InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Brasov

Functionar public – politist local. Refuzul de acordare a majorarii salariale cu un procent de 7,5% corespunzator a trei clase de salarizare succesive prevazut de anexa nr. 1 lit. d punctul 3 a Legii nr. 284/2010 este justificat.

(Hotarare nr. 2774/R din data de 12.12.2014 pronuntata de Curtea de Apel Brasov)

Domeniu | Dosare Curtea de Apel Brasov | Jurisprudenta Curtea de Apel Brasov

               Aplicabilitate art. 1 din Legea nr. 285/2010, art. II din O.U.G. nr. 80/2010 aprobata cu modificari prin Legea nr. 283/2011 si art. 1 din O.U.G. nr. 84/2012.

               Asupra recursului de fata:
   Prin sentinta civila nr. 735/12.06.2014 Tribunalul Covasna a admis actiunea formulata de reclamantii B.L., G.A., J.S.A., V.I., T.C., M.G., O.L., O.C., I.A., T.D., V.F., V.G., G.M., A.C., S.N.M., F.S., B.R.E., I.S., S.A., S.A., V.A., A.G., K.K., A.G., K.B., B.I., H.I., P.C.I.E., G.D.C., D.C.A., N.A., S.G., B.S., C.I.C., O.A.D., M.T., B.T. indicati in tabelul depus la fila 6 dosar (care face parte integranta din prezenta hotarare) impotriva paratei Politia Locala S.G. si Municipiul S.G. prin Primar.
A obligat paratii sa acorde fiecaruia dintre reclamanti o majorare a salariului de baza cu un procent de 7,5% corespunzator a 3 clase de salarizare succesiva pentru perioada 1.01.2011-30.04.2013.
A obligat parata Politia Locala S.G. la plata catre reclamanti a sumei de 3.700 lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
Impotriva acestei solutii paratul Municipiul S.G. prin primar, prevalandu-se de prerogativa conferita prin dispozitiile art. 483 din Noul Cod de procedura civila, a promovat recurs inlauntrul termenului stabilit prin dispozitiile art. 20 din Legea nr. 554/2004, cerand modificarea in tot a sentintei atacate, in sensul respingerii actiunii introductive, intemeindu-si calea de atac pe incidenta dispozitiilor art. 488 alin. 1 punct 8 din Noul Cod de procedura civila.
          Se sustine ca salariul de baza al politistilor comunitari se majoreaza cu pana la 3 clase de salarizare succesive, conform prevederilor Legii nr. 284/2010, anexa nr. 1 lit. d punctul 3 din Note, fara a depasi majorarea totala a salariului brut, care nu poate fi mai mare de 15%, conform art. 16 din Legea nr. 285/2010. Incepand cu data de 01.01.2012 a intrat in vigoare Legea nr. 283/2011 privind aprobarea O.U.G. nr. 80/2010, conform prevederilor careia, pentru anul 2010 se aproba instituirea unor masuri financiare in domeniul bugetar. In anul 2012 cuantumul brut al salariilor de baza s-a mentinut la acelasi nivel cu cel acordat personalului platit din fondurile publice pentru luna decembrie 2011. In anul 2012 cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte din salariul brut s-au mentinut la acelasi nivel cu cele acordate personalului platit din fondurile publice pentru luna decembrie 2011, in masura in care personalul isi desfasura activitatea in aceleasi conditii.
        Impotriva aceleiasi solutii a declarat recurs si Politia Locala S.G., punand prin aparatorul ales concluzii privitoare la casarea in tot a sentintei atacate, cu obligarea la plata cheltuielilor de judecata.
Curtea, cercetand cuprinsul probatoriului existent la dosar, retine urmatoarele aspecte:
Intimatii – reclamanti sunt functionari publici incadrati in functia de politisti comunitari in cadrul Politiei Comunitare S.G., iar institutia parata Politia Locala S.G. face parte din categoria institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala.
Incepand cu data de 01.01.2011 a intrat in vigoare Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice care, la punctului 3 din Notele la Anexa nr. 1 capitolul 1 lit. A/d a Legii nr. 284/2010 stabilea ca „pentru compensarea activitatii specifice salariul de baza al politistilor comunitari se majoreaza cu pana la 3 clase de salarizare succesive, prin act administrativ al ordonatorului de credite”. Acesta este, de altfel, temeiul juridic al cererii de chemare in judecata, analizat si de prima instanta.
Insa, prima instanta nu a avut in vedere faptul ca, prin art. 1 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, s-a  stipulat ca „incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%. Incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii. Cuantumul soldei de grad/salariului gradului profesional, al soldei de comanda/salariului de comanda, precum si cuantumul gradatiilor, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%.”
Prin urmare, fata de aceasta norma, in anul 2011 nu a fost aplicata valoarea de referinta si nici coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea nr. 284/2010 prevazuti de Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, salariul personalului platit din fondurile publice fiind determinat prin raportare la cuantumul acestuia la nivelul octombrie 2010.
Implicit, nici normele invocate de catre intimatii reclamanti nu puteau fi aplicate, deoarece acestea sunt subsidiare determinarii valorii de referinta si a coeficientilor de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele pentru categoria din care fac parte si, prin urmare, nu exista o baza legala pentru acordarea drepturilor solicitate in anul 2011.
Curtea mai retine ca, pentru anul 2012 sunt incidente dispozitiile O.U.G. nr. 80/2010 aprobata cu modificari prin Legea nr. 283/2011, care la art. II stabileste „pentru anul 2012 s-a aprobat instituirea unor masuri financiare in domeniul bugetar, dupa cum urmeaza:
- art. 1 alin. 1 si 2: In anul 2012, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda personalului platit din fonduri publice pentru luna decembrie 2011. In anul 2012, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare se mentine la acelasi nivel cu cel ce se acorda personalului platit din fonduri publice pentru luna decembrie 2011, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii”.
Fata de aceste dispozitii rezulta ca nici in anul 2012 nu a fost aplicata valoarea de referinta si nici coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, salariul personalului platit din fondurile publice fiind determinat prin raportare la cuantumul acestuia la nivelul decembrie 2011.
Prin urmare, in mod corespunzator celor retinute anterior, dispozitiile punctului 3 din Notele la Anexa nr. 1 capitolul 1 lit. A/d a Legii nr. 284/2010 Legii nr. 284/2010, invocate in sustinerea actiunii, nu puteau fi aplicate, deoarece acestea sunt subsidiare stabilirii salariului prin raportare la valoarea de referinta si coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in lege. Or, in anul 2012 nu a fost aplicata valoarea de referinta si nici coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea nr. 284/2010 si, prin urmare, nu exista o baza legala pentru acordarea drepturilor solicitate in anul 2011.
Curtea constata ca, in anul 2012, prin O.U.G. nr. 19/2012 „cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se majoreaza in doua etape, astfel: a) cu 8%, incepand cu data de 1 iunie 2012, fata de nivelul acordat pentru luna mai 2012; b) cu 7,4%, incepand cu data de 1 decembrie 2012, fata de nivelul acordat pentru luna noiembrie 2012”. Aceste norme nu aduc nici o modificare a celor retinute anterior, deoarece majorarea salariala acordata s-a raportat tot la nivelul salarial aferent lunii anterioare celei la care s-a acordat majorare, iar nu la valoarea de referinta si nici coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
In perioada 01.01.2013-30.04.2013, invocata de intimatii reclamanti in cererea de chemare in judecata, ce determina limitele investirii instantei, sunt incidente dispozitiile O.U.G.  nr. 84/2012 pentru stabilirea salariilor personalului din sectorul bugetar pe anul 2013, care, la art. 1 a stabilit ca „se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna decembrie 2012 drepturile prevazute la art. 1 din O.U.G. nr. 19/2012, aprobata cu modificari prin Legea nr. 182/2012”.
Din interpretarea acestor dispozitii rezulta ca nici pentru aceasta perioada nu a fost aplicata valoarea de referinta si nici coeficientii de ierarhizare corespunzatori claselor de salarizare prevazuti in anexele la Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, astfel ca nici dispozitiile punctului 3 din Notele la Anexa nr. 1 capitolul 1 lit. A/d a Legii nr. 284/2010, invocate in sustinerea actiunii nu pot fi aplicate.
Fata de considerentele sus expuse, Curtea, facand aplicarea dispozitiilor art. 496 din Noul Cod de procedura civila va admite recursurile deduse judecatii si, casand in tot sentinta recurata, in rejudecare, va respinge ca nefondata actiunea introductiva.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016