InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Botosani

actiune in constatare

(Decizie nr. 323R din data de 23.04.2012 pronuntata de Tribunalul Botosani)

Domeniu Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc. | Dosare Tribunalul Botosani | Jurisprudenta Tribunalul Botosani

Dosar nr. XXXX/193/2011                                                  actiune in constatare 
R O M A N I A
TRIBUNALUL BOTOSANI
SECTIA - I - CIVILA
DECIZIA NR. 323 R
Sedinta publica din 23 aprilie 2012

         La ordine judecarea cererii de recurs formulata de paratii Directia Generala a Finantelor Publice Judeteana Botosani si Statul Roman prin Ministerul Finantelor Publice Bucuresti, in contradictoriu cu reclamanta intimata Compania Nationala "Loteria Romana" SA Bucuresti si paratul intimat Consiliul local al Municipiului Botosani, impotriva sentintei civile nr. 5560 din 16 septembrie 2011, pronuntata in dosarul nr. XXXX/193/2011 al Judecatoriei Botosani.
       La apelul nominal facut in sedinta publica, lipsesc toate partile legal citate.
       S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta care invedereaza instantei ca procedura de citare cu partile este legal indeplinita.
       Se constata ca la dosar a fost depusa intampinare formulata de intimatul Consiliul Local al municipiului Botosani prin care se solicita respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a Consiliului Local al Municipiului Botosani.
       Nemaifiind alte cereri de formulat, exceptii de invocat sau probe de administrat si vazand ca recurenta a solicitat judecata si in lipsa potrivit dispozitiilor art. 242 alin. 2 Cod procedura civila, instanta constata recursul in stare de judecata si trece la solutionarea acestuia.
T R I B U N A L U L.
       Asupra recursului civil, de fata;
     Prin sentinta civila nr. 5560 din 16 septembrie 2011, Judecatoria Botosani a respins  exceptia privind lipsa calitatii procesuale pasive a Statului Roman  Prin Ministerul Finantelor Publice Bucuresti, a admis  actiunea in constatare in contradictoriu cu Statul Roman  Prin Ministerul Finantelor Publice, Bucuresti si a constat  ca reclamanta Compania Nationala "LOTERIA ROMANA" S.A. Bucuresti,  a dobandit prin efectul legii dreptul de proprietate asupra imobilului compus din teren si constructie situat in mun. Botosani, str. X nr. Y, bl. Z, sc. T,  U, ap. nr. V, jud. Botosani cu nr. CN XXX/X:X:X.
     A respins actiunea fata de Consiliul Local Botosani, pentru lipsa  calitatii procesuale pasive.
     Pentru a se pronunta astfel, prima instanta a retinut ca prin cererea inregistrata pe rolul instantei la data de  07.03.2011 sub nr. XXXX/193/2011,  reclamanta Compania Nationala "LOTERIA ROMANA" S.A. Bucuresti a solicitat ca  in contradictoriu  cu paratii Consiliul Local al mun. Botosani si  Statul Roman  prin Ministerul Finantelor Publice, Bucuresti ca in baza probelor ce se vor administra sa se constate dobandirea, prin efectul legii a dreptului de proprietate asupra imobilului compus din teren si constructie situat in mun. Botosani, str. X nr. Y, bl. Z, sc. T,  U, ap. nr. V, avand numarul cadastral XXX/X:X:X si fiind intabulat in   Cartea Funciara nr. XXXXX-XX-XX (provenita din conversia de pe hartie a Cartii Funciare nr. XXXX) a Municipiului Botosani.
     In  motivare, reclamanta arata ca  terenul si constructia situate in mun. Botosani, str. X nr. Y, bl. Z, sc. T,  U, ap. nr. V, au  fost transmise in administrarea Regiei Autonome Loteria Nationala in temeiul Hotararii de Guvern nr. 371 din 5 iunie 1995, privind transmiterea unor imobile in administrarea Regiei Autonome Loteria Nationala, publicata in Monitorul Oficial nr. 118 din 13 iunie 1995.
     Mai arata reclamanta ca, ulterior, conf. art. 1 din O.U.G. nr. 159 din  21.10.1999, privind infiintarea Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A. (O.U.G. nr. 159/1999), publicata in Monitorul Oficial nr. 515 din 25.10.1999, in vigoare la  acest moment si care a abrogat toate reglementarile anterioare " se infiinteaza Compania Nationala " Loteria Romana" S.A. (_) prin reorganizarea Regiei Autonome "Loteria Nationala", care se infiinteaza la data  inmatricularii la Oficiul  Registrului Comertului a Companiei Nationale "Loteria Romana" S.A., iar in conformitate cu prevederile art. 4 al. 2, respectiv alin. 3 din O.U.G. nr. 159/1999 "Loteria Romana" este proprietara bunurilor aflate in patrimoniul Regiei Autonome "Loteria Nationala", cu exceptia bunurilor detinute cu alt titlu" iar celelalte bunuri aflate in administrarea Regiei Autonome "Loteria Nationala" trec in proprietatea "Loteriei Romane" la data inmatricularii acesteia la Oficiul Registrului Comertului si in consecinta, imobilul compus din  constructie si teren aferent aflat in administrarea fostei Regii Autonome "Loteria Nationala" a trecut in proprietatea Companiei Nationale "Loteria Romana" S.A. prin  efectul art. 4 din O.U.G. nr. 159/1999 de la data inmatricularii acesteia la Oficiul Registrului Comertului, respectiv de la data de 02.11.1999, astfel cum rezulta din Certificatul de inregistrare seria B nr. 13229977 emis de Oficiul Registrului Comertului de le langa Tribunalul Botosani.
     Mai arata reclamanta ca, potrivit extrasului de Carte Funciara nr. 20250 din  27.08.2009, referitor la Cartea Funciara nr. XXXXX-XX-XX a Municipiului Botosani (Anexa nr. 4), proprietar tabular asupra constructiei in suprafata construita de 30,68 m.p. si suprafata utila de 23,41 m.p. si asupra terenului - cota indiviza in suprafata de 4,33 m.p. este COMPANIA NATIONALA "LOTERIA ROMANA" S.A., in temeiul H.G. nr. 371/1995.
     De asemenea, arata reclamanta ca in conformitate cu disp. art. 25 alin (1) din Legea nr. 7/1996 a cadastrului si publicitatii imobiliare, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, inscrierile in cartea funciara au efect de opozabilitate fata de terti de la data inregistrarii cererilor si produc efecte atata timp cat nu se dovedeste contrariul ( art. 30 alin. 1  din Lg. nr. 7/1996).
     In drept, reclamanta isi intemeiaza  actiunea pe disp. art. 111  din Codul de  procedura civila, art. 1 din H.G. nr. 371/1995, art. 1 si art. 4 alin.2 si alin.3 din O.U.G. nr. 159/1999 si art. 12 alin.5 din  Lg. nr. 213/1998, privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia si depune la dosar inscrisuri.
     Se arata ca, prin intampinarea depusa la dosar  parata - Agentia Nationala de Administrare  Fiscala- Directia Generala a Finantelor Publice, Botosani,  a solicitat respingerea actiunii fata de  STATUL ROMAN  reprezentat prin  MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE, pentru  lipsa calitatii procesuale pasive calitatea de parte in proces trebuind sa corespunda cu calitatea de titular al dreptului si respectiv al obligatiei ce formeaza continutul raportului juridic de drept dedus judecatii.
     Parata solicita a se avea in vedere ca prin H.G. nr. 371/1995, spatiul comercial din cauza a trecut in administrarea  Regiei Autonome "Loteria Romana", care, conform art. 1 prevede in mod  expres ca " se aproba transmiterea imobilelor, proprietate publica a statului, compuse din constructii si terenurile aferente acestora, din  administrarea regiilor autonome aflate sub autoritatea consiliilor locale_ in administrarea Regiei Autonome "Loteria Nationala", in vederea folosirii in continuare a acestora ca sedii pentru unitatile  proprii.
     Arata parata ca, ulterior, prin efectul dispozitiilor art. 4 alin.3 din  O.U.G.  nr. 159/1999, spatiul comercial aflat pana la acea data in  administrarea Loteriei Romane a trecut in proprietatea acesteia la data inmatricularii la Registrul Comertului a Companiei Nationale Loteria Romana S.A. si la data de  27.08.2009,  reclamanta si-a inscris dreptul de proprietate asupra acestui spatiu in Cartea Funciara nr. XXXXX-XX-XX a Municipiului Botosani, astfel, trecerea in proprietatea Loteriei Romane, s-a facut la o data ulterioara intrarii in vigoare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 159/1999, respectiv la data inmatricularii companiei la Oficiul Registrului Comertului, a bunurilor pe care Regia Autonoma "Loteria Romana" le detinea in administrare, deci cu titlu de detentor precar.
     Mai arata parata ca, exista posibilitatea ca la data adoptarii ordonantei dreptul de proprietate asupra bunurilor aflate in administrarea Regiei Autonome "Loteria Nationala", sa se afle in patrimoniul altor persoane fizice sau juridice, sau in proprietatea comunelor, oraselor municipiilor si judetelor, invocandu-se in acest sens, cele dispuse prin Decizia nr. 691/11.09.2007, a Curtii Constitutionale.
     Invedereaza parata ca, in speta, reclamanta nu justifica indreptatirea de a chema in judecata  Ministerul Finantelor Publice, care nu are calitate procesuala pasiva, intrucat competentele acestuia sunt expres prevazute, fiind reglementate de dispozitii legale de stricta interpretare si aplicare.
Se arata ca, legal citat, paratul  CONSILIUL LOCAL AL MUN. BOTOSANI, nu a trimis reprezentant in instanta si nu a  formulat intampinare la dosar.
     In ce priveste exceptia invocata, instanta retine ca, Statul Roman a fost  titularul dreptului de proprietate asupra bunului pentru care reclamanta incearca sa obtina recunoasterea dreptului de proprietate si care ar putea sa conteste aceasta calitate, motiv pentru care respinge exceptia invocata si constata ca paratul STATUL ROMAN  reprezentat prin  MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE, are calitate procesuala pasiva in cauza.
     Instanta mai retine ca autoritatea publica Consiliul Local al municipiului Botosani, nu are calitatea expres prevazuta de legiuitor, sens in care constata ca este lipsita de calitate procesuala pasiva si respinge actiunea in contradictoriu cu acest parat.
     Pe fond prima instanta retine ca obiectul cererii de chemare in judecata il constituie  constatarea dobandirii, prin efectul legii a dreptului de proprietate  asupra imobilului apartinand Companiei Nationale "Loteria Romana " S.A.  compus din teren si constructie situat in mun. Botosani, str. X nr. Y, bl. Z, sc. T,  U, ap. nr. V, in temeiul H.G. nr. 371/1995, imobile ce au  fost transmise in administrarea Regiei Autonome Loteria Nationala in temeiul Hotararii de Guvern nr. 371 din 5 iunie 1995, sens in care constata ca imobilul situat in mun. Botosani, str. X nr. Y, bl. Z, sc. T,  U, ap. nr. V,  compus din compus din teren si constructie a fost transmis din proprietatea publica a statului in administrarea Regiei Autonome "Loteria Nationala" in baza H.G. nr. 371/1995 privind transmiterea unor imobile in administrarea Regiei Autonome "Loteria Nationala", publicata in M.O.  nr. 118 din 13.06.1995,  regasindu-se la pozitia 6 din anexa nr. 1, aceasta transmitere a avut drept scop folosirea in continuare a acestor imobile ca sedii pentru unitatile proprii.
     Se arata ca, la data de  21.02.1996,  in baza procesului-verbal de predare-preluare incheiat intre  Regia autonoma municipala Botosani si Regia Autonoma "Loteria Nationala, imobilul mentionat a intrat in administrarea Regiei  Autonome "Loteria Nationala", iar in conformitate cu prevederile art. 4 al. 2 si 3 din OUG nr. 159/1999 Loteria Romana este proprietara bunurilor aflate in patrimoniul Regiei Autonome  Loteria Nationala cu exceptia bunurilor detinute cu alt titlu  iar celelalte bunuri aflate in administrarea  Regiei Nationale Loteria Nationala, trec in proprietatea Loteriei Romane, la data inmatricularii acesteia la Oficiul Registrului Comertului.
     Retine instanta ca certificatul de inregistrare nr. 13229977  emis de Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti, (fila 2 ds.) face dovada  ca la data de  02.11.1999, a fost inmatriculata  Compania Nationala "Loteria Romana".
      Cat priveste exceptia de neconstitutionalitate ale dispozitiilor art. 4 al. 3 din OUG nr. 159/1999, instanta retine ca, intr-adevar, prin Decizia nr. 691 din 11.09.2007 Curtea Constitutionala a admis aceasta exceptie dar constata ca  prevederile textului de lege sunt neconstitutionale in masura in care se aplica bunurilor aflate in administrarea Regiei Autonome "Loteria Nationala" care sunt  proprietatea persoanelor fizice sau juridice  sau proprietatea comunelor, oraselor, municipiilor sau judetelor, ori, in speta, bunul in litigiu a fost in proprietatea publica a statului, situatie in care nu sunt  aplicabile prevederile de neconstitutionalitate ale textului mentionat.
     Cum in speta instanta constata ca reclamanta, titulara a dreptului de proprietate s-a inscris in Cartea Funciara nr. XXXXX-XX-XXa Municipiului Botosani Anexa 4, ca proprietar tabular asupra constructiei in suprafata  construita de 30,68 m.p.  si suprafata utila de 23,41 m.p. cat si asupra terenului cota indiviza in suprafata de 4,33 m.p.si cum in conditiile aratate reclamanta are posesia bunului imobil, apreciaza ca actiunea in constatare intemeiata pe disp. art. 111 Cod procedura civila este admisibila intrucat reclamanta nu are deschisa calea unei actiuni in realizarea dreptului si admite actiunea.
     Impotriva acestei sentinte, in termen legal, a declarat recurs parata Statul Roman prin Ministerul Finantelor Publice Bucuresti - Directia Generala a Finantelor Publice Judeteana Botosani.
     Astfel, parata invedereaza, pe cale de exceptie, ca fata de obiectul actiunii, respectiv actiune in constatare, considera ca taxa de timbru nu a fost corect calculata, reclamanta nu a indicat valoarea imobilului in litigiu, valoarea provizorie a imobilului fiind necesara pentru stabilirea taxei judiciare de timbru si timbrului judiciar, sens in care arata ca pe rolul instantelor de judecata se afla mai multe dosare ale reclamantei cu acelasi obiect, care au fost suspendate din acest motiv (dosar nr. XXXX/193/2011, dosar nr. XXXX/1932011 al Judecatoriei Botosani, dosar nr. XXXX/193/2011 al Judecatoriei Bacau).
     Parata solicita ca instanta de recurs sa aiba in vedere si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Statului Roman prin Ministerul Finantelor Publice Bucuresti care este pe deplin justificata, invederand faptul ca instanta de judecata nu tine cont de prevederile art.3, al. 1, pct. 81 din H.G. nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, aceasta putand fi subiect de drepturi si obligatii in fata instanta de judecata precum si in orice alte situatii in care acesta participa nemijlocit, in nume propriu, in raporturi juridice, daca legea nu stabileste in acest scop un alt organ.
     Arata parata faptul ca, trecerea in proprietatea Loteriei Romane, s-a facut la o data ulterioara intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/1999, respectiv data inmatricularii companiei la oficiul registrului comertului a bunurilor pe care Regia Autonoma "Loteria Nationala", le detinea in administrare, deci cu titlu de detentor precar si, mai mult ca atat, in ce priveste dreptul de proprietate asupra bunurilor aflate in administrarea Regiei Autonome "Loteria Nationala" exista posibilitatea ca la data adoptarii ordonantei, acestea sa se afle in patrimoniul altor persoane fizice sau juridice sau in proprietatea comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor.
     In acest sens, arata ca prin Decizia nr. 691 din 11.09.2007, Curtea Constitutionala admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/1999 privind infiintarea Companiei Nationale "Loteria romana" SA si ale art. 28 al. 2 din Legea nr.7/1996 a cadastrului si a publicitatii imobiliare.
     De asemenea, parata arata ca, in situatia in care vointa legiuitorului ar fi aceea de a trece automat bunurile aflate in administrarea regiei autonome in proprietatea Companiei Nationale "Loteria Romana", cu nesocotirea dreptului de proprietate al titularului, arata ca dispozitiile in cauza ar aduce atingere dreptului de proprietate, garantat si ocrotit de Constitutie, depasindu-se limitele rezonabile in care acesta poate fi ingradit. Ca, in speta, reclamantul nu justifica indreptatirea sa de a chema in judecata Ministerul Finantelor Publice in calitate de parat.
     Astfel, parata invoca faptul ca in litigiul dedus judecatii, Ministerul Finantelor Publice, nu are calitate procesuala pasiva, intrucat competentele acestuia sunt expres prevazute, fiind reglementate de dispozitii legale de stricta interpretare si aplicare.
     In cauza formuleaza intampinare doar paratul Consiliul local al Municipiului Botosani, solicitand mentinerea solutiei de respingere a exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a acestei autoritati si pe fond respingerea recursului, ca neintemeiat, invocandu-se in acest sens anexa la HG nr. 371/2005 in care sunt inscrise imobilele care au fost transmise in administrarea Regiei Autonome "Loteria Nationala", la pozitia 2 fiind inscris si imobilul din Botosani, str. X nr. Y, bl. Z, T.
     Examinand recursul, Tribunalul apreciaza ca acesta nu este intemeiat.
     Astfel, in ce priveste primul motiv de recurs invocat, Tribunalul retine ca in cauza sunt incidente, in privinta timbrajului dispozitiile art. 111 Cod procedura civila, raportat la art.3 lit. a din Legea nr. 146/1997, sens in care taxa de timbru este una fixa, fara raportare la valoarea obiectului actiunii.
     In legatura cu cealalta exceptie invocata, Tribunalul retine ca prima instanta a facut o justa apreciere asupra acestei exceptii, in conditiile in care Statul Roman a fost titularul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul prezentei cauze, iar recunoasterea dreptului de proprietate se impune a fi facuta in mod logic cu fostul titular al dreptului, chiar daca dreptul de proprietate s-a nascut , in speta, prin efectul legii.
     Pe fondul cauzei, Tribunalul retine ca reclamanta a devenit proprietara asupra imobilului in litigiu, prin efectul legii, aspect, de altfel, in detaliu analizat de prima instanta, in considerentele sentintei de fond.
     Parata reitereaza in motivele sale de recurs aspectele evocate si la fond prin intampinarea depusa, insa situatia evocata privind posibilitatea ca bunul ce a facut obiectul ordonantei nr. 159/1999 sa se afle in patrimoniul altor persoane fizice sau juridice la data adoptarii acesteia a fost amplu analizata de prima instanta, iar Tribunalul constata ca in cauza nu este data ipoteza evocata de parata, nefacandu-se dovada faptului ca bunul s-ar afla in patrimoniul altor persoane fizice sau juridice la data adoptarii ordonantei, pentru a se putea analiza, eventual, incidenta dispozitiilor deciziei nr. 691/2007 a Curtii Constitutionale, bunul aflandu-se in proprietate publica a statului la acel moment.
     Pentru aceste motive, recursul declarat va fi respins ca nefondat, Tribunalul mentinand hotararea primei instante ca temeinica si legala.
     Pentru aceste motive,
     In numele legii,
     D E C I D E :
       Respinge, ca nefondat, recursul declarat de parata Statul Roman prin Ministerul Finantelor Publice Bucuresti sector 5 Bucuresti, str. Apolodor nr. 17 - Directia Generala a Finantelor Publice Judeteana Botosani  - str. Piata Revolutiei nr. 5, judetul Botosani, impotriva sentintei civile nr. 5560 din 16 septembrie 2011, pronuntata in dosarul nr. XXXX/193/2011 al Judecatoriei Botosani, pe care o mentine, in contradictoriu cu reclamanta intimata Compania Nationala "Loteria Romana" SA Bucuresti cu sediul in Bucuresti, sector 4, str. Poenaru Bordea nr. 20 si din Bucuresti, sector 1 SCA RATIU&RATIU, Roma nr. 20 si paratul intimat Consiliul local al Municipiului Botosani, cu sediul in Botosani, str. Piata Revolutiei nr. 1, judetul Botosani.
       Irevocabila.
       Pronuntata in sedinta publica din 23 aprilie 2012.
PRESEDINTE,                               JUDECATORI,                          GREFIER,
6
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.

Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017
Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011