Modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate
(Decizie nr. 1183 din data de 25.08.2011 pronuntata de Curtea de Apel Galati)Pensionarii cu venituri din pensii care depasesc 740 lei sunt contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale incepand cu 1 ianuarie 2011 conform art. 2961 lit.d Cod fiscal.
Contributia datorata de pensionari este de 5,5% si se aplica la intreaga pensie si nu doar la diferenta dintre pensia sa si pragul de 740 lei.
Decizia civila nr.1183/25.08.2011 a Curtii de Apel Galati
Prin cererea formulata reclamantul L.G. a solicitat in contradictoriu cu paratii Guvernul Romaniei, Parlamentul Romaniei - Camera Deputatilor si Casa Judeteana de Pensii Bucuresti, restituirea sumelor platite pana in prezent la asigurari pe perioada de activitate si ca pensionar. A cerut obligarea paratilor la plata sumei de 50 000 lei, cu titlu de daune morale.
Instanta de fond a retinut urmatoarele considerente:
Fata de disp. art. 3 din Decretul 167/1958, pretentiile reclamantului au fost analizate numai pentru perioada ulterioara datei de 30.10.2006, interval in care a avut calitatea de pensionar.
Prin cererea de chemare in judecata, reclamantul a invocat aspecte de tehnica legislativa care in opinia sa sunt nelegale si il prejudiciaza.
Din acest punct de vedere si pentru a face aplicabil principiul accesului la instanta, se constata ca exceptia lipsei calitatii procesuale pasive este in stransa legatura cu fondul cauzei.
Prin prerogativa legiferarii exercitata prin organele sale reprezentative, Parlamentul, respectiv Guvernul poate sa intervina asupra drepturilor de asigurari sociale care au ca parti personal platit din fonduri publice, poate decide categoriile care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei si respectiv care categorii de pensionari beneficiaza de aceste servicii cu conditia contributiei la fondul de asigurari sociale de sanatate.
Art.213 din Legea 95/2006 enumara persoanele care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei, iar potrivit art.257 (2^2) din aceeasi lege, pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor art. 259 alin. (2).
Reclamantul nu se incadreaza in categoria persoanelor care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei.
Potrivit art. 69 din Legea 571/2003, venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin deducerea din venitul din pensie a unei sume neimpozabile lunare de 1.000 lei si a contributiilor obligatorii calculate, retinute si suportate de persoana fizica.
Reclamantul considera ca aceste dispozitii echivaleaza cu o restrangere nejustificata a drepturilor sale de asigurari sociale.
Avand in vedere scopul legitim urmarit prin edictarea celor doua legi, asigurarea unor servicii medicale tuturor persoanelor, se constata ca este indeplinita conditia referitoare la proportionalitatea situatiei care a determinat restrangerea, exista o legatura de proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul legitim urmarit si exista un echilibru echitabil intre cerintele de interes general ale colectivitatii si protectia drepturilor fundamentale ale individului. Masura legislativa criticata este aplicabila in mod nediscriminatoriu, in sensul ca aceasta contributie se aplica tuturor categoriilor de pensionari aflati in situatii identice, iar legile criticate nu aduc atingere substantei dreptului, din moment ce conditiile prevazute de art. 53 din Constitutie sunt respectate.
Dreptul la asigurari sociale de sanatate nu trebuie interpretat ca fiind un drept absolut, iar in virtutea prerogativelor legislative exista posibilitatea si dreptul legiuitorului de a lua fata de personale pe care statul le sustine masuri de restrangere a acestui drept.
In cauza exista legi publice si accesibile, exista o motivatie rezonabila de restrangere a cuantumului pensiei (asigurarea unor servicii medicale tuturor), masura nu afecteaza substanta dreptului si s-a aplicat fata de toti pensionarii care au pensia peste plafonul stabilit de lege.
Curtea de Apel a retinut urmatoarele aspecte:
In cauza este vorba despre modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Pensionarii cu venituri din pensii care depasesc 740 lei sunt contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale, incepand cu 1 ianuarie 2011 conf. art.296 13 lit.d din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin OUG 117/2010.
Casa Judeteana de Pensii calculeaza, retine si plateste potrivit prevederilor legale contributiile sociale obligatorii,in numele asiguratului, pentru pensionarii care depasesc 740 lei conform art.296^3 lit.f pct.4 si 5 din Codul fiscal 2011. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta veniturile din pensii care depasesc 740 lei. Contributia lunara se datoreaza asupra acestor venituri, iar prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei.
Contributia datorata de pensionari ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei este de 5,5% aplicata acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi.
Nu este corecta interpretarea reclamantului, ca 5,5% cota se aplica doar la diferenta dintre pensia sa si pragul de 740 lei. Un argument in plus, in acest sens, fata de cele expuse mai sus, este si precizarea legiuitorului ca prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei. Daca teza corecta ar fi cea propusa de reclamant atunci nu mai era necesara aceasta prevedere legala.
Pana la intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 se prevedea ca pentru pensionari contributia datorata de acestia se aplica numai la veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit si se calculeaza pentru diferenta intre cuantumul pensiei si aceasta limita si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Deci, contributia de asigurari sociale de sanatate se calcula numai asupra diferentei dintre cuantumul mai mare de 1000 lei si suma de 1000 lei limita supusa impozitului pe venit. Dupa intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 s-a modificat modul de calcul, CASS calculandu-se la intreaga pensie.
Prin urmare teza retinuta de instanta de fond este corecta.
Contributia datorata de pensionari este de 5,5% si se aplica la intreaga pensie si nu doar la diferenta dintre pensia sa si pragul de 740 lei.
Decizia civila nr.1183/25.08.2011 a Curtii de Apel Galati
Prin cererea formulata reclamantul L.G. a solicitat in contradictoriu cu paratii Guvernul Romaniei, Parlamentul Romaniei - Camera Deputatilor si Casa Judeteana de Pensii Bucuresti, restituirea sumelor platite pana in prezent la asigurari pe perioada de activitate si ca pensionar. A cerut obligarea paratilor la plata sumei de 50 000 lei, cu titlu de daune morale.
Instanta de fond a retinut urmatoarele considerente:
Fata de disp. art. 3 din Decretul 167/1958, pretentiile reclamantului au fost analizate numai pentru perioada ulterioara datei de 30.10.2006, interval in care a avut calitatea de pensionar.
Prin cererea de chemare in judecata, reclamantul a invocat aspecte de tehnica legislativa care in opinia sa sunt nelegale si il prejudiciaza.
Din acest punct de vedere si pentru a face aplicabil principiul accesului la instanta, se constata ca exceptia lipsei calitatii procesuale pasive este in stransa legatura cu fondul cauzei.
Prin prerogativa legiferarii exercitata prin organele sale reprezentative, Parlamentul, respectiv Guvernul poate sa intervina asupra drepturilor de asigurari sociale care au ca parti personal platit din fonduri publice, poate decide categoriile care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei si respectiv care categorii de pensionari beneficiaza de aceste servicii cu conditia contributiei la fondul de asigurari sociale de sanatate.
Art.213 din Legea 95/2006 enumara persoanele care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei, iar potrivit art.257 (2^2) din aceeasi lege, pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor art. 259 alin. (2).
Reclamantul nu se incadreaza in categoria persoanelor care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei.
Potrivit art. 69 din Legea 571/2003, venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin deducerea din venitul din pensie a unei sume neimpozabile lunare de 1.000 lei si a contributiilor obligatorii calculate, retinute si suportate de persoana fizica.
Reclamantul considera ca aceste dispozitii echivaleaza cu o restrangere nejustificata a drepturilor sale de asigurari sociale.
Avand in vedere scopul legitim urmarit prin edictarea celor doua legi, asigurarea unor servicii medicale tuturor persoanelor, se constata ca este indeplinita conditia referitoare la proportionalitatea situatiei care a determinat restrangerea, exista o legatura de proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul legitim urmarit si exista un echilibru echitabil intre cerintele de interes general ale colectivitatii si protectia drepturilor fundamentale ale individului. Masura legislativa criticata este aplicabila in mod nediscriminatoriu, in sensul ca aceasta contributie se aplica tuturor categoriilor de pensionari aflati in situatii identice, iar legile criticate nu aduc atingere substantei dreptului, din moment ce conditiile prevazute de art. 53 din Constitutie sunt respectate.
Dreptul la asigurari sociale de sanatate nu trebuie interpretat ca fiind un drept absolut, iar in virtutea prerogativelor legislative exista posibilitatea si dreptul legiuitorului de a lua fata de personale pe care statul le sustine masuri de restrangere a acestui drept.
In cauza exista legi publice si accesibile, exista o motivatie rezonabila de restrangere a cuantumului pensiei (asigurarea unor servicii medicale tuturor), masura nu afecteaza substanta dreptului si s-a aplicat fata de toti pensionarii care au pensia peste plafonul stabilit de lege.
Curtea de Apel a retinut urmatoarele aspecte:
In cauza este vorba despre modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Pensionarii cu venituri din pensii care depasesc 740 lei sunt contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale, incepand cu 1 ianuarie 2011 conf. art.296 13 lit.d din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin OUG 117/2010.
Casa Judeteana de Pensii calculeaza, retine si plateste potrivit prevederilor legale contributiile sociale obligatorii,in numele asiguratului, pentru pensionarii care depasesc 740 lei conform art.296^3 lit.f pct.4 si 5 din Codul fiscal 2011. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta veniturile din pensii care depasesc 740 lei. Contributia lunara se datoreaza asupra acestor venituri, iar prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei.
Contributia datorata de pensionari ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei este de 5,5% aplicata acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi.
Nu este corecta interpretarea reclamantului, ca 5,5% cota se aplica doar la diferenta dintre pensia sa si pragul de 740 lei. Un argument in plus, in acest sens, fata de cele expuse mai sus, este si precizarea legiuitorului ca prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei. Daca teza corecta ar fi cea propusa de reclamant atunci nu mai era necesara aceasta prevedere legala.
Pana la intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 se prevedea ca pentru pensionari contributia datorata de acestia se aplica numai la veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit si se calculeaza pentru diferenta intre cuantumul pensiei si aceasta limita si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi. Deci, contributia de asigurari sociale de sanatate se calcula numai asupra diferentei dintre cuantumul mai mare de 1000 lei si suma de 1000 lei limita supusa impozitului pe venit. Dupa intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 s-a modificat modul de calcul, CASS calculandu-se la intreaga pensie.
Prin urmare teza retinuta de instanta de fond este corecta.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Asistenta si asigurari sociale
Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007