InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Ploiesti

Compensatii acordate cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940. Cuantum. Actualizarea sumelor datorate. Conditii

(Decizie nr. 84 din data de 21.01.2010 pronuntata de Curtea de Apel Ploiesti)

Domeniu Restituiri | Dosare Curtea de Apel Ploiesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Ploiesti

Compensatii acordate cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940. Cuantum. Actualizarea sumelor datorate. Conditii

-art. 8 alin 2 din legea 9/1998
-HG 753/1998-actualizata

Decizia nr.84/21 ianuarie 2010 pronuntata de Curtea de Apel Ploiesti - Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal

 Reclamantul G.C a chemat in judecata  paratele AUTORITATEA NATIONALA PENTRU RESTITUIREA PROPRIETATILOR si INSTITUTIA PREFECTULUI-JUDETUL BUZAU, COMISIA JUDETEANA BUZAU PENTRU APLICAREA LEGII NR.9/1998 si  MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR, solicitand ca, prin hotararea judecatoreasca ce se va pronunta, sa se dispuna:
- obligarea paratei Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor sa-l despagubeasca cu suma de 221 828,16 lei, reprezentand actualizarea, la data efectuarii platilor, a cuantumului compensatiei pentru terenuri si locuinte, cu coeficientul de inflatie existent la data efectuarii platilor, respectiv, cu coeficientul de crestere a veniturilor salariale medii nete pe economie din ultima luna a trimestrului anterior efectuarii platilor fata de cele existente in luna iunie 2001,conform prevederilor art.8 alin.(2) si art.21 din HG nr.753/1998 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr.9 /1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria semnat la Craiova la 7 septembrie 1940
- obligarea paratei Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor sa-l despagubeasca in continuare cu suma rezultata din actualizarea la data efectuarii platii integrale a cuantumului compensatiei pentru terenuri si locuinte,cu coeficientul de inflatie existent la data efectuarii platii integrale fata de noiembrie 2007,respectiv cu coeficientul de crestere a veniturilor salariale medii nete pe economie din ultima luna a trimestrului anterior efectuarii platii integrale fata de septembrie 2007,potrivit acelorasi prevederi legale.
In motivarea cererii sale, reclamantul a aratat ca, in fapt, este mostenitorul legal al defunctului sau bunic, in calitate de nepot de fiica. In aceasta calitate, este indreptatit, potrivit Legii nr.9/1998, sa primeasca compensatii pentru bunurile pe care bunicul sau le-a avut in comuna Stejaru, judetul Caliacra si care au fost trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria,semnat la Craiova la data de 7 septembrie 1940.In acest sens,a depus cerere si documentele justificative prevazute de lege pentru a beneficia de aceste compensatii la Comisia judeteana Buzau pentru aplicarea Legii nr.9/1998, inregistrate sub nr.6433 din 1 septembrie 1998.
Prin Hotararea nr.10 din 20 iunie 2001, Comisia judeteana Buzau pentru aplicarea Legii nr.9/1998 a stabilit ca la acea data valoarea compensatiilor calculate conform Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.9/1998,aprobate prin HG nr.753/1998,totalizau 1 348 462 000 lei (ROL).
Reclamantul a mai aratat ca validarea hotararii Comisiei judetene s-a efectuat abia in data de 24 ianuarie 2006, prin Ordinul Sefului Cancelariei Primului-Ministru nr.545 din 24 ianuarie 2006, cu mult peste termenul de 60 de zile prevazut de art.7 alin.(3) si art.8 alin.(2) din Legea nr.9/1998, republicata si, cu toate ca validarea s-a efectuat dupa 4 ani si jumatate, valoarea compensatiilor pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar s-a facut la aceeasi valoare ca la data stabilirii dreptului (20 iunie 2001).
S-a mai aratat de reclamant ca, pana la data introducerii actiunii,Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor a efectuat plati aferente pentru bunurile detinute de bunicul sau si trecute in proprietatea statului bulgar in suma totala de 137 209,98 lei,din care: a).prima plata  la data de 13 decembrie 2006,in suma de 53 010,6 lei (40 % din suma validata); b).a doua plata  la data de 28 decembrie 2007,in suma de 84 199,38 lei (60 % din suma validata indexata cu indicele de inflatie din noiembrie 2007 fata de decembrie 2006).
Reclamantul a mai sustinut ca, in conformitate cu prevederile Legii nr.9/1998 si normele metodologice trebuie sa i se  asigure repararea efectiva a prejudiciului cauzat,cu actualizarea preturilor,potrivit principiului restitutio in integrum.
Instanta de fond,  prin sentinta nr.1259 din 30.10.2009 a admis in parte actiunea reclamantului, obligand parata sa plateasca acestuia suma de 221 828,16 lei, reprezentand valoarea actualizata la data efectuarii platilor a cuantumului compensatiilor pentru locuinte,terenuri si recolte,stabilite in baza Legii nr.9/1998. A respins capatul de cerere privind obligarea paratei sa-l despagubeasca pe reclamant cu valoarea actualizata a compensatiilor pentru perioada ulterioara lunii noiembrie 2007 si a luat act ca nu s-a solicitat obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
Instanta de fond a apreciat ca Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor avea obligatia sa analizeze daca suma stabilita de Comisia judeteana Buzau pentru aplicarea Legii nr.9/1998 corespunde valorii reale a bunurilor cedate, valoare care trebuie apreciata la momentul emiterii ordinului si potrivit art.8 alin.(2) teza a II-a din Legea nr.9/1998 in sensul ca in cazul in care compensatiile se platesc in anul in care au fost validate de comisie,acestea se acorda la nivelul la care au fost validate de comisia centrala,iar in situatia in care se achita in anul urmator,directiile generale ale finantelor publice le actualizeaza in raport de indicele de crestere a pretului de consum din ultima luna pentru care a fost publicat de IMS inaintea platii,fata de luna decembrie a anului urmator.
In cauza de fata, instanta fondului a retinut ca  desi hotararea Comisiei judetene Buzau pentru aplicarea Legii nr.9/1998 a fost emisa la data de 20 iunie 2001,validarea acestei hotarari s-a efectuat abia la data de 24 ianuarie 2006,cu mult peste termenul prevazut de lege, la aceeasi suma stabilita prin Hotararea nr.10 din 20 iunie 2001 si, in aceste conditii,in mod evident suma de 132 526,51 RON, stabilita de catre Comisia judeteana Buzau pentru aplicarea Legii nr.9/1998 ca reprezentand valoarea compensatiilor pentru bunurile apartinand autorului reclamantului,trecute in proprietatea statului bulgar,nu mai au aceeasi valoare la data de 24 ianuarie 2006, ca urmare a inflatiei.
Impotriva sentintei  a declarat recurs parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor -Serviciul pentru aplicarea Legii 9/1998   aratand  ca solutia pronuntata in cauza incalca dispozitiile legale care reglementeaza modalitatea de acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, respectiv Legea 9/1998 si Normele Metodologice de aplicare a acestei legii aprobate prin HG 753/1998.
Prin ordinul de validarea a despagubirilor, arata recurenta s-a stabilit o creanta certa lichida si exigibila care nu mai putea fi schimbata, reactualizarea a fost facuta in raport cu dispozitiile art. 8 alin 2 din Legea 9/1998, art.5 din HG  286/2004 coroborat  cu HG 1643/2004 si ale Legii 9/1998 .
Potrivit art. 7 din HG 1643/2004 - propunerea de validare sau invalidare transmisa sefului Cancelariei Primului Ministru poate fi insotita de propunerea de reactualizare a despagubirilor numai daca aceasta este necesara, situatie ce nu se impune in cauza .
Recursul este nefondat .
S-a retinut ca reclamantul - persoana indreptatita potrivit Legii 9/1998 a solicitat Comisiei judetene Buzau pentru aplicarea Legii nr.9/1998 compensatii pentru bunurile pe care bunicul sau le-a avut in comuna Stejaru, judetul Caliacra si care au fost trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la data de 7 septembrie 1940.
Prin Hotararea nr.10 din 20 iunie 2001 Comisia judeteana Buzau pentru aplicarea Legii nr.9/1998  a stabilit ca valoarea totala a compensatiilor cuvenite reclamantului este de 1 348 462 000 lei (ROL)
Ordinul nr.545 din 24 ianuarie 2006,emis de Seful Cancelariei Primului-Ministru,a validat aceasta hotarare, dar dupa o perioada de aproape patru ani si jumatate iar Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor a executat acest ordin .
Se retine insa ca fata de modalitatea de solutionare a cererii reclamantului si a platii despagubirilor, reclamantul a suferit un prejudiciu, in sensul ca intre data propunerii si data validarii, sumele propuse ca despagubiri s-au devalorizat, situatie care  impune repararea integrala a prejudiciului prin actualizarea acestora.
In acest sens de altfel s-a pronuntat si   ICCJ -Sectiile Unite prin Decizia in interesul Legii nr.XXI/ 19 martie 2007.
Se retine prin decizia data in interesul legii ca " Existenta unei dispozitii de actualizare a sumelor numai pentru perioada ulterioara momentului validarii lor de catre Cancelaria Primului-Ministru impune sa se considere ca legiuitorul nu a socotit necesar sa dea o reglementare similara si pentru intervalul cuprins intre data stabilirii compensatiilor prin hotarare adoptata de comisie si aceea a emiterii ordinului de validare, deoarece acest interval de timp a fost apreciat ca neglijabil fata de cerinta prevazuta la art. 7 alin. (3) din Legea nr. 9/1998, ca actul de validare sa fie emis in cel mult 60 de zile de la data hotararii comisiei.
In activitatea practica insa termenul de 60 de zile, indicat prin textul de lege mentionat, nu a putut fi respectat, astfel ca sumele stabilite prin rapoartele de evaluare nu au mai corespuns totdeauna, datorita evolutiei preturilor, valorii reale a bunurilor pentru care trebuiau acordate despagubiri.
Or, principiul repararii integrale a prejudiciului, in spiritul caruia au fost elaborate normele prin care sunt reglementate compensatiile cuvenite persoanelor care au avut pierderi patrimoniale in urma aplicarii prevederilor Tratatului de la Craiova din 7 septembrie 1940, impune ca, in momentul validarii compensatiilor, sumele stabilite sa corespunda valorii reale a bunurilor ce fac obiectul acestora"
Si conchide instanta suprema prin Decizia pronuntata ca "Cum, prin continutul si sensul lor, toate aceste prevederi nu pot viza decat ipoteza in care validarea si, implicit, plata compensatiilor au loc in alt an decat cel in care au fost stabilite de catre comisie, este evident ca trebuie sa se considere reglementata legislativ obligativitatea actualizarii sumelor ce reprezinta compensatii stabilite prin hotararile adoptate de comisiile instituite in temeiul Legii nr. 9/1998.
Fata de aceasta reglementare neindoielnica, data prin dispozitiile continute in normele metodologice de aplicare a actelor normative adoptate succesiv, in materia acordarii de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la 7 septembrie 1940, precum si de incidenta principiului repararii integrale a prejudiciului, se impune ca art. 8 alin. (2) din Legea nr. 9/1998 sa fie interpretat in sensul ca data stabilirii compensatiei este aceea a emiterii hotararii comisiei judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, iar validarea de catre Cancelaria Primului-Ministru a hotararilor comisiilor teritoriale, cu depasirea termenului de 60 de zile prevazut in art. 7 alin. (3) din aceeasi lege, atrage actualizarea intregii sume in raport cu indicele de crestere a preturilor."
In atare situatie in raport cu art.312 alin.1 C.pr.civ recursul a fost respins ca nefondat .            
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Restituiri

Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008
restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Notificarea ramasa fara obiect. Anularea deciziei de solutionare a notificarii formulata in temeiul Legii 10/2001. - Sentinta civila nr. 264/S din data de 02.11.2012
Restituire. Respingerea cererii de restituire a cotei de 1 din imobil preluat abuziv de stat pe motive de vacanta succesorala. Cerere formulata de succesorii fostului proprietar deposedat. - Sentinta civila nr. 34/S din data de 30.01.2012
Restituiri. Acordarea unor terenuri in compensare,chiar daca acestea nu se afla la dispozitia Comisiei de aplicare a Legii 10/2001 - Sentinta civila nr. 167/S din data de 05.06.2012
Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini. - Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012
Restituiri. Dovada calitatii de persoane indreptatite la masuri reparatorii in temeiul Legii 10/2001, facuta in fata instantei. Obligatia acesteia de a se pronunta asupra modalitatii de restituire a imobilului – Decizia XX/2007 a ICCJ. - Sentinta civila nr. 148/S din data de 21.05.2012
Restituiri. Aplicarea masurilor reparatorii „ numai in echivalent” pentru un imobil preluat de la o persoana juridica care avea calitatea de actionar la o alta persoana juridica, distincta de celelalte persoane fizice cu aceeasi calitate de asociati ... - Sentinta civila nr. 42/S din data de 06.02.2012
Restituirea sumei achitate cu titlu de taxa pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a unui teren, atunci cand beneficiarului i s-a aprobat reintroducerea acestui teren in circuitul agricol. Nelegalitatea refuzului restituirii. - Decizie nr. 717 din data de 20.03.2017
Incidenta Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in cauzele in materia restituirii imobilelor p - Decizie nr. 6856 din data de 17.06.2013
Restituirea in natura. Teren liber - Decizie nr. 96/A din data de 08.03.2007