HOTĂRÂRE nr. 382/1990

HOTĂRÎRE nr. 382 din 9 aprilie 1990 privind regimul de trimitere în străinătate a cetățenilor români pentru a acorda asistența de specialitate nelegata de livrări

Emitent GUVERNUL
Intrare în vigoare 9 aprilie 1990

Guvernul României hotărăște:

Articolul 1

Cetățenii români care desfășoară activități tehnice, științifice, didactice, sanitare, juridice, economice, culturale, artistice, sportive și de alta natura în ministere, alte organe centrale și locale, precum și în unitățile subordonate acestora, pot fi trimiși în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate nelegata de livrări de mașini, utilaje și instalații, de prestări de servicii sau de executări de lucrări.

Articolul 2

Acțiunile de trimitere de cetățeni români în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate nelegata de livrări se organizează de către Institutul român de consulting "Romconsult", întreprinderile de comerț exterior sau alte unități autorizate de Ministerul Comerțului Exterior, denumite în continuare unități trimitatoare.

Articolul 3

Unitățile trimitatoare vor urmări ca prin acordurile, înțelegerile sau contractele pe care le încheie cu partenerii străini să se asigure:

a) tarife și salarii corespunzătoare, indemnizații pentru membrii de familie, precum și alte drepturi la nivelul practicii internaționale în materie de angajari de specialiști străini;

b) sporuri uzuale pentru condiții deosebite de clima, de muncă și munca prestată suplimentar, după caz;

c) locuinta dotată corespunzător, precum și transportul zilnic, gratuit, de la și pînă la locul de muncă;

d) transport gratuit pentru specialiști, membrii lor de familie și bagajele personale, atît la plecarea la post, cît și la înapoierea de la post, în caz de boala, precum și pentru efectuarea concediului de odihnă în țara;

e) concedii de odihnă de refacere și incapacitate temporară de muncă plătite, drepturi de asigurări sociale, precum și asistența medicală gratuita pentru specialiști și membrii lor de familie;

f) indemnizații sau prime cu prilejul prezentării la post, precum și la înapoierea definitivă în țara;

g) plata integrală, în devize convertibile sau la nivelul maxim prevăzut de legislația țărilor respective, a tarifelor convenite, precum și transferul în România al sumelor cuvenite specialiștilor și unităților trimitatoare;

h) posibilitatea revizuirii periodice a nivelului tarifelor și a celorlalte drepturi bănești, în funcție de evoluția cursurilor valutare, de modificările intervenite în nivelul salariilor și prețurilor pe plan local și altele asemenea;

i) suportarea de către partenerii externi a tuturor cheltuielilor ocazionate de decesul în străinătate, aducerea în țara a celor decedati, precum și acordarea de despăgubiri în caz de accident, pentru specialiști și membrii lor de familie.

Articolul 4

Recrutarea și selecționarea specialiștilor se fac de către unitățile trimitatoare, cu acordul sau pe baza propunerilor unităților de la care aceștia provin. Unitățile trimitatoare vor urmări antrenarea în acordarea asistenței de specialitate nelegata de livrări și a cetățenilor români pensionari, precum și a sotiilor sau soților care îi însoțesc pe specialiști. Drepturile și obligațiile reciproce ale specialiștilor și unităților trimitatoare se stabilesc prin contracte interne individuale și, după caz, în funcție de prevederile înțelegerilor încheiate cu partenerii externi, și prin contracte între unitățile trimitatoare și unitățile de la care provin specialiștii.

Articolul 5

Pe timpul cît lucrează în străinătate specialiștii se considera detasati la unitățile trimitatoare, beneficiind de vechime neîntreruptă în aceeași unitate. În perioada detașării, unitățile de la care provin specialiștii pot încadra pe posturile acestora alte persoane, numai cu contracte de muncă pe durata determinata. Unitățile trimitatoare vor comunică unităților de la care provin specialiștii, cu cel puțin 30 de zile înainte, data terminării activității acestora în străinătate.

Articolul 6

Din tarifele încasate în valută, unitățile trimitatoare scad sumele necesare pentru plata cheltuielilor care, potrivit înțelegerilor încheiate cu partenerii externi sau legislației din țările respective, cad în sarcina acestora: impozite și taxe, transport internațional pentru specialiști și membrii lor de familie, chiria pentru locuinta din străinătate, cota aferentă plății concediului de odihnă, precum și alte cheltuieli efectuate în contul specialiștilor. Dacă tarifele convenite cu partenerul extern se încasează parțial în devize convertibile și parțial în alte valute, cheltuielile menționate la alineatul precedent se scad în valută în care acestea au fost efectuate.

Articolul 7

Asupra sumelor în valută rezultate după deducerea cheltuielilor prevăzute la art. 6 unitățile trimitatoare calculează și rețin un comision în devize convertibile și, după caz, și în moneda locală, pentru acoperirea cheltuielilor de regie proprie și risc, supervizare și îndrumare tehnica, precum și pentru plata contribuției de asigurări sociale și pensie suplimentară ale specialiștilor. Din acest comision, unitățile trimitatoare pot ceda o parte, în valută și/sau în lei, unităților de la care provin specialiștii, potrivit contractelor încheiate. Nivelul comisionului se aproba de către Ministerul Comerțului Exterior, la propunerea unităților trimitatoare. Pentru asigurarea în lei a salariului tarifar de încadrare avut de specialist la plecarea în străinătate, unitățile trimitatoare pot retine suma echivalenta în devize convertibile în vederea transformarii ei la cursul de schimb practicat de Banca Română de Comerț Exterior la data efectuării plății.

Articolul 8

Sumele în devize convertibile rămase la dispoziția specialiștilor după aplicarea prevederilor art. 6 și 7 se impozitează în valută, în funcție de nivelul acestora potrivit anexei. Sumele în moneda locală rămase la dispoziția specialiștilor în condițiile prezentei hotărîri se cuvin integral acestora.

Articolul 9

Pe timpul cît specialiștii se afla în incapacitate temporară de muncă, din cauza de boala sau accident, precum și în caz de carantina, beneficiază de următoarele drepturi:

a) sumele în valută, în cuantumul și condițiile stabilite prin prezenta hotărîre, dacă se afla în străinătate;

b) indemnizații în lei, calculate în conformitate cu normele legale aplicabile persoanelor încadrate în munca în România, dacă în perioada incapacității temporare de muncă se afla în țara.

Articolul 10

Pe perioada deplasarii în interesul serviciului în țara în care își desfășoară activitatea sau în alta țara, specialiștii beneficiază, pe lîngă drepturile în valută stabilite prin prezenta hotărîre și de drepturile acordate de către partenerul extern pentru acoperirea cheltuielilor de transport, masa, cazare sau a altor obligații.

Articolul 11

Specialiștii beneficiază și de sumele în valută acordate de către partenerii externi pentru ei și membrii lor de familie în vederea plății chiriei, dotării și întreținerii locuinței, tratamentului medical, spitalizarii și transportului internațional. Dacă, potrivit contractelor sau înțelegerilor încheiate cu partenerii externi, cheltuielile menționate la alin. 1 revin părții române, acestea se suporta de către unitățile trimitatoare prin deducerea lor din tarifele încasate de la partenerii externi.

Articolul 12

În cazul în care specialiștii își desfășoară activitatea în tari cu care România are încheiate acorduri în domeniul asigurărilor sociale și medicale, cheltuielile se suporta în condițiile stabilite prin aceste acorduri.

Articolul 13

Sumele în valută care se acordă specialiștilor peste prevederile contractelor de către partenerii externi sub forma de premii, indemnizații, restituiri de contribuții la fondul de asigurări sociale, pensii și altele asemenea, în timpul, la, sau după expirarea perioadei de lucru în străinătate, rămîn la dispoziția acestora.

Articolul 14

Unitățile trimitatoare plătesc:

a) sumele în valută și în lei cuvenite specialiștilor, în condițiile prevăzute prin contractele individuale interne;

b) impozitul pe fondul de salarii, după caz;

c) contribuția de asigurări sociale de stat și contribuția pentru pensia suplimentară, calculate în lei, în condițiile prevăzute de lege, la drepturile realizate de specialiști în ultima luna premergătoare plecării în străinătate.

Articolul 15

Personalul muncitor român trimis în străinătate potrivit prezentei hotărîri este obligat să asigure: - îndeplinirea întocmai a sarcinilor de serviciu stabilite potrivit contractului extern; - respectarea legislației tarii în care-și desfășoară activitatea; - acoperirea, în condițiile legii, a eventualelor pagube produse.

Articolul 16

Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării. Prevederile ei se aplică cu aceeași dată și contractelor în curs de executare.

Articolul 17

Oricare prevederi contrare celor din prezenta hotărîre, cuprinse în acte normative emise înainte de 22 decembrie 1989, nu se aplică.

Anexa

MODUL DE CALCUL al impozitului datorat de specialiștii români pentru sumele în devize convertibile rămase la dispoziția lor

Suma în dolari S.U.A. impozabilă fixă

Cota de impozit procentuală

pînă la 20 - scutit

de la 21 la 50 - 10% din ce depășește 20

de la 51 la 300 3 20% '' 50

de la 301 la 400 53 21% '' 300

de la 401 la 500 74 22% '' 400

de la 501 la 600 96 23% '' 500

de la 601 la 700 119 24% '' 600

de la 701 la 800 143 26% '' 700

de la 801 la 900 169 28% '' 800

de la 901 la 1000 197 30% '' 900

de la 1001 la 1100 227 32% '' 1000

de la 1101 la 1200 259 34% '' 1100

de la 1201 la 1300 293 36% '' 1200

de la 1301 la 1400 329 38% '' 1300

de la 1401 la 1500 367 40% '' 1400

de la 1501 la 1600 407 42% '' 1500

de la 1601 la 1700 449 44% '' 1600

de la 1701 la 1800 493 46% '' 1700

de la 1801 la 1900 539 48% '' 1800

de la 1901 la 2000 587 50% '' 1900

de la 2001 la 2100 637 52% '' 2000

de la 2101 la 2200 689 54% '' 2100

de la 2201 la 2300 743 56% '' 2200

de la 2301 la 2400 799 58% '' 2300

de la 2401 la 2500 857 60% '' 2400

de la 2501 la 2600 917 61% '' 2500

de la 2601 la 2700 978 62% '' 2600

de la 2701 la 2800 1040 63% '' 2700

de la 2801 la 2900 1103 64% '' 2800

de la 2901 la 3000 1167 65% '' 2900

de la 3001 la 3100 1232 66% '' 3000

de la 3101 la 3200 1298 67% '' 3100

de la 3201 la 3300 1365 68% '' 3200

de la 3301 la 3520 1433 69% '' 3300

peste 3520 - 45% din venitul impozabil total

Suma în valută rămasă după aplicarea impozitului rămîne la dispoziția specialiștilor. Contravaloarea în lei a impozitului la cursul de la data încasării valutei se virează de unitățile trimitatoare la bugetul statului.

Alte acte din Monitorul Oficial din data de 9 aprilie 1990