InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Functionar public. Actiune pentru acordarea primei de concediu aferenta perioadei 2001 - 2005. Natura litigiului. Actiune promovata dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 251/2006.

(Decizie nr. 240/CM/ din data de 03.07.2007 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Actiuni (in): anulare; posesorie; regres; pauliana etc.; Competenta materiala | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Conform art. 91 din Legea nr. 188/1999, modificata prin Legea nr. 251/2006, instanta de contencios administrativ are plenitudine de competenta pentru toate cauzele care au ca obiect raportul de serviciu al functionarului public, inclusiv cele care privesc plata drepturilor salariale.

Prin cererea formulata la Tribunalul Tulcea, reclamanta U.L.C. a solicitat in contradictoriu cu parata C.L. al Municipiului Tulcea, obligarea acestuia la plata drepturilor banesti, reprezentand primele de vacanta pentru perioada 2003- 2005, actualizate in functie cu tata inflatiei.
In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca potrivit art.33 alin.2 din Legea nr.188/1999 functionarul public are dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat.
Aceste prevederi au devenit neaplicabile anterior perioadei de referinta din prezenta cauza, prin procedura suspendarii instituita initial de prevederile art.3 alin.1 din OG nr.33/2001, iar incepand cu anul 2002, masura suspendarii a fost retinuta de legile bugetului de stat, respectiv prin art.12 alin.4 din Legea nr.743/2001, prin art.10 alin.3 din Legea nr.631/2002, prin art.9 alin.7 din Legea nr.507/2003, prin art.8 alin.7 din Legea nr.511/2004 si prin art.5 alin.1 din Legea nr.380/2005.
Aceste legi ale bugetului de stat prevad ca, aplicarea prevederilor din actele normative in vigoare referitoare la primele ce se acorda cu ocazia plecarii in concediu de odihna, precum si a celor ale art.32 din Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare, se suspenda pana la data de 31 decembrie a anului care are aplicabilitate Legea bugetului respectiv.
Dreptul de a cere prima pentru concediul legal de odihna, se naste, tinand cont de suspendarile prevazute de legile bugetului din fiecare an, dupa fiecare data de 1 ianuarie a anului urmator in care s-a efectuat concediul de odihna.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca nefondata.
In motivare a aratat ca potrivit art.33 alin.2 din Legea nr.188/1999, republicata, privind Statutul functionarilor publici (devenit art.34 dupa republicare), functionarul public are dreptul  pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat.
Ulterior, printr-o serie de ordonante de urgenta ale guvernului, s-a dispus suspendarea aplicarii acestui articol cu privire la prima de concediu.
Actele normative criticate nu mai sunt in vigoare, insa prevederile cuprinse in acteste acte si-au produs efecte in consecinta.
Potrivit principiului disponibilitatii, legiuitorul isi fundamenteaza anual bugetul de asigurari sociale de stat in functie de venituri si cheltuieli.
Prin sentinta civila nr.495 din 4 aprilie 2007 pronuntata de Tribunalul Tulcea, s-a respins exceptia privind prescriptia dreptului la actiune pentru anul 2003, ca nefondata.
A fost admisa actiunera reclamantei U.L.C. si a fost obligat paratul C.L. al Municipiului Tulcea sa plateasca reclamantei U.L.C., drepturile banesti reprezentand primele de concediu pentru anii 2003, 2004 si 2005, sume ce vor fi actualizate cu indicele de inflatie la data platii efective
In motivarea hotararii prima instanta a retinut ca potrivit art.33 alin.2 din Legea nr.188/1999, in vigoare incepand cu data de 8 decembrie 1999 si potrivit art.34 alin.2 din Legea nr.188/1999 republicata, in vigoare incepand cu 25.03.2004 - functionarul public are dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat.
Aplicarea prevederilor acestui text de lege a fost suspendata succesiv intr-o serie de acte normative.
Pe de alta parte, actele normative de suspendare, necontinand nici o referire la eventualitatea desfiintarii dreptului la prima de concediu, ci doar la suspendarea exercitiului acestuia ori la prelungirea termenului de punere in aplicare, nu pot fi considerate nici ele ca ar inlatura insasi existenta lui.
Mai mult, suspendarea exercitiului dreptului nu echivaleaza cu insasi inlaturarea lui, cat timp prin nici o dispozitie legala nu i-a fost inlaturata existenta pana in prezent.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs paratul C.L. Tulcea.
Recursul este intemeiat si va fi admis pentru urmatoarele considerente:
La termenul de judecata din 03.07.2007, Curtea a invocat din oficiu exceptia necompetentei materiale a primei instante.
Cu privire la exceptia invocata Curtea a retinut :
Reclamantii au calitatea de functionari publici, aflati in raporturi de serviciu cu Casa Judeteana de Pensii Tulcea, raporturi guvernate de Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici.
Potrivit dispozitiilor art. 911 din Legea nr. 188/1999, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 251/2006, modificari intrate in vigoare incepand cu data de 19 iulie 2006, cauzele care au ca obiect raportul de serviciu al functionarului public sunt de competenta instantelor de contencios administrativ, cu exceptia situatiilor pentru care este stabilita expres prin lege competenta altor instante.
Anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 251/2006, de modificare si completare a Legii nr.188/1999, instanta de contencios administrativ era competenta sa solutioneze numai contestatiile formulate impotriva dispozitiei de sanctionare, contestatiile formulate impotriva ordinului sau dispozitiei de imputare si contestatiile formulate impotriva actului administrativ prin care s-a dispus incetarea raportului de serviciu.
Odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 251/2006, de modificare si completare a Legii nr. 188/1999, s-a largit competenta instantei de contencios administrativ cu privire la toate cauzele care au ca obiect raportul de serviciu al functionarului public, inclusiv plata drepturilor banesti (prima de vacanta), cum se solicita in speta.
Avand in vedere faptul ca reclamantul a formulat actiunea dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 251/2006, competenta in solutionarea cererii revenea, potrivit dispozitiilor legale mentionate mai sus, instantei de contencios administrativ si nu instantei de dreptul muncii - completul specializat pentru solutionarea conflictelor de munca din cadrul Tribunalului Tulcea, in prima instanta.
Fata de considerentele aratate mai sus, potrivit art. 304 pct. 3 coroborat cu art. 312 alin. 3 Cod procedura civila, Curtea a admis recursul formulat de paratul Consiliul Local al Municipiului Tulcea, a casat hotararea recurata si a trimis cauza, spre rejucare, la instanta competenta, respectiv Tribunalul Tulcea - Sectia contencios administrativ.
Avand in vedere faptul ca exceptia invocata din oficiu de instanta a atras casarea cu trimitere a cauzei, nu se mai impune analizarea celorlalte motive de recurs referitoare la fondul cauzei.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare; posesorie; regres; pauliana etc.; Competenta materiala

obligatia de a face / evacuare - comp. materiala - Sentinta civila nr. 662 din data de 01.02.2010
obligatia de a face / evacuare - comp. materiala - Sentinta civila nr. 662 din data de 01.02.2010
Contestatie formulata impotriva unei hotarari emise in procedura administrativa de contestare a deciziilor de pensie. Obligatia instantei de a proceda la un examen efectiv al sustinerilor reclamantului. - Hotarare nr. 70/AS din data de 08.04.2014
Contestatie decizie de pensionare. Interzicerea cumulului pensiei de stat cu veniturile de natura salariala provenite de la bugetul de stat daca nivelul acesteia depaseste nivelul salariului mediu brut pe economie. - Hotarare nr. 113/AS din data de 30.09.2014
Contestatie decizie de pensionare. Recuperarea debitului rezultat in urma recalcularii drepturilor de pensie cuvenite reclamantei prin revizuirea stagiului de cotizare realizat de aceasta. - Hotarare nr. 128/AS din data de 10.06.2014
Conditionarea dreptului de a obtine recalcularea sau revizuirea pensiei de efectuarea unui demers administrativ: contestatie, cerere de revizuire sau de recalculare. - Hotarare nr. 13/AS din data de 04.02.2014
Aplicarea indicelui de corectie prevazut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 si art. IV alin. 1 din OUG nr. 1/2014 persoanelor pensionate pentru limita de varsta in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013, care anterior anului 2011 au beneficiat de pen - Hotarare nr. 179/AS din data de 12.11.2014
Aplicabilitatea art. 149 - 151 din Legea nr. 263/2010 numai in cazul contestatiilor impotriva deciziilor caselor teritoriale si sectoriale de pensii - Hotarare nr. 17/AS din data de 24.02.2014
Raspunderea patrimoniala a salariatilor. Incasarea unor drepturi salariale necuvenite raportat la criteriile stabilite in contractul colectiv de munca pentru acordarea lor. - Decizie nr. 262/CM din data de 24.06.2014
Protectia drepturilor salariatelor care efectueaza concediul pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani. Situatia gradatiei de merit acordate in invatamantul preuniversitar. - Decizie nr. 203/CM din data de 27.05.2014
Necesitatea reinfiintarii postului desfiintat in cazul unei concedieri efectuate in baza art. 65 Codul muncii, care a fost anulata. - Decizie nr. 386/CM din data de 14.10.2014
Inlocuirea sanctiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de munca cu alta sanctiune. Prerogativa disciplinara a angajatorului de a aplica sanctiunea in temeiul art. 247 Codul muncii, dar cu respectarea criteriilor prevazute de art. 250 - Decizie nr. 286/CM din data de 09.09.2014
Incetare contract de munca. Contestatie decizie de concediere. Reorganizare activitate societate. - Decizie nr. 234/CM din data de 17.06.2014
Imposibilitatea reintegrarii in postul detinut anterior concedierii, cand intre timp a intervenit un caz de incetare de drept a contractului individual de munca. - Decizie nr. 97/CM din data de 18.03.2014
Descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. - Decizie nr. 280/CM din data de 20.08.2014
Contestatie in anulare formulata pentru motivul incalcarii normelor referitoare la alcatuirea instantei. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 188/CM din data de 13.05.2014
Contestatie decizie de concediere. Reintegrarea contestatorilor pe posturile de?inute anterior. Plata de despagubiri pana la reintegrarea efectiva. Stabilirea criteriilor de individualizare. - Decizie nr. 144/CM din data de 09.04.2014
Concediere disciplinara. Director de agentie al unei societati de asigurari. - Decizie nr. 282/CM din data de 02.09.2014
Concediere colectiva. Modul de indeplinire a procedurii de informare si consultare prealabila in cazul existentei unor organizatii sindicale nereprezentative. - Decizie nr. 260/CM din data de 24.06.2014
Concediere pentru desfiintarea locului de munca. Conditii. Inexistenta unei cauze reale si serioase. - Decizie nr. 19/CM din data de 21.01.2014