (_)se acorda in aceleasi cuantumuri de la 31 decembrie 2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii, cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea-cadru nr. 330/2009."
Articolul 6 alineatul 3 din OUG 1/2010 dispune " (3) Cuantumul individual al salariilor/soldelor, inclusiv sporuri, indemnizatii si alte drepturi salariale stabilite incepand cu luna ianuarie 2010 in conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009, nu va depasi nivelul acestuia stabilit pentru luna decembrie 2009, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii."
Din interpretarea coroborata a textelor legale expuse rezulta ca pentru includerea sporurilor in salariu trebuie indeplinite patru conditii cumulative:
- sporurile sa fi fost prevazute de lege sau hotarare de guvern;
- sporurile sa fie prevazute in notele de la anexele la lege;
- sporurile sa fi fost efectiv acordate salariatului anterior, inclusiv in luna decembrie 2009;
- cuantumul drepturilor astfel acordate sa nu depaseasca salariul avut in luna decembrie 2009.
Pentru situatia concreta a reclamantilor, sporurile relevante sunt reproduse in
doua anexa I.3, anexa III.3 si IV.2
Raportat la continutul notelor aferente anexelor ca sporurile admise a fi adaugate sunt Notele de la ANEXA III/3 - IC. Salarii de baza pentru functii publice locale, stabilite si avizate potrivit legii in cadrul aparatului de specialitate al primarilor municipiilor, oraselor si comunelor si al institutiilor infiintate in subordinea, coordonarea sau sub autoritatea consiliilor locale
1. In coeficientul prevazut in coloana "Baza" sunt cuprinse salariul de merit, sporul de stabilitate, sporul de dispozitiv, iar in coeficientul prevazut pentru gradul I, respectiv treapta de salarizare a functiilor de conducere este cuprins si sporul de vechime in munca.
2. Politistii comunitari beneficiaza si de prevederile pct. 1 din anexa nr. IV/2.
3. Suma sporurilor acordate cumulat pe total ordonator principal de credite nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza.
Referitor la salariul de merit, acesta a fost acordat conform articolului 5 alineatul 4 din OUG 1/2010 si nu a fost contestat.
Sporul de stabilitate nu a fost acordat pentru reclamanti. Acestia au beneficiat de “ spor pentru fidelitate si loialitate fata de instituitie, pentru salariatii nesanctionati" acordat prin articolul 16 alineatul 5 litera d din Contractul colectiv de munca.
Sporul de dispozitiv nu este acordat printr-o lege sau hotarare de guvern.
Din statele de plata rezulta ca reclamantii nu au beneficiat de spor de confidentialitate. Un spor de “fidelitate fata de institutie si de confidentialitate pentru pastrarea secretului de serviciu" a fost stipulat doar pentru functionarii publici prin art. 16 alin. 5 litera c) din Acordul colectiv. Aceeasi situatie si pentru indemnizatia de dispozitiv. Articolul 13 din Legea 138/1999, articol specificat in Acord, a fost abrogate anterior deducerii litigiului.
- Sporul de periclitate (5-10%) acordat prin art. 17 alineatul 4 litera d) din Contractul colectiv de munca la nivelul Primariei Vaslui nr. 79 din 10.12.2007, nefiind reglementat prin lege sau hotarare de guvern.
Sporul de toxicitate, reclamat cu titlu de suma compensatorie a fost stabilit a fi acordat tot prin contractul colectiv de munca nefiind stabilit prin lege sau hotarare de govern. Din statele de plata din luna decembrie rezulta ca acest spor nu a fost acordat reclamantilor.
Conform articolului 12 alineatul 1 din Legea 130/1996 privind contractele colective de munca "Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale." Salarizarea angajatilor bugetari este reglementata prin dispozitii legale, astfel incat acordarea unor sporuri salariale suplimentare prin contracte colective de munca apare ca nelegala, fiind incalcata o norma legala imperativa.
Sanctiunea aplicabila nerespectarii acestei norme imperative rezulta din natura interesului ocrotit: asigurarea unui mod unitar de salarizare a personalului angajat in institutiile publice din Romania - un interes public. Sanctiunea nu poate fi, asadar, decat nulitatea absoluta.
Este de retinut si ca invocarea unei norme de drept care are ca rezultat inaplicarea unei norme legale imperative este definitia fraudei la lege, iar sanctiunea pentru aplicarea acestui procedeu este nulitatea absoluta.
Mai apreciez ca faptul ca Acordul colectiv, respectiv Contractul colectiv de munca au fost inregistrate la Directia de munca, este un aspect care vizeaza opozabilitatea si nu este de natura a acoperi nulitatea unei clauze nule absolut. De altfel, specific regimului juridic al nulitatii absolute este si faptul ca aceasta nu poate fi acoperita prin confirmare. Evident, nici executarea benevola a unei astfel de clauze nu poate acoperi nulitatea ei absoluta.
Unul din principiile si scopurile Legii 330/2009 “ART. 6 Reglementarile din cuprinsul prezentei legi au ca scop si finalitate urmatoarele:
c) realizarea ierarhiei salariilor functiilor de baza, a soldelor si a indemnizatiilor lunare de incadrare, atat intre domeniile de activitate, cat si in cadrul aceluiasi domeniu."
Acest scop nu s-ar putea realiza daca persoane angajate in aceleasi posturi bugetare dar in localitati diferite ar putea avea adaosuri salariale stabilite prin contracte colective de munca negociate la nivel de unitate angajatoare.
Pentru aceste considerente, consider ca cererea reclamantilor se impunea a fi respinsa ca neintemeiata.
Asistent judiciar
Pascaru Lorin - Stefan
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Raporturi de munca
DECIZIE DE IMPUTARE. NELEGALITATEA EMITERII ACTULUI RAPORTAT LA DISP. ART. 169 (164) CODUL MUNCII republicat - Sentinta civila nr. 5773/97/2010 din data de 24.01.2011NERESPECTAREA CLAUZELOR NEGOCIATE PRIN CONTRACTUL INDIVIDUAL DE MUNCA. CONSECINTA OBLIGARII ANGAJATULUI LA PLATA UNOR DESPAGUBIRI. - Sentinta civila nr. 1648/97/2010 din data de 24.02.2011
SANCTIONARE DISCIPLINARA. EXCEPTIA TARDIVITATII EMITERII DECIZIEI - Sentinta civila nr. 680/LM/2011 din data de 21.04.2011
GREVA DE AVERTISMENT. NEINDEPLINIREA CONDITIILOR IMPUSE DE LEGEA NR. 62/2011, A DIALOGULUI SOCIAL.NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 1189/LM/2011 din data de 26.05.2011
Conflict de munca. Criteriile de acordare ale adaosului pentru sarbatoarea de Pasti prevazut in Contractul colectiv de munca. Functionarea sucursalei in baza delegarilor de competenta. - Sentinta civila nr. 1557/LM/2010 din data de 02.11.2010
Recurs rectificare carnet de munca - Sentinta civila nr. 1719 din data de 25.01.2010
Raspunderea patrimoniala a angajatilor. - Sentinta civila nr. 217 din data de 24.02.2011
Lipsa in gestiune. Raspunderea patrimoniala a mostenitorilor salariatului decedat. - Sentinta civila nr. 835 din data de 16.06.2011
Actiunea in raspundere patrimoniala. Prejudiciul produs de sofer prin depasirea consumului de combustibil. - Sentinta civila nr. 309 din data de 24.03.2011
Drepturi salariale - Sentinta comerciala nr. 472/CA din data de 09.09.2010
LITIGIU DE MUNCA. RASPUNDERE SUBSIDIARA - Decizie nr. 10 din data de 19.01.2010
Functionar public cu statut special. Incetarea raporturilor de serviciu urmare a intervenirii unei hotarari penale definitive de condamnare. Petenta ofiter de politie judiciara. Atacarea ordinului Ministerului Afacerilor de Interne prin care s-a constata - Decizie nr. 62/F din data de 10.04.2014
Acordarea indemnizatiei de dispozitiv - Decizie nr. 488/F din data de 25.04.2008
Spor de confidentialitate solicitat de magistrati – admisibilitate. - Decizie nr. 348/F din data de 16.04.2008
Acordarea pentru anumite categorii de politisti din cadrul structurilor teritoriale ale Politiei Romane, a suplimentelor de hrana M12B, daca acestia desfasoara activitati in ture. Aplicabilitatea HG nr. 65/2003 si Ordinul MAI nr. 440/2003. - Decizie nr. 617/R din data de 30.09.2008
Dreptul functionarilor publici angajati in structuri MIRA de a li se plati prima de concediu si sporul de fidelitate. Admisibilitatea chemarii in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor. - Decizie nr. 429/R din data de 01.07.2008
Legalitatea acordarii – pentru politisti a sporului de fidelitate si a primei de concediu. Drepturile salariale suspendate nu au fost anulate prin actele normative care au determinat suspendarea, anume legile bugetului de stat pe anul 2001-2006 - Decizie nr. 434/R din data de 01.07.2008
Reactualizarea debitului principal cu rata inflatiei si acordarea de dobanzi legale pentru neexecutarea la timp a obligatiilor de plata. Regim juridic si temeiuri de drept. - Decizie nr. 146/R din data de 03.04.2007
Contencios administrativ si fiscal - litigiu privind functionarii publici (Legea Nr.188/1999) - Sentinta civila nr. 7/CC din data de 03.02.2010
Sanctiune disciplinara. Vinovatie salariat. - Decizie nr. 1727 din data de 21.10.2013
