Anulare autorizatie de construire. Protejarea monumentelor istorice
(Decizie nr. 83 din data de 22.01.2009 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)cererea inregistrata la Tribunalul Suceava - sectia comerciala,contencios administrativ si fiscal sub nr.4988/86 din 13.11.2006, reclamanta Directia pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National a judetului Suceava in contradictoriu cu Primarul comunei S., judetul Suceava, a solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta sa se anuleze autorizatia de construire nr. 284 din 07.12.2005.
In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca paratul a emis autorizatia de construire nr.284 din 07.12.2005, inclusiv intreaga documentatie necesara intocmirii acesteia ( certificat de urbanism, etc.) cu incalcarea prevederilor legale, pentru spatiul identic cu parcela nr.314/2 din comuna S., fostul Obor al comunei.
A mai aratat reclamanta ca spatiul pentru care s-a emis autorizatia a carei anulare o solicita este situat in zona de protectie a monumentului istoric "Cetatea Scheia", edificiu declarat prin lege " monument istoric" asa cum rezulta din anexele nr.I-IV la Legea nr.5 din 06.03. 2000 ( pct.J14) si lista monumentelor istorice 2004 emisa de Ministerul Culturii si Cultelor.
Cat priveste zona de protectie a acestui monument, sunt aplicabile dispozitiile art. 59 din Legea nr.422/2001, situatie in care monumentul istoric "Cetatea Scheia" aflandu-se in zona rurala, are ca zona de protectie, conform legii, 200 metri de jur-imprejurul sau.
Reclamanta a mai aratat ca Primaria S. a emis autorizatia atacata cu incalcarea dispozitiilor art.7 alin.1 lit.a din Legea nr. 50/1991, care precizeaza faptul ca "in cazul lucrarilor de orice natura in zonele de protectie a monumentelor solicitantul va obtine avizul Ministerului Culturii si Cultelor, aviz care nu s-a eliberat niciodata pentru aceasta autorizatie".
Parata prin intampinare a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, motivat de faptul ca autorizatia de construire nr.284/2005 a fost eliberata respectandu-se toate prevederile legale, primind toate avizele din partea structurilor de specialitate emise de catre Consiliul Judetean Suceava.
Tribunalul Suceava - sectia comerciala,contencios administrativ si fiscal prin sentinta nr. 2090 din 21.08.2008 a admis actiunea in contencios administrativ si a anulat autorizatia de construire nr.284 din 07.12.2005 emisa de Primaria S.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca din raportul de expertiza tehnica judiciara rezulta ca distanta medie dintre monumentul "Cetatea Scheia " si perimetrul lucrarilor a caror executie a fost autorizata este de 139,99 m, astfel ca proprietatea SC "G.D." SRL este inclusa in proportie de 95 % in zona de protectie a acestui monument istoric.
S-a retinut ca fata de dispozitiile art. 10 lit.a din Legea nr. 50/1991 care impun ca zonele de protectie a monumentelor istorice, definite potrivit legii, solicitantul sa obtina avizul conform al Ministerului Culturii si Cultelor, pe baza documentatiilor de urbanism avizate si aprobate conform legii, dar ca aceasta obligatie nu a fost indeplinita, a fost admisa actiunea in contencios administrativ si anulata autorizatia de construire.
Impotriva sentintei, a declarat recurs parata Primaria comunei S.- prin primar, care a criticat sentinta ca fiind nelegala si netemeinica, invocand drept motiv de casare dispozitiile art. 304 pct.7 si 9 Cod pr.civila, in esenta aratand ca prima instanta a dat o interpretare gresita a probelor administrate, ca a luat in considerare concluziile expertizelor efectuate in cauza, fara sa analizeze aspectele retinute de fiecare expertiza si in fine ca atata vreme cat PUG-ul comunei S. este in vigoare, iar monumentul a carei protectie se cere este situat pe raza municipiului Suceava, in mod nejustificat s-a dispus anularea autorizatiei de construire nr. 284 din 07.12.2005.
Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal - prin decizia nr.83 din 22 ianuarie 2009, a respins recursul ca nefondat.
Deoarece motivele de recurs nu au fost grupate si nici motivate in drept asa cum cer dispozitiile art.304 ind.1 Cod pr.civila, instanta a raspuns la aceste motive printr-un considerent comun.
Potrivit dispozitiilor art. 59 din Legea nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice pana la instituirea zonei de protectie a fiecarui monument istoric potrivit art. 9 se considera zona de protectie suprafata delimitata cu o raza de 100 m in localitati urbane, 200 m in localitati rurale si 500 m in afara localitatilor, masurata de la limita exterioara, de jur imprejurul monumentului istoric.
Dispozitiile art.9 din aceeasi lege prevede ca pentru fiecare monument istoric se instituie zona sa de protectie, delimitata pe raza reperelor topografice, geografice sau urbanistice, in functie de trama stradala, relief si caracteristicile monumentului istoric, dupa caz, prin care se asigura conservarea integrala si punerea in valoare a monumentului istoric si a cadrului sau construit sau natural. Delimitarea si instituirea zonei de protectie se realizeaza, simultan cu clasarea bunului imobil ca monument istoric, in conditiile legii. Autoritatile publice locale competente vor include in planurile urbanistice si in regulamentele aferente zonele de protectie delimitate conform aliniatului 2 a aceluiasi articol 9.
Din probele administrate, rezulta ca nu a fost instituita zona de protectie a monumentului istoric "Cetatea Scheia", aceasta nefiind inclusa in planul urbanistic general al comunei S., astfel ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 59 din Legea nr.422/2001.
In acest context in mod legal, prima instanta a apreciat ca suprafata delimitata este pe o raza de 200 metri in comuna S., iar imprejurarea ca monumentul se afla pe raza municipiului Suceava nu inlatura obligatia de instituire a zonei de protectie si pe teritoriul comunei S., obligatie justificata odata in plus de proximitatea cetatii cu limita administrativ teritoriala dintre comuna Scheia si municipiul Suceava.
Fata de planul de situatie anexat la raportul de expertiza judiciara intocmit de expert, rezulta pana la evidenta ca distanta medie dintre monumentul "Cetatea Scheia" si perimetrul lucrarilor a caror executie a fost autorizata este de 139,99 m; efectiv proprietatea SC "G.D." SRL este inclusa in proportie de 95 % in zona de protectie a acestui monument istoric.
Aceasta fiind situatia in teren si cum solicitantul nu a obtinut avizul Ministerului Culturii si Cultelor - art.10 lit.a din Legea nr. 50/1991 - pentru a edifica constructii in zona de protectie a monumentului "Cetatea Scheia" in mod legal prima instanta a dispus anularea autorizatiei de construire nr.284 din 07.12.2005.
In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca paratul a emis autorizatia de construire nr.284 din 07.12.2005, inclusiv intreaga documentatie necesara intocmirii acesteia ( certificat de urbanism, etc.) cu incalcarea prevederilor legale, pentru spatiul identic cu parcela nr.314/2 din comuna S., fostul Obor al comunei.
A mai aratat reclamanta ca spatiul pentru care s-a emis autorizatia a carei anulare o solicita este situat in zona de protectie a monumentului istoric "Cetatea Scheia", edificiu declarat prin lege " monument istoric" asa cum rezulta din anexele nr.I-IV la Legea nr.5 din 06.03. 2000 ( pct.J14) si lista monumentelor istorice 2004 emisa de Ministerul Culturii si Cultelor.
Cat priveste zona de protectie a acestui monument, sunt aplicabile dispozitiile art. 59 din Legea nr.422/2001, situatie in care monumentul istoric "Cetatea Scheia" aflandu-se in zona rurala, are ca zona de protectie, conform legii, 200 metri de jur-imprejurul sau.
Reclamanta a mai aratat ca Primaria S. a emis autorizatia atacata cu incalcarea dispozitiilor art.7 alin.1 lit.a din Legea nr. 50/1991, care precizeaza faptul ca "in cazul lucrarilor de orice natura in zonele de protectie a monumentelor solicitantul va obtine avizul Ministerului Culturii si Cultelor, aviz care nu s-a eliberat niciodata pentru aceasta autorizatie".
Parata prin intampinare a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, motivat de faptul ca autorizatia de construire nr.284/2005 a fost eliberata respectandu-se toate prevederile legale, primind toate avizele din partea structurilor de specialitate emise de catre Consiliul Judetean Suceava.
Tribunalul Suceava - sectia comerciala,contencios administrativ si fiscal prin sentinta nr. 2090 din 21.08.2008 a admis actiunea in contencios administrativ si a anulat autorizatia de construire nr.284 din 07.12.2005 emisa de Primaria S.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca din raportul de expertiza tehnica judiciara rezulta ca distanta medie dintre monumentul "Cetatea Scheia " si perimetrul lucrarilor a caror executie a fost autorizata este de 139,99 m, astfel ca proprietatea SC "G.D." SRL este inclusa in proportie de 95 % in zona de protectie a acestui monument istoric.
S-a retinut ca fata de dispozitiile art. 10 lit.a din Legea nr. 50/1991 care impun ca zonele de protectie a monumentelor istorice, definite potrivit legii, solicitantul sa obtina avizul conform al Ministerului Culturii si Cultelor, pe baza documentatiilor de urbanism avizate si aprobate conform legii, dar ca aceasta obligatie nu a fost indeplinita, a fost admisa actiunea in contencios administrativ si anulata autorizatia de construire.
Impotriva sentintei, a declarat recurs parata Primaria comunei S.- prin primar, care a criticat sentinta ca fiind nelegala si netemeinica, invocand drept motiv de casare dispozitiile art. 304 pct.7 si 9 Cod pr.civila, in esenta aratand ca prima instanta a dat o interpretare gresita a probelor administrate, ca a luat in considerare concluziile expertizelor efectuate in cauza, fara sa analizeze aspectele retinute de fiecare expertiza si in fine ca atata vreme cat PUG-ul comunei S. este in vigoare, iar monumentul a carei protectie se cere este situat pe raza municipiului Suceava, in mod nejustificat s-a dispus anularea autorizatiei de construire nr. 284 din 07.12.2005.
Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal - prin decizia nr.83 din 22 ianuarie 2009, a respins recursul ca nefondat.
Deoarece motivele de recurs nu au fost grupate si nici motivate in drept asa cum cer dispozitiile art.304 ind.1 Cod pr.civila, instanta a raspuns la aceste motive printr-un considerent comun.
Potrivit dispozitiilor art. 59 din Legea nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice pana la instituirea zonei de protectie a fiecarui monument istoric potrivit art. 9 se considera zona de protectie suprafata delimitata cu o raza de 100 m in localitati urbane, 200 m in localitati rurale si 500 m in afara localitatilor, masurata de la limita exterioara, de jur imprejurul monumentului istoric.
Dispozitiile art.9 din aceeasi lege prevede ca pentru fiecare monument istoric se instituie zona sa de protectie, delimitata pe raza reperelor topografice, geografice sau urbanistice, in functie de trama stradala, relief si caracteristicile monumentului istoric, dupa caz, prin care se asigura conservarea integrala si punerea in valoare a monumentului istoric si a cadrului sau construit sau natural. Delimitarea si instituirea zonei de protectie se realizeaza, simultan cu clasarea bunului imobil ca monument istoric, in conditiile legii. Autoritatile publice locale competente vor include in planurile urbanistice si in regulamentele aferente zonele de protectie delimitate conform aliniatului 2 a aceluiasi articol 9.
Din probele administrate, rezulta ca nu a fost instituita zona de protectie a monumentului istoric "Cetatea Scheia", aceasta nefiind inclusa in planul urbanistic general al comunei S., astfel ca in cauza sunt aplicabile dispozitiile art. 59 din Legea nr.422/2001.
In acest context in mod legal, prima instanta a apreciat ca suprafata delimitata este pe o raza de 200 metri in comuna S., iar imprejurarea ca monumentul se afla pe raza municipiului Suceava nu inlatura obligatia de instituire a zonei de protectie si pe teritoriul comunei S., obligatie justificata odata in plus de proximitatea cetatii cu limita administrativ teritoriala dintre comuna Scheia si municipiul Suceava.
Fata de planul de situatie anexat la raportul de expertiza judiciara intocmit de expert, rezulta pana la evidenta ca distanta medie dintre monumentul "Cetatea Scheia" si perimetrul lucrarilor a caror executie a fost autorizata este de 139,99 m; efectiv proprietatea SC "G.D." SRL este inclusa in proportie de 95 % in zona de protectie a acestui monument istoric.
Aceasta fiind situatia in teren si cum solicitantul nu a obtinut avizul Ministerului Culturii si Cultelor - art.10 lit.a din Legea nr. 50/1991 - pentru a edifica constructii in zona de protectie a monumentului "Cetatea Scheia" in mod legal prima instanta a dispus anularea autorizatiei de construire nr.284 din 07.12.2005.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Autorizare
Cerere de autorizare desfiintare lucrare. Certificat de urbanism obtinut ulterior. - Sentinta civila nr. 238 din data de 26.03.2015anulare dispozi?ii - Sentinta comerciala nr. 155/CA din data de 03.04.2014
Ordonanta presedintiala. Admisibilitate. - Decizie nr. 319/R din data de 18.09.2007
Autorizatie de constructie pentru extinderea pe verticala a constructiei deja existenta. Acordul vecinilor – conditii in care este solicitat. Notiunea de schimbare a destinatiei imobilului. Hotarare de partaj - relevanta pentru dreptul de proprietate... - Decizie nr. 225 din data de 02.02.2011
Autorizatie de construire - Decizie nr. 1377 din data de 02.12.2009
Autorizatie Utilizator Final. - Decizie nr. 1310 din data de 18.11.2009
Retragere autorizatie taxi. Obligativitatea procedurii prealabile. - Decizie nr. 710 din data de 26.05.2009
Autorizare persoana fizica. Refuz nejustificat al autoritatii competente - Decizie nr. 96 din data de 27.01.2009
Autorizatie de constructie. Nerespectarea P.U.Z. si P.U.D. Refuz de eliberare. - Decizie nr. 2112 din data de 03.11.2005
Constructie edificata fara autorizatie de construire. Intrare in legalitate. - Decizie nr. 1074 din data de 13.11.2009
Autoritate de lucru judecat in materia legii privind procedura insolventei - Decizie nr. 78 din data de 03.02.2009
OBLIGARE EMITERE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 554/17.02.2010 din data de 05.03.2010
Radiere auto - Sentinta civila nr. 5743 din data de 09.11.2011
Transformarea fatadei blocului intr-un spatiu de expunere necesita o autorizatie eliberata de autoritatea competenta, instanta fiind chemata sa verifice caracterul legal sau nelegal al constructiilor supuse desfiintarii. - Decizie nr. 1608R din data de 28.09.2012
Obligatia obtinerii autorizatiei de construire. Obtinerea autorizatiei de catre titularul unui drept real. - Decizie nr. 622 din data de 23.03.2012
Autorizatii. - Decizie nr. 730 din data de 20.02.2012
Refuz nejustificat al autoritatii publice de a comunica necesitatea completarii dosarului aferent eliberarii autorizatiei de construire. - Decizie nr. 2202 din data de 25.10.2010
Obligatia desfiintarii lucrarilor realizate fara autorizatie de construire. Irelevanta diligentelor intreprinsa in lipsa autorizatiei. Legea nr.50/1991 - art.26 alin.1, art.28 alin.3 si art.30 alin.1. - Decizie nr. 1313 din data de 18.09.2008
Instanta de tutela, noul cod civil, autorizare act de dispozitie minor coproprietar cu mama reprezentant legal - Sentinta civila nr. 32525/2011 din data de 28.11.2011
Autorizarea intrarii in incaperi (Art. 384 ind.1 al. 2 C.p.c./ art.679 NCPC - Hotarare nr. 964 din data de 12.02.2015