InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Ploiesti

Dispozitiile art. 11 alin. 3 din OUG nr. 27/2003 care prevad ca "hotararile pronuntate de instanta in cadrul acestei proceduri sunt irevocabile", se aplica numai hotararilor pronuntate asupra fondului cauzei, in sensul art. 11 alin. 1 sau 2 din ace...

(Decizie nr. -- din data de 27.04.2011 pronuntata de Curtea de Apel Ploiesti)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Ploiesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Ploiesti

Prin sentinta nr. 615 din 15 decembrie 2010, Tribunalul Prahova a admis exceptia lipsei de calitate procesuala activa invocata de intimata APMP, a constatat ca Primaria S nu are calitate procesuala activa in prezenta cauza, a respins actiunea formulata de reclamantii Primaria S - prin Primar si Orasul S prin Primar, in contradictoriu cu APMP, ca fiind formulata de o persoana fara calitate procesuala.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, tribunalul a retinut ca raportat la dispozitiile legale aplicabile spetei, respectiv art. 77  si art. 20 alin. 1, precum si art. 21  din Legea 215/2001, exceptia este intemeiata.
Potrivit dispozitiilor exprese ale textelor mentionate, titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din diferite raporturi juridice, inclusiv drepturi si obligatii pe plan procesual, sunt unitatile administrativ - teritoriale care sunt reprezentate in justitie, dupa caz, de catre primar sau de catre Presedintele Consiliului Judetean (art. 21 alin. 2 din lege).
Din dispozitiile legale mai sus citate rezulta ca primarul este reprezentantul legal in justitie al unitatilor administrativ - teritoriale si nu al primariei, astfel cum s-a formulat cererea introductiva la aceasta instanta.
Conform dispozitiilor art. 137 Cod procedura civila, exceptia lipsei de calitate procesuala activa fiind o exceptie de ordine publica, urmeaza sa fie solutionata mai intai  si avand in vedere cele analizate mai sus in cauza exceptia urmeaza sa fie admisa.
Deoarece aceasta exceptie are si un caracter peremptoriu, urmeaza ca in urma pronuntarii asupra admiterii ei, actiunea sa fie respinsa ca fiind formulata de o persoana fara calitate procesuala activa.
Fata de aceste considerente, si anume a solutionarii cererii pe exceptia lipsei calitatii procesuale active a petentei, face de prisos atat raspunsul la cea de-a doua exceptie, respectiv aceea de lipsa a capacitatii procesuale de folosinta a Primariei din orasul S., precum si a fondului cauzei.
Impotriva acestei sentintei au declarat recurs reclamantii Orasul S si Primaria S, ambele prin primar, care au criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
A aratat recurenta ca unitatea administrativ teritoriala Orasul S in calitate de reclamant si parte a raportului juridic de drept material dedus in judecata este cel care a formulat insusi recursul administrativ, precum si actiunea in instanta, interesul apartinand acesteia in ceea ce priveste obtinerea acordului de mediu din partea paratei  APMP, terminologic impropriu fiind uzitata notiunea de Primaria Orasului S., aspect corectat chiar anterior invocarii exceptiei de catre parata.
Promovarea actiunii de catre PS, aspect relevant de natura a stabili ca titularul actiunii este unitatea administrativ teritoriala respectiv Orasul S. reprezentat  prin primar VO, face ca admiterea exceptiei lipsei calitatii procesual active a PS si respingerea actiunii pe acest temei  sa conduca la pronuntarea unei sentinte netemeinice si nelegale.
In continuare s-a sustinut ca la termenul de judecata din 19 august 2010, respectiv anterior invocarii exceptiilor de catre parata A. pentru P. M. P. prin intampinare, a avut loc o precizare certa a titularului actiunii ca fiind Orasul S si nu Primaria S, cum in mod eronat s-a retinut de catre instanta de fond.
De altfel, au aratat recurentele ca exceptia invocata prin intampinare de parata dupa corectarea si introducerea din oficiu a titularului actiunii in persoana Orasului S prin primar, face ca aceasta exceptie sa ramana fara obiect.
De asemenea, mai arata ca prin incheierea de sedinta din 21 octombrie 2010, instanta de fond din oficiu in baza art. 161 din Legea nr. 544/2004 a introdus in cauza din oficiu Orasul S prin primar.
Sub acest aspect, arata recurentele ca instanta de fond in mod eronat a avut in vedere faptul ca Primaria S nu are calitate procesuala activa.
Drept urmare s-a avut in vedere ca primarul este reprezentantul legal in justitie al unitatilor administrativ-teritoriale si nu al primariei, astfel cum s-a promovat cererea introductiva, aceasta imprejurare rezultand cu relevanta insasi din incheierea de sedinta din 21.10.2010.
Se solicita admiterea recursului, asa cum a fost formulat.
                    Intimata APMP a invocat  pe cale de intampinare exceptia inadmisibilitatii recursului declarat de Primaria  S Orasul S, ambele prin primar, raportat la prevederile  art. 11 alin. 3  din OUG nr.  27/2003.
             Exceptia inadmisibilitatii recursului ca neintemeiata.
        Intimata APMP a invocat pe cale de intampinare exceptia inadmisibilitatii recursului declarat de Primaria S si Orasul S, ambele prin primar, raportat la prevederile  art. 11 alin. 3  din OUG nr.  27/2003.
             Exceptia inadmisibilitatii recursului este neintemeiata.
        Reclamanta si-a intemeiat actiunea pe dispozitiile OUG nr. 27/2003 care reglementeaza procedura aprobarii tacite ca modalitate alternativa de emitere sau reinnoire a autorizatiilor de catre autoritatile administratiei publice.
Intr-adevar, dispozitiile art. 11 alin. 3 din aceasta ordonanta prevad ca hotararile pronuntate de instanta in cadrul acestei proceduri sunt irevocabile.
Curtea a retinut insa ca aceasta dispozitie imperativa a legii se refera  numai la hotararile pronuntate de instanta pe fondul cauzei privind aprobarea tacita, intrucat la art. 11 alin. 1 si 2 se prevad solutiile pe care  instanta investita cu o asemenea cauza le poate pronunta.
Astfel, conform art. 11 alin. 1 din OUG nr. 27/2003 daca “instanta constata  existenta raspunsului autoritatii administratiei publice sau, dupa caz a notificarii  transmise potrivit art. 6  alin. 4, [_.], respinge cererea reclamantului".
Tot astfel, conform art. 11 alin. 2 din aceeasi  ordonanta “in cazul in care instanta constata indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta ordonanta privind aprobarea tacita, pronunta o hotarare prin care obliga autoritatea administratiei publice sa elibereze documentul oficial prin care se permite solicitantului sa desfasoare o anumita activitate, sa presteze un serviciu sau sa exercite o profesie".
In cauza de fata insa, instanta a pronuntat o hotarare asupra exceptiei  invocate de intimata si anume a admis exceptia lipsei calitatii procesuale active a Primariei S si pe cale de consecinta a respins actiunea ca fiind formulata de o persoana fara calitate procesuala.
In aceste conditii, pronuntandu-se asupra exceptiei, instanta nu a pronuntat  o hotarare asupra fondului dedus judecatii in sensul art. 11 alin.1 sau 2 din OUG nr. 27/2003 astfel incat nu sunt aplicabile disp.art. 11 alin. 3 din aceeasi ordonanta, hotararea pronuntata nefiind irevocabila, ea supunandu-se, deci, cailor de atac prevazute de lege.
Acestea au fost considerentele pentru care Curtea, prin incheierea de sedinta din 27 aprilie 2011, a respins exceptia inadmisibilitatii recursului invocata de intimata APMP pe calea intampinarii, ca neintemeiata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009
Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012