InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Brasov

Validare poprire pentru o creanta detinuta fata de comisiile de fond funciar.

(Decizie nr. 36/R din data de 22.01.2014 pronuntata de Curtea de Apel Brasov)

Domeniu | Dosare Curtea de Apel Brasov | Jurisprudenta Curtea de Apel Brasov

Dispozitiile legale prevazute de art. 52 alin. 3 din Legea nr. 18/1991 nu pot ramane fara aplicabilitate doar pentru ca nu exista niste prevederi care sa mentioneze in mod expres cum se recupereaza aceste cheltuieli in conditiile in care comisiile de fond funciar nu au patrimoniu propriu. Executarea silita indreptata impotriva localitatii prin primar poate fi realizata in considerarea calitatii sale de autoritate administrativa publica cu patrimoniu propriu, ca ordonator de credite in cadrul caruia functioneaza Comisia locala de fond funciar.

Constata ca prin decizia civila nr. 81/A/2013 Tribunalul Covasna a admis apelul declarat de tertul poprit A.F.P. S.G. impotriva sentintei civile nr. 282/03.04.2013 a Judecatoriei Intorsura Buzaului, pe care o schimba in parte, in sensul ca a respins cererea pentru validarea popririi formulata de contestatorul A.L. in contradictoriu cu intimatele COMISIA LOCALA S.B. PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE, prin reprezentant legal Primarul si COMISIA JUDETEANA C. PENTRU STABILIREA DREPTULUI DE PROPRIETATE PRIVATA ASUPRA TERENURILOR prin reprezentant legal Prefectul, si tertul poprit A.F.P. S.G.  - TREZORERIA S.G. si in consecinta a invalidat poprirea incuviintata prin incheierea din Camera de Consiliu din data de 15.09.2011 pronuntata de Judecatoria Intorsura Buzaului in dosarul de executare nr. 66/2011 (dosar instanta nr. 749/248/2011) si infiintata prin adresa B.E.J.  M.V.  din data de 10.09.2012, emisa in dosarul de executare nr. 66/2011.
A inlaturat obligatia tertului poprit la plata cheltuielilor de judecata.
A mentinut celelalte dispozitii ale sentintei apelate.
In motivarea hotararii se arata ca B.E.J. M.V. a dispus la cererea creditorului A.L., poprirea contului Comunei S.B. aflat la Trezoreria S.G., pentru suma de 2514 lei, constand in cheltuieli de judecata  la care a fost obligata Comisia Locala S.B. in dosarul nr. 339/348/2007 a Tribunalului Covasna.
Poprirea dispusa de executorul judecatoresc asupra contului Comisiei S.B. este vadit nelegala, cata vreme cea obligata la plata cheltuielilor de judecata a fost Comisia Locala, pentru aplicarea legilor fondului funciar S.B., neexistand identitate intre cel poprit si debitorul obligatiei de plata.
Potrivit art. 52 din Legea nr. 18/1991, Comisia Locala este autoritate publica cu activitate administrativa si este reprezentata de primar. Rezulta ca nu exista identitate intre unitatea administrativ-teritoriala si comisia  locala,  chiar daca ambele sunt reprezentate de primar.
In atare situatie nu se poate indrepta executarea unei obligatii a Comisiei Locale S.B. catre Comuna S.B..
Impotriva  hotararii a declarat recurs creditorul A.L. solicitand validarea popririi incuviintate prin incheierea din 15.09.2011 in dosarul de executare nr. 66/2011, respectiv nr. 749/248/2011 al Judecatoriei Intorsura Buzaului. In motivarea recursului se arata ca potrivit prevederilor art. 52 alin. 3 din Legea nr. 18/1991, comisiile locale si judetene pentru aplicarea Legii nr. 18/1991 pot fi obligate la plata cheltuielilor de judecata. Desi legea nu prevede o subordonare a Comisiei locale fata de Primarie, aceasta dependenta patrimoniala rezulta din dispozitiile legii, o alta interpretare ducand la situatia inechitabila ca, pe motivul lipsei de patrimoniu a comisiei, creditorul sa nu-si poata realiza creanta.
Intimatul tert poprit A.J.F.P. C., in nume propriu si in numele Trezoreriei Municipiului S.G. a solicitat respingerea recursului declarat motivat de faptul ca debitoarea Comisia locala de aplicare a Legii nr. 18/1991 nu are conturi deschise urmaribile la Trezoreria Municipiului S.G. si aceasta comisie nu se identifica cu Comuna S.B..
Analizand hotararea recurata in raport cu  motivele de recurs si actele dosarului, in baza art. 304 Cod procedura civila se constata urmatoarele:
Recurentul A.L. a dobandit calitatea de creditor al Comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor S.B. si al Comisiei judetene pentru stabilirea dreptului de  proprietate privata asupra terenurilor C. pentru suma de 2514 lei reprezentand cheltuieli de judecata si cheltuieli de executare silita, in baza titlului executoriu constand in decizia civila nr. 107/R/l7.02.2009 pronuntata de Tribunalul Covasna si a procesului-verbal de stabilire a onorariului de executare intocmit in dosarul de executare nr. 66/2011 de B.E.J.  M.V.. Desi creditorul a solicitat punerea in executare a titlului executoriu, debitorii nu si-au executat aceste obligatii banesti.
Prin incheierea din 15.09.2011 data de Judecatoria Intorsura Buzaului s-a incuviintat executarea silita fata de debitoarele Comisia locala S.B. pentru stabilirea dreptului de proprietate privata  asupra terenurilor si  Comisia judeteana C. pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor. Prin incheierea din 3.04.2013 Judecatoria Intorsura Buzaului a validat aceasta poprire, insa prin hotararea recurata s-a respins cererea de validare.
In mod corect au retinut  instantele  de  judecata ca, potrivit art. 52 alin. 3 din Legea nr. 18/1991, comisiile  judetene  si locale pentru stabilirea dreptului  de  proprietate privata asupra terenurilor  au calitate  procesuala si  pot fi  obligate la plata cheltuielilor de judecata, ceea ce in speta s-a si intamplat prin decizia civila nr. 107/R/l 7.02.2009 pronuntata de Tribunalul Covasna, de altfel, chestiunea obligatiei de plata nemaiputand fi discutata in faza de executare silita.
In cadrul executarii silite a hotararii judecatoresti s-a pus problema imposibilitatii de recuperare a creantei in conditiile in care comisiile debitoare nu au conturi bancare si nici bunuri patrimoniale susceptibile a fi executate. In speta, s-a propus infiintarea popririi asupra conturilor Comunei S.B. pentru debitoarea Comisia locala pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor S.B., avandu-se in vedere ca aceasta comisie este o autoritate publica cu activitate administrativa locala, fiind reprezentata prin primar.
Incuviintarea executarii silite prin incheierea din 15.09.2011 data de Judecatoria Intorsura Buzaului, fata de debitoarele Comisia locala S.B. pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra  terenurilor si Comisia  judeteana C. pentru stabilirea dreptului de proprietate  privata asupra  terenurilor,  indeplineste conditiile prevazute de art. 3731 alin. 2 si 3 Cod procedura civila fiind indreptata impotriva debitoarelor mentionate in titlul executoriu. Validarea popririi asupra conturilor Comunei S.B. in lipsa conturilor debitoarelor sustine punerea in executare a titlului executoriu. Astfel, asa cum corect a retinut instanta de fond, executarea unei hotarari judecatoresti trebuie considerata ca facand parte integranta din proces, in sensul art. 6 din Conventia europeana pentru stabilirea drepturilor omului. Dreptul la instanta ar fi iluzoriu daca ordinea juridica interna din cadrul statului contractant ar permite ca o hotarare  judecatoreasca definitiva si obligatorie sa ramana inoperanta in detrimentul uneia dintre parti.
Prin O.G. nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, s-a stabilit ca in cazul executarii silite impotriva unui debitor institutie sau autoritate publica asa cum este comisia locala de fond funciar, creanta stabilita prin titlul executoriu sa  poata fi realizata fie din sumele aprobate prin bugetele autoritatii (art. 1) fie, in lipsa fondurilor, din vanzarea bunurilor apartinand acestor institutii, potrivit prevederilor din  capitolul executare silita din Codul de procedura civila (art. 2). Conform art. 8, dispozitiile  ordonantei se aplica  in mod corespunzator si executarii obligatiilor de plata stabilite, prin titluri executorii, in sarcina autoritatilor administrative autonome, deci se aplica si in cazul comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor.
Ca urmare, chiar daca nu exista dispozitii exprese care sa reglementeze in concret posibilitatea recuperarii cheltuielilor de judecata de la autoritatea publica locala, din modalitatea de organizare si functionare a Comisiilor de fond funciar rezulta ca atata vreme cat comisiile nu au un patrimoniu propriu dar legea le confera calitatea procesuala, exista posibilitatea recuperarii cheltuielilor de judecata de la unitatea administrativ locala in subordinea careia functioneaza,  respectiv Comuna S.B. Ca atare, fata de considerentele sus mentionate se retine ca nu pot fi acceptate nici criticile legate de inadmisibilitatea subordonarii cheltuielilor de judecata de catre Comuna S.B. prin Consiliul local atata vreme cat aceasta nu a figurat ca parte distincta in litigiul de fond funciar solutionat prin titlul executoriu, deoarece poprirea s-a facut nu in considerarea calitatii de parte cazuta in pretentii a Comunei S.B., ci in considerarea calitatii sale de autoritate administrativa publica cu patrimoniu propriu, ca ordonator de credite in cadrul caruia functioneaza Comisia locala de fond funciar.
Raportat la aceste considerente si fiind indeplinite conditiile prevazute de art. 460 Cod procedura civila, urmeaza sa se admita recursul declarat de creditorul A.L. cu consecinta modificarii hotararii instantei de apel in sensul respingerii apelului declarat de tertul poprit  A.J.F.P. C., in nume propriu si in numele Trezoreriei Municipiului S.G. si mentinerii hotararii instantei de fond de validare a popririi incuviintate prin incheierea din 15.09.2011 data de Judecatoria Intorsura Buzaului.
In privinta cheltuielilor de judecata, in baza art. 274 Cod procedura civila acestea urmeaza a fi respinse  constatandu-se  ca tertul poprit nu are culpa procesuala in conditiile in care debitoarele comisiile de fond funciar nu aveau conturi proprii deschise la tertul poprit.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete

Reziliere contract de concesiune - Conditii - Decizie nr. 132/R din data de 07.02.2014
Rectificare carnet de munca. Dispozitii legale - Sentinta civila nr. 651/LM din data de 13.03.2014
Divort. Exerxitarea autoritatii parintesti - Decizie nr. 503/A din data de 25.09.2014
Atribuire folosinta imobil. O.P. - conditii de admisibilitate - Decizie nr. 404/A din data de 18.07.2014
Rezolutie antecontract de vanzare cumparare - Decizie nr. 607/R din data de 24.11.2014
trafic de droguri - Sentinta penala nr. 9 din data de 22.01.2014
Acordul de recunoa?tere a vinova?iei incheiat de procurorul militar cu inculpatul cercetat pentru savar?irea infrac?iunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante prev. de art.336 alin.1 C.pen. Amanarea aplicarii pedepsei - Sentinta penala nr. 8 din data de 16.02.2016
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016
Obligatia de despagubire a A.A.A.S. –art 32 ind. 4 din O.U.G. nr. 88/1997. Contracte incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002. - Decizie nr. 295/Ap din data de 23.02.2016