InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Galati

INTERPRETAREA ART. 45 ALIN. 1 DIN LEGEA NR. 128/1997. REDUCEREA CU 2 ORE A NORMEI DIDACTICE PENTRU PERSONALUL DIDACTIC CU PESTE 25 ANI VECHIME SI GRADUL DIDACTIC I CONFERA DREPTUL ACESTOR PERSOANE DE A FI SALARIZATA PENTRU ACTIVITATEA DEPUSA SUPLIMEN...

(Decizie nr. 69 din data de 05.02.2007 pronuntata de Curtea de Apel Galati)

Domeniu Raporturi de munca | Dosare Curtea de Apel Galati | Jurisprudenta Curtea de Apel Galati

Prin sentinta civila nr.1003/9.11.2006 pronuntata de Tribunalul Vrancea in dosarul nr.2772/91/2006, a fost respinsa ca neintemeiata exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de paratul Inspectoratul  Scolar Judetean Vrancea.
A fost admisa actiunea privind conflictul de munca intervenit intre reclamantii A. M., P. M., P. F., V. L.si L. G. reprezentati de Sindicatul Liber din Invatamant Vrancea si paratii Inspectoratul Scolar Judetean Vrancea , Scoala cu clasele I-VIII Sl. Bradului, Primaria comunei Sl. Bradului si Consiliul  Local  al comunei Sl. Bradului.
Au fost obligati  paratii la  plata drepturilor salariale solicitate de reclamanti calculate incepand cu data de 22.06.2003 reprezentand contravaloarea muncii prestata in plus de 2 ore saptamanal fata de norma didactica , actualizata in functie de rata inflatiei la data platii efective.
Au fost obligati  paratii sa  asigure reducerea normei didactice cu 2 ore saptamanal in conditiile art.45 al.1 din Legea nr.128/1997.
Impotriva sentintei civile a declarat recurs paratul Inspectoratul Scolar Judetean Vrancea criticand-o ca fiind nelegala si netemeinica.
Prin decizia civila nr. 69/R/20.02.2007, Curtea de Apel Galati a respins ca nefundat recursul declarat de parata fata de urmatoarele considerente:
            Statului ii revine obligatia asigurarii conditiilor  optime necesare            asigurarii si desfasurarii in bune conditii a activitatii de invatamant , inclusiv prin alocarea fondurilor  nominalizate distinct in bugetul de stat si bugetele locale.
Conform  art.140 din lege, Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului ca organ de specialitate are raspunderea de a elabora si de a aplica politica educationala, are drept de initiativa si de executie in domeniul politicii financiare si a resurselor  umane din sfera educatiei si colaboreaza cu alte ministere in dezvoltarea invatamantului.
In realizarea acestor atributii sunt organizate si  functioneaza inspectoratele scolare ca organe descentralizate de specialitate , subordonate Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului , si raspund inclusiv de modul de organizare si de functionare a retelei de invatamant preuniversitar, asigura aplicarea legislatiei in asigurarea, coordonarea si desfasurarea procesului de invatamant , coordoneaza incadrarea unitatilor de invatamant  cu personal didactic necesar, in conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic.
         In asigurarea descentralizarii fondurilor necesare la nivelul unitatilor de invatamant, prin Hotararea Guvernului nr.538/2001 au fost prevazute atributiile specifice ce revin inspectoratelor scolare judetene pentru ca masurile  necesare finantarii cheltuielilor cu pregatirea scolara in cursul unui exercitiu financiar sa se efectueze potrivit dispozitiilor legale in materie prin asistenta tehnica acordata in vederea repartizarii sumelor defalcate din unele  venituri ale bugetului de stat pentru bugetele unitatilor administrativ-teritoriale  si, in cadrul acestora,  pe fiecare institutie de invatamant preuniversitar de stat.
Inspectoratele  scolare judetene prin compartimentele de contabilitate si informatizare centralizeaza situatiile  privind executia bugetara pe institutii de invatamant  si transmit Consiliului National al Finantarii Invatamantului Preuniversitar de Stat situatia trimestriala /anuala privind executia bugetara din institutiile de invatamant preuniversitar de stat.
Astfel de atributii in domeniul resurselor umane si salarizarii personalului in baza executiei bugetare unitatilor invatamantului preuniversitar de stat au fost prevazute in sarcina inspectoratelor scolare judetene prin normele metodologice din 20.11.2004 privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat.
Ca atare rezulta ca obligatiile din speta in cauza revin paratului Inspectoratul  Scolar judetean Vrancea, astfel ca exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive a fost corect respinsa ca nefondata de catre prima instanta.
Pe fondul cauzei, se retine ca potrivit art.42 din Legea nr.128/1997, activitatea personalului didactic de predare cuprinde atat activitati didactice de predare-invatare, de instruire practica si evaluare conform planurilor de invatamant cat  si activitatii de pregatire metodico-stiintifica si activitatii de educatie complementare procesului de invatamant.
In ceea ce-i priveste pe educatori, invatatori si institutori norma didactica reprezinta numarul de ore necesare realizarii activitatilor didactice de predare-invatare , instruire practica si de evaluare pentru fiecare grupa de prescolari sau pentru grupe combinate, respectiv pentru fiecare clasa din invatamantul primar sau pentru clase  simultane din cadrul acesteia, unde nu se pot constitui clase separate.
Numai ca prin dispozitiile art.45 al.1 din aceeasi lege s-a prevazut pentru personalul didactic de predare si de instruire practica cu o vechime  in invatamant de peste 25 ani, cu gradul  didactic I, sa  beneficieze de reducerea normei didactice cu 2 ore saptamanal fara diminuarea salariului.
Prin personal didactic sunt desemnate persoanele din sistemul de invatamant responsabile cu instructia  si educatia (art.3 al.1  din Legea nr.128/1997) .
In consecinta, printr-o interpretare logica si sistematica a dispozitiilor legale enuntate rezulta ca  s-a  prevazut in mod  nediscriminatoriu si in cazul educatorilor, invatatorilor si institutiilor in categoria carora se incadreaza reclamantii care indeplinesc si celelalte conditii legate de vechimea in invatamant si gradul  didactic detinut reducerea normei didactice cu 2  ore saptamanal fara diminuarea salariului.
Astfel ca munca prestata de aceste persoane peste norma didactica redusa potrivit celor de mai sus reprezinta o munca suplimentara care trebuie retribuita in mod corespunzator.
In lipsa unor dovezi privind achitarea corespunzatoare a unor asemenea drepturi salariale cuvenite reclamantilor in perioada de referinta , dispozitia instantei de fond de obligare a paratului la plata sumelor de bani  actualizate cu rata inflatiei la data platii efective apare ca fiind conforma cu principiul  repararii integrale a  prejudiciului ce le-a fost cauzat .
In consecinta, a fost respins ca nefondat recursul declarat de paratul Inspectoratul Scolar judetean Vrancea impotriva sentintei civile  nr.1003/09.11.2006 pronuntata de Tribunalul Vrancea.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Raporturi de munca

DECIZIE DE IMPUTARE. NELEGALITATEA EMITERII ACTULUI RAPORTAT LA DISP. ART. 169 (164) CODUL MUNCII republicat - Sentinta civila nr. 5773/97/2010 din data de 24.01.2011
NERESPECTAREA CLAUZELOR NEGOCIATE PRIN CONTRACTUL INDIVIDUAL DE MUNCA. CONSECINTA OBLIGARII ANGAJATULUI LA PLATA UNOR DESPAGUBIRI. - Sentinta civila nr. 1648/97/2010 din data de 24.02.2011
SANCTIONARE DISCIPLINARA. EXCEPTIA TARDIVITATII EMITERII DECIZIEI - Sentinta civila nr. 680/LM/2011 din data de 21.04.2011
GREVA DE AVERTISMENT. NEINDEPLINIREA CONDITIILOR IMPUSE DE LEGEA NR. 62/2011, A DIALOGULUI SOCIAL.NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 1189/LM/2011 din data de 26.05.2011
Conflict de munca. Criteriile de acordare ale adaosului pentru sarbatoarea de Pasti prevazut in Contractul colectiv de munca. Functionarea sucursalei in baza delegarilor de competenta. - Sentinta civila nr. 1557/LM/2010 din data de 02.11.2010
Recurs rectificare carnet de munca - Sentinta civila nr. 1719 din data de 25.01.2010
Raspunderea patrimoniala a angajatilor. - Sentinta civila nr. 217 din data de 24.02.2011
Lipsa in gestiune. Raspunderea patrimoniala a mostenitorilor salariatului decedat. - Sentinta civila nr. 835 din data de 16.06.2011
Actiunea in raspundere patrimoniala. Prejudiciul produs de sofer prin depasirea consumului de combustibil. - Sentinta civila nr. 309 din data de 24.03.2011
Drepturi salariale - Sentinta comerciala nr. 472/CA din data de 09.09.2010
LITIGIU DE MUNCA. RASPUNDERE SUBSIDIARA - Decizie nr. 10 din data de 19.01.2010
Functionar public cu statut special. Incetarea raporturilor de serviciu urmare a intervenirii unei hotarari penale definitive de condamnare. Petenta ofiter de politie judiciara. Atacarea ordinului Ministerului Afacerilor de Interne prin care s-a constata - Decizie nr. 62/F din data de 10.04.2014
Acordarea indemnizatiei de dispozitiv - Decizie nr. 488/F din data de 25.04.2008
Spor de confidentialitate solicitat de magistrati – admisibilitate. - Decizie nr. 348/F din data de 16.04.2008
Acordarea pentru anumite categorii de politisti din cadrul structurilor teritoriale ale Politiei Romane, a suplimentelor de hrana M12B, daca acestia desfasoara activitati in ture. Aplicabilitatea HG nr. 65/2003 si Ordinul MAI nr. 440/2003. - Decizie nr. 617/R din data de 30.09.2008
Dreptul functionarilor publici angajati in structuri MIRA de a li se plati prima de concediu si sporul de fidelitate. Admisibilitatea chemarii in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor. - Decizie nr. 429/R din data de 01.07.2008
Legalitatea acordarii – pentru politisti a sporului de fidelitate si a primei de concediu. Drepturile salariale suspendate nu au fost anulate prin actele normative care au determinat suspendarea, anume legile bugetului de stat pe anul 2001-2006 - Decizie nr. 434/R din data de 01.07.2008
Reactualizarea debitului principal cu rata inflatiei si acordarea de dobanzi legale pentru neexecutarea la timp a obligatiilor de plata. Regim juridic si temeiuri de drept. - Decizie nr. 146/R din data de 03.04.2007
Contencios administrativ si fiscal - litigiu privind functionarii publici (Legea Nr.188/1999) - Sentinta civila nr. 7/CC din data de 03.02.2010
Sanctiune disciplinara. Vinovatie salariat. - Decizie nr. 1727 din data de 21.10.2013