HOTĂRÂRE nr. 155 din 16 aprilie 1993
HOTĂRÂREA nr. 155 din 16 aprilie 1993 privind măsurile pentru asigurarea unei activități comerciale normale în condițiile eliminării subvențiilor la unele produse începând cu data de 1 mai 1993
Intră rapid în contul tău InfoDosar pentru dosare urmărite, notificări și activitate recentă.
Intră rapid în contul tău InfoDosar pentru dosare urmărite, notificări și activitate recentă.
Urmărește inteligent dosarul din instanță.
Primești notificări la fiecare modificare.
Din anul 2015, zi de zi!
HOTĂRÂREA nr. 177 din 24 aprilie 1993 cu privire la compensarea și indexarea salariilor și stabilirea salariului de bază minim brut pe țara, începând cu 1 mai 1993
Guvernul României hotărăște:
Articolul 1
Începând cu data de 1 mai 1993, ca urmare a creșterii prețurilor de consum și a tarifelor la produsele și serviciile la care se retrage subvenția, societățile comerciale cu capital majoritar de stat și regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere vor acorda la salariile individuale ale personalului din cadrul acestora o compensație în suma fixa de 10.160 lei lunar brut pe salariat.
Articolul 2
În afară compensării prevăzute la art. 1, începând cu data de 1 mai 1993, salariile de baza din luna aprilie 1993 se pot indexa ca urmare a creșterii prognozate a prețurilor și tarifelor, în perioada mai-iunie 1993, la produsele și serviciile nesubventionate. Valoarea indexării pe salariat, calculată pe baza salariului mediu brut la nivelul economiei, este de 3.000 lei lunar brut.
Articolul 3
Pentru acordarea compensării și indexării prevăzute la art. 1 și 2, societățile comerciale cu capital majoritar de stat și regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere vor lua măsuri de reducere a costurilor de producție și de creștere a productivitatii muncii, astfel încât influența asupra creșterii prețurilor și tarifelor să fie minima.
Articolul 4
Societățile comerciale cu capital majoritar de stat și regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere vor acorda suma de 10.160 lei lunar brut, prevăzută la art. 1, separat de celelalte drepturi salariale. Includerea în salariile de baza se va face treptat de către fiecare unitate prin negociere cu sindicatele și /sau cu reprezentanții salariaților, începând cu luna iunie 1993.
Articolul 5
Societățile comerciale cu capital majoritar de stat și regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere și care până la data de 1 mai 1993 au încheiat contractele colective de muncă sau, după caz, contractele individuale de muncă pentru anul 1993, prin negociere cu sindicatele și/sau cu reprezentanții salariaților, pot acorda suma prevăzută la art. 1, integral sau parțial, numai în cazul și în cuantumul în care, față de salariile negociate, se considera justificată o astfel de măsura. Suma respectiva va fi preluată în salariile de baza începând cu data de 1 mai 1993.
Articolul 6
La societățile comerciale cu capital majoritar de stat și regiile autonome unde salariile se stabilesc prin negociere, la care prin contractele colective de muncă s-a prevăzut acordarea în mod gratuit sau cu un preț redus a unora dintre produsele sau serviciile la care se retrage subvenția și acestea nu sunt aprobate prin acte normative, valoarea compensatiei prevăzute la art. 1 se corecteaza cu suma corespunzătoare, calculată pe baza cantității de produse sau servicii stabilite a se acordă lunar și a diferenței dintre prețul aplicat de la 1 mai 1993, după retragerea subvențiilor, și cel aplicat până la data respectiva.
Articolul 7
(1) Coeficientul de indexare se va calcula de către fiecare societate comercială cu capital majoritar de stat și regie autonomă la care salariile se stabilesc prin negociere prin raportarea valorii indexării de 3.000 lei brut lunar la salariul mediu realizat în perioada martie-aprilie 1993, inclusiv indexarea acordată în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 124/1993. La stabilirea salariului mediu, în vederea determinării coeficientului de indexare pe fiecare societate comercială sau regie autonomă la care salariile se stabilesc prin negociere, vor fi luate în considerare drepturile prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 496/1992, precum și numărul mediu de personal din lunile martie-aprilie 1993.
(2) Coeficientul concret de indexare, în limita celor prevăzute la alin. (1), se stabilește de către consiliul de administrație al fiecărei societăți comerciale sau regii autonome la care salariile se stabilesc prin negociere, cu consultarea sindicatelor sau, după caz, a reprezentanților salariaților, în funcție de fondul ce poate fi destinat plății salariilor, rezultat în raport cu producția sau volumul de activitate realizat, fără ca prin aceasta unitatea sa înregistreze pierderi. La regiile autonome prevăzute cu subvenție, indexarea se va face cu încadrarea în subvențiile aprobate potrivit legii.
Articolul 8
Prevederile art. 1 și 2 din prezenta hotărâre vor fi avute în vedere în mod corespunzător la stabilirea măsurilor ce pot fi luate de Guvern, potrivit legii, pentru frânarea procesului inflationist și al somajului.
Articolul 9
(1) Salariile personalului din instituțiile publice se indexează, începând cu data de 1 mai 1993, cu coeficientul de 6,8%. Sumele rezultate din indexare se includ în drepturile la care se referă, obținându-se noile cuantumuri ale acestora.
(2) Salariile indexate, potrivit alin. (1), se majorează cu suma de 10.160 lei lunar brut ca urmare a creșterii prețurilor de consum și tarifelor la produsele și serviciile la care se elimina în întregime subvenția, începând cu data de 1 mai 1993. Suma de 10.160 lei lunar brut se va acorda separat de celelalte drepturi salariale, urmînd a fi inclusă în mod corespunzător în salariile de baza prin actele normative pe baza cărora se stabilesc salariile în instituțiile publice.
(3) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică în mod corespunzător și la regiile autonome cu specific deosebit, la care salariile sunt aprobate prin hotărâri ale Guvernului.
(4) Nivelurile noi ale salariilor pentru personalul instituțiilor publice, precum și pentru personalul regiilor autonome cu specific deosebit vor fi calculate și transmise acestora de Ministerul Muncii și Protecției Sociale.
Articolul 10
În luna iulie 1993, după cunoașterea datelor statistice referitoare la creșterea efectivă a prețurilor de consum din luna iunie 1993, se va reexamina, cu consultarea sindicatelor și patronatului, valoarea indexării medii pe salariat, tinindu-se seama de diferențele ce pot aparea în prognoza creșterii prețurilor de consum pe întreaga perioadă mai-iunie 1993, precum și de evoluția salariului mediu pe economie, a producției și productivitatii muncii.
Articolul 11
(1) Compensația stabilită potrivit art. 1 și art. 9 alin. (2) face parte din salariu și se acordă proporțional cu timpul lucrat în program normal de lucru. Aceasta se cuprinde în fondul de salarii și se ia în calcul, potrivit legii, la stabilirea drepturilor și obligațiilor care se determina în raport cu salariul și, respectiv, fondul de salarii, cumulindu-se, în vederea impozitării, cu celelalte drepturi salariale.
(2) Până la includerea compensatiei prevăzută la art. 1 și art. 9 alin. (2) în salariul de baza, aceasta se va lua în calcul la stabilirea indemnizației pentru concediu de odihnă. Compensația prevăzută se va lua în calcul și pentru determinarea cuantumului altor drepturi ce se determina în funcție de salariul de baza, proporțional cu procentele aplicate la salariul de baza în raport cu care se stabilesc drepturi, conform reglementărilor în vigoare, respectiv indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă, pentru îngrijirea copilului bolnav sau pentru îngrijirea copilului în vârsta de până la 1 an, indemnizațiile acordate, în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 307/1991, republicată, personalului trimis în străinătate pentru o perioadă care depășește 3 luni, necesare întreținerii locuinței și persoanelor aflate în întreținere legală, precum și alte drepturi similare stabilite cu avizul Ministerului Muncii și Protecției Sociale și Ministerului Finanțelor.
(3) Compensația prevăzută la art. 1 și art. 9 alin. (2) are caracter de spor permanent în sensul prevederilor Legii nr. 49/1992, pentru care se plătește contribuția de 3% aferentă pensiei suplimentare.
(4) La stabilirea contribuției de 1% pentru fondul de șomaj, compensația prevăzută la art. 1 și art. 9 alin. (2) nu se ia în calcul până la includerea acesteia în salariul de baza.
Articolul 12
(1) În cazul cumulului de funcții, compensația pentru creșterea prețurilor la produsele și serviciile la care se retrage subvenția se acordă o singură dată la unitatea unde persoana în cauza își are funcția de baza.
(2) Persoanele care cumulează fracțiuni de norma în vederea realizării unei norme întregi vor beneficia de compensație proporțional cu fracțiunea de norma, până la realizarea compensatiei integrale, prevăzută la art. 1 și art. 9 alin. (2).
(3) Până la includerea compensatiei în salariul de baza, persoanele care cumulează, potrivit legii, pensia cu salariul vor beneficia de compensația acordată la pensie, iar de la locul de muncă, de diferența dintre compensația în suma fixa acordată salariaților și cea primită în calitate de pensionar.
Articolul 13
Începând cu data de 1 mai 1993, salariul de baza minim brut pe țara se stabilește la 28.950 lei lunar pentru un program complet de lucru de 170 ore în medie pe luna, ceea ce reprezintă 170,30 lei pe ora, care cuprinde și compensația prevăzută la art. 1.
Articolul 14
(1) Ajutorul de șomaj se indexează, începând cu data de 1 mai 1993, cu coeficientul de 6,8%. La ajutorul de șomaj indexat se va adauga și partea din compensația prevăzută la art. 1, calculată prin aplicarea procentului stabilit de Legea nr. 1/1991, republicată, cu care s-a determinat ajutorul de șomaj. Ajutorul de șomaj astfel stabilit nu poate fi mai mic de 75%, 80% și, respectiv, 85%, după caz, din salariul de baza minim pe țara, net, asa cum prevede Legea nr. 1/1991, republicată.
(2) Până la includerea compensatiei în salariul de baza, la calculul ajutorului de șomaj ce se va stabili după data de 1 mai 1993 compensația se va determina în același mod cu cel prevăzut la alin. (1).
(3) Alocația de sprijin va fi majorată, începând cu data de 1 mai 1993, în condițiile prevăzute de Legea nr. 1/1991, republicată, ținând seama de salariul de baza minim brut pe țara, stabilit potrivit prevederilor art. 13 din prezenta hotărâre.
Articolul 15
Noile transe de venituri lunare impozabile ce se aplică începând cu drepturile salariale ale lunii mai 1993, stabilite în baza procentului general de compensare-indexare de 30% sunt cele prevăzute în anexa, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Articolul 16
Societățile comerciale cu capital majoritar de stat, regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere și instituțiile publice vor acorda cel puțin 50% din compensația cuvenită, prevăzută la art. 1 și art. 9 alin. (2), în prima decada a lunii mai 1993, sub forma de avans.
Articolul 17
În aplicarea prevederilor prezentei hotărâri, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Finanțelor pot emite precizări.
Articolul 18
Prevederile prezentei hotărâri cu privire la compensarea-indexarea salariilor la societățile comerciale cu capital majoritar de stat se vor aplica, în mod corespunzător, și în cazul societăților comerciale cu capital privat sau mixt, precum și în cazul unităților cooperatiste și obștești, în scopul asigurării protecției sociale a personalului din cadrul acestora.
Articolul 19
Nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri atrage răspunderea, după caz, disciplinară, materială, penală sau civilă, conform legii.
HOTĂRÂREA nr. 155 din 16 aprilie 1993 privind măsurile pentru asigurarea unei activități comerciale normale în condițiile eliminării subvențiilor la unele produse începând cu data de 1 mai 1993
HOTĂRÂREA nr. 178 din 24 aprilie 1993 cu privire la indexarea și compensarea pensiilor de asigurări sociale de stat, militari, I.O.V.R., ale agricultorilor și a altor venituri ale populației, începând cu 1 mai 1993
HOTĂRÂREA nr. 179 din 24 aprilie 1993 cu privire la stabilirea prețurilor și tarifelor la unele produse și servicii destinate populației, în condițiile eliminării subvențiilor de la bugetul de stat
PRECIZĂRI nr. 5942 din 29 aprilie 1993 în legătură cu modul de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 177/1993
PRECIZĂRI nr. 76370 din 29 aprilie 1993 în legătură cu modul de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 177/1993
RECTIFICARE nr. 141 din 7 aprilie 1993 la Hotărârea Guvernului nr. 141/1993 ,
CALCULATOR IMPOZITE nr. 1 din 30 aprilie 1993 pentru impozitul pe venitul lunar realizat din salarii începând cu luna mai 1993
CALCULATOR IMPOZITE nr. 2 din 30 aprilie 1993 pentru impozitul pe venitul lunar realizat din salarii între 2.000-2.120 lei la locul permanent de muncă
Acest site folosește cookie-uri. Detalii