InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Ploiesti

Incadrare in conditii speciale potrivit prevderilor Legii nr. 226/2006. Atributii si competente speciale reglementate de art.20 din Legea nr.19/2000, HG nr.1025/2003 si Legea nr.226/2006

(Decizie nr. 225 din data de 08.02.2011 pronuntata de Curtea de Apel Ploiesti)

Domeniu Raporturi de munca | Dosare Curtea de Apel Ploiesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Ploiesti

                                                                                             
          
          Incadrare in conditii speciale potrivit prevderilor Legii nr. 226/2006. Atributii si competente speciale reglementate de  art.20 din Legea nr.19/2000,  HG nr.1025/2003 si  Legea  nr.226/2006
                                                                                    -art.20 din Legea nr.19/2000
                                                                                    - HG nr.1025/2003
                                                                                    - Legii nr. 226/2006.

     Potrivit dispozitiilor  Legii nr. 226/2006, locurile de munca incadrate in conditii speciale sunt cele din unitatile prevazute in anexa nr. 2, care au obtinut avizul pentru indeplinirea procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale, in conformitate cu prevederile H.G. nr. 1.025/2003 privind metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca in conditii speciale, cu modificarile si completarile ulterioare. Din examinarea anexei nr. 2, se constata ca S.C.  D.S. SA Buzau  nu se regaseste printre unitatile care au obtinut avizul pentru indeplinirea procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale.

Decizia  nr.225 /  8 februarie 2011 a Curtii de Apel Ploiesti-Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale
        

          Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Buzau sub  reclamantul S D Buzau a chemat in judecata, in numele si pentru petentii indicati in tabelele nominale anexate la actiune -  membri de sindicat, pe unitatea-parata SC D S SA Buzau pentru ca prin hotarare judecatoreasca:
          - sa se constate ca salariatii pentru care a formulat cererea de chemare in judecata isi desfasoara activitatea in locuri de munca in conditii speciale;
          - sa fie obligata unitatea-parata sa-i incadreze pe petenti in locuri de munca in conditii speciale;
          - sa fie obligata unitatea-parata la plata diferentei de cota de contributie pentru asigurari sociale pentru fiecare petent corespunzator incadrarii locurilor de munca in conditii speciale incepand cu luna iunie 2006 pentru viitor.
          In motivarea cererii, reclamantul a aratat ca in anul 2003 in unitatea-parata s-a declansat procedura de incadrare a salariatilor in locuri de munca, in conditii speciale pentru activitatile prevazute la pct. 25 si 30 din Anexa I la H.G nr. 1025/2003; ca s-au parcurs primele 3 etape din aceasta procedura respectiv: nominalizarea locurilor de munca pentru care se solicita incadrarea petentilor in conditii speciale, solicitarea de verificare a activitatilor in lista locurilor de munca in conditii speciale adresata Inspectoratul Teritorial de Munca Buzau ( I.T.M); verificarea de catre I.T.M a locurilor de munca nominalizate confirmate prin proces verbal precizand ca procedura de avizare a fost oprita unilateral de catre unitatea parata la cea de-a patra etapa respectiv, la etapa de efectuare a expertizei tehnice.
          S-a mai aratat ca neefectuarea expertizei tehnice s-a datorat exclusiv culpei unitatii-parate care, dupa declansarea procedurii de efectuarea a expertizei, nu a raspuns la solicitarea Institutului National de Cercetare - Dezvoltare pentru Protectia Muncii transmisa prin scrisoarea nr.8177 din 29.11.2004 de a plati serviciile de expertizare tehnica necesara documentatiei de avizare.
          In final, reclamantul a apreciat ca prin refuzul unitatii-parate de a finaliza procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale a cauzat petentilor un prejudiciu constand in aceea ca  au fost lipsiti de dreptul de a fi incadrati in conditii speciale de munca.
          Prin intampinare, parata a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata sustinand in esenta ca societatea  nu a fost nominalizata in anexa II a Legii nr. 226/2006; reclamantul fiind in drept sa uzeze de prevederile HG nr.1025/2003 si sa solicite inspectoratului teritorial de munca sa verifice locurile de munca si sa continue modalitatea de avizare si inscriere in lista unitatilor avizate, in conditiile in care SC D SA Buzau nu este mentionata in anexa II a Legii nr.226/2006.          
          Tribunalul Buzau a respins actiunea ca neintemeiata, retinand  din examinarea actelor si lucrarile dosarului, ca potrivit art. 20 alin 2 din Legea nr.19/2000 locurile de munca in conditii speciale sunt cele reglementate expres de alin. 1 al aceluiasi articol si cele expres stabilite prin lege.
          Criteriile si metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale se stabilesc prin Hotarare de Guvern, sens in care a fost adoptata HG nr.1025/2003 privind metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca in conditii speciale, modificata si completata de HG 2280/2004 si de Legea nr.226/2006.
          Potrivit art.2 alin.1 din HG nr.1025/2003, criteriile pentru incadrarea persoanelor in locurile de munca in conditii speciale sunt urmatoarele: a) incadrarea locurilor de munca in grupa I de munca, anterior datei de 1 aprilie 2001; b) desfasurarea activitatii in conditii speciale pe durata programului normal de lucru din luna respectiva numai in locurile de munca definite la art. 1 lit. a); c) existenta la locurile de munca in conditii speciale a unor factori de risc care nu pot fi inlaturati, in conditiile in care s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, in conformitate cu legislatia de protectie a muncii in vigoare; d) efecte asupra persoanelor din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca, datorate in exclusivitate unor cauze profesionale si inregistrate pe perioada ultimilor 15 ani; e) efecte asupra capacitatii de munca si starii de sanatate, evaluate in baza datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada ultimilor 15 ani.
          Alineatul 2 al art.2 prevede ca incadrarea persoanelor in locuri de munca in conditii speciale se va realiza in conditiile indeplinirii tuturor criteriilor mentionate la alin. (1).
          Prin art.3 alin.1 din HG nr.1025/2003 s-a stabilit metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale, care include etapele prevazute la lit. a-e, in ordinea cronologica indicata:
          a) nominalizarea locurilor de munca care se solicita a fi incadrate in conditii speciale, efectuata de angajator impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori cu responsabilul cu protectia muncii;
          b) solicitarea de verificare a activitatilor cuprinse in lista locurilor de munca in conditii speciale, initiata de angajator impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori cu responsabilul cu protectia muncii, adresata inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia se afla locul de munca respectiv sau Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare. Lista locurilor de munca in care se desfasoara activitati ce pot fi incadrate in conditii speciale, cu respectarea prevederilor prezentei hotarari, este prevazuta in anexa nr. 1;
          c) verificarea de catre inspectoratele teritoriale de munca sau Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare a locurilor de munca nominalizate la lit. a), din punct de vedere al indeplinirii masurilor tehnico-organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute de legislatia privind protectia muncii ori in normele fundamentale de securitate radiologica, dupa caz, confirmata prin procesul-verbal intocmit conform anexei nr. 2.1, respectiv anexei nr. 2.2;
          d) efectuarea expertizei tehnice, la solicitarea angajatorului impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori cu responsabilul cu protectia muncii, in vederea identificarii factorilor de risc care nu pot fi inlaturati, conform criteriului prevazut la art. 2 alin. (1) lit. c), precum si a efectelor asupra persoanelor, definite conform criteriului prevazut la art. 2 alin. (1) lit. d);
          e) efectuarea expertizei medicale, la solicitarea angajatorului impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori cu responsabilul cu protectia muncii, in vederea identificarii si interpretarii datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, al structurilor medicale de medicina muncii si al comisiilor de expertizare a capacitatii de munca, pentru confirmarea criteriului stabilit la art. 2 alin. (1) lit. e).
          Mai arata instanta de fond ca alineatul 2 al art. 3 stabileste ca etapele prevazute la alin. (1) lit. d) si e) sunt conditionate de rezultatul verificarii mentionate la alin. (1) lit. c), iar prin alin. 3 se prevede explicit ca "in cazul in care angajatorul nu declanseaza procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale, sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori responsabilul cu protectia muncii pot sesiza inspectoratele teritoriale de munca, care vor dispune verificarea locurilor de munca conform alin. (1) lit. c)".
          In speta, pe baza actelor depuse la dosar, instanta de fond  a retinut ca unitatea-parata a urmat metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale parcurgand primele 3 etape prevazute in art.3 lit. a, b si c din HG nr.1025 din 28 august 2003, fara a se finaliza procedura stabilita restrictiv prin normele speciale ale respectivului act normativ, care prin art.5 prevede si ca, in vederea incadrarii locurilor de munca in conditii speciale se constituie, prin ordin comun al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului sanatatii, Comisia pentru acordarea avizelor de incadrare in conditii speciale, compusa din reprezentanti ai celor doua ministere, precum si ca Secretariatul Comisiei pentru acordarea avizelor de incadrare in conditii speciale se constituie la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, iar angajatorul depune la secretariatul Comisiei pentru acordarea avizelor de incadrare in conditii speciale un dosar cu documentele stabilite la lit. a-e, dupa care, in urma analizarii respectivului dosar, in conditiile art.6 din HG 1025/2003, Comisia pentru acordarea avizelor de incadrare in conditii speciale, constituita in cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, acorda avizul sau respinge motivat solicitarea de emitere a acestuia.
          Potrivit art.7 din HG nr.1025/2003, Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale, in baza avizelor acordate de comisia prevazuta la art.5 alin.(1), initiaza procedura de elaborare a proiectului de lege privind completarea prevederilor art. 20 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
          Totodata, prin art.13 se prevede ca angajatorii si/sau sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, care nu au primit aviz pentru incadrarea locurilor de munca in conditii speciale, pot formula plangere, in termen de 15 zile de la data comunicarii, la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei care, impreuna cu Ministerul Sanatatii, o va solutiona in termen de 30 de zile, prin decizie ramasa definitiva, decizia astfel adoptata putand fi contestata la instanta judecatoreasca competenta, potrivit legii.
          Conform art.16 din HG nr.1025/2003, astfel cum a fost modificat prin HG nr.2280/2004, angajatorii, impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori cu responsabilul cu protectia muncii, pot solicita reevaluarea locurilor de munca, respectand dispozitiile acestei hotarari, pana la data de 30 iunie 2005.
          Mentioneaza prima instanta ca, potrivit Legii nr.226/2006 privind incadrarea unor locuri de munca in conditii speciale, incepand cu data de 1 aprilie 2001, sunt incadrate in conditii speciale locurile de munca in care se desfasoara activitatile prevazute in anexa nr.1 a legii, locurile de munca fiind cele din unitatile prevazute limitativ in anexa nr.2 a legii, care au obtinut avizul pentru indeplinirea procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale, in conformitate cu prevederile HG nr.1025/2003 privind metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca in conditii speciale, cu modificarile si completarile ulterioare.
          A reiesit asadar ca, depunerea documentatiei in vederea includerii locurilor de munca din unitatea parata in anexa 2 a Legii nr.226/2006, in baza celor doua hotarari de guvern mai sus mentionate, se putea realiza pana la data de 30.06.2005 la Comisia pentru avizarea indeplinirii procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale infiintata tocmai pentru aplicarea dispozitiilor acestor hotarari. 
          Or, in speta, procedura pentru incadrarea locurilor de munca in conditii speciale a fost initiata de angajator si a ramas nefinalizata.
           Nu s-a retinut de Tribunal, insa, o culpa exclusiva a unitatii in acest sens, intrucat, potrivit art.3 alin.3 din HG nr.1025/2003, solicitarea incadrarii in conditii speciale putea fi facuta si de catre sindicat nu numai de angajator, in termenul prevazut de art. 16 citat mai sus, astfel ca in mod nejustificat se invoca exclusiv culpa societatii pentru nedepunerea in termenul prevazut de HG nr.1025/2003 a documentatiei prevazute de lege pentru incadrare a locurilor de munca in conditii speciale si cauzarea prejudiciului pretins salariatilor.
          Neprocedand in limitele normelor speciale in cadrul termenului stabilit, , in opinia instantei de fond, reclamantul nu se mai poate prevala in prezent de propria culpa, rezultata din neexercitarea prerogativelor ce i-au fost conferite prin normele speciale de reglementare a procedurii pentru incadrarea locurilor de munca in conditii speciale.
          In alta ordine de idei, retine in continuare tribunalul, ceea ce s-a cerut prin petitul prezentei actiuni instantei este ca, in prezent, instanta sa constate ca salariatii indicati in tabelele anexa la actiune (Sectiile Laminor, Zincare si Tratamente Termice) isi desfasoara activitatea in locuri de munca in conditii speciale, situatie de fapt in dovedirea careia se depune o documentatie tehnica efectuata la nivelul anului 2010 de I.N.C.D.P.M "Alexandru Darabont", la cererea Sindicatului D S SA Buzau, intitulata "Expertizarea unor locuri de munca din cadrul SC D S SA Buzau in vederea incadrarii in conditii speciale".
          Pe baza acestei constatari de fapt s-a cerut, subsecvent, instantei sa oblige angajatorul la efectuarea incadrarii salariatilor in locuri de munca in conditii speciale, precum si obligarea acestuia la plata cotelor de contributie aferente.
          Insa, pe de o parte, instanta de fond,  a constatat ca normele speciale ale art.20 din Legea nr.19/2000, ale HG nr.1025/2003 si ale Legii nr.226/2006 stabilesc o serie de atributii si competente speciale, incadrarea activitatii salariatilor in locuri de munca in conditii speciale nefiind atributul instantei de judecata, ci al comisiilor si autoritatilor special reglementate, asa cum s-a aratat mai sus.
          In alta ordine de idei, astfel cum s-a aratat, prin dispozitiile art.3 alin. 3 si art.16 din HG nr.1025/2003 completat si modificat prin HG nr.2280/2004, norma speciala reglementa atributii proprii pentru sindicat, care, in termenul prevazut de respectivele norme, putea sesiza inspectoratul teritorial de munca pentru a dispune verificarea locurilor de munca, avand posibilitatea continuarii procedurii speciale mentionate, ori, se putea adresa instantei cu cerere in realizare, pentru neexecutarea culpabila de catre unitate a obligatiilor sale, putand cere continuarea procedurii in vederea incadrarii locurilor de munca din sectiile laminor, zincare si tratamente termice ale societatii in conditii speciale de munca, obtinand avizul prev. de art. 6 din HG 1025/2003 si apoi includerea unitatii pe anexa 2 a legii 226/2006.
          Insa, in speta nu s-a facut dovada existentei unei asemenea situatii, reclamantul adresandu-se in anul 2010 direct instantei pentru ca aceasta sa constate ca salariatii isi desfasoara activitatea in locuri de munca in conditii speciale, aspecte care exced prerogativelor instantei, ce nu se poate substitui autoritatilor si atributiilor strict determinate pentru acestea prin normele speciale, si care nici nu poate adauga la lege (Legea nr.226/2006) prin constatarea unei situatii de fapt, dupa ce sindicatul cu atributii in procesul incadrarii locurilor de munca in conditii speciale a ramas in pasivitate pana la expirarea termenului prev. de art.16 din hotararile de guvern sus-mentionate si dincolo de acesta.
          Sub un alt aspect, in ce priveste probatoriul administrat in cauza, s-a constatat de prima instanta ca, pe baza documentatiei realizate de I.N.C.D.P.M "Alexandru Darabont", la cererea Sindicatului D S SA Buzau, precum si a celorlalte inscrisuri depuse, nu se poate incadra activitatea salariatilor in conditii speciale pentru ca acestia sa aiba beneficii in privinta varstei de pensionare si drepturilor de pensie, atat timp cat documentatia prevazuta de art. 5 alin. 3 lit. a-e, pe baza careia comisia speciala constituita la nivelul celor doua ministere putea acorda avizul prevazut de art. 6 din lege, este cu mult mai complexa. La fel, nu se poate constata direct situatia de fapt ceruta de reclamant (trecand dincolo de limitele in drept aratate), nici pe baza vreunei expertize realizata de un expert tehnic autorizat, atat timp cat norma speciala sus amintita stabileste clar pe baza caror expertize de realizeaza incadrarea activitatii in conditii speciale dar si autoritatile ce puteau verifica atat existenta factorilor de risc ce nu puteau fi eliminati, precum si starea de sanatate a salariatilor si efectele efecte asupra capacitatii de munca si starii de sanatate, evaluate in baza datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada prevazuta de lege.    
          Impotriva acestei sentinte, in termen legal, a formulat recurs reclamantul, sustinand ca, in pronuntarea solutiei instanta  a facut ce abstractie de calitatea pe care recurentul o are in prezenta cauza, respectiv cea reprezentant al salariatilor. Salariatii sunt titulari ai actiunii, iar acestora nu li se poate retine o culpa in parcurgerea procedurii de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale.
          Mai arata recurentul ca tribunalul a constatat ca normele speciale ale art. 20 din Legea nr. 19/2000. ale H.G. nr. 1025/2003 si ale Legii nr. 226/2006 stabilesc o serie de atributii si competente speciale, incadrarea salariatilor in locuri de munca in
conditii speciale nefiind atributul instantei de judecata, dar nu s-a solicitat ca instanta sa incadreze salariatii in locurile de munca in conditii speciale, ci obligarea angajatorului la efectuarea acestui demers iar, pe de alta parte, optiunea instantei de fond echivaleaza cu o denegare de dreptate.
          Referirea la normele speciale este eronata, din moment ce - in situatia data - numai instanta este in masura sa restabileasca o ordine de drept afectata de neparcurgerea procedurilor speciale de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale in cadrul SC D SSA Buzau.
          In concret, prin solutia pronuntata, salariatii sunt lipsiti de un drept care li se cuvine si care corespunde situatiei de fapt in care isi desfasoara activitatea, iar angajatorul profita de aceasta situate, atat prin prisma conditiilor de munca pe care le promoveaza, cat si sub aspect patrimonial (platind contributii sociale pentru locuri de munca in conditii normale).
          Pe fondul cauzei, recurentul invedereaza ca dupa intrarea in vigoare a
HG nr.1025/2003 privind metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca in conditii speciale, respectiv data publicarii acesteia in Monitorul oficial al Romaniei - 10 septembrie 2003, in cadrul societatii-parate a fost initiata procedura de incadrare a unor persoane in locuri de munca in conditii speciale, dar a fost oprita unilateral si intempestiv de catre angajator la nivelul efectuarii expertizarii tehnice (cea de-a patra etapa a metodologiei).
          Astfel, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii Bucuresti (I.N.C.D.P.M.) a solicitat societatii-parate efectuarea platii serviciilor de expertizare tehnica, necesare finalizarii documentatiei de avizare, insa societatea nu a dispus plata serviciului, astfel incat expertizarea tehnica in vederea identificarii factorilor de risc care nu pot fi inlaturati, precum si a efectelor asupra persoanelor nu s-a mai realizat.
          Apreciaza recurentul ca prin refuzul societatii-paratei de a finaliza procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale, fapt imputabil exclusiv acesteia, salariatii societatii au fost privati de un drept recunoscut de legislatia muncii, ce li se cuvenea, dar care nu a putut fi acordat din cauza pasivitatii angajatorului.
Curtea de Apel Ploiesti a respins ca nefondat recursul formulat, pentru urmatoarele considerente :
        Pentru incadrarea persoanelor in locurile de munca in conditii speciale este necesar sa fie indeplinite cumulativ urmatoarele criterii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada ultimilor 15 ani.
      Intimatii - reclamanti nu au facut dovada indeplinirii cumulative a criteriilor prevazute in art. 2 alin. 1 din H.G. nr. 1025/2004, respectiv :  incadrarea locurilor de munca in grupa I de munca, anterior datei de 1 aprilie 2001; desfasurarea activitatii in conditii speciale pe durata programului normal de lucru din luna respectiva numai in locurile de munca definite la art. 1 lit. a); existenta la locurile de munca in conditii speciale a unor factori de risc care nu pot fi inlaturati, in conditiile in care s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, in conformitate cu legislatia de protectie a muncii in vigoare; efecte asupra persoanelor din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca, datorate in exclusivitate unor cauze profesionale si inregistrate pe perioada ultimilor 15 ani; efecte asupra capacitatii de munca si starii de sanatate, evaluate in baza datelor medicale inregistrate la nivelul cabinetelor medicale de intreprindere, de structurile medicale de medicina muncii
      Nici metodolgia de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale, cu toate etapele sale, care trebuie parcurse in ordinea cronologica indicata in art. 3 alin. 1 din H.G. nr. 1025/2004 nu a fost parcursa in integralitate de angajator fiind  parcurse doar primele trei faze ( nominalizarea locurilor de munca care se solicita a fi incadrate in conditii speciale, efectuata de angajator impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori cu responsabilul cu protectia muncii; solicitarea de verificare a activitatilor cuprinse in lista locurilor de munca in conditii speciale, initiata de angajator impreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori cu responsabilul cu protectia muncii, adresata inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia se afla locul de munca respectiv sau Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare; verificarea de catre inspectoratele teritoriale de munca sau Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare a locurilor de munca nominalizate, din punct de vedere al indeplinirii masurilor tehnico-organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute de legislatia privind protectia muncii ori in normele fundamentale de securitate radiologica, dupa caz, confirmata prin procesul-verbal intocmit conform anexei nr. 2.1, respectiv anexei nr. 2.2 la hotarare), procedura de avizare fiind oprita de angajator la nivelul efectuarii expertizarii tehnice.
      Simpla invocare de catre reclamant a  prevederilor pozitiilor 25 si 30  din Anexa 1 a H.G. nr. 1025/2003, care prevede lista locurilor de munca in care se desfasoara activitati ce pot fi incadrate in conditii speciale, cu respectarea prevederilor acestei hotarari, nu atrage incadrarea locurilor de munca, in care membrii de sindicat semnatari ai prezentei actiuni si-au desfasurat activitatea, in conditii speciale. In absenta indeplinirii cumulative a criteriilor mentionate si in conditiile in care nu a fost respectata metodologia prevazuta de H.G. nr. 1025/2003, incadrarea in grupa I de munca pana in anul 2001 si depasirea ale parametrilor masurati fata de valorile limita recomandate de standardul de referinta   nu sunt criterii suficiente pentru incadrarea locurilor de munca in conditii speciale.
      Mai mult, potrivit art. 3 alin. 3 din H.G. nr. 1025/2003, in cazul in care angajatorul nu declanseaza procedura de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale, sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca ori responsabilul cu protectia muncii pot sesiza inspectoratele teritoriale de munca, care vor dispune verificarea locurilor de munca conform alin. (1) lit. c).
      De asemenea, potrivit art. 13 din acelasi act normativ, angajatorii si/sau sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor in cadrul comitetului de securitate si sanatate in munca, care nu au primit aviz pentru incadrarea locurilor de munca in conditii speciale, pot formula plangere, in termen de 15 zile de la data comunicarii, la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei care, impreuna cu Ministerul Sanatatii, o va solutiona in termen de 30 de zile, prin decizie ramasa definitiva, aceasta decizie putand fi contestata la instanta judecatoreasca competenta, potrivit legii.
      In ceea ce priveste dispozitiile Legii nr. 226/2006, se retine ca prin acest act normativ se precizeaza ca locurile de munca incadrate in conditii speciale, prevazute la art. 1 alin. (1), sunt cele din unitatile prevazute in anexa nr. 2, care au obtinut avizul pentru indeplinirea procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale, in conformitate cu prevederile H.G. nr. 1.025/2003 privind metodologia si criteriile de incadrare a persoanelor in locuri de munca in conditii speciale, cu modificarile si completarile ulterioare. Din examinarea anexei nr. 2, se constata ca societatea intimata   nu se regaseste printre unitatile care au obtinut avizul pentru indeplinirea procedurilor si criteriilor de incadrare in conditii speciale.
            
2
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Raporturi de munca

DECIZIE DE IMPUTARE. NELEGALITATEA EMITERII ACTULUI RAPORTAT LA DISP. ART. 169 (164) CODUL MUNCII republicat - Sentinta civila nr. 5773/97/2010 din data de 24.01.2011
NERESPECTAREA CLAUZELOR NEGOCIATE PRIN CONTRACTUL INDIVIDUAL DE MUNCA. CONSECINTA OBLIGARII ANGAJATULUI LA PLATA UNOR DESPAGUBIRI. - Sentinta civila nr. 1648/97/2010 din data de 24.02.2011
SANCTIONARE DISCIPLINARA. EXCEPTIA TARDIVITATII EMITERII DECIZIEI - Sentinta civila nr. 680/LM/2011 din data de 21.04.2011
GREVA DE AVERTISMENT. NEINDEPLINIREA CONDITIILOR IMPUSE DE LEGEA NR. 62/2011, A DIALOGULUI SOCIAL.NELEGALITATE - Sentinta civila nr. 1189/LM/2011 din data de 26.05.2011
Conflict de munca. Criteriile de acordare ale adaosului pentru sarbatoarea de Pasti prevazut in Contractul colectiv de munca. Functionarea sucursalei in baza delegarilor de competenta. - Sentinta civila nr. 1557/LM/2010 din data de 02.11.2010
Recurs rectificare carnet de munca - Sentinta civila nr. 1719 din data de 25.01.2010
Raspunderea patrimoniala a angajatilor. - Sentinta civila nr. 217 din data de 24.02.2011
Lipsa in gestiune. Raspunderea patrimoniala a mostenitorilor salariatului decedat. - Sentinta civila nr. 835 din data de 16.06.2011
Actiunea in raspundere patrimoniala. Prejudiciul produs de sofer prin depasirea consumului de combustibil. - Sentinta civila nr. 309 din data de 24.03.2011
Drepturi salariale - Sentinta comerciala nr. 472/CA din data de 09.09.2010
LITIGIU DE MUNCA. RASPUNDERE SUBSIDIARA - Decizie nr. 10 din data de 19.01.2010
Functionar public cu statut special. Incetarea raporturilor de serviciu urmare a intervenirii unei hotarari penale definitive de condamnare. Petenta ofiter de politie judiciara. Atacarea ordinului Ministerului Afacerilor de Interne prin care s-a constata - Decizie nr. 62/F din data de 10.04.2014
Acordarea indemnizatiei de dispozitiv - Decizie nr. 488/F din data de 25.04.2008
Spor de confidentialitate solicitat de magistrati – admisibilitate. - Decizie nr. 348/F din data de 16.04.2008
Acordarea pentru anumite categorii de politisti din cadrul structurilor teritoriale ale Politiei Romane, a suplimentelor de hrana M12B, daca acestia desfasoara activitati in ture. Aplicabilitatea HG nr. 65/2003 si Ordinul MAI nr. 440/2003. - Decizie nr. 617/R din data de 30.09.2008
Dreptul functionarilor publici angajati in structuri MIRA de a li se plati prima de concediu si sporul de fidelitate. Admisibilitatea chemarii in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor. - Decizie nr. 429/R din data de 01.07.2008
Legalitatea acordarii – pentru politisti a sporului de fidelitate si a primei de concediu. Drepturile salariale suspendate nu au fost anulate prin actele normative care au determinat suspendarea, anume legile bugetului de stat pe anul 2001-2006 - Decizie nr. 434/R din data de 01.07.2008
Reactualizarea debitului principal cu rata inflatiei si acordarea de dobanzi legale pentru neexecutarea la timp a obligatiilor de plata. Regim juridic si temeiuri de drept. - Decizie nr. 146/R din data de 03.04.2007
Contencios administrativ si fiscal - litigiu privind functionarii publici (Legea Nr.188/1999) - Sentinta civila nr. 7/CC din data de 03.02.2010
Sanctiune disciplinara. Vinovatie salariat. - Decizie nr. 1727 din data de 21.10.2013